پرسپولیس نیوز : کارشناس حقوقی فوتبال گفت: به نظر می‌رسد عجله برای اصلاح آیین نامه انضباطی جدید فدراسیون فوتبال برای بازگرداند امتیاز تیم‌ها و خواباندن سرو صدای آنهاست.

در حالی که چند روزی است از مجمع عمومی فدراسیون فوتبال گذشته‌ اما هنوز بحث در خصوص تصویب آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال داغ است و در حالی که گروه تدوین کننده این آیین نامه معتقدند که آیین نامه انضباطی در این مجمع تصویب شده اما گروهی از کارشناسان حقوقی فوتبال این آیین نامه را تصویب نشده می‌دانند.

احمدرضا براتی کارشناس حقوقی فوتبال در این خصوص گفت: این آیین نامه تصویب نشده و اگر به آرشیو خبرگزاری فارس در 6 آبان ماه مراجعه کنیم می‌بینیم آقای کفاشیان هم گفته این آیین نامه به صورت کامل  تصویب نشده است و طی 10 روز آینده در مورد آن تصمیم گیری نهایی می شود.مگر در فدراسیون فوتبال بالاتر از شخص رئیس وجود دارد؟

وی افزود: شنیده‌ایم که گفته شده کلیات آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال تصویب شده و قرار است بعدا اصلاح شود. این حرف چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ برای ما تعریف کنید که کلیات یعنی چه؟ مگر در مجمع در خصوص بند بند این آیین نامه صحبت شده که می‌گویید تصویب شده است؟ موضوع مهم اینجاست که اگر می‌گویید باید این آیین نامه اصلاح شود، این به خودی خود یعنی اینکه آیین نامه جدید مورد تایید اعضای مجمع نیست و آن را نپذیرفته‌اند. اگر قرار است آیین نامه انضباطی اصلاح شود باید دوباره در مجمع به بحث گذاشته شده و سپس برای تصویب شدن آن رای‌گیری شود.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که باید به آن پرداخت، این است که مجمع نمی‌تواند اختیارات خود را به هیچ رکن دیگری واگذار کند بنابراین اینکه گفته می‌شود کمیته سه نفره باید آیین نامه جدید را تصویب کنند، موضوعی خارج از قانون است. این گروه سه نفره می‌توانند آیین نامه را اصلاح کنند اما تصویب آن به عهده مجمع فدراسیون فوتبال است. از نظر من با توجه به اینکه مجمع آیین نامه را نیازمند اصلاح دانسته و مادامی که اصلاح نشود، تصویب نخواهد شد، نشان دهنده این موضوع است که آیین نامه در مجمع 6 آبان به تصویب نرسیده است.

معاون حقوقی اتحادیه فوتبال در خصوص  اینکه گفته می‌شود آیین نامه انضباطی جدید فدراسیون فوتبال 95 درصد با آیین نامه فیفا منطبق است، اظهار کرد: آقایان بگویند معیار وخط کش‌ آنها برای این درصد گیری چه بوده و چرا نباید این آیین نامه با آیین نامه فیفا صددرصد منطبق باشد؟ آیا باید هر بار آیین نامه مصوب شود و بعد از به مشکل خوردن همانند کسر امتیاز از تیم‌ها به فکر اصلاح آن بیفتیم؟ همین آیین نامه موجود دستپخت آقایان در فدراسیون آقای کفاشیان است. دوست عزیز ما آقای نصیر زاده که سالهاست در فدراسیون آیین نامه می‌نویسد چرا همان زمانی که این آیین نامه را می‌نوشت به این موضوعات فکر نکرد؟ وقتی این آیین نامه تایید شد ما در اتحادیه فوتبال اطلاعیه دادیم و گفتیم که آیین نامه ایراد دارد اما به ما خندیدند و ما را تخطئه کردند.

براتی ادامه داد: مهمترین مسئله‌ای که باید در آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال اصلاح شود به نحوه انتخاب رئیس و نائب رئیس کمیته انضباطی و رئیس و نائب رئیس کمیته استیناف برمی‌گردد. طبق اساسنامه جدید فیفا رؤسای کمیته‌های انضباطی و استیناف و نائب رئیسان آنها باید دو شرط اساسی داشته باشند. اول باید حقوقدان باشند و سپس باید توسط مجمع انتخاب شوند تا استقلال داشته باشند چرا که اگر بخواهند به مسائل و مشکلاتی در خصوص هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و یا شخص رئیس فدراسیون فوتبال رسیدگی کنند، جرات آن را نخواهند داشت چرا که توسط رئیس فدراسیون فوتبال و یا هئیت رئیسه آن انتخاب شدند و برای جلوگیری از این موضوع فیفا این مسئله را پیش بینی کرده است.

این کارشناس حقوقی فوتبال درباره اینکه چرا برای تصویب آیین نامه انضباطی جدید فوتبال عجله می‌شود، هم افزود: مشخص نیست چه مصلحتی وجود دارد که برای اصلاح این آیین نامه این همه عجله می‌شود. آیا موضوع کسر امتیاز از تیم‌ها از موضوع استقلال کمیته‌های انضباطی و استیناف مهم‌تر است؟ موضوعی به این مهمی را نادیده می‌گیرند اما روی کسر امتیاز از تیم‌ها مانور می دهند و تصور من بر این است که این همه عجله برای بازگرداندن امتیاز تیم‌هاست تا سر و صدای آنها را بخوابانند.

براتی افزود: البته بیان این نکته که امتیاز تیم‌ها بازگردانده شود فقط از دهان افراد غیر حقوقدان خارج می‌شود چرا که یک حقوقدان می‌داند قانون عطف به ماسبق نمی‌شود. قانون اگر بخواهد به گذشته سرایت کند فقط آیین رسیدگی و تشریفات رسیدگی عطف به ماسبق می‌شود به طور مثال اگر قبلا یک بازیکن می‌توانست یک وکیل داشته باشد حالا می‌تواند با 2 وکیل در کمیته انضباطی حاضر شود اما در مورد مسائل ماهوی، قانون  عطف به ماسب نمی‌شود. ضمنا مسئله مهم دیگر این است که درباره پرونده‌هایی که رای آنها صادر شده به قانون زمان صدور رای مراجعه می‌شود، نه به قانونی که بعدا تصویب شده است. هر کس که با الفبای حقوق آشنا باشد اینها را می‌داند چرا که این موضوع در نخستین ترم دانشکده حقوق و در درس مقدمه علم حقوق به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

معاون حقوقی اتحادیه فوتبال در پایان گفت و گو گفت: مشکل فوتبال ما این است که کسی که در خصوص مسائل فنی تبحر ندارد در مربیگری هم اظهار نظر نمی کند اما همه بدون تحصیلات حقوقی در مورد علم حقوق صحبت می‌کنند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)