مرجع خبری پرسپولیس : راستی سقف مهدوی کیا و کریمی چقدر بود ؟

 1-وداع علی کریمی و مهدوی کیا با فوتبال ملی،یک فصل ویژه از فوتبال ایران را رقم میزند.ما دو بازیکن تاریخی خود را دیگر در پیراهن تیم ملی نخواهیم دید؛دو بازیکنی که خیلی زود و در سن پائین اوج گیری خود را اغاز کردند و زود به پیراهن تیم ملی رسیدند اما اصلا به حق شان نرسیدند.حق انها چه بود؟

 2-معمولا در سطح استاندارد فوتبال دنیا،بازیکنانی که تا 22 سالگی به پیراهن تیم ملی میرسند،توانائی بازی در سه دوره جام جهانی را دارند.یعنی اگر در 24 سالگی هم به جام جهانی برسند،تا 32 سالگی میتوانند برای سومین بار در جام جهانی بازی کنند.کمی خوش شانسی از نظر “زمانی” میتواند حضور چهار باره در جام جهانی را نیز برای انها رقم بزند.علی کریمی اما به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال اسیا و کسی که در 20 سالگی با اعتماد به نفس مطلق راهی اردوی تیم ملی شد تا در جام جهانی 98 بازی کند،تنها یک دوره جام جانی را تجربه کرد.این برای بازیکنی که با رونالدینیو مقایسه میشود و پیراهن بایرن مونیخ را بر تن کرده،اصلا امار جالبی نیست.

مهدی مهدوی کیا هم از 17 سالگی حضور در اردوی تیم ملی را تجربه کرد و در جام جهانی نامش کنار مایکل اوون به عنوان پدیده های فرانسه 98 قرار گرفت اما پس از ان تنها افتخاری که با تیم ملی کسب کرد،حضور در جام جهانی 2006 بود؛تورنمنتی که به هیچ ایرانی فوتبال دوستی از جمله خود بازیکنان تیم ملی نچسبید و با چند بازی معمولی و اتفاقاتی تلخ،کار خود را تمام کردیم.

 3-تمام افتخار کریمی و مهدوی کیا محدود میشود به همان چه که گفته شد.واقعا حق انها همین بود؟ علی کریمی با این استعداد و ثبات حرفه ای،میتوانست در یک تیم خوب اروپائی سه یا چهار بار در جام جهانی حاضر شود و چشم همه دنیا را به خود خیره کند.مهدوی کیا میتوانست یکی از رکورد داران حضور در جام جهانی باشد.در عمل اما هنرنمائی کریمی محدود میشود به هت تریک به یاد ماندنی مقابل کره جنوبی و مهدوی کیا را نیز با دو گل تاریخی به چین به یاد می اوریم.واقعا حق کریمی و مهدوی کیا این بود؟ همین بود؟ فوتبال ایران میتوانست با دریبل های جادوئی کریمی در جام جهانی 2002 و 2010 مرکز توجه فوتبال جهان شود اما انچه که از هنر کریمی به دست اوردیم چه بود؟ چند دقیقه طلائی مقابل مکزیک در المان 2006.همین.

 4-سن ستاره شدن در فوتبال اروپا انقدر پائین امده که مسی و بنزما در 21 سالگی مهمترین بازیکنان اروپا محسوب میشوند.یک دهه قبل این شرایط وجود نداشت و فیگو و زیدان و بکهام تازه در 25 سالگی شروع میکردند به ستاره شدن.در همان دهه مهدوی کیا و کریمی در 21 سالگی ستاره فوتبال قاره خود بودند.بله،یاداوری این نکات خیلی دردناک است.به خصوص برای فوتبال فقیری که سقف ارزویش صعود به جام جهانی و ریختن مردمش به خیابان پس از یک پیروزی معمولی است.

 5-اگر قرار است چنین بلائی سر مهدوی کیا و کریمی بیاید،معدنچی و شجاعی و خلعتبری و برهانی به عنوان مهره های متوسط نسل حاضر،تکلیف شان چیست؟ سقف شان کجاست؟ تا کجا میروند؟ و حقشان این است که تا کجا بروند؟ راستی حق کریمی و مهدوی کیا همین بود؟

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)