تيم ملي فوتبال ايران در حالي برابر ازبکستان شکست خورد که براي صعود به جام جهاني بايد در کنار شکست دادن حريفان، منتظر ناکامي ازبکستان و حتي کره‌جنوبي برابر رقيبان باشد تا فرصت صعود مستقيم به جام جهاني را کسب کند.

به نقل از مهر، هفته نخست از دور برگشت مرحله چهارم انتخابي جام جهاني 2014 برزيل در قاره آسيا در گروه Aچهارشنبه با شکست خانگي ايران برابر ازبکستان و پيروزي قطر مقابل لبنان به پايان رسيد تا با توجه به اين نتايج شرايط صعود تيم ملي کشورمان به جام جهاني بار ديگر به اما و اگر کشيده شود.

در شرايطي که پيش از بازي‌هاي چهارشنبه علاقمندان به فوتبال کشورمان اين اميدواري را داشتند، تيم ايران با پيروزي برابر ازبکستان و اختلاف 5 امتيازي با تيم‌ سوم جدول، به جام جهاني نزديک‌تر شود، حال بايد چشم به ساق‌هاي حريفان بدوزند که در مسابقات بعدي نتايجي به نفع تيم ايران را کسب کرده تا شاهد ناکامي دوباره فوتبال کشورمان در رسيدن به جام جهاني نباشيم. با توجه به نتايج بدست آمده، در حال حاضر شانس تيم‌هاي کره‌جنوبي و ازبکستان براي صعود مستقيم از گروه A به جام جهاني بيشتر شده و تيم‌هاي ايران، قطر و لبنان بايد براي رسيدن به پلي‌آف بجنگند. در مطلب زير به بررسي شرايط تيم‌هاي اين گروه براي صعود به جام جهاني مي‌پردازيم، شرايطي که با يک اشتباه مي‌تواند هر کدام از تيم‌هاي مدعي را از جام جهاني دور و يا تيم‌هاي بدون شانس را جهاني کند.

احتمال صعود کره‌جنوبي:

کره‌جنوبي در اين هفته استراحت داشت اما نتايجي در اين روز رقم خورد که به سود اين تيم نبود. برتري ايران و تساوي قطر و لبنان شرايط بهتري را براي اين تيم رقم مي‌زد اما آنها که ساختار و فوتبالي حرفه‌اي دارند، قطعا به اين مسائل توجهي ندارند. کره‌اي در 4 بازي پاياني، در 3 مسابقه ميزبان هستند و يکبار به لبنان سفر خواهند کرد که اين مسئله شانس آنها را براي صعود مستقيم به جام جهاني به مراتب بيشتر مي‌کند.

کره‌جنوبي ابتدا در خانه ميزبان قطر است و روي کاغذ بايد اين تيم مطرح آسياي شرقي را برنده آن رقابت دانست. اگر شگفتي خاصي در آن بازي رقم نخورد، کره در پايان 5 بازي خود با 10 امتياز، جايگاه بهتري نسبت به ازبکستان و ايران خواهد داشت. آنها در بازي بعد به لبنان مي‌روند و تساوي در آن بازي، مي‌تواند نتيجه خوبي باشد، هر چند رسيدن به پيروزي آن را با 13 امتياز به يک قدمي جام جهاني مي‌رساند.

ديدارهاي پاياني‌ کره‌جنوبي در اين مرحله در خانه برگزار مي‌شود. آنها اگر برابر لبنان و قطر موفق ظاهر شده باشند، ابتدا ميزبان ازبکستان و سپس به مصاف ايران مي‌روند و مي‌تواند با پيروزي در يکي از اين دو ديدار، صعودشان به جام جهاني را قطعي کند. اما اگر آنها برابر قطر و لبنان نتيجه دلخواه را کسب نکرده باشند، بايد در اين دو بازي پيروز شوند تا پس از سال‌ها، تلخ حضور نداشتن در جام جهاني را تجربه نکنند.

احتمال صعود ازبکستان:

کسب 3 امتياز در ورزشگاه آزادي شانس ازبکستان براي جهاني شدن را بيشتر از ايران کرد، اين يک واقعيت تلخ براي فوتبال ماست. ازبک‌ها در بازي بعدي در خانه ميزبان لبنان هستند و پيروزي در آن بازي، آنها را به جام جهاني نزديک‌تر مي‌کند. آنها پس از استراحت در هفته هشتم، در سئول به مصاف کره‌جنوبي مي‌روند و در بازي پاياني در خانه ميزبان قطر هستند.

پيروزي در دو بازي خانگي مقابل لبنان و قطر، براي تيم آماده ازبکستان دور از دسترس نيست و حتي اين احتمال وجود دارد آنها در سئول هم امتياز بگيرند. با توجه به اين مسائل، شانس صعود اين تيم به جام جهاني زياد است، مگر آنها در خانه مقابل لبنان يا قطر امتياز از دست بدهند تا شانس ديگر تيم‌ها از جمله ايران براي صعود به جام جهاني بيشتر شود.

احتمال صعود ايران:

بزرگترين فرصت براي صعود مستقيم ايران به جام جهاني، با شکست برابر ازبکستان از دست رفت. تيم ايران که در بازي بعدي اين مرحله استراحت دارد، در هفته چهارم در حالي ميهمان قطر است که مسابقه بسيار سختي خواهد بود.

قطري‌ها در صورت شکست برابر کره‌جنوبي در هفته هفتم، براي از دست ندادن شانس صعود به جام جهاني حتي از ديدار پلي‌آف از تمام مسائل دروني و بيرون براي گرفتن 3 امتياز از ايران به ميدان مي‌آيند. ضمن اينکه کسب امتياز در سئول هم انگيزه آنها را براي موفقيت خانگي برابر ايران افزايش مي‌دهد، به همين دليل تيم ملي کشورمان براي حذف نشدن، به 3 امتياز آن مسابقه نياز دارد.

در بازي بعدي، ايران در تهران ميزبان لبنان است و بايد اميدوار باشد تا هفته نهم، قطر در دو بازي خود امتيازي نگيرد، ازبکستان هم برابر لبنان به تساوي برسد تا شاگردان کي‌روش با شکست دادن لبنان، شانس صعود خود به جام جهاني و کاهش اختلاف خود با کره‌جنوبي و ازبکستان را کاهش دهند.

در صورتي که همه چيز به سود تيم ملي ايران باشد، باز هم بازي آخر در کره‌جنوبي، ديدار مرگ و زندگي خواهد بود. ايران که حضور در جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي را در 10 دقيقه پاياني بازي با کره‌ در سئول از دست داد، اميدوار است اين بار شرايط به نحوي رقم بخورد که از آن کشور به جام جهاني راه يابد.

احتمال صعود قطر:

روزهاي سخت قطر با پيروزي برابر لبنان و شکست ايران برابر ازبکستان به پايان رسيد و حالا ميزبان جام جهاني 2022 اميدوار شده است به جام جهاني صعود کند. شايد گرفتن امتياز در کره سخت باشد اما آنها به فکر شکست دادن ايران در خانه هستند. در صورت کسب 4 امتياز و يا بيشتر در اين بازي‌ها آنها شانس صعود به جام جهاني بصورت مستقيم يا صعود به پلي‌آف را بدست مي‌آورند.

قطري‌ها بايد در اين دو بازي تکليف خود را مشخص کنند زيرا آخرين ديدارشان در اين گروه بازي با ازبکستان در تاشکند است که اگر کار صعودشان به آن ديدار بکشد، کار سختي پيش رو خواهند داشت.

احتمال صعود لبنان:

کمترين شانس براي صعود به جام جهاني مربوط به لبنان است. آنها در سه بازي آينده خود بايد ابتدا در ازبکستان به ميدان بروند، سپس در خانه به مصاف کره‌جنوبي مي‌روند و در بازي پاياني در تهران با ايران بازي مي‌کنند. آنها شايد شانس کمي براي صعود داشته باشند اما مي‌توانند تيم‌هاي صعود کننده از اين گروه به جام جهاني را تغيير دهند.

گرفتن امتياز در تاشکند، شانس ايران را براي جهاني شده بيشتر مي‌کند. ناکام کردن کره‌جنوبي در خانه ايران و ازبکستان را اميدوارتر مي‌کند و بردن ايران در تهران، ازبکستان را مي‌تواند براي نخستين بار به جام جهاني بفرستد.

حريف پلي‌آف آسيا:

هرچند استراليا تا به امروز عملکرد خوبي در گروه B مرحله مقدماتي جام جهاني نداشته است، اما پس از ژاپن اين تيم با برگزاري 3 ديدار خانگي از 4 بازي آينده، از شانس بالايي براي صعود مستقيم به جام جهاني برخوردار است. در اين شرايط بايد گفت از بين عراق، اردن و عمان، تيم سوم گروه B براي حضور در ديدار پلي‌آف مشخص مي‌شوند.

پلي‌آفي آسيا – آمريکاي جنوبي:

در قاره آمريکاي جنوبي، آرژانتين صدرنشين است و اکوادور و کلمبيا اين تيم را تعيقيب مي‌کنند. ونزوئلا، اروگوئه و شيلي با 12 امتياز رده‌هاي چهارم تا ششم را به خود اختصاص داده و فاصله زيادي با ديگر تيم‌هاي حاضر در اين گروه يعني تيم‌هاي بوليوي، پرو و پاراگوئه گرفته‌اند. به نظر مي‌رسد يکي از تيم‌هاي ونزوئلا، اروگوئه و شيلي به عنوان تيم پنجم راهي مرحله پلي‌آف آسيا و آمريکاي جنوبي شود و براي رسيدن به جام جهاني برزيل 2014 از تنها شانس باقي‌مانده استفاده کند.

برنامه‌ ديدارهاي پاياني از مرحله چهارم انتخابي جام جهاني 2012 برزيل در گروه A قاره آسيا به شرح زير است:

هفته هفتم: سه‌شنبه – 06/01/92

* کره‌جنوبي – قطر

* ازبکستان – لبنان

هفته هشتم: سه‌شنبه – 14/03/92

* لبنان – کره‌جنوبي

* قطر – ايران

هفته نهم: سه‌شنبه – 21/03/92

* ايران – لبنان

* کره‌جنوبي – ازبکستان

هفته دهم: سه‌شنبه – 28/03/92

* ازبکستان – قطر

* کره‌جنوبي – ايران

بازي رفت مرحله پلي‌آف آسيا: سه‌شنبه 19/06/92

* تيم سوم گروه‌‌ A – تيم سوم گروه B(ميزبان با قرعه‌کشي مشخص مي‌شود)

بازي برگشت مرحله پلي‌آف آسيا: سه‌شنبه 23/06/92

* تيم سوم گروه‌‌ A – تيم سوم گروه B(ميزبان با قرعه‌کشي مشخص مي‌شود)

بازي رفت مرحله پلي‌آف آسيا – آمريکاي جنوبي: سه‌شنبه 23/06/92

* تيم برنده پلي‌آف آسيا – تيم پنجم آمريکاي جنوبي(ميزبان با قرعه‌کشي مشخص مي‌شود)

بازي برگشت مرحله پلي‌آف آسيا – آمريکاي جنوبي: سه‌شنبه 23/06/92

* تيم برنده پلي‌آف آسيا – تيم پنجم آمريکاي جنوبي(ميزبان با قرعه‌کشي مشخص مي‌شود)

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)