خبر سرخ: سرمربی جدید تیم فوتبال پرسپولیس در کارنامه خود روزهای پرنوسانی را سپری کرده است. در سابقه کاری او هم صعود به لیگ قهرمانان اروپا دیده می‌شود و هم اخراج‌های پیاپی به چشم می‌خورد.

باشگاه پرسپولیس سرانجام پس از کش و قو‌س‌های فراوان و مطرح شدن نام‌هایی همچون والتر ماتزاری، یان فن‌استیپ و چسلاو میخنیویچ سرانجام خوان کارلوس گاریدو را به‌عنوان سرمربی جدید این تیم و به‌عنوان جانشین اوسمار ویرا معرفی کرد.

این مربی اسپانیایی که متولد ۲۹ مارس ۱۹۶۹ در والنسیا است، تجربه‌ای به‌عنوان بازیکن نداشته و از سال 1993 میلادی کارش در عرصه مربیگری را آغاز کرده و اولین تیمی که در رده حرفه‌ای هدایتش را برعهده داشته، ویارئال در سال 2010 بوده است و در ادامه هدایت تیم‌هایی همچون کلوب بروژ، رئال بتیس، الاهلی مصر، رجا کازابلانکای مراکش، العین امارات و الوداد مراکش را برعهده داشته است.

وی در آخرین تجربه مربیگری‌اش بین سال‌های 2023 تا 2024 روی نیمکت سرمربیگری تیم اتحاد الجزایر حضور داشته است. او در این تیم الجزایری البته به مشکل خورد و بازیکنانش را به عدم تعهد به این تیم و مصدومیت ساختگی به منظور عدم شرکت در مسابقات متهم کرد. او در این تیم آمار 23 برد، شش تساوی و 13 شکست را از خود بر جای گذاشت.

این مربی اسپانیایی تاکنون با الاهلی مصر یک قهرمانی در سوپرجام مصر و یک قهرمانی در جام کنفدراسیون‌های آفریقا(لیگ دوم باشگاه های آفریقا) کسب کرده و با رجا کازابلانکا هم یک بار فاتح جام حذفی مراکش و یک بار فاتح جام کنفدراسیون‌های آفریقا شده است.

از نظر تاکتیکی، گاریدو بر این باور است که حفظ تعادل تیمی در بازی خیلی مهم و کلیدی است و اعتقاد دارد ایجاد تعادل در حمله و دفاع می‌تواند باعث برتری تیمش بر رقبا شود. او تاکنون با بازیکنانی همچون رابرت پیرس، سانتی کاسورلا و گودین کار کرده و به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و فرانسه مسلط است.

آغاز مربیگری
گاریدو فعالیت مربیگری خود را در سال ۱۹۹۳ و از سن ۲۴ سالگی با تیم «ال پوج» که یک تیم محلی بود آغاز کرد و تا سال ۱۹۹۸ هدایت این تیم را برعهده داشت و در سال ۱۹۹۸ به تیم دسته سومی «دیپورتیوو اوندا» پیوست تا نخستین تجربه جدی مربیگری خود را تجربه کرده باشد. این تیم بخشی از تیم ویارئال اسپانیا است و به نوعی «تیم رزرو» ویارئال محسوب می‌شود.

سپس در تیم دوم ویارئال کار خود را ادامه داد تا اینکه در فصل ۲۰۰۹ به عنوان سرمربی تیم اصلی ویارئال منصوب شد و دراین فصل با ویارئال به مقام هفتم لالیگا رسید و در فصل ۲۰۱۰ این تیم را به موفقیت‌های قابل توجهی از جمله راهیابی به نیمه نهایی لیگ اروپا و صعود به لیگ قهرمانان اروپا رساند. در لالیگا عنوان چهارمی را کسب کرد و فصل موفقی را با این تیم پشت سر گذاشت.

اما در فصل ۲۰۱۱ همه چیز برای او و ویارئال تغییر کرد. ویارئال نتایج ضعیفی در این فصل گرفت. مصدومیت‌های پیاپی روی عملکرد تیم تاثیرگذاشته بود و برخی تصمیمات مدیریتی موجب شده بود او در کنفرانس‌های مطبوعاتی نتایج ضعیف تیمش را به عوامل بیرونی مانند داوری نسبت دهد و در نهایت پس از یک شکست خانگی تحقیرآمیز در کوپا دل ری برابر تیم دسته سومی میراندرس اخراج شد. 106 بازی، 45 برد، 23 مساوی و 38 شکست حاصل کارش در ویارئال بود.

در کلوب بروژ

او در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۲ به عنوان سرمربی کلوب بروژ منصوب شد و به دنبال اخراج ژرژ لیکنس، این سمت را بر عهده گرفت. گاریدو در ابتدای کار خود نتایج مناسبی کسب کرد، اما در نهایت نتوانست به موفقیت پایدار دست یابد.

در سپتامبر ۲۰۱۳، پس از تنها کمتر از یک سال، گاریدو از سمت خود برکنار شد. در طول دوران حضورش در کلوب بروژ، تیم تحت هدایت او ۳۷ بازی انجام داد که ۲۰ پیروزی، ۹ تساوی و ۸ شکست را تجربه کرد.

اخراج از بتیس و آمدن کالدرون

خوان کارلوس گاریدو در مدت کوتاهی که سرمربی رئال بتیس بود، نتایج چندان مطلوبی کسب نکرد. او در دسامبر ۲۰۱۳ به عنوان سرمربی بتیس منصوب شد، اما پس از تنها ۹ بازی رسمی و تنها یک پیروزی، 3 تساوی و 5 شکست، در ژانویه ۲۰۱۴ از سمت خود برکنار شد. در طول این مدت، بتیس سه شکست متوالی را تجربه کرد که آخرین آن‌ها شکست ۵-۰ در برابر رئال مادرید بود. این نتایج ضعیف باعث شد که بتیس در رده آخر جدول لالیگا قرار گیرد و در نهایت مدیریت باشگاه تصمیم به اخراج گاریدو گرفت.

او تنها یک ماه و نیم هدایت بتیس را برعهده داشت و پس از اخراج او، گابریل کالدرون که در فصل ۲۰۲۰ سرمربی پرسپولیس شد روی نیمکت رئال بتیس نشست.

موفقیت در مصر و حضور در میان برترین مربیان جهان

او بیشترین موفقیت‌هایش را در کشورهای عربی و آفریقایی به دست آورد. او در سال ۲۰۱۴ با تیم الاهلی مصر به قهرمانی جام کنفدراسیون آفریقا(سطح دوم لیگ قهرمانان آفریقا) و سوپر جام مصر دست یافت اما در پایان فصل از هدایت این تیم کناره گیری کرد.

عملکرد موفق او در الاهلی موجب شد از سوی پایگاه «Football Coach World Ranking» به عنوان سی و چهارمین مربی ارزشمند جهان انتخاب شود.

ناکامی در عربستان

در تاریخ ۶ نوامبر ۲۰۱۶، خوان کارلوس گاریدو به عنوان سرمربی تیم باشگاه الاتفاق در لیگ حرفه‌ای عربستان منصوب شد. او قراردادی هفت ماهه با این تیم امضا کرد. اما پس از 12 بازی و کسب 3 برد، 3 مساوی و 6 باخت در فوریه ۲۰۱۷ از سمت خود برکنار شد.

بازگشت به آفریقا

این سرمربی اسپانیایی از فصل ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ هدایت رجا کازابلانکا را برعهده داشت و با این تیم توانست قهرمان جام حذفی مراکش شود و در جام کنفدراسیون آفریقا در سال ۲۰۱۸ هم عنوان قهرمانی را کسب کرد.

او هرچند کارنامه قابل قبولی در این تیم مراکشی داشت اما چند شکست پیاپی موجب شد مدیران باشگاه تصمیم به اخراج او بگیرند. او در دیدار آخر خود برابر ستاره ساحلی تونس در رقابت‌های آفریقایی شکست خورد و همین مساله موجب اخراج او شد. 81 بازی، 39 برد، 28 مساوی و 14 باخت کارنامه او در این باشگاه بود.

تجربه مربیگری در العین و تقابل با استقلال

یک ماه پس از برکناری از تیم رجا، گاریدو در میانه‌های فصل، جانشین «زوران مامیچ» در تیم العین امارات شد و تا پایان فصل در این تیم ماند. در این فصل العین در لیگ قهرمانان آسیا (۲۰۱۹) با استقلال تهران، الدحیل و الهلال در گروه مرگ قرار داشت و در نهایت همراه با استقلال از دور رقابت‌ها کنار رفت.

العین در دو دیدار برابر استقلال به تساوی یک به یک و شکست ۲ بر یک رسید و چند روز بعد هم از هدایت این تیم کناره گیری کرد. هدایت استقلال در این فصل را فرهاد مجیدی برعهده داشت. او در 17 مسابقه در العین 4 برد، 4 مساوی و 9 باخت ثبت کرد.

او پس از العین به تیم ستاره ساحلی تونس رفت و قراردادی ۳ ساله با این تیم امضا کرد اما پس از مدت ۳ ماه به دلیل نتایج ضعیف از کار برکنار شد. 5 برد، 3 مساوی و 5 باخت حاصل کار او در 13 بازی این تیم بود.

سپس در سال ۲۰۲۰ به کازابلانکا در مراکش برگشت اما اینبار هدایت تیم «وداد» را برعهده گرفت اما چند ماه بعد و در حالی که این تیم را به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آفریقا رسانده بود از کار برکنار شد. تنها 7 مسابقه و کسب 3 برد، 2 مساوی و 2 باخت حاصل کار او بود.

بازگشت ناموفق به اسپانیا

این سرمربی اسپانیایی پس از اخراج از وداد کازابلانکا پس از ۷ سال در ژانویه ۲۰۲۱ به اسپانیا برگشت و هدایت تیم دسته دومی «کاستیون» را برعهده گرفت و در حالی که در فاصله ۲ هفته مانده به پایان فصل در منطقه سقوط قرار داشت در می ۲۰۲۱ از سوی مدیران باشگاه اخراج شد. 6 برد، 4 مساوی و 9 باخت نتیایج او در 19 بازی این تیم بود.

ناکامی در مصر

این مربی اسپانیایی در در سپتامبر ۲۰۲۲ به مصر برگشت و هدایت تیم «اسماعیلی» را برعهده گرفت اما پس از کسب ۲ امتیاز از ۵ بازی در دسامبر همان سال اخراج شد.

ورود مجدد به مراکش

او در فوریه ۲۰۲۳ باز هم هدایت تیم وداد کازابلانکا را برعهده گرفت و اینبار هم تجربه کوتاه مدتی در این تیم داشت و در می همان سال و در حالی که تنها ۲ امتیاز از تیم صدرنشین عقب تر بود و خود را آماده نیمه نهایی لیگ قهرمانان آفریقا می‌کرد از سوی رییس باشگاه اخراج شد و و 8 برد، 5 مساوی و 1 باخت در 14 بازی کسب کرد.

یک بحران سیاسی

او در فصل ۲۰۲۳ هدایتاتحاد الجزایر را برعهده گرفت اما یک بحران سیاسی میان الجزایر و مراکش موجب شد او از هدایت این تیم کناره گیری کند.

دو کشور الجزایر و مراکش سال‌های زیادی است که در خصوص مناطقی از صحرای غربی اختلافات عمیقی دارند و روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور را به طور کامل تحت و الشعاع قرار داده است. ماجرای جدایی او از این تیم از زمانی آغاز شد که تیمش باید در یکی از رقابت‌های لیگ قهرمانان آفریقا برابر تیم فوتبال «برکان» مراکش قرار می‌گرفت.

اما مقامات الجزایری تجهیزات تیم «برکان» را پس از ورود آن‌ها به الجزایر برای بازی اول در مرحله نیمه‌نهایی توقیف کردند. دلیل این کار هم این بود که تیم برکان نقشه مراکش را به شکلی روی پیراهن‌های خود حک کرده بودند که مناطق صحرای غربی هم بخشی از این کشور ترسیم شده بود و همین مساله موجب نارضایتی مقامات الجزایری شده بود.

این مسئله به لغو بازی انجامید و کنفدراسیون فوتبال آفریقا تیم برکان را با نتیجه ۳ بر صفر برنده اعلام کرد. در بازی برگشت هم که قرار بود در مراکش برگزار شود، تیم اتحاد از حضور در این مسابقه انصراف داد. کنفدراسیون فوتبال آفریقا این دیدار را هم ۳ بر صفر به سود تیم مراکشی اعلام کرد و یو اس ام حذف شد.

طبق گزارش رسانه Medi۱ TV، گاریدو اعلام کرده است که او هیچ دخالتی در مساله مربوط به لباس‌ها نداشته و تمرکز اصلی او بر روی مسائل فنی فوتبال بوده است. او همچنین اعلام کرده که از رخدادهای پیرامون این اختلاف ناراضی است و تأکید کرده که علاقه‌ای به درگیر شدن در مسائل خارج از زمین فوتبال ندارد. این مربی اسپانیایی اظهار داشت که اصلی‌ترین دلیل استعفای این است که نمی‌خواهد درگیر مسائل خارج از زمین شود.

او در 42 با اتحاد الجزایر 23 برد، 5 مساوی و 14 شکست و میانگین 17.6 امتیاز برای هر بازی و 54 درصد برد کسب کرد.

آمار و ارقام گاریدو در دوران مربیگری

تیم کشور شروع فعالیت پایان فعالیت تعداد بازی برد مساوی باخت درصد برد
ال پویگ اسپانیا ۱۰ ژوئن ۱۹۹۳ ۳۰ ژوئن ۱۹۹۸ ۱۸۸ ۷۵ ۴۵ ۶۸ ۳۹.۸۹
اوندا اسپانیا ۳۰ ژوئن ۱۹۹۸ ۲۵ مه ۱۹۹۹ ۳۸ ۱۵ ۸ ۱۵ ۳۹.۴۷
ویارئال ب اسپانیا ۲۱ ژانویه ۲۰۰۳ ۲۸ ژوئن ۲۰۰۳ ۱۹ ۱۷ ۲ ۰ ۸۹.۴۷
ویارئال ب اسپانیا ۲۲ فوریه ۲۰۰۴ ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ ۱۸ ۹ ۵ ۴ ۵۰.۰۰
ویارئال ب اسپانیا ۵ اکتبر ۲۰۰۴ ۳۰ مه ۲۰۰۵ ۳۲ ۱۵ ۱۲ ۵ ۴۶.۸۸
ویارئال ب اسپانیا ۱۸ ژانویه ۲۰۰۸ ۳۱ ژانویه ۲۰۱۰ ۸۴ ۴۳ ۱۷ ۲۴ ۵۱.۱۹
ویارئال اسپانیا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۰ ۲۱ دسامبر ۲۰۱۱ ۱۰۶ ۴۵ ۲۳ ۳۸ ۴۲.۴۵
کلوب بروژ بلژیک ۱۵ نوامبر ۲۰۱۲ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۳ ۳۷ ۲۰ ۹ ۸ ۵۴.۰۵
بتیس اسپانیا ۲ دسامبر ۲۰۱۳ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۴ ۱۰ ۲ ۳ ۵ ۲۰.۰۰
ال اهلی مصر ۸ ژوئیه ۲۰۱۴ ۴ مه ۲۰۱۵ ۴۰ ۲۲ ۱۰ ۸ ۵۵.۰۰
اتفاق عربستان سعودی ۶ نوامبر ۲۰۱۶ ۱۸ فوریه ۲۰۱۷ ۱۲ ۳ ۳ ۶ ۲۵.۰۰
رجا مراکش ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷ ۲۸ ژانویه ۲۰۱۹ ۸۱ ۳۹ ۲۸ ۱۴ ۴۸.۱۵
العین امارات متحده عربی ۱۸ فوریه ۲۰۱۹ ۲ ژوئن ۲۰۱۹ ۱۷ ۴ ۴ ۹ ۲۳.۵۳
ستاره ساحل تونس ۱۸ نوامبر ۲۰۱۹ ۸ فوریه ۲۰۲۰ ۱۳ ۵ ۳ ۵ ۳۸.۴۶
ویداد مراکش ۲۵ فوریه ۲۰۲۰ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰ ۷ ۳ ۲ ۲ ۴۲.۸۶
کاستلون اسپانیا ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ ۲۱ مه ۲۰۲۱ ۱۹ ۶ ۴ ۹ ۳۱.۵۸
اسماعیلی مصر ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ ۹ دسامبر ۲۰۲۲ ۸ ۱ ۳ ۴ ۱۲.۵۰
ویداد مراکش ۲۶ فوریه ۲۰۲۳ ۵ مه ۲۰۲۳ ۱۴ ۸ ۵ ۱ ۵۷.۱۴
USM الجزایر الجزایر ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ مه ۲۰۲۴ ۴۲ ۲۳ ۶ ۱۳ ۵۴.۷۶
جمع کل ۷۸۵ ۳۵۵ ۱۹۲ ۲۳۸ ۴۵.۲۲
 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)