ارقام ثبت‌شده از ۳۰ هفته لیگ برتر فوتبال در فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نشان می‌دهد قهرمان و نایب قهرمان رقابت‌ها برای خود اختلافی معنادار با سایر تیم‌ها رقم زده‌اند.

بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال جمعه شب با هفتمین قهرمانی پرسپولیس در تاریخ این مسابقات و نیز سقوط ماشین‌سازی تبریز و سایپا به لیگ دسته اول به پایان رسید. مسابقاتی که رقابت برای قهرمانی و سقوط تا هفته پایانی‌اش ادامه یافت و برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر، دو تیم با میانگین دو امتیاز به ازای هر مسابقه داشت. تماشاگران هم غایب بزرگ بازی‌ها بودند.

اکنون نگاهی به آمار و ارقام این مسابقات خواهیم داشت:

پرسپولیس: بیشترین پیروزی با ۱۹ برد (مشترک با سپاهان)، کمترین شکست با یک باخت، بهترین خط دفاع با ۱۴ گل خورده، بهترین تیم دیدارهای خانگی با ۴۱ امتیاز در خانه، بهترین تیم نیم‌فصل اول با ۳۰ امتیاز و بهترین تیم نیم‌فصل دوم با ۳۷ امتیاز (مشترک با سپاهان)

تداوم حضور یحیی گل‌محمدی ادامه‌دهنده قهرمانی‌های پرسپولیس بود و سرخپوشان کلمه «گلات» را به واژه‌نامه فوتبال ایران اضافه کردند. به نظر می‌رسید جدایی بشار رسن، علی علیپور و مهدی ترابی در ابتدای فصل پرسپولیس را در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر به زحمت بیندازد. با این حال سرخپوشان فصل را با درخشش در فصل ۲۰۲۰ مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و صعود به فینال این رقابت‌ها آغاز کردند.

تغییرات مدیریتی هم دست از سر پرسپولیس برنداشت و کلیپ‌های حاشیه‌ساز سبب برکناری مهدی رسول‌پناه و انتصاب جعفر سمیعی به‌عنوان مدیرعامل باشگاه شد. شاگردان گل‌محمدی در لیگ بیستم تنها چهار امتیاز خانگی را از دست دادند و یقه ۱۳ تیم را در ورزشگاه آزادی گرفتند. پرسپولیس در این فصل همچنین توانست رکورد بیشترین امتیاز خود در تاریخ لیگ ۱۶ تیمی را که فصل گذشته با ۶۷ امتیاز به خودش اختصاص یافته بود، با تفاضل گل بیشتر تکرار کند.

سپاهان: بیشترین پیروزی با ۱۹ برد (مشترک با پرسپولیس)، بهترین خط حمله با ۵۳ گل زده، بهترین تیم دیدارهای خارج از خانه با ۳۱ امتیاز و بهترین تیم نیم‌فصل دوم با ۳۷ امتیاز (مشترک با پرسپولیس)

ماشین‌سازی: کمترین برد با یک پیروزی، بیشترین شکست با ۲۰ باخت، کمترین گل زده با ۱۹ گل (مشترک با سایپا)، بدترین خط دفاع با ۵۲ گل خورده، بدترین تیم در بازی‌های خانگی با ۱۱ امتیاز، بدترین تیم دیدارهای خارج از خانه با سه امتیاز؛ بدترین تیم نیم‌فصل اول با هشت امتیاز و بدترین تیم نیم‌فصل دوم با شش امتیاز

بهترین گلزن: سجاد شهباززاده با ۲۰ گل زده

پس از ناکامی در زدن بیشتر از ۱۰ گل طی شش فصل، این مهاجم ۳۱ ساله در سومین فصل حضور خود در سپاهان احیا شد و امسال بیشترین گل را در میان آقای گل‌های شش سال اخیر لیگ برتر به ثمر رساند. تا میانه‌های نیم‌فصل به نظر می‌رسید رقابت آقای گلی میان شهباززاده و گادوین منشا تنگاتنگ باشد، اما اُفت محسوس مهاجم گل‌گهر و گلزنی‌های مهاجم سپاهان باعث شد وی از هفته‌ها قبل تنها مدعی این عنوان باشد.

بیشترین پاس گل: سروش رفیعی با ۹ پاس گل

رفیعی هم برای عنوان بهترین پاسور گل رقابت نزدیکی با احمدرضا زنده‌روح ستاره گل‌گهر داشت که پاس گل آخر به رضا میرزایی مقابل استقلال، این عنوان را منحصراً به ملی‌پوش پیشین پرسپولیس رساند. زنده روح و امید عالیشاه با ۸ پاس و ۶ پاس دوم و سوم شدند.

بیشترین کلین‌شیت: حامد لک با ۱۷ کلین‌شیت

دروازه‌بان مطمئن پرسپولیس عملکرد درخشان خود در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ را ادامه داد و در لیگ برتر نیز درخشید. لک که فصل گذشته هم پنالتی چیپ علیپور را با پیراهن ماشین‌سازی مهار کرد، در ۱۷ مسابقه دروازه خود را بسته نگه داشت و از این حیث بالاتر از پیام نیازمند و حسین پورحمیدی (با ۱۳ و ۱۱ کلین‌شیت) قرار بگیرد.

پرگل‌ترین بازی: آلومینیوم اراک یک – سپاهان ۶

یکی از عجیب‌ترین دیدارهای لیگ بیستم به تقابل هفته هفدهم آلومینیوم و سپاهان مربوط می‌شود. آلومینیوم در دور رفت عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داد و در رده ششم ایستاد، اما رسول خطیبی به صورت ناگهانی اراک را ترک کرد و سرمربی تراکتور شد. آلومینیوم‌سازان هفته پیش از آن توانستند نساجی را در قائمشهر متوقف کنند، اما مقابل سپاهان تحقیر شدند و خرمزی سرمربی موقت تیم، پس از بازی از مشکوک بودن مسابقه سخن گفت! گلهایی که در این بازی به ثمر رسید و عملکرد دروازه بان و خط دفاعی این تیم بسیار عجیب بود ولی هرگز پیگیری نشد!

پرتکرارترین نتیجه: یک بر صفر با ۶۹ تکرار

در لیگ بیستم مجموعاً ۴۷۶ گل به ثمر رسید که میانگین گل در هر بازی را به عدد ۱٫۹۸ می‌رساند. پس می‌توان گفت عجیب نیست که در بیش از یک چهارم دیدارهای لیگ برتر، توپ تنها یک بار به تور دروازه بوسه زده باشد. این در حالی است که در فصل گذشته رقابت‌ها ۵۰۳ گل به ثمر رسید که این نشان می‌دهد تیم‌ها نسبت به لیگ نوزدهم کمی محتاط‌تر شده‌اند.

پرگل‌ترین هفته: هفته‌های دهم و بیست‌ونهم با ۲۴ گل

کم‌گل‌ترین هفته: هفته‌های چهارم و سوم با ۹ گل

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)