رئیس فدراسیون فوتبال با سازمان خصوصی برای واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال پیشنهاد عجیبی را ارائه کرد.

مهدی تاج که میهمان برنامه «ورزشگاه» شبکه پنجم سیما بود، درباره پایان بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال، اظهار داشت: به باشگاه پرسپولیس برای قهرمانی در لیگ تبریک می‌گویم. ضمن ابراز نگرانی بابت سقوط مس کرمان و نفت مسجدسلیمان بابت بقای صنعت نفت آبادان خوشحال هستم. لیگ بدون نفت جذابیتی ندارد. به باشگاه شمس آذر قزوین که به لیگ برتر صعود کرده است نیز تبریک می‌گویم.

باید در زمینه داوران و ناظران تجدید نظر شود
وی در مورد وضعیت داوری‌ها تصریح کرد: اگر واقعیت را بخواهید، بیشتر تیم‌ها می‌گویند پنج پنالتی برای ما نگرفته‌اند. پس به سود چه تیمی پنالتی گرفته شده است؟ امروز داوری در دنیا به وسیله سیستم VAR رصد می‌شود و باید در فوتبال ما نیز اتفاق بیفتد. باید در سال آینده کار جدی در خصوص VAR انجام شود. در رابطه با داوری موردی که همه می‌دانیم این است که اشتباه زیاد داشته‌اند که باید از هواداران باشگاه‌ها عذرخواهی کنیم. اشتباهاتی بوده است و خداداد افشاریان خیلی زحمت کشید و دنبال این بود که اشتباهات به حداقل برسد. یکی از دلایل اشتباهات داوری این است داوران زیادی را برای کورس مسابقات آورده‌ایم. مگر می‌شود هر پنج هفته یک قضاوت را به داوری بدهند. داوری سهمیه‌ای نیست که به هر استان سهمیه داده شود. خوشبختانه افشاریان به این نتیجه رسیده و فدراسیون نیز دستور داده است که در خصوص داوران و ناظران پیگیری ویژه شود. در تلویزیون همه دیدند داور اشتباه کرده است اما ناظر نمره عالی به داور داده است! کمیته داوران بر اساس نمره ناظران داوری تصمیم می‌گیرد. وقتی میلیون‌ها نفر دیده‌اند داور پنالتی نگرفته است و وقتی می‌بینم ناظر داوری نمره عالی داده است، نمی‌توانم نتیجه درستی بگیرم. ناظر خودش در ورزشگاه حضور دارد. بنابراین، باید در داوران و ناظران تجدید نظر گسترده شود.

کی‌روش به من گفته بود از لیگ ایران بازیکنی در نمی‌آید!
رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: من در سازمان لیگ حضور داشتم و کی‌روش به من گفت از این لیگ بازیکن بیرون نمی‌آید. گلی که قوچان‌نژاد به کره زد از لیگ شما بیرون نیامده است. نمی‌خواهم بگویم چه بحثی با هم کرده‌ایم اما دوندگی بازیکنان باید به بیش از 9 کیلومتر برسد. با برخی از چهره‌های فوتبالی مشورت کردیم و گفتیم 17 بازیکن بالای 23 سال و بقیه زیر 23 سال در تیم‌ها حضور داشته باشند. با این شرایط بالای هزار بازیکن بیرون رفتند. خیلی چیزها به ما گفتند اما در لیگ بازنگری و پوست‌اندازی خوبی شد. بنابراین، در داوری ما نیز باید این اتفاق بیفتد. ناظران از ادوار قدیم حضور داشته‌اند. هنوز نتوانسته‌ایم الزامات AFC را اجرا کنیم. کاغذ باید دور ریخته شود. ناظر باید با لپ‌تاپ از ورزشگاه خارج شود. گزارش ناظر باید از طریق سیستم به کمیته داوران، کمیته انضباطی و اخلاق برود. برای فصل آینده هم در بحث ناظری و هم VAR باید به آن بپردازیم. ما حتما باید در لیگ VAR داشته باشیم. در فوتبال اتفاقاتی افتاد که به نفع ما نیست، مثل فرستادن داوران به تاجیکستان برای دیدن آموزش.

مبلغ قراردادها در فوتبال ایران بالا است
تاج در رابطه با قراردادهایی که در فوتبال ایران بسته می‌شود، تأکید کرد: تا کنون 7،8 جلسه برگزار کرده‌ایم و احتمالا فردا جلسه نهایی برگزار می‌شود. سازمان لیگ به همه باشگاه‌ها نامه‌ داده که قرارداد جدیدی بسته نشود. قراردادهای چند ساله نیز باید تعریف شود. در لیگ ما قراردادها فوق‌العاده بالاست. در صدور مجوز حرفه‌ای، بندی وجود دارد که باشگاه‌ها زیان‌ده نباشند و تراز مالی‌شان مثبت باشد. تقریبا هیچ باشگاهی نداریم که ارزش افزوده‌ای داشته باشد! سازمان بازرسی کل کشور نامه‌ اصلاحیه نوشته که نامه خوبی است. فردا با سازمان خصوصی‌سازی جلسه‌ای در این رابطه خواهیم داشت. شرایط این است که باشگاه‌ها باید سقف بودجه داشته باشند که البته معنایش این نیست که سقف قرارداد داشته باشند. از تیمی پرسیدند چرا مسی را نمی‌گیرند که گفتند بودجه‌مان اقتضا نمی‌کند. در آسیا به طور مرتب با این چیزها طرف هستیم. باید بودجه مشخص باشد و بر اساس آن کار کنیم. بنابراین، دنبال فیرپلی مالی هستیم. این‌طور نمی‌شود که باشگاهی با 50 میلیارد و باشگاه دیگری با 400 میلیارد تومان بسته شود، البته دنبال این نیز نیستیم که از سفره فوتبال کم شود. جمع قراردادهای فوتبال ما عدد خاصی است که نمی‌خواهم بگویم چقدر است اما حساب کردم عربستانی که رونالدو را می‌آورد، جمع چند سال قراردادمان به قرارداد یک بازیکن آنها در لیگ‌شان نمی‌رسد. دنبال کم کردن سفره فوتبال نیستیم اما این سفره باید به نوجوانان و تیم‌های پایه داده شود.

اگر دوباره تخلف کنیم، سه سال محروم می‌شویم
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تیم‌های پرسپولیس و استقلال از آسیا حذف شده‌اند، تصریح کرد: قدرت رئیس فدراسیون در برخی امور نقش نمی‌بندد. مدیر باشگاهی می‌تواند سرمربی را عوض کند اما نمی‌تواند بگوید فلان دروازه‌بان را در ترکیب بگذارد. فدراسیون فوتبال اعضای صدور مجوز حرفه‌ای را به AFC معرفی می‌کند اما دخالتی در کارشان ندارد. کمیته صدور مجوز حرفه‌ای به اشتباه باشگاهی را تأیید کرده بود که با محرومیت روبرو شد اما با رایزنی محرومیت را برداشتیم اما اگر خدای ناکرده دوباره تخلفی صورت بگیرد، مجموعه‌ فدراسیون شامل فوتسال، فوتبال ساحلی و … سه سال محروم می‌شوند.

مراقب برخی اظهارنظرها باشیم، AFC رصد می‌کند
رئیس فدراسیون فوتبال یادآور شد: سابق بر این می‌گفتند فلان فرد در روزنامه‌ای به AFC و فیفا خبر می‌دهد اما الان این‌طور نیست. مدیا اسپورت قراردادی با AFC دارد و کل مطالبی که مورد علاقه آنهاست با کلیدواژه‌هایش صبح به صبح روی میز شیخ سلمان و حتی خود من قرار می‌دهد. آنها اخباری که مقام‌های عالی کشور و اصحاب رسانه تحلیل می‌کنند را می‌بینند. اینها مسائلی است که باید مراقب باشیم و از برخی اظهارنظرها صرف‌نظر کنیم. دو روز پیش در دولت در رابطه با تغییر مجمع پرسپولیس و استقلال بحث شد و تغییر کردند. از طرفی ما نباید فیفاهراسی و AFC هراسی داشته باشیم. اینکه آنها رصد می‌کنند، شکی نیست اما در اینکه سندسازی هم نمی‌کنیم، شکی وجود ندارد. در لیگ ما تعداد زیادی از تیم‌ها حذف شده‌اند که اسم نمی‌برم. حذف به این معنا نیست که در لیگ ما حذف شده‌اند.

سهمیه بازیکنان خارجی را افزایش می‌دهیم
وی در رابطه با سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا تصریح کرد: سهمیه بازیکنان خارجی را برای فصل آینده افزایش می‌دهم چون قیمت بازیکنان داخلی فوق‌العاده بالاست. اگر تعداد بازیکنان خارجی بیشتر شود قیمت بازیکنان داخلی کاهش می‌یابد. مثل عرضه و تقاضا در خودرو می‌ماند. گفتند عرضه خودروهای خارجی را بیشتر کنید تا قیمت خودروهای داخلی کاهش یابد و رقابت بیشتر شود. هیئت رئیسه برای افزایش سهمیه بازیکنان خارجی مصوبه داشته است. این یکی از راه‌های شکستن قیمت قراردادهاست و سقف بودجه نیز شکسته می‌شود. برای بحث مجوز حرفه‌ای، باشگاه‌های نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان به طور کلی نه در بحث مجوز حرفه‌ای شرکت کردند و نه در بحث ملی آمدند. ممکن است برای آنها تصمیم‌های دیگری گرفته باشد، بنابراین باید به سرعت اقداماتی انجام دهند. سایر باشگاه‌ها شرکت کرده‌اند و با وجود اینکه برخی از آنها حذف شده‌اند، بدهی ندارند. از یکی از مدیران سابق استقلال پرسیدند بدهی باشگاه چقدر است که می‌گفت همین‌طور بالا بروید! اصلا مشخص نبود که استقلال چقدر بدهی دارد اما الان اینجوری نیست و خیلی از باشگاه‌ها نیز بدهی‌های‌شان را صاف کرده‌اند.

سهمیه ما با حذف تیمی از آسیا کم نمی‌شود
تاج ادامه داد: اگر باشگاهی مجوز نگرفته است، دلایل زیادی دارد، مثل بارگذاری نکردن مدارک یا مربی‌شان مدرک مربیگری A که لازمه AFC است را نداشته است. تعداد سهمیه ما در حال حاضر 1+2 است. اگر تیمی حذف شود، سهمیه‌مان نمی‌سوزد و جای او تیم دیگری در آسیا شرکت می‌کند، البته ما لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا را داریم که هفته آینده تکلیف آنها مشخص می‌شود.

کادر فنی تیم‌ها 12 کارت قرمز گرفته‌اند
رئیس فدراسیون فوتبال با بیان اینکه سوپرجام در آغاز لیگ فصل آینده برگزار می‌شود، یادآور شد: امسال بدترین شرایط کارت زرد و قرمز را داشتیم. دوازده کارت قرمز به کادرفنی تیم‌ها داده است. برای یک کرنر می‌بینیم انگار کسی را مار گزیده است (اشاره به اعتراض‌های مربیان)! اگر مربی نتواند آرامش خودش را حفظ کند با جرایمی طبق جدول تعریف شده روبرو می‌شود.

یک دستیار خارجی به کادر فنی قلعه‌نویی اضافه می‌شود
تاج درباره حضور تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات کافا خاطرنشان کرد: ما به این تورنمنت می‌رویم. در آنجا با تیم‌هایی بازی می‌کنیم که در جام ملت‌های آسیا با آنها درگیر هستیم، البته ابتدا در قرقیزستان خواهیم بود و سپس به ازبکستان می‌رویم و ممکن است با تیم‌هایی مثل ازبکستان و عمان بازی کنیم. یک تیم آفریقایی نیز احتمالا اضافه می‌شود و فرصت خوبی برای تیم ملی بزرگسالان خواهد بود. امیر قلعه‌نویی نیز پذیرفته است در این مسابقات شرکت کنیم. ما در گروه خوبی افتاده‌ایم. در حال بستن قرارداد با قلعه‌نویی هستیم و تا دو، سه روز آینده نیز دستیار خارجی به کادر فنی او اضافه خواهد شد.

شستا حکم تخلیه ساختمان فدراسیون را گرفته اما مشکلی نیست
وی در واکنش به حکم قضایی شرکت شستا برای تخلیه فدراسیون فوتبال گفت: متأسفانه زمانی که شستا شکایت کرد، 20 روز برای ارائه دفاعیه وقت داشتیم اما فدراسیون وقت اعتراضی نکرد. رأی قطعی شد. ما مستندانی به قاضی برای رفع تعهد ارزی و داخلی دادیم. در واقع هم دو میلیون ارز پرداختی را ارائه کردیم و هم 25 میلیارد تومان پول پرداخته شد که یک میلیارد هم بیشتر بود. جلسه‌ای به همراه رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس با مدیرعامل شستا برگزار کردیم، درویش برای بحث ساختمان پرسپولیس آمده بود. مدیرعامل شستا همان جا گفت که به این نتیجه رسیده است که شرعا پول پرداخت شده و باید رفع تعهد ارزی صورت بگیرد. با این حال، بخش حقوقی آنها گفت چرا اینها را در دادگاه تحویل ندادید. چون رأی قطعی است باید برای آن مکانیزم حقوقی تعریف شود. ساختمان فدراسیون سر جایش می‌ماند. پول در زمان خودش داده شد و بخشی نیز در زمان بهاروند پرداخت شده بود. بانک نامه‌ای به شستا داد و درباره تعهد ارزی سوال پرسید که شستا پاسخ داد که تعهد ارزی درست است. حکم تخلیه ساختمان فدراسیون آمده است و دنبال مسیری هستیم که مشکل را حل کنیم.

احتمالا تیم ملی با عربستان بازی تدارکاتی برگزار می‌کند
رئیس فدراسیون فوتبال در مورد وضعیت کمپ تیم‌های ملی توضیح داد: هتل کوثر مخصوص تیم‌های بانوان نزدیک کمپ تا 7،8 روز دیگر افتتاح می‌شود که هتل کاملی است. ما پولی از AFC گرفتیم و صرف این هتل کردیم. پیمانکار داخلی معرفی کردیم که بتواند پول بگیرد اما الان برای گرفتن طلب‌های‌مان مشکل داریم. هزینه‌هایی خارج از فوتبال انجام شده که امیدوارم وزارت ورزش بتواند آن را تأمین کند. یکی از هزینه‌ها، بحث هتل محل اقامت خبرنگاران برای جام جهانی بود. برخی هزینه‌ها مربوط به فوتبال ما نبود. هیچ مسافری که ضرورت نداشته باشد با خودمان نبردیم. خبرنگاران را بردیم که کار درستی بود. فیفا می‌گوید فوتبال توسعه ورزش است و اسم می‌برد که از این بخش‌ها را باید به جام جهانی ببرید. من با اینفانتینو، رئیس فیفا و رئیس کنفدراسیون فوتبال 7،8 جلسه برگزار کردیم. خوشبختانه روابط خوبی با عربستان ایجاد شده و دو بازی در رده نوجوانان خواهیم داشت. احتمالا یک بازی دوستانه با تیم ملی عربستان برگزار می‌کنیم. برای فینال جام حذفی نیز از برخی رؤسا برای حضور در ایران دعوت شده است.

مناف هاشمی دیگر درباره تیم امید صحبت نمی‌کند!
تاج در پاسخ به این سؤال که چرا حکم حبیب کاشانی برای مدیر تیم‌ فوتبال امید داده نشده است، گفت: حکم کاشانی را خواهیم داد. وقتی لیگ در حال برگزاری بود، اردویی برگزار نمی‌شد. سرمربی تیم امید را باید امروز و فردا اعلام کنیم. مناف هاشمی (دبیر کمیته ملی المپیک) دیگر چیزی درباره وضعیت سرمربیگری امید نمی‌گوید، چون مشکلات را می‌داند!

اساسنامه خوبی داریم اما ضعف‌های جدی دارد
وی در خصوص اشکالاتی که به اساسنامه فدراسیون فوتبال وارد است و همچنین اداره سازمان لیگ با سرپرستی گفت: اساسنامه خوب است ولی ضعف‌های جدی دارد که باید برطرف شود. قبلا می‌گفتند باید هر کسی برای حضور در انتخابات پنج سال سابقه مفید داشته باشد و همه این موضوع را رد می‌کردند. این خیلی بد بود. ما این سابقه مفید را شکافتیم و گفتیم اگر بازیکنی در گذشته مثلا 10 بازی ملی داشته باشد یا داوری شرایط تعریف شده را داشته باشد در انتخابات شرکت کند. در اساسنامه آمده است که هیئت رئیسه می‌تواند نایب رئیس دوم را رئیس سازمان لیگ کند. حتی می‌تواند مسابقات از سازمان لیگ بگیرد و برگزاری ان را به شرکت خصوصی بدهد. منصور قنبرزاده رئیس کل کمیته مسابقات است.

به جمع‌بندی رسیدیم که شیرازی در هیئت فوتبال نباشد
رئیس فدراسیون فوتبال در رابطه با ابهامات در هیئت فوتبال تهران تصریح کرد: در حال حاضر شیرازی دیگر در هیئت فوتبال حضور ندارد و به این جمع‌بندی رسیدیم که دیگر از او استفاده نشود. ما سرپرستی به نام براتی گذاشتیم که مدیر خوب و آدم سالمی است. او در بدو حضورش زمان انتخابات هیئت فوتبال را اعلام کرد. حدود 24 نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند که عدد قابل ملاحظه‌ای است. اساسنامه نیاز به مجمع ندارد و به هیئت رئیسه برمی‌گردد. هفته آینده جلسه هیئت رئیسه برگزار می‌شود و ممکن است تغییراتی ایجاد شود.

پیشنهاد دادیم پرسپولیس و استقلال به پیکان و سایپا واگذار شوند
تاج در مورد کارگزار یا اسپانسر مالی تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا گفت: زمانی سیمان سپاهان و فولاد مبارکه دو باشگاه بودند و هزینه زیادی می‌کردند. آقای اسلامیان مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه بود و بنده معاون و عضو هیئت مدیره کارخانه بودم. ما به این نتیجه رسیدیم که سپاهان را زیر مجموعه فولادمبارکه قرار دهیم و آن باشگاه را منحل کردیم. الان به حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی پیشنهادی دادم و قرار است فردا بررسی شود. پیشنهاد ما این بود که پرسپولیس و استقلال به سمت پیکان و سایپا بروند. خصوصی‌سازی موانعی دارد که مجالی برای صحبت درباره آن نیست. قربان‌زاده گفت هنوز تصمیمی گرفته نشده اما پیشنهاد قابل ملاحظه‌ای است. تصور کنید پیکان نامش پرسپولیس ایران‌خودرو شود و سایپا نیز استقلال سایپا. این دو مجموعه درآمد پایداری دارند. استقلال مشکلات زیادی دارد که هنوز در کانون توجهات است. اینجا خوشحال هستید که از منِ مسئول می‌شنوید که بدهی‌های باشگاه‌ها چقدر است، در صورتی که یک زمانی نمی‌دانستیم. اگر پیشنهاد ما اتفاق بیفتد تجربه سیمان سپاهان و فولاد مبارکه می‌شود. در رابطه با اسپانسر این ضعف را داشته‌ایم و باید نه تنها برای جام ملت‌های آسیا، بلکه در همه 17 رده ملی اسپانسر داشته باشیم.

مانعی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نداریم
وی در خصوص بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها عنوان کرد: بسیار خوشحال کننده است که مقامات امنیتی بحثی برای حضور بانوان ندارند، مگر اینکه ورزشگاهی به لحاظ شرایطی که دارد، اجازه حضور بانوان را ندهد. با شیب ملایمی حرکت می‌کنیم و اگر ورزشگاه‌ها مشکل خاصی نداشته باشند، مانعی برای حضور بانوان در ورزشگاه نداریم.

شکایت عزیزی‌خادم رد شد
رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به اظهارات شهاب الدین عزیزی‌خادم مبنی بر اینکه ریاست تاج غیرقانونی است، گفت: دو روز پیش شکایتی از سوی ایشان طرح و توسط قاضی رد شد، چرا که به او گفتند باید از مجاری فوتبال پیگیر باشد، ضمن اینکه کمیته اخلاق نیز رأی درباره ایشان صادر کرده است. طبق اساسنامه، هیچ رکن فوتبالی نمی‌تواند شکایتش را به ارکان قضایی ببرد.

مشکل ممبینی از طرف فدراسیون بود، نه خودش
تاج درباره اینکه آیا هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال می‌ماند یا نه، گفت: ایشان دبیرکل هستند. مشکلاتی در خصوص استعلام ایشان بود که ما دیر اقدام کردیم و ایراد از فدراسیون فوتبال نبود نه ممبینی.

ممکن بود جام جهانی از ایران گرفته شود
رئیس فدراسیون فوتبال در رابطه با کرسی‌های ایران در AFC تصریح کرد: برخی مشکل‌شان ندانستن نیست، نخواستن در دانستن است. در ایران کمیته اخلاق و انضباطی دو کمیته است اما در آسیا یکی بوده و آقای بیگلری رئیس آن است. کار خوبی بود که اتفاق شد. مهم است و هر رأی به این کمیته می‌رود. این کُرسی برای ایران نیست اما برای کشور مفید است! کرسی‌های فوتبال و فوتسال ساحلی، کمیته اخلاق، کافا، حقوقی و بازاریابی، فنی، پزشکی و … برای ایران است. آقای ساکت در بازاریابی، میرشاد ماجدی در کمیته فنی و سیف برقی در کمیته پزشکی است. فکر می‌کنم از بقیه کشورها به لحاظ کرسی عقب نیستیم. وقتی پرونده مهمی به AFC می‌آید یک ایرانی آنجا حضور دارد که می‌فهمد. مثلا در پرونده بازی با لبنان در مشهد، ممکن بود جام جهانی از ما گرفته می‌شد.

ارادتمند حجازی بودم
تاج درباره نزدیک شدن به سالروز درگذشت مرحوم ناصر حجازی گفت: تا زمانی که مرحوم حجازی زنده بود، از ارادتمندان ایشان بودم. اگر از من درباره حجازی بپرسند یک جمله از او دارم که می‌گفت هیچ‌وقت از عقیده‌ام نمی‌دزدم که به نانم اضافه کنم. از او سوال کردم که چرا درباره هزینه گاز منزل‌تان صحبت کردید که پاسخ داد؛ هیچ وقت از عقیده‌ام نمی‌گذرم.

اواسط خرداد وضعیت تیم‌ها در آسیا مشخص می‌شود
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پرسپولیس و استقلال از آسیا حذف شده‌اند یا نه، گفت: شرایط پرسپولیس مطلوب است ولی امید واهی دادن درست نیست. ما اختیاری ندرایم. اواسط خرداد همه چیز اعلام می‌شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)