خبرگزاری پرسپولیس : همزمان با نزدیک شدن به دیدار ایران و کره جنوبی در جریان بازی های مقدماتی جام جهانی 2014 نگاهی به تاریخچه بازي هاي این دو تیم در سال های گذشته می اندازیم.

در 54 سال گذشته دو تیم ملی فوتبال ایران و کره جنوبی بارها مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند که نتایج این رویارویی ها برای کشورمان 8 پیروزی، 7 تساوی و 8 شکست را در پی داشته است.

نخستین رویارویی تیم های فوتبال ایران و کره جنوبی در بازی های آسیایی سال 1958 بود که کره جنوبی ایران را شکست دهد تا بهترین نتیجه را در تاریخ بازی ها به دست آورد این بازی در روز 3 خرداد 1337 برگزار شد.

 اما در سال 1996 در حاشیه بازی های جام ملت های آسیا ایران توانست انتقام شکست سنگین سال 1958 را از رقیب خود بگیرد و با نتیجه6 بر 2 حریف خود را در هم کوبید ، نکته جالب توجه این است که تیم ملی کشورمان تا قبل از این بازی به مدت 7 سال در هیچ بازی رسمی شرکت نکرده بود به همین دلیل در حاشیه تیم تغییر نسل صورت گرفت و بازیکنان مسن جای خود را به نسل جدیدی از بازیکنان دادند.

در سال 1970 و در جریان بازی های آسیایی ایران با نتیجه صفر_ یک مغلوب حریف خود شد، یک سال بعد در سال 1971 در جریان بازی های دوستانه که در سئول انجام شد بار دیگر تیم ملی کشورمان با نتیجه 2_صفر مغلوب کره جنوبی شد اما در همین سال ایران توانست شکست گذشته را با نتیجه 2_صفر جبران کند و کره را شکست دهد.

در سال 1972 در رقابت های جام ملت های آسیا ایران با نتیجه 2 بر یک کره جنوبی را شکست داد، در بازی های آسیایی 1974 که در تهران انجام شد نیز ایران با به ثمر رساندن دو گل کره جنوبی را شکست داد.

در سال 1977 ایران و کره جنوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی در بوسان با نتیجه صفر_صفر مساوی به اولین تساوی خود در تاریخ بازی ها دست یافتند این دو تیم در همان سال و در مقدماتی جام جهانی در تهران به مساوی دیگری دست یافتند این بازی با نتیجه دو بر دو به پایان رسید.

در سال 1982 در بازی های آسیایی دهلی نو دو تیم کره جنوبی و ایران بار دیگر به مقابله با یکدیگر پرداختند که اين بار ایران با نتیجه یک بر صفر پیروز میدان شد. 4 سال بعد در حاشیه برگزاری بازی های آسیایی در بوسان در وقت قانونی مسابقه دو تيم به نتیجه یک بر یک دست یافتند اما در ضربات پنالتی کره جنوبی با نتیجه 6 بر 5 به برتری رسید.

همچنین این دو تیم در سال 1988 در مسابقات جام ملت های آسیا دوحه مقابل یکدیگر قرار گرفتند که ایران با دریافت 3 گل از حریف خود مغلوب این بازی بود.

 2 سال بعد در 1990 ایران با نتیجه یک بر صفر توانست در بازی های آسیایی پکن کره جنوبی را شکست دهد.

در سال 1993 در بازی های مقدماتی جام جهانی دوحه ایران و کره جنوبی به تساوی صفر _ صفر دست یافتند ایران در سال 1996 انتقام باخت سنگین خود را از کره جنوبی گرفت و با نتیجه 6 بر 2 این تیم را در هم کوبید این بازی در جریان جام ملت های آسیا در دوبی انجام شد.

کره جنوبی در سال 2000 و در مسابقات جام ملت های آسیا در تریپولی با نتیجه 2 بر یک ایران را شکست داد یک سال بعد نیز در بازی های دوستانه قاهره ایران با نتیجه 2 بر یک ایران را شکست داد یک سال بعد نیز در بازی های دوستانه قاهره ایران با نتیجه یک بر صفر مغلوب تیم کره جنوبی شد.

دو تیم کره جنوبی و ایران تا 3 سال مقابل یکدیگر قرار نگرفتند اما در سال 2004 و در جام ملت های آسیا موفق شد کره را شکست دهد نتیجه 4 بر 3 ایران را پیروز میدان کرد در سال 2005 در بازی های دوستانه سئول ایران دو گل از رقیب خود دریافت کرد و به شکست در این بازی رضایت داد.

اما در سال 2006 در مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا این دو تیم بار دیگر به تساوی یک_ یک رضایت دادند در سال 2006 بار دیگر در مقدماتی جام ملت های آسیا کره جنوبی و ایران مقابل هم قرار گرفتند که ایران با به ثمر رساندن 2 گل در خانه خود حریف را شکست داد.

در سال 2007 دو تیم ایران و کره جنوبی در جریان مسابقات جام ملت های اسیا در کوالالامپور به تساوی صفر_صفر دست یافتند اما به کشیده شدن بازی به ضربات پنالتی کره جنوبی با نتیجه 4_ 2 ایران را از سد راه برداشت.

در سال 2009 در مقدماتی جام جهانی در دیدارهای رفت و برگشت دو تیم به نتیجه مساوی یک_ یک رسیدند و به بازی خاتمه دادند. گفتنی است، در سال 2010 نیز این دو تیم با سرنوشت خود در سال 2009 روبرو شدند و در رقابت های جام جهانی به نتیجه یک بر یک در دور رفت و برگشت دست یافتند.

آخرین بازی های این دو تیم مربوط به سال 2011 است که در جریان مقدماتی جام ملت های آسیا و یک بازی دوستانه ایران در مقابل رقیب خود به پیروزی رسید.تیم ملی فوتبال ایران در بازی های خود برابر کره جنوبی به ثمر رساندن 27 گل شده و در مقابل 30 گل نیز از کره ای ها دریافت کرده است علی دایی کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی ایران بهترین گلزن کشورمان در مقابل کره جنوبی بوده است دایی در سال 1996 4 گل از 6 گل ایران را به ثمر رساند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)