فریدون معینی از اتفاق عجیبی برای تیم جوانان در رقابت‌های قهرمانی آسیا خبر داد که شائبه تبانی در تیم جوانان را به شکل جدی مطرح می‌کند.

رییس مستعفی کمیته جوانان فدراسیون فوتبال در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا، درباره علت کناره‌گیری‌اش از این کمیته و انتقادهایی که به خاطر ناکامی تیم جوانان متوجه او و اکبر محمدی شد پاسخ داد. انتقادهایی که این روزها حول محور حضور دلالان در اطراف تیم جوانان می‌چرخید اما او از اتفاق عجیبی پرده برداشت.

** اتفاق عجیب و غریب در تیم ملی جوانان

رییس پیشین کمیته جوانان از اتفاق عجیبی در اردوی تیم ملی جوانان در امارات پرده برداشت و حتی آن را یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست تیم ایران برابر کره‌جنوبی دانست! او گفت: متاسفانه اتفاقی در تیم ما رخ داد که شاید همان مساله در نهایت به شکست تیم ما برابر کره‌جنوبی انجامید. در بازی با کویت و در شرایطی که تیم ما با اختلاف 2، 3 گل از حریف پیش بود، کویتی‌ها حتی نمی‌توانستند توپ را از بازیکنان ما بگیرند. بعد از آن گل‌ها اکبر محمدی تغییراتی را در ترکیب بوجود آورد تا تیم قوی‌تر شده و گل‌های بیشتری بزند که البته لزومی هم به زدن گل‌های بیشتر نبود. در همان لحظات فرامرزی مدافع چپ تیم در یک صحنه ظاهرا خیلی شدید آسیب دید و از زمین خارج شد؛ بعد از بازی وقتی به رختکن رفتم دیدم همه بازیکنان گریه می‌کنند. نمی‌دانم آن بازیکن چه مشکلی داشت که بازیکنان برایش ناراحت بودند!

وی افزود: رفتار آن بازیکن به گونه‌ای بود که همه فکر می‌کردند پای او نابود شده یا با مصدومیت بسیار جدی روبرو شده است. اما بعد که بازیکن را به بیمارستان منتقل کردیم و فردای آن روز که به اردو آمد، دیدیم حتی یک زخم کوچک هم ندارد! این بازیکن حتی تمرین کرد و من هرچقدر فکر کردم نتوانستم تناقض موجود را در ذهنم حل کنم. به هر حال او با تصمیم سرمربی تیم در بازی با کره‌جنوبی بازی نکرد و عجیب‌تر اینکه آن بازیکن روی نیمکت گریه می‌کرد و از عقب بودن تیم در بازی با کره ناراحت بود.

** آیا کره‌جنوبی به دنبال تبانی بوده؟!

معینی در پاسخ به این سوال که یعنی فکر می‌کنید این بازیکن تبانی کرده و اصلا چطور می‌شود تیم ملی پس از استعدادیابی‌های چند هزارنفره در کشور، بخاطر نبود یک بازیکن چنین شکستی را مقابل کره‌جنوبی متحمل شود؟ گفت: نه، من واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده بود. نمی‌خواهم نتیجه‌گیری کنم اما این قضیه برای ما خیلی عجیب بود. ضمن اینکه متاسفانه بازیکن جایگزین او در دفاع چپ هم نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد. اکثر حملات کره‌ای‌ها از همان ناحیه بود.

رییس کمیته جوانان در واکنش به اینکه اگر حریف ایران در پلی‌آف یک تیم عربی بود، شاید می‌توانستیم تصور کنیم مثلا به دنبال تبانی با عوامل تیم ما باشند اما تیم جوانان با کره‌جنوبی بازی می‌کرد که بعید است بخواهند با بازیکنی از تیم ما ارتباط بگیرد، تصریح کرد: بله. ما هم چنین تصوری را نسبت به کره‌جنوبی نداریم اما واقعا نمی‌دانم این چه اتفاقی بود که افتاد! البته تیم ما در نیمه اول آن مسابقه بد نبود ولی تمرکزشان در ادامه بهم ریخت و شاید از نتایج قبل مغرور هم شده بودند که نهایتا نتوانستیم بازی را ببریم. به هر حال در فوتبال هیچ کسی نباید بگوید من کامل هستم. انسان هرچقدر صاحب علم و توان باشد هنوز چیزهای دیگری وجود دارد که می‌تواند به تجربیاتش اضافه شود.

** هجمه‌ها علیه فدراسیون باعث شد استعفا بدهم

او دلیل اصلی کناره‌گیری‌اش از کمیته جوانان فدراسیون فوتبال را هجمه‌های رسانه‌ای علیه فدراسیون به خاطر ناکامی تیم ملی جوانان و البته خسته شدن از فضای فوتبال ایران عنوان کرد و افزود: این هجمه‌ها من را وادار به استعفا کرد. امید داشتم تیم جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا نتیجه بگیرد و به حق باید جزو چهار تیم پایانی قرار می‌گرفت. نتیجه این تیم بار سنگینی از انتقادها را روی دوش اکبر محمدی سرمربی تیم و همچنین کمیته جوانان فدراسیون وارد کرده بود بنابراین فردای روزی که از امارات بازگشتیم از کفاشیان خواستم تا دیگر در این کمیته نباشم.

** کفاشیان استعفایم را نمی‌پذیرفت

وی افزود: کفاشیان نپذیرفت اما سه‌شنبه (یک روز پیش از جلسه هیات رییسه) دوباره از او این درخواست را کرده و خواستم تا استعفانامه‌ام را بنویسم؛ رییس فدراسیون مخالف بود و می گفت این کار را نکن اما نهایتا چهارشنبه در جلسه هیات رییسه ضمن بیان گزارشی از عملکرد کمیته جوانان طی سال‌های گذشته، اقدام به کناره‌گیری کردم. بالاخره مردم و رسانه‌ها ناراحت هستند.

** بارها از کارشناسان و مربیان درخواست کردیم اما یک نفر هم نیامد!

وی در پاسخ به این سوال که قبول دارید اگر عملکرد کمیته جوانان قابل دفاع باشد، نباید صرفا به خاطر ناکامی تیم جوانان، رییس کمیته استعفا بدهد؟  گفت: من کاری که باید در کمیته جوانان انجام می‌دادم را دادم و گزارشی از آن را در جلسه هیات رییسه هم ارایه کردم، هرچند پیش از این تصمیم به کناره‌گیری گرفته بودم. معتقدم تغییر سیاست برگزاری مسابقات و محتوای برنامه‌ها طبق سیاست‌های روز دنیا از فعالیت‌های برجسته کمیته بوده که از این منظر بسیار تلاش کردم. بارها از کارشناسان و مربیان درخواست کردم اگر کسی عقیده و طرحی را برای پیشرفت فوتبال پایه دارد، ما از آن استقبال می‌کنیم اما متاسفانه یک نفر هم نیامد. من واقعا از فضای فوتبال کشورمان خسته شدم.

** بازیکنان باید یاد بگیرند برای فوتبال تلاش کنند نه سرمربی

معینی افزود: یکی از مشکلات ما تغییر افکار مربیان پایه است و در این سال‌ها تلاش‌های زیادی شد تا این افکار در سطح مربیان تیم‌های ملی به روز و همراه با فوتبال دنیا مدرن شود. به مربیان حق می‌دهم. دستمزد بالایی نمی‌گیرند و گاهی اوقات هم همین حق‌ را هم نمی‌گیرند اما تغییر افکار مربیان از الزام‌های هدایت و رشد فوتبال پایه است. یکی دیگر از پیشرفت‌های ما در سطح برگزاری فستیوال‌ها بود. این دستاورد بزرگی است که فرهنگی در میان مربیان پایه ایجاد شد که آنها فکر نکنند فقط باید کنار زمین داد بزنند و بازیکنان را هدایت کنند؛ اینکه بازیکن برای فوتبال تلاش کند نه سرمربی!

** توجهی به نظر اعضای هیات رییسه نسبت به خودم نداشتم

رییس پیشین کمیته جوانان در پاسخ به این سوال که دیدگاه هیات رییسه نسبت به شما چگونه بود و آیا استعفایتان بخاطر اکثریت تعداد مخالفان‌تان بود؟ خاطرنشان کرد: من به این مسایل توجهی نکردم. از قبل تصمیمم را گرفته بودم و در جلسه هم صرفا گزارشم را بیان کردم. واقعا این را نمی‌دانم.

** هیچ دلالی کنار بازیکنان تیم حضور نداشت

وی با تکذیب حضور تعدادی از دلال‌های فوتبال در هتل محل اقامت تیم جوانان ایران در امارات، گفت: من کسی را اطراف تیم ندیدم. اگر هم دلال‌ها آنجا بودند، قطعا دور بودند. ما بچه‌های بسیار خوبی داشتیم و همه از قبل و همینطور حین برگزاری بازی‌ها کنترل می‌شدند. تیم جوانان حتی یک روز هم خارج از برنامه تمرینی و مسابقات، به بیرون از هتل نرفت. اگر مساله دیگری وجود داشته بنده از آن بی اطلاعم.

** درباره اظهارات مدیرعامل سپاهان صحبتی ندارم

معینی درباره اظهارات علیرضا رحیمی، مدیرعامل باشگاه سپاهان که  گفته بود: " چند بازیکن جوانان سپاهان به تیم ملی رفتند و وقتی برگشتند صاحب مدیر برنامه شده بودند! " صحبتی نکرد و تنها گفت: هیچ چیزی نمی‌گویم.

** اکبر محمدی عملکرد خوبی داشت

وی در پاسخ به این سوال آیا یکی از دلایل اصلی موافقت اعضای هیات رییسه با جدایی‌تان را انتخاب دوباره اکبر محمدی پس از ناکامی‌اش در رده نوجوانان نمی‌دانید؟ اظهار کرد: من معتقدم در فوتبال پایه نتایج چندان اهمیتی ندارد. ژاپن که مانند ایران به سهمیه جام جهانی جوانان نرسید، بهترین تیم مسابقات قهرمانی آسیا بود، چون ساختار خوبی داشت. بسیار زیبا بازی می‌کرد، سرمربی تیم‌شان معتقد بود به این رقابت‌ها و حتی جام جهانی جوانان هم به مثابه تورنمنت‌های تدارکاتی نگاه می‌کند. آنها همین رویه را در گذشته پیاده کردند و تیم‌شان نهایتا به مسابقات المپیک راه یافت. آنها می‌گفتند 5.4 میلیون یورو هزینه این تیم کرده و هر دو هفته یک‌بار در یک اردوی خارجی شرکت می‌کنند.

معینی افزود: در فوتبال پایه برنامه‌محوری مهم است نه فردمحوری. اکبر محمدی برای تیم جوانان بسیار زحمت کشید و فکر می‌کنم عملکرد خوبی داشت. تیم او در مسابقات آسیا نتیجه خوبی نگرفت و من هم این را می‌پذیرم اما نمی‌توانیم موارد دیگر را نبینیم. اگر از ملی‌پوشان تیم جوانان بپرسید که تایید خواهند کرد که کادر فنی به پیشرفت‌ آنها چقدر کمک کرده است. پیش از این تنها یک ملی‌پوش جوانان در لیگ بازی می‌کرد اما الان هشت یا نه بازیکن این تیم در ترکیب تیم‌های لیگ برتری حضور دارند.

وی ادامه داد: البته این را هم درباره مجموعه فوتبال ایران باید در نظر داشته باشیم که ما معمولا در برنامه‌ریزی خوب هستیم و اطلاعات‌مان چندان از فوتبال دنیا عقب نیست اما در اجرا خوب نیستیم. هیات‌های فوتبال ما در سراسر کشور بودجه کافی ندارند. عملکردها ضعیف است و یکسری برنامه‌ها هیچ‌وقت عملی نمی‌شود. ما فقط بلدیم خوب انتقاد کنیم.

** سردار آزمون از اینترمیلان پیشنهاد دارد

رییس مستعفی کمیته جوانان در پاسخ به این سوال که چه آینده‌ای را برای کمیته جوانان فدراسیون پیش‌بینی می‌کنید؟  گفت: به نظرم هر کسی می‌آید بهتر است طبق برنامه‌ها عمل کرده و سیاست‌های کمیته جوانان را همراه‌ با استانداردهای جهانی پیش ببرد تا سطح فوتبال پایه ارتقا یابد. اگر همچنان دنبال نتیجه باشیم، فایده‌ای ندارد. خوشحالم که الان شنیدم چهار، پنج بازیکن ما پیشنهادهای خوبی دارند. حتی ظاهرا اینترمیلان خواهان سردار آزمون مهاجم تیم جوانان است.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)