زماني  در عكس دسته جمعي مهمترين و مشهورترين تيم هاي فوتبال كشور تقريبا هر 11 بازيكن يا حداقل 90-80  درصد بازيكنان با سبيل هايي پهن چهره اي ضمخت پيدا مي كردند كه البته به فراخور زمان خود اصلا  عجيب نبود.

اوج  دوران سبيلوها به دهه 60 برمي گردد كه بعد از پشت سر گذاشتن تيپ هاي دهه  پنجاهي و قبل از پيروزي انقلاب ( كه سبيل ها با موهاي بلند زياد به چشم نمي آمد) تقريبا همه بازيكنان با موهايي كوتاه و ساده ، سبيل هايي پهن و بلند داشتند و اين رويه  فوتباليست ها را شبيه افراد قشرهاي معمولي مردم جلوه مي داد.محمد پنجعلي،سيروس قايقران،مهدي فنوني زاده،نادر محمد خاني  و چندين و چند بازيكن شاخص آن روزها را با سبيل هاي  پهن و پرپشت به خاطر مي آوريم كه تا سال هاي سال با همان چهره در ميادين فوتبال حاضر مي شدند و هر از گاهي به فكر تغيير و به روز شدن مي رفتند به شدت تابلو مي شدند چرا كه هميشه توي ديد بودند .

سبيلوها به دهه 70 و 80 هم رسيدند كه از علي دايي و كريم باقري مي توان به عنوان مهمترين بازيكنان سبيلوي  كشور در آن دوران  نام برد اما بعد از آن  و از ميانه دهه 80 به اين سو  تقريبا هيچ بازيكني را نمي توانستي در تيم هاي درجه يك و مطرح پيدا كني كه  با سبيل چهره اي متفاوت و دمده  پيدا كند.

این رويه تا سال گذشته ادامه داشت و بعد از انتشار تصويري از مايكل اوون با سبيل هاي عجيب و خاص در صفحه شخصي او كم كم نوع خاصي از سبيل در اروپا و بين بازيكنان فوتبال هم مد شد.

بعد از آن داويد ويا بازيكن محبوب بارسلونا در فصل گذشته نوع ويژه اي از سبيل با ته ريش را در بين فوتباليست ها مد كرد كه امروز از سوي بسياري از بازيكنان ليگ برتر فوتبال ايران كپي برداري شده است.

حالا در هر تيم ليگ برتري مي توان حداققل يك بازيكن سبيلو را پيدا كرد هر چند برخي از اين نفرات جرات تراشيدن ريش هايشان را ندارند و با وجود سبيل هاي پرپشت ،ته  ريش هم مي گذارند تا  هم از مد پيروي كنند هم اينكه مثل فوتباليست هاي دهه 60 نباشند.

نوع اين سبيل ها هم خاص و ويژه است.معمولا فوتباليست ها با مدل موي جديدشان كه دور مو سفيد شده و بالاي آن پر پشت مي ماند و با يك فرق بغل به سمتي خوابانده مي شود سبيل هاي باريك و آنكادر شده اي مي گذارند كه بعضا تا پائين آمده و لبه هاي باريكي دارد.

 

1) كريم انصاري فر سبيل گذاشتن را از دوران حضور در پرسپوليس شروع كرد و آرام آرام پيش رفت تا در تراكتور چهره اي متفاوت پيدا كند.او بعضا با ته ريش سبيل هايش را كمي كاور مي كند  اما خودش معتقد است سبيل هايش از مد روز پيروي مي كند و اصلا شبيه آدم قديمي ها نيست!
 

2) محمد نوري از ابتداي فصل جاري و با كوتاه كردن موهايش اقدام به سبيل گذاري كرد اما به يكباره سبيل هايش پرپشت شد و فرم عجيبي گرفت تا اينكه در ديدار با فجرسپاسي تمام آن سبيل ها بر باد رفت.
 

3) در بين بازيكنان استقلال اولين فردي كه مي تواند كانديداي انجام اين كارهاي ويژه باشد كسي نيست جز حنيف عمران زاده.سبيل هاي حنيف از او چهره اي ترسناك ساخته بود كه پسر پژمان نوري را حسابي به وحشت مي انداخت اما عمر سبيل هاي او زياد طولاني نبود.
 

4) اولين سبيلوي پرسپوليس رضا محمدي دروزاه بان ذخيره اين تيم  بود كه با اين كارش چهره اي كاملا متفاوت پيدا كرد.محمدي در ابتداي اين فصل ظاهرا از دايي حساب برده و سبيل هايش را تراشيد اما  قبل از آن براي مدت زيادي سوژه همبازيانش بود.
 

5) احسان حاج صفي در بازي با پرسپوليس از سبيل هاي  نازك و آنكادر شده اش رونمايي كرد.البته احسان قبلا هم سبيل داشت اما اين بار ته ريش اش را هم تراشيد تا با اين تغيير چهره اي جذاب تر و جديدتر پيدا كند.
 

6) جفت انصاري فر در تراكتورسازي،دروازه بان دوم اين تيم داود نوشي صوفياني است كه با اين تغيير چهره كاملا متفاوتي پيدا كرده و حتي برخي ها او را با اين سبيل هاي پرپشت نمي شناسند.
 

7) جلال رافخايي در مقطعي از فصل سبيل هاي  جالبي گذاشته بود كه به شغل دومش قصابي حسابي مي آمد اما جلال  بيشتر از يكي دو هفته نتوانست متفاوت باشد و برگشت به همان قيافه قبلي اش.
 

8) حسين ماهيني در ذوب آهن هم سبيل گذاشته  بود اما در پرسپوليس  و در مقطعي  به همان قيافه برگشت كه اتفاقا اين تغيير به او مي آيد.سبيل هاي او هم زياد تابلو نيست.
 

9) مهدي زارعي بازيكن راه آهن كه در بازي اين هفته تيمش  مقابل داماش بازوبند كاپيتاني را به بازو بسته بود  از جمله بازيكناني است كه  رو به سبيل آورده  و با سبيل هاي كم پشت در ميدان حاضر مي شود.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)