پرسپولیس نیوز : طی روزهای اخیر صحبت از پیوستن آقای گل آلبانی به استقلال نقل محافل بوده، این بازیکن کروات چند ماه قبل و در نقل‌وانتقالات زمستانی فصل گذشته به پرسپولیس لینک شده بود که به دلیل مخالفت باشگاه مبدا، این انتقال انجام نگرفت.

به دلیل اتمام زمان نقل‌وانتقالات خارجی، جذب هرگونه بازیکن که فصل گذشته در خارج از ایران بازی کرده با خرج سهمیه‌ی آزاد فیفا ممکن می‌باشد. اما سهمیه‌ی آزاد فیفا چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

بعد از اتمام مهلت نقل‌وانتقالات، هر تیم اجا‌زه‌ی جذب 3 بازیکن آزاد دارد، بازیکن آزاد هم به بازیکنی گفته می‌شود که قبل از اتمام زمان نقل‌وانتقالات قراردادش با باشگاه سابقش به پایان رسیده و یا فسخ شده باشد. این تاریخ برای بازیکنان شاغل خارج از کشور (چه ایرانی، چه خارجی) ساعت 24 یک مرداد، و برای بازیکنان شاغل کشور (چه ایرانی، چه خارجی) ساعت 24 پنج مرداد می‌باشد.

اعلام روابط عمومی سازمان لیگ به تاریخ 29 تیر 1394 (لینک)

"روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرد به منظور حمایت و همکاری با باشگاه های لیگ برتر و بنا به پیشنهاد کمیته نقل و انتقالات و موافقت نایب رئیس فدراسیون و ریاست سازمان لیگ، مهلت نقل و انتقالات برای بازیکنان داخلی تا پایان وقت اداری مورخه دوشنبه 94/5/5 تمدید شد.آخرین مهلت نقل و انتقالات بازیکنان نیازمندITC  با توجه به اعلام قبلی به سیستم فیفاTMS ساعت 24 روز پنجشنبه 94/5/1 می باشد.شایان ذکراست تمامی مراحل درخواستITC برای بازیکنان قرضی باید در بازه زمانی فوق صورت پذیرد."

به عبارتی هر تیمی ایرانی که خواهان جذب بازیکن خارجی بعد از تاریخ مقرر شده باشد باید شرط بازیکن آزاد را رعایت کرده و یکی از 3 سهمیه‌ی خود را استفاده کند.

و اما بازیکن مدنظر استقلال‌؛

مهاجم مدنظر باشگاه استقلال، فصل گذشته در لیگ آلبانی و تیم کوکشی به میدان رفته است، این بازیکن که گفته می‌شود روز شنبه برای تست پزشکی در تهران حاضر خواهد شد، چون فصل گذشته در تیمی خارج از ایران بازی کرده لذا مشمول ثبت در TMSخواهد بود.

باشگاه استقلال برای این بازیکن تا (2 مرداد 1394) اقدام به درخواست ITC نکرده و هر درخواستی بعد از این تاریخ در صورتی مورد تایید قرار می‌گیرد که بازیکن فوق‌الذکر تا ساعت 24 پنج‌شنبه 1 مرداد با باشگاه سابق خود فسخ قرارداد کرده باشد. این در حالی است که این بازیکن تا بدین لحظه تحت قرارداد باشگاه سابق خود بوده و قانوناً نمی‌تواند به عضویت باشگاه‌های ایرانی (تا نیم‌فصل) در آید.

به نظر می‌رسد باشگاه استقلال، به مانند راه‌آهن فصل گذشته قصد دارد با تغییر تاریخ فسخ قرارداد به قبل از محدوده قانونی اقدام به جذب این بازیکن به عنوان سهمیه آزاد فیفا کند، دقیقاً مانند پرونده‌ی مارتین کویونگو موتومبا و باشگاه راه‌آهن.

این در حالی است که با توجه به گزارش بازی منتشره در سایت رسمی یوفا (لینک)، پرو پجیچ در رقابت‌های مقدماتی لیگ اروپا برای تیم آلبانیایی به میدان رفته و گلزنی کرده است، که آخرین بار در به تاریخ 1 مرداد و در ساعت 23 به وقت ایران (20:30 به وقت اروپای مرکزی) برای این تیم به میدان رفته و تا دقیقه 79 در زمین حضور داشته است. این حضور به معنای این است که این بازیکن تا بامداد 2 مرداد رسماً عضو تیم آلبانیایی بوده و امکان فسخ قرارداد نداشته است لذا برای نیم‌فصل اول فصل جاری لیگ ایران نمی‌تواند به عنوان سهمیه‌ی آزاد فیفا به میدان برود و هرگونه تاریخ فسخ قبل از مهلت قانونی برای این بازیکن جعل سند بوده و همانند بازیکن اوگاندایی-سوئدی راه‌آهن موجب محرومیت باشگاه و بازیکن خواهد شد.

– پدرام محمد زاده

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)