مرجع خبری پرسپولیس : شاگردان استیلی راه حلی برای عبور از دفاع چند لایه ملوان نداشتند و چه بسا اگر خلاقیت بادامکی نبود نتیجه تلخی برای پرسپولیس در اولین هفته رقابت های لیگ رقم می خورد.

 

اینکه حمید استیلی در پایان بازی پرسپولیس – ملوان حق را به هوادان پرسپولیس می دهد اتفاق ویژه ای است، سرمربی جوان سرخپوشان به این ترتیب اشتباهات جزئی خود را که منجر به از دست رفتن دو امتیاز هفته اول شد می پذیرد.

 

با این حال استیلی در کنفرانس مطبوعاتی در اظهاراتی کنایه آمیز می گوید هواداران بعد از مدت ها یک بازی زیبا از پرسپولیس دیدند. می خواهیم در این چند خط از نگاه یک هوادار پرسپولیس عملکرد سرخپوشان را در هفته نخست بررسی کنیم.


اینکه پرسپولیس تازه از شرایط بدنسازی خارج شده اتفاق عجیبی نیست، نتایج هفته اول لیگ با تساوی همه مدعیان بیانگر این مطلب است که چند هفته ابتدایی لیگ مطابق رسم کهنه فوتبال ایران از کیفیت واقعی برخوردار نیست.


این شاید تنها مختص به فوتبال ما است که مربیان برای هماهنگی و قرار گرفتن تیم روی روال عادی وعده های طولانی مدت می دهند، با همه این تفاسیر اما قاعده کلی فوتبال ایرانی با اصول و قواعد آن در کشورهای صاحب فوتبال متفاوت است.


شاگردان استیلی هم از این قاعده مستثنی نیستند، پرسپولیسی ها بعد از گذارندن دوران سنگین بدنسازی در شرایط نامطلوب مقابل ملوان قرار گرفتند، در شرایطی که دوری ملی پوشان از تمرینات پیش فصل هم از دغدغه های کادرفنی و هواداران بود.


با این وجود در شرایطی که ملوان با از دست دادن مهره های اثرگذاری چون هادی تامینی، پژمان نوری و مهرداد اولادی از پتانسیل نفری کمتری نسبت به تیمی که در فینال جام حذفی مقابل پرسپولیس قرار گرفت برخوردار بود، به طور طبیعی به استراتژی بازی بسته و پرسینگ فشرده از یک سوم دفاعی روی آورد.


در این شرایط پرسپولیس یک نیمه سردرگم را سپری کرد تا اندک جرقه های تهاجمی با خلاقیت جادوگر که ده ها متر از دروازه حریف و پست اصلی اش دور بود زده شود.


در روزی که مهرداد اولادی با دروازه تیم سابقش بیگانه بود و زوچ طلایی لیگ دهم (محمد نوری و غلامرضا رضایی) حرفی برای گفتن نداشتند، پرسپولیس مدل حمید استیلی بیش از حد به توانایی های شماره 8 دلخوش بود.


استفاده از علی کریمی در پست هافبک دفاعی در شرایطی تیغ تیز شمشیر سرخ ها را کند کرده بود که محمد نوری در طول 90 دقیقه هیچ نشانی از بازیکن خلاق سال های گذشته نداشت.


بازیکنان پرسپولیس هیچ برنامه ای برای عبور از دفاع چند لایه حریف ، استفاده از حرکات ترکیبی و سرعت دادن به بازی نداشتند و به طور کلی ریتم کلی مسابقه در اختیار بازیکنان کم نام و نشان ملوان بود.


بعد از دریافت گل که با اشتباه مهلک شیث رضایی و جایگیری عجیب حقیقی به ثمر رسید، حمید استیلی؛ مازیار زارع و حسین بادامکی را به میدان فرستاد تا میانه میدان را از مال خود کند.


هر چند این تعویض ها تا حدودی تاثیرگذار بود اما شاگردان استیلی در طول 90 دقیقه برنامه ای برای مقابله با شیوه بازی ملوان نداشتند، به طوریکه اگر خلاقیت بادامکی نبود شاید نتیجه تلخی برای پرسپولیس در اولین هفته بازی های لیگ رقم می خورد.


گل تساوی پرسپولیس روی یک شوت سرکش از حسین بادامکی به ثمر رسید ، که البته یکی از تاکتیک های مقابله با دفاع فشرده ملوانی ها بود. جدی ترین موقعیت سرخ ها بعد از به ثمر رسیدن گل شوت مازیار زارع بود که با تیر افقی دروازه حریف برخورد کرد.


دور بودن کریمی از دروازه حریف مساوی خلع سلاح پرسپولیس است، تصمیمی که ابتدا از سوی کیروش اتخاذ شد و به نظر می رسد روی تفکرات استیلی هم تاثیر داشته اشت. جالب اینکه سرمربی جوان پرسپولیس بی توجه به انتقادات می گوید علی کریمی در پست هافبک دفاعی بازی متفاوتی را نسبت به سال های گذشته از خود به نمایش گذاشته است!


استفاده از کریمی در پست تخصصی ، ایجاد مثلث های ترکیبی و فضاسازی می تواند در ادامه لیگ پرسپولیس را به تیم متفاوتی بدل کند.


به نظر می رسد استیلی باید از همین امروز به فکر باز کردن گره بازی در شرایط خاص باشد، سرعت دادن به بازی زمانی که حریف قصد خریدن زمان را دارد و یا کند کردن ریتم بازی در شرایطی که تیم مقابل قصد دارد با استفاده از ضد حملات به نتیجه مطلوب دست یابد ، رعایت تایمینگ، ایجاد توازن میان جناحین پرسپولیس به طوریکه بخش اعظمی از حملات از یک جناح خاص طرح ریزی شده و موجب یکنواختی تاکتیکی در جریان بازی شده بود، و مشکلات تاکتیکی که در کنار شرایط بدنی نامناسب از عوامل تساوی خانگی پرسپولیس در هفته اول بود باید دغدغه اصلی کادرفنی سرخپوشان باشد.


پویا نوایی

انتهای گزارش اختصاصی  / استفاده از این خبر تنها با ذکر نام مرجع خبری پرسپولیس مجاز است

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)