مرجع خبری پرسپولیس : از آخرين باري كه استقلال و پرسپوليس، دربي را در جام حذفي به فوتبال ايران هديه دادند بيش از 13 سال مي‌گذرد! آيا گذشت چنين زماني براي ديدن يك دربي يا شايد «تهران كلاسيكو» براي فوتبال ايران زياد نبود؟

 

اينكه يك بار استقلال خود را از رسيدن به قهرماني در حذفي بي نياز مي‌ديد و يك بار پرسپوليس و گاهي هم هر دو اسير جبر نامحسوس اما هميشه زنده اين بازي‌ها مي‌شدند، واقعيتي است كه نمي‌توان كتمان كرد.

اما اين بار، در اولين سالي كه رسيدن تيم‌هاي ايراني به ليگ قهرمانان، با بالابردن جام قهرماني حذفي، ساده‌ترين راه ممكن جلوه مي‌كند، نه استقلال و نه پرسپوليس ميلي براي فرار از هم نشان ندادند.

شايد آن فلسفه قديمي و كهنه كه بايد سالي دو بار به تماشاي دربي نشست و بس را بايد به دست فراموشي سپرد. جمعه‌اي كه مي‌آيد، استقلال و پرسپوليس با دو دنياي متفاوت روبروي هم قرار مي‌گيرند. استقلال در صدر جدول ليگ برتر است و حتي اگر جام حذفي را از دست بدهد، اين اميدواري را خواهد داشت كه با قهرماني‌اش در ليگ، به ليگ قهرمانان برسد.

 

از آن طرف پرسپوليس در صورت شكست، نه تنها شانس زندگي دوباره‌اش در ليگ قهرمانان را از دست مي‌دهد كه در نهايت بايد فقط اميدوار باشد تا يكي از سهميه‌هاي مشروط ايران را به دست آورد. زندگي اين دو، در اكثريت موارد بي شباهت به هم است و در اقليت، شباهتي محدود دارد. تفاوت‌شان در آرامشي نسبي است كه استقلال از آن سود مي‌برد و شباهتشان هم اتفاقا در ناآرامي‌هايي خلاصه مي‌شود كه از اول فصل يقه پرسپوليس را گرفته و گاهي هم سري به خانه آبي‌ها مي‌زند. تفاوت‌شان در صدري است كه استقلال راحت به دست آورده و ميانه نشيني دايمي است كه پرسپوليس همان را هم با زحمت اكتساب كرده.

 

تفاوت‌شان در تفاوت امتيازات است و البته در مهره‌ها و نيمكت! اما دربي، دربي است، دنيايي متفاوت كه هرگز نمي‌توان برنده‌اش را از پيش تعيين كرد. گاهي قاعده‌اي حاكم مي‌شود كه ضعيف‌ترها را برنده دربي مي‌كند و گاهي نيز برنده‌، همان قدرت وقت است. تفاوت اين دربي با ساير دربي‌ها لااقل در همين است كه برنده، نيمي از راه صعود را به سوي آسيا مي‌رود. بي‌شك پرسپوليس و استيلي بيش از استقلال و مظلومي تشنه برد اين دربي هستند. شكست استقلال، يعني از دست رفتن ركورد شكست ناپذيري‌هاي مظلومي و استقلال در مقابل پرسپوليس و البته كمي فرو رفتن در بحران! اما پرسپوليس شكست را مساوي با وداع همين اندك جمعيتي مي‌بيند كه برايش به ورزشگاه مي‌روند!

استقلال با برد به دو جام هجوم مي‌برد و پرسپوليس براي زنده نگه داشتن تنها اميدهايش براي آشتي با هوادار مجبور است استقلال را كنار بزند. حالا كدام تيم پيروز خواهد شد؟ اين زيباترين معادله‌اي است كه دربي پيش روي ما مي‌گذارد. چيزي كه سيزده سال از داشتنش محروم بوديم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)