فدراسیون فوتبال طرحی را در دستور کار قرار داده که طی آن صنایع بزرگ به ویژه خودروسازان حامی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شوند.

بیست و دومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال در حالی به پایان رسید که مشکلات مالی و بحث مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس همچنان دغدغه جدی این حوزه است. مسائلی که نه تنها مسئولان داخلی همچون سازمان بازرسی، اداره امور مالیاتی و سازمان خصوصی سازی روی آن حساسیت دارند بلکه کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز خواهان حل و فصل مشکلات عدیده باشگاه‌های ایرانی است.

همین امر موجب ورود مستقیم مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به بحث درآمدزایی باشگاه‌ها و مشکلات مالی جاری و عقب افتاده آنها شد.

رئیس فدراسیون فوتبال طرح نخست خود مبنی بر ادغام تیم‌داری با حضور اسپانسرهای دو باشگاه حرفه‌ای را مطرح کرده است تا مورد بررسی ویژه قرار بگیرد.

باشگاه‌های سایپا و پیکان تهران که در حوزه صنعت خودروسازی کشور دستی بر آتش دارند بخشی از پروژه مهدی تاج برای جذب سرمایه‌های بیشتر و افزایش هواداران آنها است تا با استفاده از حضور پررنگ این کارخانه ها در حمایت مالی از تیم های فوتبالی مشکلات مالی تیم های بزرگ و پر هوادار حل شود.

امیر مهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در گفت و گو با مهر نسبت به طرح اولیه تاج برای استفاده از خودروسازان برای حمایت مالی از استقلال و پرسپولیس، جزئیات جلسه مهم روز گذشته فدراسیون فوتبال با مسئولان سازمان خصوصی سازی صحبت‌هایی را انجام داد:

الگوی کُره‌ای؟

مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال درباره طرح پیشنهادی مهدی تاج برای ادغام دو باشگاه سایپا و پیکان تصریح کرد: ابتدا می‌خواهم روی کلمه «طرح» دقت کنیم. معنی‌اش واضح است که صرفاً یک مدل است که نیاز به نگاه کارشناسانه و همه جانبه دارد. هیچ اتفاقی هم رقم نخورده است.

علوی تاکید کرد: من می‌خواهم مروری بر گذشته باشگاهداری در کشور کره جنوبی داشته باشم. مسئولان فدراسیون فوتبال کره جنوبی در اوایل دهه ۹۰ میلادی تصمیم به ایجاد حرفه ای جدید و درخشان گرفتند. آنها با بررسی همه جانبه بسترهای موجود در فوتبال برای اینکه مشکلات اقتصادی این رشته را با حضور پر رنگ اسپانسرها حل کنند تصمیم گرفتند فوتبال را فراگیرتر از صرف مرکز کنند. بنابراین باشگاهداری در سطح کشورشان با هدف جلب بنگاه‌های اقتصادی بزرگ برای اسپانسرینگ را آغاز کردند.

سپاهان دهه ۷۰ هم همین راه را رفت

علوی ادامه داد: در باشگاهداری حرفه‌ای خودمان نیز این اتفاق با نگاهی عمیق رقم خورد. وقتی تیم فوتبال سیمان سپاهان در ابتدای دهه ۷۰ شمسی دچار مشکلات مالی شد تصمیم به تحت پوشش قرار گرفتن آن با تیم فوتبال فولاد مبارکه گرفته شد. در حقیقت برای استفاده از منابع مالی فولاد مبارکه چنین تصمیمی گرفت تا سپاهان منحل نشود. طرح ادغام تیم فوتبال سیمان با فولاد مبارکه سپاهان به خوبی نتیجه داد و این تیم نه تنها عرصه باشگاه داری حرفه‌ای را طی کرد بلکه مشتاقان فراوانی را نیز همچنان دارد که به تشویق تیم محبوب خودشان می‌آیند.

اسپانسر با دیدن بیشتر می‌آید

رئیس روابط عمومی فدراسیون فوتبال درباره مشکلات مالی باشگاه‌های لیگ برتری افزود: یکی از اهداف طرح همین است. این موضوع برای این است که مشکلات مالی حداقل شود. هدف دیگری را پیگیری نمی‌کنیم. مهم همین نکته است که جذب اسپانسر شود. حامیان مالی زمانی برای همکاری با باشگاه‌ها می‌آیند که دیده شوند. وقتی بدانند بیشتر از گذشته روی پیراهن یا کنار لوگوی یک باشگاه صنعتی یا خصوصی دیده می‌شوند قطعاً آورده‌های مالی قابل توجهی نیز خواهند داشت. اسپانسر دنبال عرضه تبلیغاتی بیشتر است پس نیاز به دیده شدن بیشتر دارد. مثلا بنز و بی.ام.و هم این کار را برای تیم های بزرگ می کنند. قطعا حضور آنها روی پیراهن تیم های پرطرفدار برای خودشان هم اهمیت دارد. خودروسازان می توانند با حمایت از تیم های پر هوادار نه تنها مشکلات مالی را حل کنند بلکه خواسته های خود را نیز تامین کنند.

جزئیات یک جلسه مهم

علوی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا نگرانی‌های جدی در حوزه باشگاهداری بابت حساسیت AFC وجود دارد که باعث تشکیل جلسه ویژه سازمان خصوصی سازی با آقای تاج شد، گفت: اصلاً! اتفاقاً جلسه‌های متوالی برای جلوگیری از بحران و ایجاد نگرانی است.

او درباره جزئیات این نشست تصریح کرد: نشست دیروز با حضور آقای قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی، رئیس ورزش سازمان بازرسی، آقای تاج، مدیران ارشد فدراسیون و سازمان لیگ و همچنین آقای نصیرزاده مدیرعامل باشگاه تراکتور و رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون برگزار شد. در این جلسه مباحث خیلی مهمی مطرح شد که یکی از آنها بحث تعیین بودجه برای قراردادهاست. تمام تلاش این بود که به یک نماد مشخصی برای تعیین سقف قرارداد یا سقف بودجه باشگاه یا چنین مسائلی برسند.

تلاش برای جلوگیری از ریخت و پاش مالی

«بر احوال آن مرد باید گریست، که دخلش بود نوزده، خرج بیست». علوی با ذکر ضرب‌المثلی قدیمی درباره مشکلات مالی باشگاه‌ها گفت: مهم‌تر از همه چیز میزان استفاده باشگاه‌ها از سرمایه‌های ممکن است. اینکه اصلاً باشگاه‌ها چه ورودی‌هایی دارند و بر آن اساس چقدر خروجی پول خواهند داشت. آیا باشگاه‌ها می‌توانند دیون جدید با گرفتن وام و قرض داشته باشند یا برای حل همین کوه بدهی باید تلاش کنند.

او در این خصوص تاکید دوباره داشت و گفت: باید ورودی و خروجی پول در باشگاهداری مشخص باشد. نوشتن عدد روی قراردادهای بازیکن و مربی کار سختی نیست. مهم این است آنها را بتوان برآورده کرد. اگر این مسائل حل نشود حیات باشگاه‌ها دچار مشکل جدی خواهد شد. بنابراین قرار شد جلسات مرتبط با تعیین مباحث مالی با حضور مسئولان فدراسیون، سازمان خصوصی سازی و مدیران عامل باشگاه‌ها به طور پیوسته و خیلی زود برگزار شود تا خروجی یکسانی برای جلوگیری از ریخت و پاش مالی بدون داشتن آورده و جلوگیری از زیاندهی داشته باشد.

همه به تیم امید کمک می‌کنند

علوی در پایان راجع به انتخاب رضا عنایتی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع استفاده از بینش‌های تخصصی مختلف برای تصمیم‌گیری نهایی است. شاید کش و قوس انتخاب سرمربی تیم امید طول کشید اما مهم بود که اهداف و برنامه‌های مهم فدراسیون رعایت شود و بدون شک همگان به تیم امید کشورمان کمک خواهند کرد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)