نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال گفت: یکی از دلایل متضرر شدن باشگاه‌ها نداشتن بخش حقوقی ثابت است‌.

مهدی محمد نبی درمورد. بودجه بندی باشگاه‌های لیگ برتری، اظهار داشت: دستور العملی که به عنوان ناظر بر قراردادهای بازیکنان و کادرهای فنی تهیه شده با توجه به بررسی سازمان‌های بازرسی به ویژه سازمان بازرسی کل کشور بوده است. با توجه به اینکه زمینه حضور بازیکنان و مربیان در تیم‌های مختلف در سال‌های اخیر. حاشیه‌های مختلفی داشته و سبب شده بیشتر باشگاه‌ها در بحث قراردادی متضرر شوند.

وی افزود: در کنار این مسئله اعتبار قرارداد در این دستورالعمل مدنظر است. به این معنا که باید بحث حقوقی و مالی را ببینید. اگر خاطرتان باشد برخی بازیکنان خارجی وارد ایران می‌شدند که تست‌های کلینیکی و پاراکلینیکی نمی‌دادند. سپس باشگاه متوجه می‌شد این نفرات مشکل آمادگی جسمانی دارند. لذا در این دستورالعمل آمده اعتبار قرارداد باید به شکلی باشد که این بخش‌ها دیده شود و باشگاه‌ها باید به مسیری بروند که این را انجام بدهند.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: در کنار این مسئله مواردی مثل عدد و رقمی که در باشگاه‌ها هزینه می‌شود، توجه نکردن‌شان به آکادمی و تیم‌های پایه را داریم‌. گاهی مواقع یک باشگاه کل بودجه‌اش را فقط صرف تیم بزرگسالان می‌کند. یعنی تیم‌های پایه در این مسیر نمی‌توانند تولید داشته باشند. در این حالت باشگاه به سمت تیمداری می‌رود و دیگر باشگاه نیست. باید بودجه را طوری ببینند که شامل تمام رده‌های باشگاه شود. در کنارش سازمان لیگ با توجه به وظایف ذاتی‌اش، می‌تواند توسط بازرسان خود انحراف از بودجه را بررسی کند. مجمع باشگاه هم به عنوان اساس باشگاه باید در جریان مسائل داخل آن قرار بگیرد.

نبی عنوان کرد: یکی از دلایل متضرر شدن باشگاه‌ها، نداشتن بخش حقوقی و مشاور حقوقی ثابت است. یعنی فقط از حقوقدانانی استفاده می‌کنند که اصلا درست نیست‌. باید باشگله بخش حقوقی داشته باشد که به صورت تمام وقت در اختیارش باشد‌.

وی تصریح کرد: جدا از اینکه باید خزانه‌دار و معاون مالی قراردادها را ببیند، مسئول حقوقی هم باید نظارت کند‌ زیرا مسائل مهمی وجود دارد که باید در قرارداد دیده شود‌. یکی از مشکلات دیگری که داشتیم این بود که به صورت مثال سرمربی، قرارداد دسته جمعی می‌بست. مثلا می‌گفت من و دستیارانم باید A ریال بگیریم که این باید برچیده شود. هر شخصی برای خودش یک شخصیت حقوقی دارد که باید با باشگاه قرارداد ببندد. بستن قرارداد دسته جمعی خلاف قانون است. دستورالعمل فعلی خوب تهیه شده. روز گذشته نیز با حضور مدیران باشگاه‌ها این دستورالعمل بررسی و به باشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد‌‌.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال درمورد گلایه‌های مطرح شده نسبت به شفاف اعلام نشدن باشگاه‌هایی که مجوز حرفه‌ای گرفتند و اینکه چه زمانی این موضوع قطعی اعلام می‌شود، گفت: مجوز حرفه‌ای بیش از ۱۰ سال است که به ایران آمده و باید الزامات AFC رعایت شود. در شروع کار برای اینکه فدراسیون‌ها بتوانند خودشان را هماهنگ کنند، به این سختی رسیدگی نمی‌شد ولی کم کم که جلو رفتیم این رسیدگی سخت‌تر و سخت‌تر شد که البته باعث خواهد شد فوتبال ما به سطح حرفه‌ای برود. در بخش رسیدگی به عملکرد باشگاه‌ها از لحاظ مالی، حقوقی و … باید این الزامات در نظر گرفته شود. کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای ما خیلی خوب عمل کرد. سال گذشته کمیته مجوز حرفه‌ای تعلیق شد. با تلاش‌های تاج و دوستان در کمیته ایرادات گرفته شده برطرف شد و بار دیگر این کمیته فعالیتش را شروع کرد.

نبی خاطرنشان کرد: بلافاصله به باشگاه‌ها اعلام شد باید تا این تاریخ الزامات را انجام داده و یه سیستم AFC مدارک خود را ارسال کنید. باشگاه‌ها این کار را انجام دادند. موازی با این مسئله کمیته موارد را رسیدگی می‌کند که این کار را هم به صورت رندوم انجام نمی‌دهد بلکه خیلی دقیق رسیدگی می‌کند. برخی باشگاه‌ها تمام ۱۶ معیار را نداشتند و از چرخه صدور مجوز خارج شدند که کمیته مجوز حرفه‌ای در زمان مقرر نام آن‌ها را اعلام خواهد کرد.

وی افزود: برای مثال باید گزارش مالی میان‌دوره‌ای می‌داده که نداده یا باید اسامی مدیرعامل یا اعضای هیات مدیره در آگهی بیاید‌. الان باشگاهی داریم که اسامی اعضای هیات مدیره‌اش برای ۲ فصل یا یک فصل قبل است. این جزء معیارها است. بخش دیگر مربوط به بدهی‌ها است‌. وقتی پرونده‌ای در فیفا بررسی می‌شود، عدد معلوم است. به صورت مثال وقتی بدهی به استراماچونی در زمان مقرر پرداخت نشود، فیفا پرونده را نمی‌بندد و اگر از مهلت بگذرد، جریمه هم به‌آن می‌خورد. برای مثال هنوز هم برخی پرونده‌ها در کمیته وضعیت فیفا با وجود پرداخت شدن پول، بسته نشده و فایل در آنجا باز است.

نایب رئیس فدراسیون گفت: یکشنبه نامه‌ای از کمیته مجوز حرفه‌ای تهیه و پس از امضا دبیرکل فدراسیون به باشگاه‌ها اعلام شد که یا در بخش مجوز ملی موفق شده‌اید یا مجوز حرفه‌ای یا اصلا در هر ۲ زمینه موفق نشده‌اید. ظرف ۵ روز باشگاه‌ها مهلت دارند که درخواست استیناف کنند. مصطفی زارعی و سایت فدراسیون به زودی نام باشگاه‌های دارای مجوز حرفه‌ای را می‌گویند. کمیته استیناف هم رسیدگی می‌کند و در نهایت ۱۰ خرداد، باید کمیته بدوی و استیناف صورت جلسه را تنظیم کرده تا با امضای دبیرکل به AFC برود. صورت جلسه نهایی هنوز به کنفدراسیون نرفته اما رسیدگی اولیه یکشنبه رفته و در همان روز هم به باشگاه‌ها اعلام کرده‌اند‌. استیناف حی و حاضر است و رسیدگی می‌کند و اگر در نهایت به رای استیناف اعتراض داشته باشند، باید به دادگاه CAS بروند. البته بعید می‌دانم کار به آنجا برسد.

نبی ادامه داد: موضوع مسلم این است که مسیر طی شده برای اینکه مجدد مجوز حرفه‌ای در فدراسیون فوتبال بررسی‌ها را شروع کند، سخت بوده اما کار را به فدراسیون خودمان برگرداندیم. باشگاه‌ها باید به عنوان متولی فوتبال در حوزه باشگاهداری باید خودشان مراقبت و هرچه بیشتر احساس مسئولیت کرده تا بتوانند این الزامات را کسب کنند.

وی در مورد آخرین وضعیت دستیاران امیر قلعه‌نویی و انتخاب مربی خارجی، اظهار داشت: قلعه‌نویی چند گزینه را معرفی کرده که با یکی از آنها که قبلا کمک مربی تیم ملی سوئیس در جام جهانی بوده و ایتالیایی است، در حال مذاکره هستیم. این مربی حرفه‌ای است و نباید اسمش را بیاوریم تا نهایی شود‌‌. مربیان داخلی هم مشغول هستند.

سرپرست تیم ملی خاطرنشان کرد: کادرفنی تیم ملی هر روز در مرکز ملی و مجموعه پک هستند‌. روز گذشته آنجا بودم و قلعه‌نویی و دستیارانش آنالیزها را انجام داده و مباحث فنی خودشان را دارند.

نبی در مورد زمان اعلام فهرست تیم ملی عنوان کرد: اگر خدا بخواهد تیم ۱۳ خرداد وارد اردو می‌شود و تا قبل از آن لیست را اعلام می‌کنند. در ادامه باید برای مسابقات کافا به قرقیزستان برویم.

وی درخصوص اینکه آیا لژیونرها در کافا تیم ملی را همراهی می‌کنند، پاسخ داد: این مسابقات در فیفادی است و لژیونرها حتما باید حضور داشته باشند.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال درمورد نگرانی‌ها در خصوص نگرانی‌ها نسبت به در اختیار گرفتن ساختمان این فدراسیون توسط شرکت شستا ، گفت: در سال ۹۹ که خودم دبیرکل فدراسیون بودم، حدود ۲۵ میلیارد تومان به شستا پرداخت کردیم. اگر این مبلغ را به جهت ارزش درنظر بگیریم با ارزی که فدراسیون از شستا گرفته برابر بود. حتی شاید مقداری هم بیشتر بود. به این جهت که مبلغ حدود ۲۴ میلیارد بود اما ما ۲۵ میلیارد پرداخت کردیم. آن‌ها محاسبات درگیری دارند اما از محلی که ارز تامین شده به جهت رفع تعهد ارزی بوده است. در این حالت نمی‌توانند با ما طبق بازار آزاد حساب کنند.

نبی افزود: به هر صورت مسیری در دادگاه طی شد و شستا حکمی را گرفت که در دوره گذشته فدراسیون و زمان ریاست عزیزی‌خادم برای تجدیدنظرخواهی پرونده رسیدگی نشد. البته شاید بعد از دوره او بود و حضور دهن دقیقی ندارم. اکنون ما در این قصه مسیر اعاده دادرسی را پیگیری می‌کنیم. هیات بدوی دادگاه رای داده و شستا را محق دانسته اما تقاضای تجدیدنظر کرده‌ایم و بعید می‌دانم بتوانند این ساختمان را از ما بگیرند زیرا تعهدات خود را انجام داده‌ایم‌. همین جا از مسوولان قوه قضائیه خواهش می‌کنم که واقعیت را ببینند زیرا پول را سال ۹۹ پرداخت کردیم. استدعا می‌کنم شستا با ما به نرخ بازار آزاد محاسبه نکند. اینجا فدراسیون نباید مظلوم واقع شود و ان‌شاءالله اعاده دادرسی در این بخش به ما کمک کند‌‌.

وی درخصوص اینکه آیا بازیکنان تیم ملی در جام جهانی ۶۰۰ سکه پاداش گرفته‌اند، گفت: در دوره‌های گذشته جام جهانی پاداش‌هایی بوده ولی این عددی که برای جام جهانی قطر عنوان شده به هیچ وجه صحت ندارد.

نایب رئیس فدراسیون درمورد اینکه با توجه به حضور تیم ازبکستان در جام جهانی جوانان، تیم کشورمان در مسابقات کافا به مصاف کدام تیم این کشور رفت، پاسخ داد: احتمال دارد تیمی که به مصاف آن رفتیم، تیم B ازبکستان باشد. مقررات کافا مثل تاریخ تولد بازیکنان برای همه تیم‌ها یکسان است‌‌. ضمن اینکه تیم جوانان ما که به این مسابقات اعزام شد به نسبت تیم صمد مرفاوی تغییرات بسیاری داشته است.

نبی درمورد اینکه فعالان اقتصادی بخش خصوص چگونه می‌توانند به چرخه سرمایه‌گذاری در فوتبال وارد شوند، گفت: بخش خصوصی وقتی در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند، به نرخ سود بازگشت سرمایه‌اش توجه می‌کند. یعنی اگر این نرخ برایش مهیا نشود، نمی‌تواند کار را جلو ببرد‌. از اهداف دیگر بخش خصوصی ورود به بازار بورس است زیرا در این حالت تبدیل به برندینگ بسیار بزرگی می‌شود. در کنار این تولید است و باشگاه یک خط تولید دارد. مانند یک کارخانه تولید ماشین اگر خط تولید کامل انجام نشود، ماشین بیرون نمی‌آید. الان هم باشگاه‌های ما همین هستند.

وی افزود: یک بخشی از خط تولیدشان ترانسفر (نقل و انتقال) بازیکن است که کم کم آن را انجام می دهند. بخش دیگر حق پخش تلویزیونی است که انجام نمی‌شود. بخش دیگر کپی رایت است. لباس استقلال و پرسپولیس چگونه است. درآمد فروش این لباس باید مربوط به باشگاه باشد. در کنار این مسئله طبق فلسفه وجودی باشگاه ها باید اهداف کلان و خرد داشته باشند تا بخش خصوصی انگیزه داشته باشد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)