پرسپولیس نیوز : رفتار متقابل اعراب اما، اقدامي در راه قلب واقعيت و سرقت حقيقت است. زور نزن يا شيخ؛ اول بگو اسم تازه ليگ فوتبالت را از كجا آورده‌اي؟ از دل كدام تاريخ، از لاي كدام سند؟‌

1-  روز گذشته فدراسيون فوتبال امارات در يك اتفاق جنجالي و بحث‌برانگيز تصميم گرفت رقابت‌هاي باشگاهي اين كشور را از فصل آينده تحت عنوان مجعول و ساختگي «خليج ع.ر.ب.ي» برگزار كند. موضوع اخير كه ظاهرا آخرين پرده از تحركات گستاخانه اين شيخ‌نشين در مسير تحريف تاريخ به‌شمار مي‌رود، يك بار ديگر احساسات جمع وسيعي از هم‌ميهنان‌مان را جريحه‌دار كرده و باعث واكنش گسترده آنها در فضاهاي مجازي شده است. سياست جديد اماراتي‌ها احتمالا تحت تاثير نامگذاري ليگ برتر ايران به اسم «خليج‌فارس» اتخاذ شده است، اما كيست كه نداند بين رفتار ما و آنها، يك دنيا تفاوت وجود دارد؛ تفاوت‌هايي كه تار و پودشان از جنس تاريخ و حقيقت در هم تنيده شده است. ايراني‌ها اگر از اين عنوان براي خطاب قرار دادن ليگ‌شان استفاده مي‌كنند، صرفا از امكاني بهره مي‌گيرند كه همه نسخ و نشانه‌هاي تاريخي و اغلب منابع رسمي بين‌المللي آن را در اختيارشان قرار داده‌اند. درست مثل اين‌كه ما اينجا جام يادواره خرمشهر، اروند رود يا آذربايجان برگزار كنيم و از حق مالكيت جغرافيايي‌مان براي نمادسازي و يادآوري ارزش‌هاي ملي سود ببريم. رفتار متقابل اعراب اما، اقدامي در راه قلب واقعيت و سرقت حقيقت است. زور نزن يا شيخ؛ اول بگو اسم تازه ليگ فوتبالت را از كجا آورده‌اي؟ از دل كدام تاريخ، از لاي كدام سند؟‌

 

2-  حركت تازه اماراتي‌ها در حالي رخ مي‌دهد كه ايرانيان همين يك ماه پيش روز ملي خليج‌فارس را پشت سر گذاشتند. شورايعالي انقلاب فرهنگي در دولت سيدمحمد خاتمي تصميم گرفت روز دهم ارديبهشت را كه مقارن با سالروز اخراج پرتغالي‌‌ها از تنگه هرمز است، به اسم روز ملي خليج‌فارس نامگذاري كند. از آن تاريخ به بعد اگرچه اين مناسبت تقويمي با اقداماتي همچون تبريك ارگان‌هاي رسمي و نصب پوستر و كاريكاتور در برخي معابر عمومي مورد نكوداشت قرار مي‌گيرد، اما بعيد است اين قبيل رفتارهاي كم‌رمق دولتي در قبال هجمه سازمان‌يافته‌ اعراب عليه آب و خاك ايران، واكنشي همتراز و موثر باشد. آنها هر روز يك «تك» تازه به هويت تاريخي ما مي‌زنند، در حالي كه «پاتك‌»هاي از سر بي ميلي و سهل‌انگاري مسوولان ايراني، هرگز نتوانسته است پاسخي متناسب و در خور به ماجراجويي‌هاي حضرات باشد. دفاع از اين واقعيت ايراني، محتاج جديت و خلاقيت بيشتري است. همين امسال وزارت امور خارجه آمريكا در اقدامي بي سابقه براي عرض تبريك روز خليج فارس به مردم كشورمان، لوگوي معمول سايتش را تغيير داد ونقشه كامل ايران را در صفحه اصلي‌اش گنجاند. آيا همين ايده‌هاي ساده هم از سوي دستگاه‌هاي ايراني قابل اجرا نيستند؟ آيا نمي‌توان به عنوان مثال اسم خيابان‌هايي را كه سفارتخانه برخي كشورهاي عربي در آنها وجود دارد به خليج فارس يا مفاهيم مشابه تغيير داد؟ اصلا چرا راه دور برويم؛ آيا در تمام اين سال‌ها دست و بال دولت ايران براي اعتراض به برگزاري جام ملت‌هاي عربي با هياهوي فراوان و تحت يك عنوان غلط و مجعول بسته بود؟ آنقدر سكوت كرديم تا گام به گام جلو آمدند؛ گرچه شايد توقع يك عكس‌العمل فعالانه‌تر از دولتمرداني كه هنگام سخنراني حواس‌شان حتي به نوشته‌هاي بنر پشت‌سرشان هم نيست، كمي رويايي باشد!

 

3-  روز گذشته و بلافاصله پس از انتشار اين خبر، فدراسيون فوتبال ايران در واكنشي مطلوب ضمن منع حضور بازيكنان داخلي در ليگ امارات،‌ از شكايت عليه اين كشور تازه به دوران رسيده خبر داد؛ آنچه اميدواريم تا انتها و با حمايت دست اندركاران دولتي در تمام رده‌ها پيگيري شود. آگاهي از عكس‌العمل فدراسيون اما، در كنار حس خوشايند ايستادگي و مبارزه، در دل خودش يك حسرت بزرگ هم به همراه آورد؛ اينكه يادمان آمد اماراتي‌ها قبل از واكنش سياسي ما، فوتباليست‌هاي ايراني را تحريم «فني» كرده بودند! روزگاري نه چندان دور ستاره‌هاي پرشمار ايراني پايه‌هاي فوتبال باشگاهي اين شيخ‌نشين را تشكيل مي‌دادند، به طوري كه اگر آنها را از ليگ اين كشور حذف مي‌كردي، ادامه مسابقات اصلا قابل تصور نبود. رفته رفته اما افت وحشتناك استعدادهاي ايراني و فقر پديده‌هاي جوان و توانا باعث شد بازار فوتبال كشورمان رونقش را از دست بدهد و كار به جايي برسد كه ديگر اثري از آنها در امارات باقي نماند. كاش همچنان متاع چشم‌نوازي براي صادرات داشتيم؛ در اين صورت قطعا هزينه بي‌حرمتي شيوخ در حوزه فوتبالي هم بالاتر مي‌رفت.

 

4- «تماشاگران نبايد خليج‌فارس را تشويق مي‌كردند. جاي اين كارها در فوتبال نيست»؛ اين بخشي از اظهارات حيرت‌انگيز مجتبي جباري، بعد از باخت خانگي آبي پوشان مقابل الهلال عربستان است كه متاسفانه با هيچ عكس‌العملي از سوي مسوولان باشگاه استقلال مواجه نشد. كاش هافبك قدرتمند تيم ملي كه اتفاقا اين روزها در امارات هم به سر مي‌برد، خبر جديد را شنيده باشد و كمي به آن فكر كند. اگر جناب زيدان درك كند كه اعراب ايران‌ستيز در همين فوتبال هم همه چيزشان را گذاشته‌اند تا تماميت ارضي ما را مخدوش جلوه بدهند، ديگر به خودش اجازه نخواهد داد به شكلي خام و نسنجيده از زيباترين شعار هواداران هموطنش خرده بگيرد؛ همان فريادهايي كه وقتي روي فركانس الجزيره و دوبي‌اسپورت مي‌پيچد، گزارشگرهاي قطري و اماراتي دست و پاي‌شان را گم مي‌كنند و با بلند كردن صداي‌شان، دست به تلاشي احمقانه براي خاموش كردن آن مي‌زنند!

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)