مرجع خبری پرسپولیس : شروع ناامیدکننده مقابل ضعيف‌ترين تيم ليگ برتر غیرقابل پيش‌بيني نبود اما دريافت دو گل در 30 دقيقه از تيمي كه در سه هفته ابتدايي فقط يك گل زده بود را هیچ کس انتظار نمی کشید که اشتباه مستقيم كادر فني پرسپوليس اتفاق افتاد.

 

اصرار بر استفاده از عليرضا حقيقي در بازي چهارم و بازي دادن به ممدوتال كه در تمرين‌ها هيچ حس اعتمادي را برانگيخته نكرده بود خيلي زود نشانه‌هايش را بروز داد و پرسپوليس به‌خاطر ضعف همين نفرات 2 گل خورد تا شيرازه تيم از هم بپاشد.

 

براي قدعلم كردن دوباره چنين تيمي كه به‌شدت درگير بحران است و بازيكنانش فوق‌العاده بي‌روحيه به نظر مي‌رسند شوك لازم بود كه استيلي خواست با دو تعویض همین شوک را وارد کند که اولی یعنی ورود نورمحمدی اتوبان خط دفاعی را ترمیم کرد و جواب لازم را گرفت  اما دومی یعنی منصوری جواب نداد.  حضور محمد منصوري در دفاع راست نمي‌تواند توجيه عاقلانه‌اي داشته باشد يا دوباره متمايل كردن كريمي به كناره‌ها عجيب به نظر مي‌رسد اما در نيمه اول تيم كار را به تساوي كشاند تا همه به نيمه دوم اميدوار شوند.

 

اما نیمه دوم از نیمه اول هم بدتر بود و اشتباه بزرگ استيلي در نيمه دوم نشانه‌هايش را بروز داد چرا كه وقتي تيم براي حركت بزرگتر و رسيدن به گل برتري نياز به يك نيروي عظيم‌تر داشت، استيلي دو تعويضش را سوزانده بود و نمي‌توانست كار خاصي انجام دهد. در بين نيروهاي تهاجمي تازه‌نفس يك حميد علي‌عسگري نيمه آماده مانده بود و يك روح‌ا… سيف‌اللهي جوان كه بعيد بود در آن فشار رواني و شرايط بازي كاري كند. پرسپوليس در شروع نيمه دوم آن تيم 15 دقيقه پاياني نيمه اول نبود و ضعف بدني تيم اجازه نداد تيم استيلي چند دقيقه متوالي روي دروازه حريف حمله‌ور شود. براي تغيير در اين حالت منفعل يك علي عسگري مانده بود كه آن هم به زمين آمد اما شكل بازي پرسپوليس شكل درستي نبود. از هم گسيختگي خطوط در 30 دقيقه پاياني آنقدر زياد بود كه نمي‌توانستي باور كني اين تيم يك تاكتيك مشخص دارد تا از روي يك كار گروهي به گل برسد. پرسپوليس اصلا هارموني نداشت و خلاقيت در بين بازيكنان به‌شدت كمرنگ شده بود به‌طوري كه در تمام نيمه دوم فقط یکی دو موقعيت نصفه و نیمه به‌دست آورد و به‌راحتي آنها را هدر داد. با اخراج علي كريمي از هم‌گسيختگي خطوط بيشتر هم شد و مي‌شد به‌راحتي حدس زد كه پرسپوليس فقط با يك اتفاق، خوش شانسي و اشتباه عجيب حريف به گل برتري خواهد رسيد؛ اشتباهي كه حتي از گلر و مدافعان ضعيف‌ترين تيم ليگ برتر هم سر نزد!

 

***

 

بازي به بازي تركيب پرسپوليس تغيير مي‌كند اما هر بار اين تيم راحت گل مي‌خورد و سخت به گل مي‌رسد. هر مسابقه كه مي‌رسد كادر فني چهار پنج تغيير و چند جابجايي در تيم خود ايجاد مي‌كند اما هميشه اين پرسپوليس است كه گل اول را مي‌خورد و در چهار بازي ابتدايي هيچ گاه از حريفش جلو نيفتاده است حتی در برابر رقیبی که با 4 گل از ملوان شکست خورده بود.

 

برخي بازيكنان هر مسابقه دچار اشتباهات فردي مي‌شوند كه اصلا ربطي به ناهماهنگي و شعار هوادار ندارد اما در كمال تعجب باز هم در بازي بعد به تركيب اصلي مي‌رسند. خط دفاع پرسپوليس و دروازه‌بانش با ثبت ركورد 7 گل خورده در چهار بازي كولاك كرده‌اند و عجيب اينكه تقريبا بيشتر اين گل‌ها با اشتباه فردي بازيكنان رقم خورده كه هر كدام ادعاي حضور در تركيب اصلي تيم ملي را دارند. وضعيت بدني بيشتر بازيكنان خوب نيست و در هر مسابقه نشانه‌هاي اين ناتواني جسمي در دقايقي طولاني ديده مي‌شود. بازيكنان پرسپوليس به شدت كم روحيه و به هم ريخته‌اند و همين باعث شده بسياري از آنها مقابل ضعيف‌ترين تيم ليگ هم خودشان را ببازند و خيلي سخت دوباره قد علم كنند. همين اتفاق باعث شده كيفيت فني بسياري از بازيكنان به شدت نزول كند تا جايي كه بعضي نفرات حتي نيمي از آنچه پيش‌تر نشان داده‌اند را ارائه نمي‌كنند.

 

در مورد كادر فني و شخص حميد استيلي هم مي‌توان به نكات بسياري اشاره كرد از جمله اينكه او هنوز تركيب اصلي را نشناخته چرا كه توانايي بازيكنان خود را نمي‌شناسد. هر چند بعضي از اين بازيكنان سه يا چهار سال پيش با نظر مستقيم استيلي به پرسپوليس آمدند و اين مربي سابقه همكاري با بعضي از آنها را دارد اما انگار او توانايي نفراتش را نمي‌شناسد. تغييرهاي عجيب و تعويض‌هاي نامفهوم كه بعضا به بهتر شدن شكل تيمي و البته تغيير نتيجه نينجاميده نشان مي‌دهد استيلي آناليز درستي از تيم خود ندارد و همين مساله در هر بازي نشانه‌هايش را بروز مي‌كند. ماحصل اين نقطه ضعف حس عدم اتحاد بازيكنان به سرمربي خويش است، اتفاقي كه الان بين بيشتر بازيكنان و حميد استيلي رخ داده و البته هفته به هفته قوت مي‌گيرد.

 

عليرضا حقيقي در ثانيه 40 بازي توپ را از روي سر مدافعان خودي مشت مي‌كند و سر جايش مي‌ايستد تا بازيكن خارجي مس سرچشمه از فضاي پشت سر او توپ را به درون دروازه بفرستد! 21 دقيقه بعد مدافع خارجي پرسپوليس در نقش بازيكن مس سرچشمه توپ را با سر به آنها مي‌سپارد، ضربه نه چندان محكم آنها را حقيقي باز هم دفع مي‌كند و مثل گل اول توپ خيلي فاصله نمي‌گيرد و درست زمانيكه توپ به سامره مي‌رسد حقيقي با پا براي مهار آن مي‌رود! و به همين سادگي پرسپوليس گل دوم را مي‌خورد.

در اين لحظه علي كريمي كف‌زنان به سمت نيمكت تيمش مي‌رود و اعتراض خود را اعلام مي‌كند. شايد كاپيتان پرسپوليس ترسيده بود كه با ادامه اين روند دروازه حقيقي براي سه چهار بار ديگر باز شود. استيلي هم پس از 31 دقيقه متوجه چيدمان اشتباهش شد و ممدوتال و محمد را تعويض كرد اما آيا بهتر نبود حميد علي‌عسگري به جاي محمد و زودتر از دقيقه 66 به ميدان مي‌آمد. به هر حال بايد منتظر تركيب متفاوت پرسپوليس در بازي با نفت آبادان باشيم.

كريمي به جاي چه كسي اخراج شد؟
شايد تقصير علي كريمي است كه همبازيانش در پرسپوليس را عادت داده كه در همه جاي زمين حاضر باشند. در آخرين نقطه دفاعي ضربه بزند و پس از 20-15 ثانيه در 18 قدم حريف هم ديده شود، به كناره‌ها برود و سانتر كند، كرنر بزند يا اوت پرتاب كند. طبيعي است چنين بازيكني و با وجود همه انتظارهايي كه از او مي‌رود براي لحظه‌اي مرتكب خطا شود. علي كريمي در دقيقه 78 بازي با مس سرچشمه به دليل خطا از پشت روي بازيكن حريف با كارت قرمز مستقيم داور مواجه شد.

وقتي او اخراج شد همه به غيبتش در بازي بعد اشاره كردند و اينكه پرسپوليس نمي‌تواند خلأ او را به طور كامل برطرف كند اما هيچ وقت اين بحث مطرح نشد كه كريمي در آن لحظه جاي كدام بازيكن را پر كرده بود كه مجبور به خطا شد. در آن لحظه‌ هافبك دفاعي پرسپوليس كجا بود؟

شايد اخراج كاپيتان پرسپوليس بي‌ربط به چيدمان اشتباه استيلي در ابتداي بازي نبود و اگر او به خاطر ارنج غلطش مجبور به تعويض دو بازيكن در دقيقه 29 نمي‌شد شايد چنين فشاري هم به كريمي نمي‌آمد.

پرسپوليس بدون كريمي مقابل نفت آبادان

شايد تلخ‌تر از نتيجه بازي با مس سرچشمه و اتفاقات تكراري سكوها در كرمان براي حميد استيلي، اخراج علي كريمي بود. حالا او در يكي از سخت‌ترين شب‌هاي دوران مربيگري‌اش آماده‌ترين بازيكن خود را در اختيار ندارد. آن هم در مسابقه‌اي كه بيش از هر زمان ديگر به پيروزي نياز دارد البته بودن كريمي تنها، هيچ تضميني براي موفقيت نيست همان طور كه تا الان و در 4 بازي گذشته چنين بوده است اما بدون شك از آنجا كه كريمي محور حركات و برنامه‌هاي تيمش است و سكوها هم در همين 4 هفته فقط او را تشويق و دلخوش به حركاتش بودند غيبتش مشكل‌ساز خواهد شد مگر اينكه پرسپوليس در همان دقايق ابتدايي موفق به باز كردن دروازه نفت آبادان شود تا فشار رواني از تيم كاسته و به تبع آن سكوها هم به جاي اعتراض تشويق كنند.
به هر حال آزمون و شبي سخت در انتظار استيلي است. محروميت علي كريمي و نبودن او كار را براي پرسپوليس سخت‌تر مي‌كند.

 

آزموده را آزمودن خطاست

حقيقي كه معمولا عادت دارد پس از دريافت هر گل به خط دفاعش اعتراض كند، خودش را در هفت گلي كه خورده چقدر مقصر مي‌داند؟! مثلا به خودش زحمت داده كه يك بار اين 7 گل را مرور كند؟ پرسپوليسي‌ها بايد خوشحال باشند كه يك ميثاق معمارزاده آماده و باانگيزه هم هست كه جاي حقيقي درون دروازه بايستد وگرنه معلوم نبود پرسپوليس تا پايان فصل چند بار دروازه‌اش باز مي‌شد.

 

حميد استيلي اگر شيث رضايي، نوري، محمد و نورمحمدي را به خاطر يكي دو اشتباه نيمكت‌نشين مي‌كند يا مازيار زارع را به دليل مسائل انضباطي به كرمان نمي‌برد چرا تا اين حد به حقيقي فرصت مي‌دهد آن هم در پست حساس دروازه‌باني؟ از قديم گفته‌اند آزموده را آزمودن خطاست و ديكته نانوشته غلط ندارد. پس حالا كه عملكرد حقيقي را در 4 بازي ديديم، يك بار هم به معمارزاده فرصت بدهيم تا ديكته‌اش را بنويسد.

اگرمی خواستیم بدبین باشیم ادعا مي‌كرديم استیلی با خودش هم لج مي‌كند اما دستياران او و به خصوص سعيد عزيزيان چه نقشي دارند؟ استيلي طي دو فصل گذشته، حشمت مهاجراني را كنارش داشت و به حرف‌هايش گوش مي‌كرد چون او خيلي رك نقطه نظراتش را در مورد تيم مي‌گفت. اما امروز سومديك يا عاشوري چقدر فرصت اظهار نظر دارند؟ استيلي اگر به تكرار اشتباهش اصرار كند شايد روزهاي سخت‌تري در انتظارش باشد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)