مرجع خبری پرسپولیس : پيشكسوت پرسپوليس گفت: شاهد سقوط اخلاقي جامعه هستيم و اين موضوع تنها مربوط به ورزش نيست، اما چون ورزش مورد توجه است، چنين بي اخلاقي‌هايي بيشتر خود را نشان مي‌دهد.

 

جعفر كاشاني درباره موضوع اخلاق در ورزش، گفت: ورزش وسيله‌اي است براي تهذيب اخلاق و اخلاق مداري ورزشكاران به محيطي كه در آن قرار دارند.

تذهيب اخلاق را بايد از نوجواني مد نظر قرار داد و تحت نظر مربيان به اين هدف رسيد و رعايت اصول اخلاقي بايد در باشگاه‌ها هدف اصلي باشد.

 

كاشاني خاطر نشان كرد: متاسفانه ما كمتر شاهد چنين موضوعي نه تنها در ورزش ، بلكه در تمام حوزه ها هستيم، به طوري كه فرهنگ نظام اجتماعي ما به هم خورده است.

 

پيشكسوت پرسپوليس با تاكيد بر اين كه بايد كارشناسان و جامعه شناسان علت كم رنگ شدن مباحث اخلاقي در حوزه هاي مختلف را مورد بررسي قرار دهند، افزود: اگر نگاه كنيد متوجه مي‌شويد كه ضعيف بودن اخلاق در بين نوجوانان و جوانان حتي مراودات مردمي هم ديده مي‌شود.

 

كاشاني اضافه كرد: ما در حال حاضر شاهد وضعيت اخلاقي خوبي در جامعه نيستيم و اين موضوع تنها مربوط به ورزش نيست، اما چون ورزش مورد توجه است، چنين بي اخلاقي‌هايي بيشتر خود را نشان مي‌دهد.

 

وي با اشاره به اين كه جايگاهي براي تهذيب اخلاق نداريم، گفت: كانون خانواده‌، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش جايگاهي براي تقويت مباحث اخلاقي است، اما متاسفانه اين رنگ و لعاب‌ها كمرنگ شده است.

 

پيشكسوت پرسپوليس اضافه كرد: محيط ورزشي جايگاهي است براي پويايي و تبلور اخلاقيات در جامعه، اما چون ما باشگاهي نداريم اهداف در ورزش گم شده است.

 

كاشاني دو راهكار مقطعي و دراز مدت را به عنوان راه حلي براي اين مشكل عنوان كرد و افزود: سالهاي سال است كه مي‌گوييم رشد مسايل اخلاقي بايد از خانواده‌ها، آموزش و پرورش، مهد كودك‌ها آغاز شود، بايد با به كارگيري نخبگان و كساني كه مروج رفتار هستند، برنامه‌ريزي دراز مدتي براي تهذيب اخلاق صورت گيرد و بررسي شود كه چه مشكلاتي وجود دارد كه به ابراز گفتارهاي زشت و رفتارهاي غير اخلاقي منجر مي‌شود؟

 

وي با تاكيد بر اين كه بايد بازنگري عميقي در فرهنگ اجتماعي صورت گيرد، ادامه داد: ضعيف شدن معنويات و گرايش به سوي ماديات همچنين هجوم فرهنگ‌هاي بيگانه از جمله علت‌هاي بروز چنين رفتارهايي است. بايد براي بررسي مقطعي چنين موضوعاتي از كارشناسان نه تنها در ورزش بلكه در تمام سطوح استفاده شود.

 

كاشاني جايگاه باشگاه‌ها در رشد مباحث اخلاقي را مهم ارزيابي كرد و گفت: باشگاه يك كانون مقدس است و بسياري از مشكلاتي كه حتي در بستر خانواده‌ وجود دارد را مي‌تواند برطرف كند، اما متاسفانه باشگاهي نداريم و اين تيم‌ها هستند كه در ورزش حضور دارند.

 

وي با بيان اين كه باشگاه يك تعريف خاص و جايگاه مشخصي دارد، افزود: در تمام دنيا باشگاه‌ها با اهداف از پيش تعيين شده‌اي راه‌اندازي مي‌شوند كه مهم‌ترين هدف آن‌ها هم مباحث اخلاقي است و تمام مربيان و بازيكنان در راستاي اهداف باشگاه قدم بر مي دارند، اما در ورزش ما باشگاهي وجود ندارد و همه تيم هستند. هر كس آمده و برنامه‌اي را اجرا كرده و رفته است. هر چند مديراني كه در تيم‌هاي ورزشي هستند آدم‌هاي با تجربه‌اي محسوب مي‌شوند، اما اين بستر خيلي وقت است كه براي پرورش اخلاق زمينه‌اي ندارد.

 

كاشاني ادامه داد: زماني مي‌توانيم در رابطه با اين موضوعات چيزي بنويسيم كه هر موضوعي سر جاي خود قرار گيرد، اما متاسفانه چنين چيزي وجود ندارد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)