سرمربی پیشین تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت: به ملی‌پوشان گفتم کارشان بابت موضع گیری مقابل رسانه‌ها بچه‌گانه است.

 

مجید جلالی در مورد شرایط این روزهای فوتبال صحبت هایی زیر را انجام داد:

* این روزها که از فوتبال دور هستید راضی هستید؟

در فضای ملتهبی که به وجود آمده این دور بودن خوب است به خصوص در این دو ماهه که به فوتبال حملات بی سابقه ای شده است.

* شما قبول ندارید فوتبال همه را ناامید کرده است؟

اینکه فوتبال با هزینه هایی که دارد همه را ناامید کرده حرف درستی است اما اینکه نوک حملات به سمت بازیکن و مربی است درست نیست.

* اما بازیکن و مربی ویترین این فوتبال هستند؟

بازیکنان و مربیان لایه های اصلی فوتبال نیستند. لایه های اصلی آنهایی هستند که سیاست گذاری و تصمیم گیری می کنند. انتقاد به بازیکنان و مربیان مثل این می ماند که شرکتی در حال ورشکسته شدن است اما همه کارمندان این شرکت را بازخواست کنند.

* با توجه به اینکه تیم ملی نتیجه نگرفته خیلی ها به کی‌روش انتقاد دارند، عده ای بازیکنان را عامل ناکامی می دانند و برخی هم به ساختار فوتبال ایراد وارد کرده اند.

به نظر من باید موضوع سوم مورد بررسی قرار گیرد. سال های سال است که فوتبال ما دچار رکود شده است. باید سرنخ این نزول را پیدا کرد. اینکه هر بار سر یک مربی را لب جوی ببریم چه چیزی را حل می کند. انتقاد محض به مربی و بازیکنان منصفانه نیست.

* شما معتقدید نتیجه نگرفتن کی‌روش دلیلی بر ضعف فکری او نیست؟

من می گویم نتایج تیم ملی به خاطر نزول فوتبال ماست. نمی گویم کی‌روش بی تقصیر است اما انتقاد به کی‌روش و روش بازی تیم ملی فقط سطحی نگری است. برای یک بار هم شده باید نگاه عمقی به این فوتبال داشت. باید دید چه کسانی سیاست گذار هستند. چه کسانی فوتبال را از بحث ورزشی خارج کرده اند. باید بررسی شود چه کسانی باندهای فساد و دلالان را وارد این فوتبال کرده اند. هافبک در پست دفاع چپ بازی می کند و یا بازیکنی که حقش تیم ملی نیست هر دوره به تیم ملی دعوت می شود؛ در این شرایط مقصر خود بازیکن نیست و باید ریشه ها را پیدا کرد. سال های سال است بازیکنانی که حقشان نیست همیشه هستند و آنهایی که باید باشند پشت خط می مانند.

* چند سالی است که می گویند در حال مبارزه با مفاسد فوتبال هستند اما ظاهرا تمام شدنی نیست.

این ها همه در حد حرف است. یک مربی را سر کار می آورند اما در زمان خاصی او را برکنار می کنند و سراغ مربی دیگری می روند و جالب است که او را هم کنار می گذارند و دوباره سراغ مربی قبلی می روند. این دور تسلسل را سال هاست که داریم. بحث فراتر از این مسائل است که بگوییم چرا پژمان نوری در دفاع چپ بازی می کند و یا چرا فلان بازیکن به تیم ملی دعوت نمی شود. بروید دقت کنید در این دو سه ساله برای حضور مربیان خارجی چه سرمایه هایی از ایران خارج شده است.

یک دوره می گویند باید مربیان خارجی کار کنند اما وقتی آنها نتیجه نمی گیرند می گویند مربی ایرانی بیاید ولی آنها هم نتیجه نمی گیرند و دوباره همه این اتفاق ها رخ می دهد. اگر مشکل ایران به مربی بود که اکنون نام بزرگی به نام کی‌روش در حال کار کردن است. زمانی بازی با ژاپن برای ما زنگ تفریح بود. در مسابقات آسیایی سال 1990 با تیم دوم خود ژاپن را شکست دادیم اما حالا تیم های درجه سه آسیایی کابوس فوتبال ایران شده اند.

* عده ای معتقدند باید نسل جدیدی وارد فوتبال ایران شود و تکیه به بازیکنان پا به سن گذشته باعث افت شده است.

مگر علی دایی دست به جوانگرایی نزد؟ خیلی ها گفتند او نمی تواند با بازیکنان بزرگ کار کند. در این فوتبال هر کسی هر کاری انجام دهد همه فقط انتقاد می کنند و کسی اهل حمایت نیست. یک مربی از بازیکنان با تجربه و قدیمی استفاده می کند می گویند هر چه پیر است دور خود جمع کرده است. کلا گردش کار فوتبال ما نزولی است. اینکه برای تیم نوجوانان و جوانان خود اردوهای طولانی بگذاریم و حتی قهرمان هم شوند دردی را دوا نمی کند. کار اساسی تر خراب است. این روش زیر ساخت سازی نیست.

دنیا راه های پیشرفت فوتبال را به ما نشان داده اما وقتی ما هیچ کدام از این کارها را نمی کنیم چه فایده ای دارد. من خودم زیاد تمایلی به صحبت ندارم اما دلم می سوزد. واقعا این جام جهانی حیف است و آن هم در شرایطی که گروه ساده ای داریم و با کمی تیزهوشی می توانیم صعود کنیم. نباید تیم ملی را تحقیر کنیم اما متاسفانه شرایطی پیش آمده که رسانه مقابل تیم ملی قرار گرفته است و البته بازیکنان تیم ملی هم همین رویه را در پیش گرفته اند.

* به نظر شما اول این ملی پوشان نبودند که موضع گرفتند؟

من با دو سه تن از بازیکنان تیم ملی صحبت کردم و به آنها گفتم این تصمیمی که گرفته اند و رسانه ها را تحریم کرده اند بچه گانه است اما آنها هم حق دارند. آنها می گویند اگر فوتبال دچار مشکل شده مگر ما مقصر هستیم؟ اگر مثلا رشته ای مثل کشتی مقام می آورد اما به کشتی گیران پول خوبی نمی دهند بازیکنان فوتبال مقصر هستند؟ رسانه ها به جای کوتاه کردن قد بازیکنان فوتبال باید کاری کنند که کشتی گیران و سایر ورزشکاران هم به آنها برسند. اگر مدیر باشگاهی در نقل و انتقالات به خواسته مالی بازیکنان تن می دهد به این دلیل است که خودش بازیکن سازی نکرده و برای رفع نواقص تیمش مجبور است با هر شرایطی کنار بیاید.

من معتقدم در این جریان بازیکنان و رسانه ها مقصر نیستند. این دو باید کنار هم باشند و دست از این رویه خود بردارند. بازیکنان تیم ملی باید حرف بزنند و از خود دفاع کنند. امید همه ما به تیم ملی است و نباید فضایی ایجاد شود که تنش ها بیشتر شود. این وسط یک نفر باید وساطت و همدلی رسانه ها و بازیکنان را فراهم کند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)