مرجع خبری پرسپولیس : جناب دکتر سعیدلو می گوید: «تا چند روز دیگر اعضای هیأت مدیره پرسپولیس را معرفی می کنم.» در خبرها می خوانیم لیست اسامی مورد نظر وی هم برای چندمین ببار (و احتمالا آخرین بار) بین سازمان و دفتر حبیب کاشانی دست به دست شده است.

 

در اینکه تا همین حالا هم زمان زیادی به ضرر پرسپولیس از دست رفته هیچ بحثی نیست و به همین دلیل از شنیدن این خبر کاملا مسروریم اما بحث اینجاست که چه کسانی باید (بخوانید می توانند) در هیأت مدیره پرسپولیس موثر باشند و اصالتا نگاه سازمان تربیت بدنی که سعیدلو به آن اشاره دارد و معتقد است که اعضای هیأت مدیره پرسپولیس باید با آن نگاه همسو باشند چیست و به کدام سمت است؟

پرسپولیس حالا ماههاست که به دنبال مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره خود چشم می چرخاند و هرازگاهی هم چند اسم از قوطی شایعه بیرون می آیند تا دور یک میز بزرگ قرمز بنشینند و این باشگاه مردمی را کنترل کنند اما بحث اینجاست که جناب سعیدلو باید مراقب چند نکته در این انتخابها باشد و آن نکات اینها هستند:

 

اول: بارها دیده ایم اعضای هیأت مدیره پرسپولیس و استقلال از اعضایی انتخاب شده اند که نه تنها سودی برای باشگاه نداشته اند بلکه سود واقعی را خود منتصبان برده اند. در واقع پرسپولیس برای برخی از اعضای قبلی در دهه های گذشته نردبان ترقی بوده است تا جایی که پس از حضور در این پست آقایان معروف و مشهور شده و از این شهرت در انتخابات مختلف و مسائل شخصی سود برده اند! اما پرسپولیس از حضور آنها سودی نبرده و منتفع نشده است!

آقایان می آمدند گرد یک میز می نشستند، چند عکس می انداختند، میوه ای می خوردند

 

و مصاحبه ای بی هدف انجام می دادند و می رفتند و اگر کنکاش کنید متوجه می شوید که برخی از آقایان اعضا حتی یک بار هم نظر  مثبت یا عمل موثری برای باشگاه پرسپولیس نداشته اند.

 

دوم: بسیار دیده شده که در دولتهای مختلف برخی از اعضای هیأت مدیره پرسپولیس (و یا حتی استقلال) سیاسیونی بوده اند که دستشان از پستهای دولتی کوتاه مانده و عملا بیکار شده اند. در چنین شرایطی بوده که آنها سر از هیأت مدیره این 2 تیم درآورده اند تا فقط پستی داشته باشند!

و اینچنین بود که هیأت مدیره سرخابی حیاط خلوتی شد برای برخی از سیاسیون که عملا نه امکاناتی در دست داشتند و نه در مبحث ورزش ایدئولوژیهای قدرتمندی ارائه کرده اند و به دلیل عدم شناخت فضای فوتبال و این 2 باشگاه به آنها ضربات جبران ناپذیری هم وارد آورده اند!

 

در باشگاههای معتبر و حرفه ای دنیا اعضای هیأت را مدیر اقتصاددان، سیاستمدار قدرتمند، ایدئولوژیست، مدیر اجرایی، صاحب سرمایه و… تشکیل می دهند تا جایی که هر کجای کار عیب پیدا کرد یکی از اعضا با نفوذ یا قدرت یا سرمایه و یا تئوری خود بتواند آن مشکل را مرتفع کند.

در واقع اعضای هیأت مدیره در هیچ کجای دنیا تماشاچی نیستند بلکه مدیرانی در حوزه های مختلف هستند که می توانند باری از روی دوش باشگاه بردارند و این نگاه اتفاقا باید در ایران و در باشگاه پرسپولیس و استقلال هم رخ بنماید تا جایی که حداقل یکی از اعضا توان ارائه امکانات ورزشی و محل تمرین و… را داشته باشد و حداقل یکی از اعضا بتواند بودجه یا موانع قانونی را از راه سیاست حل کند و یا اینکه یکی دیگر توان ایجاد حوزه اقتصادی و حمل درآمد را داشته باشد و دیگری بودجه ای برای خلأهای زمانی کوتاه در دست داشته باشد تا چرخ باشگاه بگردد و جلو برود.

 

سعیدلو و کاشانی تا همین لحظه زمان زیادی را برای ایجاد چنین پروسه ای از دست داده اند اما اگر همین امروز هم تصمیمهای درستی اتخاذ شود نه تنها زمان از دست رفته جبران می شود بلکه پرسپولیس دورنمای صحیح تری را هم پیش روی خود می بیند.

 

دوباره به پرسپولیس نگاه می کنیم! آنجا در این باشگاه آنقدر طی دهه های اخیر ضعف وجود داشته که مشکلات این باشگاه و کم و کسری هایش سر به فلک می کشد و اعضای هیأت مدیره باید هر روز با مشکلات فراوانی دست و پنچه نرم کنند و زمان کافی و عشق وافی هم برای حل این مشکلات داشته باشند.

جناب سعیدلو باید مراقب باشد که پرسپولیس دستاویزی برای اعضای جدید جهت خودنمایی یا اختلاف نظرهای آنچنانی نشود که دود این اختلاف مثل سال گذشته به چشم پرسپولیس نرود.

 

پرسپولیس حداقل 2 تئوریسین ورزشی هم در میان اعضای هیأت مدیره اش لازم دارد تا تصمیمهای صحیح تر ورزشی در آن جمع غیرورزشی اتخاذ شود و با توجه به شناخت محیطی مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و پیشرفت فنی حاصل شود.

امیدواریم سعیدلو این موارد را در نظر گیرد  و پرسپولیس را حیاط خلوت سیاسیون نکند تا بیایند، بنشینند و مثل هواداران، تماشاگران و بعضا تماشاگرنماها باشند!

 

به واقع تصمیم این چند روز آقای سعیدلو برای پرسپولیس حکم ترسیم روزهای آینده این باشگاه را دارد که به زعم برخی پرتماشاگرترین تیم قاره کهن است و همین مسأله اهمیت این موضوع را بیشتر از همیشه نشان می دهد.

این روزها پرسپولیس با سرپرست اداره می شود و مدام از رد و بدل شدن لیست ها بین سعیدلو و کاشانی می شنویم، آقای سعیدلو مبادا کاری کنید که بگوییم ای کاش هیئت مدیره ای تشکیل نمی شد!

محمد سررشته داری

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)