پرسپولیس نیوز : رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: در این مدت از رفتارهایی که شده خسته شده ام.

اسماعیل حسن‌زاده در صحبت با رادیو ورزش در رابطه با رای‌های صادره در مورد دربی 79 خاطرنشان کرد: رایی که صادر شد حاصل گزارش‌های رسمی از مقامات مربوطه بود. با توجه به اهمیت دربی مکلف هستیم با توجه به اینکه این مسابقه در سطح بین‌المللی مورد توجه است کارها را طوری پیش ببریم که خطری به وجود نیاید.

وی افزود: ناظران ویژه‌ای در این مسابقه قرار دادیم و خودم هم قبل از بازی و حتی نیم ساعت پس از پایان مسابقه تمام مسائل را رصد کردم. حاصل کار هم همان رایی شد که در مورد باشگاه‌ها و اشخاص حقیقی داشتیم.

رئیس کمیته انضباطی تاکید کرد: کمیته انضباطی کار خودش را انجام داده و رفتار‌هایی را که در رای آوردیم کاملا مشخص است حتی برخی صحنه‌ها که در دسترس شکار دوربین‌ها قرار نداشت توسط ما دیده شد. در این مسابقات که تیم‌هایی در آن حاضر هستند و باید در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شرکت می‌کنند می‌تواند تمرین تنبیهی و انضباطی برای این بازی‌ها باشد تا فوتبال ایران با تنبیهات بزرگتری در آن مسابقات روبرو نشود. پرتاب نارنجک رفتار بسیار خطرناکی است. فحاشی به سرمربی تیم مقابل و نافرمانی تصمیمات داور همچنین زد و خوردی که بازیکنان در کنار زمین انجام دادند رفتار‌های ناپسندی است که می‌تواند باعث تهییج جوان‌هایی شود که در ورزشگاه حضور دارند و خدای ناکرده آنها هم به مسئله ورود کنند. ما برای این رفتارها چندین بار رای صادر کردیم.

حسن‌زاده در رابطه با اعتراضاتی که به این آرا شده است تصریح کرد: طبیعی است وقتی ماموریتی در نظر گرفته می‌شود برخی افراد بخواهند فرافکنی کنند. نباید قوانین را برای غیر از قرمز و آبی صادر کرد. این دوستان نظرشان این است که استقلال و پرسپولیس را به هر دلیلی کنار بگذاریم و فقط برای تیم‌های اهوازی، تبریزی، گیلانی و … رای صادر کنیم. حتی می‌توانستیم برخورد شدید‌تری داشته باشیم اما تشخیص‌مان در کمیته انضباطی این بوده که چنین تصمیماتی بگیریم. باشگاه پرسپولیس در فصل جاری 6 بار به خاطر رفتار تماشاگرانش با جریمه نقدی روبرو شده است. اعتقاد داریم که کار درستی انجام دادیم اما به هر حال هر کسی از ظن خود رای ما را بررسی می‌کند اما ما کار خودمان را انجام می‌دهیم.

حسن‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا در دیدار‌هایی مثل دربی که حساسیت بیشتری دارد رای‌ها سنگین‌تر در نظر گرفته می‌شود گفت: می‌توانیم بگوییم که نظر شما درست است. بازی‌ای که در یک شهرستان کوچک با حضور 5 هزار هوادار برگزار می‌شود رفتار تحریک‌آمیز یک بازیکن را می‌توان با مبلغ مالی جریمه کرد اما در بازی‌های اینچنینی که هواداران حساسیت زیادی دارند و هر لحظه آنها از هر رفتار بازیکن می‌تواند تحریک شود مخصوصا در جاهایی که به رفتار دور اعتراض می‌شود تاثیر این مسائل را بیشتر می‌بینیم. در صحنه‌ای که سرمربی استقلال در اعتراض به داور وارد زمین شد و با حرکات دست خود اعتراضش را نشان می‌داد دیدیم که بخش عمده‌ای از هواداران استقلال به داور فحاشی کردند. فیفا وقوانین این اختیار را به کمیته انضباطی داده است که بر حسب تشخیص خود تناسب جرایم را در نظر بگیرند. مسابقه‌ای که ویترین فوتبال ایران است و بازیکنانی دارد که می‌توانند در تیم ملی بازی کنند اگر با چنین جرایمی روبرو نشوند جفا در حق فوتبال است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه محرومیت پرسپولیس در لیگ برتر بوده و چرا این محرومیت را در دیدار جام حذفی اعمال می‌کند اظهار داشت: من در پاسخ به سوال سایر دوستان که این مورد را می‌پرسیدند آنها را به قوانین حواله دادم. در قانون بازی رسمی ملاک است. لوئیس سوارس که در جام جهانی با محرومیت روبرو شد جریمه خود را در دوران حضور در باشگاه هم پشت سر گذاشت. ما در رای نوشتیم در مسابقه رسمی محروم هستند و اصلا هنگام صدور رای نمی‌دانیم بازیکن یا تیم در مسابقه بعدی به مصاف کدام حریف می‌رود البته کمیته انضباطی اجازه دارد مسابقه خاصی را در نظر بگیرد.

حسن‌زاده در مورد اینکه حمید درخشان اعلام کرده بود اگر منظور مسابقه رسمی است پس چرا آنها در مقابل نفت تهران باید در مقابل هواداران بازی کنند خاطرنشان کرد: ملاک محرومیت بازی‌ای است که تیم میزبان باشد. در آن مسابقه نفت تهران میزبان بود. ما توجهی به اینکه تیم با کدام حریف بازی می‌کند نداریم. رای خود را صادر کردیم و اجرای آن بر عهده کمیته اجرای مسابقات لیگ است و آنها به محض اینکه رای اجرا شد ولو اینکه قابل اعتراض باشد باید آن را اجرا کنند. مسائل انضباطی اهمیت زیادی دارد و باید تمکین شود.

رئیس کمیته انضباطی در رابطه با اینکه یک باشگاه چطور می‌تواند روی رفتار هواداران خود کنترل داشته باشد اظهار داشت: بخشی از صحبت شما درست است. سوال اینجاست که آیا باشگاه‌ها با توجه به اینکه ورزشگاه استیجاری است و مکانیک شناسایی هواداران شماره صندلی و غیره در اختیار آنها نیست، باشگاه مقصر است؟ اگرچه مدیریت سکوها برعهده باشگاه‌ها است حتی اگر جایی هم آنها را نشناختیم میزبان مقصر است اما در کنار اشکالی که با توجه به کیفیت ورزشگاه روی مدیریت باشگاه‌ها در سکوها وجود دارد امید داریم یه روزی این وضعیت درست شود. در این شرایط اگر باشگاهی نتواند با فعالیت لیدر‌های خود آرامش را به سکوها بیاورد این دلیلی بر آن نیست که ما باشگاه‌ها را محروم نکنیم اگر حافظه تاریخی من کمک کند یک روز مجتبی جباری که از استقلال جدا شده بود قرار بود در مقابل تیم ثابتش به میدان برود. علی فتح‌الله‌زاده یک هفته تلاش کرد و فضایی به وجود آوردند که در ورزشگاه با حضور هواداران بسیار زیاد استقلال یک شعار ناپسند داده نشد و مدیرعامل وقت استقلال اعلام کرد این مهم به خاطر تلاش باشگاه حاصل شده است.

وی افزود: اگر باشگاه بتواند کنترل بلیت‌فروشی و جایگاه هواداران را در اختیار خود بگیرد شرایط بهتر می‌شود اما در این وضعیت که همه جایگاه هواداران دو تیم در ورزشگاه را از سالها قبل می‌شناسند و می‌بینیم که در برخی صحنه‌ها 5 الی 10 هزار نفر سرمربی استقلال را مورد اهانت قرار می‌‌دهند باید جریمه لازم را در نظر بگیریم.

حسن‌زاده در ادامه تاکید کرد: ما نمی‌گوییم رای‌مان وحی منزل است دیگر خسته شدم از روزی که رای را صادر کردند دوستان به صورت منطقی و غیرمنطقی صحبت می‌کنند جواب هیچ کس را ندادم و به غیر از رادیو صحبتی انجام نمی‌دهم. حتی یک برنامه تلویزیونی دیشب به من ده بار زنگ زد و تلفن را پاسخ ندادم. در رابطه با صداقت و سلامت رادیو اعتقاد دارم وبا توجه به اینکه صحبت‌ها مستقیم پخش می‌شود که امکان ایجاد اشتباه وجود ندارد خیالم راحت است. یک مربی شهرستانی با مربی تیم جای دیگر فرقی نمی‌کند. اگر شرایط همینطور پیش برود به طور جدی باید بگویم که ما خسته شدیم. باید به قوانین احترام گذاشت.
 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)