کاپیتان سابق پرسپولیس معتقد است پرسپولیس در همان ۹۰ دقیقه کار استقلال را تمام می‌کند و قهرمان جام حذفی خواهد شد.

با سپهر حیدری کاپیتان سابق پرسپولیس در خصوص تقابل حساس این تیم مقابل استقلال، قهرمانی قرمزها در لیگ برتر و البته حواشی و اتفاقات رخ‌داده پیرامون پرسپولیس گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

تا قبل از عید نوروز همه چیز برای پرسپولیس از دست رفته بود. چه اتفاقاتی افتاد که این تیم در پایان فصل عنوان قهرمانی را به‌دست آورد؟
اگر یادت باشد در این مدت خیلی با هم صحبت کردیم. چند نتیجه بد که البته اشتباهات داوری و حواشی مختلفی هم در آن دخیل بودند باعث شد تا پرسپولیس اختلاف امتیازی که با سپاهان و استقلال داشت را از دست بدهد. من همان زمان هم گفتم که پرسپولیس به لیگ برمی‌گردد و هرچه امتیازات نزدیک شود، ترسی که به جان رقبا می‌افتد باعث خواهد شد که آن‌ها امتیاز از دست دهند. صدای پای پرسپولیس باعث ترس رقبا می‌شود و همین موضوع باعث شد تا هم سپاهان و هم استقلال در حساس‌ترین مقطع از فصل امتیاز از دست بدهند. من به قهرمانی ایمان داشتم. حس و حال امسال پرسپولیس دقیقا مشابه سال ۸۷ بود که در بازی آخر موفق شدیم سپاهان را ببریم و قهرمان شویم. اتفاقا قبل از بازی پایانی آن فصل ما ۴ تا به صبا زدیم و امسال هم پرسپولیس در بازی ماقبل پایانی ۴ گل به گل‌گهر زد. پرسپولیس واقعا مستحق قهرمانی بود و دوباره این موضوع ثابت شد. خدای جای حق نشسته و خوشحالم مجموعه پرسپولیس مزد تلاششان را گرفتند. جام گرفتن شایستگی و توانایی می‌خواهد نه حاشیه‌سازی و هوچی‌گری. دوستان با تمام امکاناتی که داشتند و داوری‌هایی که به سودشان بود و هزاران لینک و رابطه‌ای که داشتند، نتوانستند جام بگیرند و جام به تیمی رسید که لیاقت داشت. تا الان می‌گفتند وزیر پرسپولیسی است ولی دیدند حالا اگر این حرف را بزنند، قهرمانی خودشان در سال قبل زیر سوال می‌رود. امسال به سراغ داوری رفتند درحالی که به گفته خیلی از کارشناسان داوری پرسپولیس بیشترین ضرر را کرده است. فرق بین پرسپولیس و این تیم‌ها این است که ما در داخل زمین حرف می‌زنیم ولی این دوستان عادت دارند در بیرون از زمین صحبت کنند. به جای این‌که کل تمرکزشان را روی مسائل غیرفوتبالی و داوری بگذارند، اگر کمی روی فوتبال تمرکز می‌کردند و پرسپولیس را الگوی خودشان قرار می‌دادند، می‌توانستند جام بگیرند.

نکته جالب این بود که سرمربی استقلال گفت پرسپولیس اصلا شایستگی قهرمانی نداشت و به همین دلیل به این تیم تبریک نمی‌گویم.
ما همیشه انتظار داشتیم که اگر مربی خارجی به فوتبال ایران می‌آید، به همه احترام بگذارد، چیزی به فوتبال ما اضافه کند، اگر می‌بازد دنبال بهانه نباشد و مثل خیلی‌ها به زمین و زمان گیر ندهد. من نمی‌دانم دلیل این رفتارها چیست و من خیلی از حرکات و رفتار ساپینتو متعجبم. این رفتار برای بچه‌هاست و اصلا در شأن پرتغال که کشوری صاحب سبک در فوتبال است، نیست. رفتارهای او آن‌قدر وحشتناک و عجیب بود که صدای پیشکسوتان این تیم را هم درآورده و با وجود نتایجی هم کسب کرده هنوز مدیران استقلال قراردادش را تمدید نکردند و به نظر می‌رسد که دچار تردید هستند. به نظر من این موضوع نشان‌دهنده این است که خود استقلالی‌ها هم به او اطمینان زیادی ندارند. رفتارهای سرمربی استقلال درست شبیه بچه‌های زیر ۵ سال است و اصلا حرفه‌ای نیست. با این حال پرسپولیس خیلی بزرگتر از آن است که به تبریک فردی مثل ساپینتو نیاز داشته باشد. در واقع اصلا هیچ پرسپولیسی به او تبریکش فکر هم نمی‌کنند. شما از ابتدای فصل را نگاه کنید می‌بینید که یا درحال درگیری با تیم‌ها و نیمکت‌های دیگر است و یا به داور گیر می‌دهد. انگار از قبل به او گفتند که برای دیده شدن باید این کارها را انجام دهی.

خیلی از بازیکنان استقلال هم در مصاحبه‌هایشان به پرسپولیس تیکه انداختند و مدعی شدند همه چیز به نفع پرسپولیس بود و تیم ما مظلوم واقع شده است.
خب این موضوع که چیز جدیدی نیست و عادت آن‌ها به حساب می‌آید. استقلالی‌ها هر فصل ۸۰ درصد انرژی‌شان را روی داوری و مصاحبه کردن و غر زدن می‌گذارند و ۲۰ درصد هم به فوتبال و کارهای فنی فکر می‌کنند. برای ما که خوب است چون رقیبی داریم که تمام فکر و ذهنش درگیر غر زدن و شلوغ‌کاری است. ما هم می‌آییم و جام می‌گیریم و کیفش را می‌بریم. ۶ قهرمانی در لیگ طی ۷ سال اخیر و دو بار صعود به فینال آسیا دیگر کار وزیر و وکیل و فدراسیون و داور نمی‌تواند باشد و این دوستان باید یاد بگیرند که به پرسپولیس احترام بگذارند. دیگر این مسائل قدیمی شده و با این چیزها نمی‌شود جام گرفت. جام را به شایستگی می‌دهند و نه شلوغ‌کاری.

در مورد داور دربی هم حرف و حدیث زیاد است و استقلالی‌ها به صورت جدی خواهان حضور داور خارجی هستند.
من در طول همه سال‌هایی که بازی کردم، چنین چیزی را ندیدم. این دیگر آخرش است. جالب است اسم داور را هم می‌آورند. شاید اگر رویشان می‌شد می‌گفتند داور باید پرچم تیم ما را دست بگیرد و یا لباس آبی هم بپوشد. مشکل از مدیریت فوتبال ما است که اجازه می‌دهد هر کسی در مورد داوری نظر بدهد. برای ما اصلا فرقی نمی‌کند داور چه کسی باشد و یا ملیتش چه باشد. حتی اگر از کادرفنی خودشان هم داور بگذارند، باز هم پرسپولیس قهرمان می‌شود چون تمرکزش روی جام گرفتن است و هرطور شده این جام را می‌خواهد.

فینال جام حذفی را چطور می‌بینی؟
خب این بازی شرایطش فرق می‌کند و فینال است. جای هیچ اشتباهی وجود ندارد و باید پرسپولیس با همه تمرکزش وارد زمین شود. چه به لحاظ فنی و کیفیت تیمی و چه به لحاظ تجربه پرسپولیس یک سر و گردن از استقلال بالاتر است و اگر همه‌چیز فوتبالی پیش برود، قطعا پرسپولیس قهرمان خواهد شد و دومین جام هم به ویترین پرسپولیس اضافه می‌شود. من شک ندارم پرسپولیس برنده این بازی خواهد شد و به دلم هم افتاده که عیسی آل‌کثیر باز هم در دربی گل‌زنی خواهد کرد. البته پیش‌بینی من برد با اختلاف دو گل است.

با توجه به حضور بیرانوند درون دروازه، خیلی‌ها معتقدند اگر بازی به ضربات پنالتی کشیده شود این تیم قطعا بازی را خواهد برد. نظر تو در این رابطه چیست؟
من اصلا فکر نمی‌کنم کار به پنالتی برسد و به نظرم در همان ۹۰ دقیقه پرسپولیس بازی را خواهد برد. با این حال اگر یک‌درصد هم بازی به پنالتی رفت، علیرضا که یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال ایران است؛ تبحر خاصی در پنالتی گرفتن دارد و به قول معروف استاد است. اصلا حضور بیرانوند درون دروازه باعث افت روحیه بازیکنان استقلال خواهد شد و این موضوع خیلی به ما کمک می‌کند.

شایعاتی در مورد رفتن یحیی هم به گوش می‌رسد. نظرت در این خصوص چیست؟
یحیی گل‌محمدی واقعا بهتر از این نمی‌توانست کار کند. به نظرم فوق‌العاده بوده و رزومه پرباری در پرسپولیس دارد. با همه مشکلات و سختی‌هایی که بوده و با همه حواشی که برای او و تیمش ساختند، بدون این‌که هوچی‌گری کند و یا به کسی معترض شود، در آرامش کار کرده و تیمش را هم به قهرمانی رسانده است. قطعا یحیی باید در پرسپولیس بماند و بعید است که مدیران تیم چنین مربی باکیفیتی را از دست بدهند.

خبرورزشی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)