پرسپولیس نیوز: معاون امور حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش گفت: با شرایط حال حاضر کشتی ضرورتی ندارد که من بخواهم ورود کنم.

امیر رضا خادم معاون امور حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش در نشست خبری درباره صحبت‌هایی که در خصوص حضور وی در فدراسیون کشتی مطرح می‌شود در پاسخ به فارس مبنی بر اینکه آیا شما با رسول خادم صحبتی داشته‌اید؟ اظهار داشت: طبیعی است ما برادریم صحبت می‌کنیم، اهالی کشتی هم محبت داشته و دارند، بعد از دوره قهرمانی، من و برادرم تلاشمان این بوده در جایگاه مختلف حضور داشته و منشأ خدمت باشیم شاید این خدمت محل نقد کم یا زیاد هم بوده باشد، طبیعی است برخی انتقاد نامنصفانه داشتند و برخی انتقادات وارد بود اما برآیند کار خدمت به ورزش بود.

وی افزود: افرادی که حالا مطرح می‌شوند توانمند هستند، متأسفم رسول نتوانست یا علاقه‌مند نبود که ادامه دهد، دلیلش را خودش می‌گوید اما افرادی که تلاش می‌کنند بیایند قابل توجه هستند. من ضرورتی به حضور مجددم در کشتی ندارم چون وقتی نحوه خروجم از سال ۸۱ و خاطرات آن زمان را یادم می‌آید غم و اندوه بر دلم می‌نشیند. با شرایط حال حاضر کشتی ضرورتی ندارد که من بخواهم ورود کنم.

*حواشی ایجاد شده برای سرخابی‌ها وقتی پررنگ می‌شود که نتیجه نگیرند

معاون امور حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش در ادامه صحبت‌هایش در خصوص شرایطی که استقلال و پرسپولیس در زمان مدیریت وی در سال‌های قبل داشتن، تصریح کرد: این واقعیت را قبول کنید حواشی ایجاد شده وقتی پررنگ می‌شود که دو تیم نتیجه نگیرند. اگر حواشی باشد، دو تیم نتیجه بگیرند همه کسانی که کار می‌کنند بهترین نفرات هستند بنابراین زمانی که سر و صدا نیست نمی‌توان در خصوص نبود مشکل صحبت کرد. ما آن زمان که وارد داستان شدیم باشگاه‌ها با مشکل جدی روبرو بودند، اعتصاب بازیکنان، طلبکارانی که اعتراض داشتند و می‌خواستند به مراجع خارج از کشور انتقال دهند، حتی جذب بازیکن برای فصل بعد مشکلات سرخابی‌ها بود، کسی اعتماد نمی‌کرد بدون گرفتن مبلغ بیاید.

خادم افزود: همه این مسائل مشهود بود، در ۲ مناظره‌ای که در تلویزیون داشتم این نکات را با متولیان مربوطه مطرح کردم، چیزی که مستند هست و نمی‌توان کتمان کرد، اگر حالا این باشگاه‌ها با مشکل از سوی AFC یا FIFA روبرو می‌شوند همه به قراردادها، رفتارها و بدهی‌هایی برمی‌گردد که قبل از سال ۹۳ اتفاق افتاد. در زمین بازی طبیعتاً حضور مربی خوب و با برنامه با وجود یکسری بازیکن با تجربه و توانمند باعث موفقیت یک تیم می‌شود. تلاش هرکسی که مسئولیت را بر عهده می‌گیرد این است بهترین بازیکن و مربی را جذب کند.

*زمان جابجایی سرمربی پرسپولیس خارج از کشور بودم

وی با بیان اینکه آن زمان تمامی سر و صداها مرتبط با عدم نتیجه‌گیری بود، یادآور شد: پرسپولیس در ۵-۶ هفته اول لیگ نتوانسته بود نتیجه بگیرد، استقلال هم با شرایط مشابه جایگاه مناسبت‌تری داشت، طبیعی بود همه مشکل را گردن هم بیاندازند. همان زمان جابجایی مربی خارج از کشور بودم اما اعتراض داشتم هرچند هیأت مدیره باید تصمیم بگیرد اما باید با وزارت ورزش هم هماهنگی می‌شد که نشده بود. بانی این اتفاقات افرادی نبودند که زیاد مصاحبه می‌کردند بلکه اهالی فوتبال باشگاه پرسپولیس بودند که مربی تیم بهتر از من آن افراد را می‌شناسد.

معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: زمانی که علت را پرسیدم متوجه شدم به صورت کاملا جدی اهالی باشگاه بودند که چنین تصمیماتی را گرفتند. رئیس هیأت مدیره هم چون تجربه نداشت برای خودش حواشی ایجاد کرد البته اگر حمایت‌های آن فرد نبود این باشگاه نمی‌توانست ادامه حیات دهد یا در لیگ شرکت کند.

*با آمدن برانکو شرایط بهتر شد

کشتی‌گیر سابق کشورمان در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه حضور برانکو شرایط را بهتر کرد، گفت: از سال بعد این اتفاقات با آمدن برانکو شرایط بهتر شد. زمانی که استقلال و پرسپولیس در زمین بازی به نتایج قابل قبول رسیدند کسی به درون باشگاه ورود نکرد، همیشه به همین شکل است.

معاون امور حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش در پاسخ به این سوال که در آن زمان شایعاتی مطرح بود که شما مدیرعامل پرسپولیس را انتخاب کرده‌اید، تصریح کرد: همان سال زمینه جذب اسپانسر مطمئن فراهم شد. آن سال افرادی که آوردیم باید هزینه باشگاه را تأمین می‌کردند. طبیعی بود می‌خواستند در زمینه تصمیم‌گیری هم ورود کنند اما الان اینطور نیست. اسپانسر و مدیریت وظایف خودشان را می‌دانند و مدیریت مجمعی وزارت ورزش منطقی‌تر عمل می‌کند.

*بحث خصوصی‌سازی سرخابی‌ها قبلاً هم قطعی بود

خادم در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید برخی می‌گویند خصوصی‌سازی بازی دولت است و این دو باشگاه واگذار نمی‌شوند، تصریح کرد: به عنوان یک ایرانی اعتقاد دارم مسئول باید پاسخگو باشد پس اگر حرف‌هایی را هم می‌شنود باید تحمل کند. بحث خصوصی‌سازی در سری قبل هم با بررسی‌های قطعی که داشتم با وزیر وقت اقتصاد، ورزش، رئیس خصوصی‌سازی و وزیر دادگستری امکان‌پذیر نبود. در شرایط آن روزها این دو باشگاه از نظر مالی پرونده‌ای جدی در شعب مختلف داشتند، دارایی‌ها و بدهی‌ها شفاف نبود، طلبکاران جدی داشتند، ساختار باشگاه مثل ثبت برند و اعضای هیأت مدیره هم با مشکل روبرو بود. زمانی که مصوب شد خصوصی‌سازی اتفاق بیوفتد ساز و کار را فراهم کردند اما مزایده دست وزارت و من نبود. شورای واگذاری خارج از وزارت بود، جای تعجب است که یک نفر از سازمان خصوصی‌سازی سئوال نکرد و همه از وزارت ورزش و خادم پرسیدند چرا این دو باشگاه واگذار نشدند. در مرحله بعد دو اتفاق افتاد، برای استقلال خریداری نبود! چیز پنهانی نداریم؛ از طرفی درباره ارقام شورای واگذاری وزارت اقتصاد کرده بود و ما نمی‌توانستیم درباره رقم فروش نظر دهیم، خریداران پرسپولیس هم عقبه مناسب برای خرید باشگاه نداشتند.

*بعد از ۳-۲ سال مشخص شد خریداران پرسپولیس اهلیت نداشتند

وی در ادامه صحبت‌هایش یادآور شد: فرض کنید یک نفر برنده مزایده پرسپولیس می‌شد، آن افراد الان کجا هستند؟ با حواشی‌ای که برای هرکدام ایجاد شد چطور می‌خواستند باشگاه را اداره کنند؟ وقتی گفته شد خریداران پرسپولیس اهلیت ندارند، منتقدان می‌گفتند وزارت می‌خواسته از سرش باز کند که این حرف را زده است اما بعد از ۳-۲ سال مشخص شد که آنها اهلیت نداشتند. وقتی اقتصاد ما ۸۰ درصد دولتی است نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بخش خصوصی با دولت رقابت کند. در این سالها از نظر ریالی هیچ کمکی به استقلال و پرسپولیس نکردیم، در همان سالی که شما می‌گویید پر سر و صدا بود، ۴۸ میلیارد تومان توسط افرادی که برایشان حواشی ایجاد شد پول به باشگاه آمد در حالیکه پیش از آن کل درآمدی که دیده می‌شد ۳ تا ۶ میلیارد تومان در سال بود. الان شرایط شفاف‌تر شده و بحث مالیاتی با ورود مستقیم وزیر مشخص است؛ من از او تشکر می‌کنم و تمایل وزیر را به یک باشگاه تکذیب می‌کنم، چطور ممکن است کسی شخصیت خود را به خاطر اینکه یک تیم موفق باشد و تیم دیگری نه زیر سئوال ببرد؟!

معاون وزیر ورزش افزود: با شرایطی که وزیر ایجاد کرد مشکلات مالیاتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیاردی در حال حل شدن است، بدهی‌ها بخش بخش پرداخت و مشکلات خارجی حل می‌شود، شرایط هم برای واگذاری فراهم خواهد شد. من به بخش خصوصی تمایل دارم، مردم به این دو تیم علاقه‌مند هستند. اگر باشگاه‌ها با مشکلاتی روبرو شوند، پیکان تیر انتقاد به سمت دولت و وزارت ورزش خواهد بود. زمانی که کشتی‌گیر بودم اعتراض می‌کردم چرا به استقلال و پرسپولیس توجه می‌شود اما به این حقیقت رسیدم حمایت از این دو باشگاه حمایت از ۵۰ میلیون نفری است که دلخوشی زیادی در این کشور ندارند. اگر این دو تیم خوب نتیجه بگیرند، ۵۰ میلیون نفر خوشحال می‌شوند. فوتبال با بقیه رشته‌ها قابل مقایسه نیست، فوتبال اقتصادی است و نگاه، نگاهی سیاسی و اجتماعی دارد. هزینه‌کرد در فوتبال باید شفاف باشد. اگر فضای بخش خصوصی را در فوتبال شفاف کنیم این موضوع می‌تواند الگویی در زمینه‌های دیگر اقتصادی باشد.

* کمترین سوال و تذکر را از سوی نمایندگان مجلس داشتیم 

کشتی‌گیر سابق کشورمان درباره اینکه از سال ۹۲ مسئولیت این معاونت را برعهده گرفته عنوان کرد: در این سالها عمده مطلب ما مباحث مرتبط با مجلس و نمایندگان بود. سال آخر مجلس ۹ و ۲ سال اخیر مجلس دهم را به نوعی مدیریت و ارتباط بین وزارت و مجلس را ساماندهی کردیم. ماحصل این بود که طبق آخرین گزارش معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در بین تمامی دستگاه‌های اجرایی از آخر، جایگاه سوم را داریم یعنی در بین کمترین استیضاح بعد از وزارت دفاع و اطلاعات، وزارت ورزش است. ما کمترین سوال و تذکر را از سوی نمایندگان مجلس داشتیم که مربوط به عملکرد حوزه مجلس در طول این ۵ سال بوده است.

* افزایش ۱۵۰ درصدی بودجه نسبت به سال ۹۲ 

معاون امور حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش درباره بودجه سال ۹۳ عنوان کرد: سال ۹۲ که باید بودجه سال ۹۳ بسته می‌شد تازه ورود به کار داشتم. این بودجه ربطی به ما نداشت اما رشد آن نسبت به سال قبل ۶ درصد کاهش داشت. در ۵ سال اخیر که این معاونت فعالیت کرده در سال ۹۴ مبلغ ۲۰ درصد، سال ۹۵ مبلغ ۵۷ درصد، سال ۹۶ بیش از مبلغ۱۱۴ درصد و سال ۹۷ مبلغ ۱۶ درصد رشد داشتیم یعنی مجموعاً نسبت به سال ۹۲ مبلغ ۱۵۰ درصد رشد داشتیم که بیش از ۹۰-۸۰ درصد در مجلس رخ داده نه در لایحه دولت.

خادم در پاسخ به این سوال که بودجه سال ۹۸ ورزش چقدر است، گفت: سال ۹۸ لایحه است که توسط دولت تهیه می‌شود و هنوز تقدیم مجلس نشده است بنابراین نمی‌توان درباره آن اظهارنظر قطعی کرد.

* دائمی کردن ۰.۲۷ درصد برنامه جدی در حوزه معاونت مجلس

وی در ادامه با اشاره به قوانینی که در این ۵ سال حضورش به تصویب رسیده اشاره کرد و گفت: یکی از موارد تخصیص ۰.۲۷ درصد از ارزش افزوده بود، ما توانستیم نمایندگان را قانع کنیم مبلغی را به ورزش اختصاص دهند که در سال ۹۶ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد لحاظ شد. در سال ۹۷ این مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان است که در سال ۹۸ به ۱۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

معاون وزیر ورزش افزود: توانستیم برای بحث سرباز قهرمان مجوز امریه بگیریم تا ورزشکاران در فدراسیون و هیأت‌ها فعالیت کنند، کمیته پار المپیک از المپیک جدا شد و معلولان رشد بودجه جاری و عمرانی را شاهد بودند که نتیجه آن را در بازی‌های پارآسیایی دیدید. در برنامه ششم توسعه در لایحه‌ای که دولت داد یک بند به ورزش اختصاص داد که آن را در چندین بند تبدیل به قانون کردیم.

کشتی‌گیر سابق کشورمان خاطرنشان کرد: یکی از این موارد بخشودگی مالیات برای کسانی بود که در ورزش هزینه می‌کنند، این موضوع می‌تواند خیرین و خصوصی‌سازی را ترغیب کند. از عوارض مالیات بر سیگار ۳۰ درصد به ورزش تخصیص پیدا کرد، در حوزه تبلیغات تلویزیون با اختلاف نظرهایی که وجود داشت توانستیم یک بند در برنامه ششم بگنجانیم به این صورت که پول هر برنامه تبلیغاتی باید بین وزارت و صدا و سیما تقسیم شود، دائمی کردن ۰.۲۷ درصد به ورزش و معاف کردن باشگاه‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مواردی است که در مجلس مطرح می‌شود.

* شاخصه‌هایی برای معرفی مدیران استان‌ها داشتیم

معاون امور حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش همچنین با اشاره به برنامه‌هایی که در حوزه استان‌ها داشت یادآور شد: در این حوزه ۴۰ جابجایی داشتیم اما چند شاخصه را مطرح کردیم. اینکه مدیران از بدنه وزارت ورزش و تحصیلکرده حوزه ورزش باشند، بومی منطقه بوده، سابقه ورزش قهرمانی داشته و مورد تائید فضای عمومی استان باشند، کار دشواری که اتفاق افتاد و سعی کردیم طول عمر مدیریت را بالا ببریم. در حوزه حقوقی هم تلاش جدی داشتیم به عنوان مثال در استان اصفهان در دادگاه‌هایی که وزارت بازنده بود طرح موضوع کردیم، کسانی که کلاهبرداری کرده بودند بازخواست شدند. از قوه قضاییه تشکر می‌کنم که متخلفان شناسایی شده و توانستیم اموال دولت را بازگردانیم. عمده این مسائل در نقش جهان رخ داد که بعد از ۲۰ سال شاهد افتتاح این ورزشگاه بودیم. طرح جامع باشگاه‌داری را تصویب کردیم که به زودی از سوی حوزه قهرمانی به دولت ارسال می‌شود.

ادامه دارد…

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)