مرجع خبری پرسپولیس : حالا ديگر احتمالاً کسي اعتراضي نخواهد داشت. همه آنهايي که روزگاري ترکتازي پرسپوليس و استقلال را در فوتبال باشگاهي‌ايران مصداق بارز«عقب افتادگي» مي‌دانستند، همه مديران غيرورزشي باد آورده‌اي که در به در به دنبال يافتن يا ساختن«قطب سوم» به هر قيمتي بودند…


همه رسانه‌‌هاي مثلا روشنفکري که گمان مي‌کردند مي‌شود در فضاي فوتبال ‌ايران ده‌‌ها پرسپوليس و استقلال تکثير کرد و محبوبيت و مشروعيت به‌اين تيم و آن تيم هديه داد، همه تئوريسين‌‌هاي جامع العلومي‌که قرمز و آبي را کادوي استعماري انگلستان براي ‌ايران قلمداد مي‌کردند و همه يقه سفيدهايي که رجزخواني«من بهترم، تو بهتري»پرسپوليسي‌‌ها و استقلالي‌‌ها حالشان را به هم مي‌زد، حالا مي‌توانند از زندگي لذت ببرند.

 

خوش باشيد دوستان؛ حالا ديگر استقلال نيست، پرسپوليس نيست.‌اين شماييد با سورچراني چندش‌آور 95 هزار صندلي سرد و خالي در هر مسابقه. کيف کنيد، مزاحم‌تان نمي‌شويم!

 

2) پرسپوليس و استقلال، هر کدام در هفته نوزدهم ليگ برتر 4 گل از صباي قم و فولاد اهواز خوردند تا به معناي واقعي کلمه تحقير شوند، اما کيست که نداند حوادث تلخ آخرين روزهاي پاييز آلوده 89، تنها برشي از حال و روز اسفبار سرخابي‌‌هاي تهراني بوده است؟ نه، حقيقت آن است که از برکت بي‌درايتي و بي‌کفايتي بسياري از مديران و سياستگذاران ورزش‌ايران، قرمز و آبي مدت‌هاست مبتلا به زوال محبوبيت شده‌اند و جايگاه دست نيافتني شان را هر روز نازل‌تر از قبل ديده‌اند. حالا خيلي وقت است که نجواي جذاب پسر بچه‌‌هاي قد و نيم قد در مترو و اتوبوس و ته صف مدرسه و زنگ ورزش به گوش نمي‌رسد که همديگر را به خاطر قرمز و آبي به رگبار رجزخواني‌‌هاي دوست‌داشتني ببندند، همانطور که مدت‌هاست پيراهن‌‌هاي«کپي نابرابر اصل» پرسپوليس و استقلال از پشت ويترين مغازه‌‌هاي منيريه پايين آمده و جاي خودشان را به انواع و اقسام لباس‌هاي مسي و ژاوي و رونالدو داده‌اند. امروز کسي از چهارتايي شدن‌‌هاي پي‌درپي سرخابي‌‌ها تعجب نمي‌کند، چنانکه ديگر فوتباليستي پس از گل زدن به آنها از خوشحالي به اغما نمي‌رود و ستاره نورسي هم پس از عقد قرارداد با‌اين دو تيم، از شدت شعف، شب را با لباس آنها به بالين نمي‌رود. پرسپوليس و استقلال، دقيقا به تيم‌هاي به‌شدت معمولي تبديل شده‌اند که هرفصل بايد در کمرکش جدول وراندازشان کرد و هر هفته بايد انتظار در هم کوبيده شدن‌شان را کشيد.

 

3) آنچه‌اين روزها بر پرسپوليس و استقلال مي‌گذرد، حاصل تفکر مسمومي‌است که بيش از يک دهه قبل در فوتبال ‌ايران پا گرفت و خودش را به مبارزه با ماهيت«دو قطبي» ‌اين رشته ورزشي ملزم کرده بي‌آنکه بداند يا بگويد قدرت داشتن مضاعف دو تيم بشدت محبوب و مردمي ‌چه اشکالي دارد؟ اجرايي‌شدن ‌ايده‌‌هاي همين طرز تفکر هم بود که مدتي بعد باعث شد سرخابي‌‌ها در انبوهي از حاشيه‌‌هاي رنگارنگ و کنترل نشده، از دعواهاي سهامي‌ و مالکيتي تا بحران‌هاي مالي و مديريتي رها شوند و البته موازي با ‌اين سياست، سوگلي‌‌هاي صنعت‌پيشه شهرستاني، يکي پس از ديگري غرق در ناز و نعمت جان بگيرند.
نتيجه اما، چه بود؟ حالا پرسپوليس و استقلال که هر کدام حدود يکسال است از نعمت پيش پا افتاده‌اي مثل«هيات‌مديره» هم بي‌بهره‌اند، تبديل شده‌اند به توسري‌خورهاي ليگ و تيمهايي مثل سپاهان و ذوب‌آهن با ستاره‌‌هاي ميلياردي‌شان در حالي«قطب‌‌هاي مصنوعي» ‌اين فوتبال سياست‌زده لقب گرفته‌اند که حتي پس از فيناليست شدن در آسيا هم نمي‌توانند با افسون بليت رايگان، پنج هزار هوادار را به تماشاي خودشان بکشانند. قطب‌هاي سنتي‌مان را به دست خودمان کشتيم، بي‌آنکه به ياد داشته باشيم قطب‌‌هاي واقعي، در کنار تزريق بي‌وقفه پول و تقديم بي‌چشمداشت جام، به مولفه‌‌هايي مثل مقبوليت گسترده سراسري و ريشه‌‌هاي اجتماعي هم نيازمندند…!

 

4) ورزشگاه‌هاي خالي، فوتبال ملي و باشگاهي ناکام و کم رونق و هيجاني که حالا از محبوب‌‌ترين رشته ورزشي جهان در‌ايران دريغ مي‌شود؛‌ اين، حال و روز کنوني ماست، مايي که دل‌مان مي‌خواهد همه چيز را دستوري و فوري روبه راه کنيم، مايي که مي‌خواهيم شهرستان‌ها را يک شبه تيمدار کنيم، مايي که مي‌خواهيم به سرعت کره و ژاپن را جا بگذاريم و به مقام دوم بازي‌هاي آسيايي بعدي برسيم، مايي که مي‌خواهيم با چهار خط موعظه ورزشمان را زيرسايه مستحکم اخلاقيات بکشانيم و البته مايي که عشق‌مان مي‌کشد يک شبه«قطب» براي‌اين فوتبال درست کنيم. کجاييد«پرسپوليس- استقلال»‌‌هايي که هفت صبح ورزشگاه آزادي را پر مي‌کرديد؟ کجاييد تا فوتبال بي قهرمان و«صفر قطبي» امروز‌اين مملکت را ببينيد؟ کجاييد؟!

 

نویسنده:بهروز رسايلي

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)