رسول‌پناه مصاحبه کرده و گفته به قولم برای پرداخت بدهی برانکو عمل کردم و باشگاه را با پنجره باز شده تحویل مدیر بعدی می‌دهم.

هرچند وکیل برانکو پرداخت قسط آخر بدهی را تکذیب کرده اما اگر تایید هم شود هنوز جریمه ۶۰ هزار فرانکی فیفا(حدود ۲ میلیارد تومان!) باقی مانده و پنجره باز نشده است.

لیست بلندبالایی از اشتباهات رسول‌پناه را خدمت او یادآوری می‌کنیم تا با رپرتاژ کردن انجام یکی از وظایفش ژست پیروزمندانه نگیرد:

۱- فرسایشی‌ترین پرداخت تاریخ
این برای اولین بار در تاریخ بود که فیفا با قانون جدید با پرونده‌های بدهکاری ایرانیان برخورد کرد و در سالهای گذشته بلافاصله پس از اولین اخطار پنجره را می‌بست و کسر امتیاز می‌کرد و حتی با پرداخت بدهی هم پنجره باز نمی‌شد و این از خوش‌شانسی رسول‌پناه بود اما باز هم او دو بار با مجازات فیفا مواجه شد. یک بار مهلت پرداخت میانه مرداد تمام شد و باشگاه ۶۰ هزار فرانک جریمه شد و یک بار مهلت میانه شهریور تمام شد و باشگاه دو پنجره محروم شد. پیش از این پرونده‌های سنگینی چون مانوئل ژوزه توسط مدیران قبلی باشگاه پرداخت شده بود اما هیچ‌گاه ترس سقوط به دسته پایین‌تر به جان هواداران پرافتخارترین تیم ایران نیفتاده بود که افتاد.

۲- لایحه ۱۳۰۰ صفحه ای، مصاحبه دردسرساز
از روز صدور حکم در انتهای اسفند تا اتمام بدهی در ابتدای آبان صفر تا صد پرونده در دست رسول‌پناه بود و هیچ مدیر دیگری در آن دخالت نداشت. رسول‌پناه همان ابتدا گفت برای شکایت از برانکو لایحه‌ای ۱۳۰۰ صفحه‌ای تهیه کردیم و پرونده را به دادگاه CAS بردیم که همین مصاحبه باعث عصبانیت برانکو و قطع ارتباطش با باشگاه و اصرار بر دریافت طلبش تا دلار آخر شد. جالب اینکه آن لایحه ۱۳۰۰ صفحه‌ای به هیچ جا نرسید و باوجود ثبت اولیه پرونده در cas باشگاه اعتراضش را پیگیری نکرد و باعث شد فیفا جرایم بعدی را در نظر بگیرد و همین بسته شدن پنجره بزرگترین چماق بالای سر باشگاه در فصل نقل و انتقالات شد و همان هم بهانه شکایت النصر برای جلوگیری از رسیدن پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان شد. رسول‌پناه هنرمندانه از شکایت صحبت کرد اما انجامش نداد تا هم چوبش را بخورد و هم از فایده‌اش استفاده نکند!

۳- دوبرابر شدن دلار
اسفند ماه گذشته روزی که رسول‌پناه سرپرست پرسپولیس شد و فیفا حکمش را صادر کرد دلار حدود ۱۵ هزار تومان بود و روزی که بخش عمده‌ای از قسط آخر بدهی برانکو پرداخت شد دلار حدود ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان بود. هشت ماه وقت‌کشی و تاخیر رسول‌پناه بدهی را به راحتی دوبرابر کرد و به جیب باشگاه و مملکت خسارت زد.

۴- قرض از گذشته، بدهکاری به آینده
کسی که روز برکناری انصاری‌فرد گفت دیگر نمی‌توان باشگاه را با روش‌های منسوخ اداره کرد و به جای افراد ثروتمند باید افراد ثروت‌ساز به باشگاه بیایند درنهایت مجبور به اعلام شماره حساب به هواداران شد، همان هوادارانی که وقیحانه آنها را مقابل دوربین نعره‌کش توصیف کردی. جالب اینکه بخش عمده همین بدهی را هم رسول‌پناه بدون هیچ هنری و با طلب‌های باشگاه پرداخت کرد، طلب تمام دستیاران برانکو همراه با نیلسون و گابریل از محل درآمدهای پرسپولیس در فیفا پرداخت شد. از یک میلیون و پنجاه هزار یورو باقی مانده طلب برانکو هم ۶۰۰ هزار یورو با حق انتقال بیرانوند تامین شد و تنها بابت ۴۰۰ هزار یورو طلب برانکو رسول پناه کل شهر را یک سال به هم ریخت و در نهایت هم با قرض گرفتن از اسپانسر و کارگزار و با بالا رفتن از شانه های مدیریت قبلی و بعدی ژست پیروزمندانه گرفت. البته رسول‌پناه همان ۶۰۰ هزار یورو درآمد بیرانوند را هم به برانکو نداد و صرف پرداخت قرارداد رادو و بشار کرد.

دو قسط ۱۰ میلیارد و ۱۵ میلیارد تومانی و در مجموع ۲۵ میلیارد تومان از کارگزار تامین و مابقی آن را از بانک گردشگری وام گرفته و به حساب برانکو واریز شد. رسول‌پناه پیشاپیش و قبل از موعد مقرر تعهد کارگزار به باشگاه ۱۵ میلیارد تومان دریافت کرده و به عبارتی مدیر بعدی که بیاید فعلا نمی‌تواند به فکر دریافت پول از کارگزار باشد و باید وام بانک را هم پس بدهد.

۵- ۸۰۰ هزار دلار خسارت به باشگاه
داستان جدایی ترابی و شجاع خلیل‌زاده آن قدر تکراری شده که دیگر همه آن را حفظ هستند اما همین یک مورد یعنی ندادن طلب بازیکنان که رسول‌پناه بارها با افتخار صحبت از پرداخت ۹۵ درصدی به بازیکنان کرده باعث شد ترابی و خلیل‌زاده بابت دریافت نکردن مجموعا ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان پول قراردادشان را فسخ کنند و بند قسخ‌های ۴۰۰ هزار دلاری قرارداد خود را به پرسپولیس ندهند و ۲۴ میلیارد تومان خسارت به باشگاه وارد شود که اگر این سهل‌انگاری رسول‌پناه نبود بدون هیچ گونه هزینه اضافه و جریمه‌ای طلب برانکو پرداخت می‌شد.

۶- صحبت های بیجای یک بی تجربه، گاف‌های آشکار، فحاشی پنهان
همین یک ماه پیش بود که رسول‌پناه مصاحبه تندی علیه میزبانی قطر در لیگ قهرمانان انجام داد که می‌توانست برای تیم گران تمام شود و بلافاصله مجبور شد صحبت‌های خود را پس بگیرد. او در مصاحبه بعدی به عربستان لقب آل کثیف داد که این صحبت‌ها هم می‌توانست تبعات سنگینی برای یک مقام رسمی باشگاه داشته باشد. یک بار دیگر هم او به برنامه ورزش و مردم رفت و روی آنتن زنده گفت پول داریم ولی طلب برانکو را نمی‌دهیم تا بازیکن بخریم و همین ویدیو را هواداران رقیب زیرنویس کرده و برای فیفا ارسال کردند تا سوءنیت باشگاه را به اثبات برسانند. خدا رحم کرد ویدیوی سوم بیرون نیامد و توهین‌های بیشتر او به سیدجلال، بیرانوند و ترابی پخش نشد!

۷- بی اعتمادی به دروغگویی که صداقت نداشت
روی آنتن تلویزیون میگفتی عاشق خلیل زاده هستم، پشت سر او میگفتی مازندرانی عقده‌ای است! جلوی تلویزیون میگفتی گل محمدی بی نظیر و اخلاق‌مدار است پشت سر او میگفتی تیم را به هم ریخته است! به سایت باشگاه میگفتی برانکو جنتلمن است و در برنامه زنده میگفتی عمدا پولش را نمی‌دهیم تا بازیکن بخریم و به دروغ به فیفا میگفتی از او مهلت گرفتیم پولش را بدهیم! از برانکو تا گل‌محمدی و بوژیدار رادوشوویچ و سایر بازیکنان و مربیان همه تاکید می‌کردند مشکل آنها با مدیریت باشگاه بی‌صداقتی و دروغگویی است و شاید اگر بازیکنان حقیقت را از زبان یک مدیر دلسوز می‌شنیدند حاضر بودند مدارا کنند و به گفته سیدجلال حسینی حتی اعتصاب هم نمی‌کردند و به تمرین می‌رفتند.

۸- منحل کردن معاونت حقوقی
رسول‌پناه که علاقه زیادی به پاکسازی و خالی کردن دور خودش از تصمیم‌گیران داشت در ابتدای فعالیت معاون حقوقی باشگاه را کنار زد و هنوز که هنوز است باشگاه معاون حقوقی ندارد. نتیجه این تصمیم نابخردانه هم این است که آنتونی استوکس تیم را ول کرده و رفته اما باشگاه به جای فیفا از او به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال شکایت کرده است! این اتفاق در ماجرای شجاع خلیل زاده هم افتاده و به جای مطلع کردن فیفا از جدایی او به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال خبر داده‌اند!

۹- نداشتن تعامل با کادرفنی و بازیکنان
کسی که دو روز مانده به مسابقات به سرمربی خودش می‌گوید می خواهی بری برو! من ازت نمی‌ترسم! چه روحیه‌ای برای حضور در مسابقات برای او می‌سازد؟ جمله عجیب‌تر پس از موفقیت در مسابقات هم تکمیل کننده این رفتار افتضاح بود: جوگیر شدند چند تا بازی رو بردند بادشون می‌خوابه! کسی که زیر پای سرمربی خودش را جلوی هوادار و خبرنگار خالی کرده چطور به خودش جرات می دهد در موفقیت برای خودش سهمی قائل باشد؟ خدا را شاکریم که وقتی آمدی باشگاه سرمربی و کادرفنی داشت وگرنه معلوم نبود با آن سابقه درخشان ورزشی و مدیریتی قرار است چه انتخاب فاجعه‌ای بکنی و باشگاه را به چه سیاه چاله ای بفرستی.

۱۰- خالی کردن تیم از بازیکنان
عملکرد پرسپولیس در این نقل و انتقالات با تاکید رسول‌پناه روی سقف قرارداد آن قدر عجیب و ضعیف بوده که اکنون از نظر تعداد بازیکن هم با مشکل مواجه شده چه برسد به کیفیت آنها! درحالی که باشگاه رقیب در هر پست دو یا حتی سه بازیکن دارد خود رسول‌پناه و برخی دیگر بارها از خرید ۷ بازیکن و هنر او صحبت می‌کنند اما کسی نمی‌گوید هیچ کدام از بازیکنانی که رسول‌پناه خرید احتیاجی به رضایت‌نامه نداشتند و رقابتی بین باشگاه‌ها بر سر جذب آنها نبود و خود آنها عاشقانه و با تماس یحیی گل محمدی و با مذاکره‌های رغبتی و افشین پیروانی به پرسپولیس آمدند و یک ریال هم پیش‌قسط دریافت نکردند. بله یحیی انتخاب‌های درخشانی داشت و فوق‌العاده عمل کردند اما همین یحیی انتخاب‌های دیگری هم داشت و لازم است نام بازیکنانی که رسول پناه باید هنر خود را در جذب آنها نشان می داد و ناکام بود لیست کنیم؟ شجاع خلیل‌زاده، ترابی، علیپور، نادری، مظاهری، اسماعیلی‌فر، مغانلو، اسدی، مرادمند و… درحالی که پرسپولیس در گذشته خریدهای پیچیده‌ای مثل ترابی از سایپا داشته که همزمان با دو باشگاه سایپا و تراکتور قرارداد داشت اما پرسپولیس جذبش کرد، حتی یک بازیکن هم با شرایط خاص نگرفتی و سراغ لژیونرهای خارجی هم نرفتی تا الان تیم بدون دفاع وسط ذخیره و مهاجم نوک باشد. قراردادی که با رسن بسته شده هم تنها نیم فصل اعتبار دارد و بازیکن عراقی می تواند با پرداخت بند فسخ ۲۵۰ هزار دلاری در نیم فصل جدا شود!

۱۱- سکانس آخر، میخ بر تابوب مکتب پرسپولیس
اول اخلاق، دوم درس، سوم ورزش. این را الان وقت رفتن برایت نوشتیم اما کاش آن روز که وزیر داشت دندانپزشکش را به پرطرفدارترین باشگاه آسیا میفرستاد یک نفر شعار این باشگاه را برایش خوانده بود تا با ساخت آن سریال کلیپ‌های سخیف هرچه آبرو و احترام داشتیم یک شبه برباد نمی‌داد و ما را لقلقه تمسخر زبان دوست و دشمن نمی‌کرد. افسوس که گذشته دیگر برنمی گردد، این ها را هم برای ثبت در تاریخ نوشتیم تا مانند فاتحان میدان را ترک نکنی. وزیر که درایت و عقلانیتی ندارد، اما حالا که قرار است با این کارنامه با تصمیم وزیر ورزش در باشگاه و هیات مدیره بمانی، کاش خودت از روی کسانی که به آنها فحاشی کردی خجالت می‌کشیدی و دیگر نزدیک باشگاه و میز و صندلی‌هایش نمی‌شدی! به فینال آسیا رسیدیم اما به لطف حضور تو یک روز خوش هم ندیدیم، خداحافظ آقای به ظاهر دکتر و به امید ندیدن دوباره‌ات در این حوالی.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)