وقتی کمیته انضباطی چشمش را بروی حقیقت می بندد

مرجع خبری پرسپولیس : اگر حوادثی که فصل گذشته و در ورزشگاه یادگار امام تبریز و سایر ورزشگاه هایی که عده ای با نمادهای تراکتورسازی در آن حضور دارند، با برخورد قاطع و ریشه ای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مواجه می شد، امروز شاهد تراژدی غم انگیز فقر فرهنگی در دیار ستارخان نبودیم.

 

حوادثی که عصر شنبه در ورزشگاه یادگار امام تبریز رخ داد و عاملی شد تا سرمربی پرسپولیس بعد از ماه ها بار دیگر با چهره ای بر افروخته در کنفرانس خبری حاضر شود، دیگر اتفاق جدیدی نیست و پیش از این مسابقه هم پیش بینی وقوع چنین حوادثی مشکل نبود.

 

پرتاب بطری، شعارهای جدایی طلبانه و سیاسی، باران فحش و ناسزا ، حمله به بازیکنان و کادرفنی حریف و حواشی از این دست به فرهنگ غالب هوادارانی تبدیل شده که هر هفته به ظاهر برای تشویق تیم شهرشان به ورزشگاه می روند.

 

پیش از هر چیز باید اعتراف کنیم که این مسائل جایی در فرهنگ آذربایجان ندارد چرا که مردم این دیار در طول تاریخ نقش موثری در دفاع از وحدت ملی و مرزهای فرهنگی کشورمان داشتند.

 

با این حال هستند عواملی که حضور دو تیم تبریزی را دستمایه ای می دانند برای رسیدن به اهداف سیاسی ، و برتری طلبی قومیتی. سناریویی که فصل گذشته با ورود تراکتورسازی تبریز به لیگ برتر آغاز شد و صعود شهرداری تبریز به لیگ دهم برگ جدیدی در دفتر دشمنی دیرینه این جماعت با ایران و ایرانی گشود.

 

سال گذشته و در پی حوادثی در مسابقه پرسپولیس و تراکتورسازی و فینال جام حذفی مقابل گسترش فولاد تبریز رقم خورد به فدراسیون فوتبال هشدار دادیم ساده انگاری و چشم بستن روی مسائلی که در ورزشگاه تبریز رخ می دهد نه تنها کمکی به فوتبال ایران نخواهد کرد، بلکه رفته رفته برخورد ریشه ای با عوامل اصلی این جریان غیرممکن خواهد شد.

 

در طول یک سال و نیم گذشته، شعارهای نژادپرستانه و جدایی طلبانه، پرتاب سنگ و بطری به سمت تیم حریف و هوادارانش، آسیب به صندلی ها، تاسیسات و امکانات ورزشگاه ها، درگیری هواداران تراکتورسازی با علی کریمی، سوء قصد به جان سرمربی پرسپولیس؛ مشکلات عادل فردوسی پور با این دسته از هواداران تبریزی، تنگناهای صدا و سیما برای پخش شعارهای این دسته از هواداران تبریزی و … مواردی است که مکرر در خصوص آن صحبت شده.

 

اگر حوادثی که فصل گذشته و در ورزشگاه یادگار امام تبریز و سایر ورزشگاه هایی که عده ای با نمادهای تراکتورسازی در آن حضور دارند، با برخورد قاطع و ریشه ای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مواجه می شد، امروز شاهد تراژدی غم انگیز فقر فرهنگی در دیار ستارخان نبودیم.

 

سرمربی پرسپولیس درست می گوید، عده ای که با عنوان هوادار فوتبال پا به ورزشگاه یادگار امام تبریز می گذارند افکار دیگری در سر دارند و آنچه مسلم است، هیچ وابستگی به حمایت از تیمشان و نام شهرشان ندارند.

 

توهین این دسته از تماشاگرنماها به کریم باقری، علی دایی و دیگر آذری هایی که به نوعی نام خود را در فوتبال ایران مطرح کرده اند نشان می دهد ، این افراد اساسا با هدف ایجاد نفاق و از بین بردن وحدت ملی ، حضور در استادیوم های ورزشی را به صحنه نبرد قومیتی خود تبدیل کرده اند.

 

بی انصافی است اگر این گروه را در دسته هموطنان آذری قرار دهیم، هم اویی که در تاریخ معاصر ایران با ستارخان و باقرخان نقش عمده ای در تحکیم وحدت ملی ایفا کرده اند.

 

امروز ذکر این نکته الزامی است، که اگر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، قوه قضاییه و سایر دستگاه های ذی صلاح ضمن ریشه یابی بحران کنونی به حل مسئله کمک نکنند، به سرعت بحران فقر فرهنگی در ورزشگاه تبریز گسترش یافته و چه بسی به سایر استادیوم های ورزشی و حتی فضای اجتماعی کشور وارد شود.

 

حواشی سریالی عده ای تماشاگرنمای تبریزی، اگر با برخورد قاطع مسئولان مواجه نشود قطع به یقین با اتفاقاتی تلخ در آینده ای نه چندان دور همراه خواهد بود و این موضوع یقینا در شان فوتبال آذربایجان و هموطنان آذری زبان نخواهد بود.

 

پویا نوایی

انتهای گزارش اختصاصی / امانت داری – استفاده از این خبر با ذکر نام مرجع خبری پرسپولیس بلامانع است 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)