مرجع خبری پرسپولیس : درخشان – مربي خارجي؛ نسخه اي نه چندان شفابخش

1 – حميد درخشان – يک مربي خارجي. اين آخرين نسخه پيچيده شده براي نيمکت پرسپوليس است.

به نوشته قدس؛ آنچه در درون اين فرمول وجود دارد در شمائي کلي بلاتکليفي فوتبال ايران بين دو تفکر خارجي و داخلي را نشان مي دهد و يا در نمايي بسته تر اشتباهي چند باره که اتفاقاً در همين باشگاه پرسپوليس هم تجربه شده اما درس عبرت نمي شود.

2 – فوتبال ايران طي يک دهه اخير مربي خارجي و مربي داخلي را به طور جداگانه تجربه کرده است، گاهي عنان کار را به طور کامل به کف اختيار مربيان وارداتي گذاشت و ايويچ، بلاژويچ، ايوانکوويچ، دنيزلي و ديگران را در رأس کار قرار داد و بعد از آنکه بلند پروازيهايش با ايشان ارضا نشد، سراغ قلعه نويي، دايي و ديگر نمونه هاي وطني رفت. جالب اينکه نسخه شفابخش اين هم نبود و نتيجه کار ناکامي در عرصه باشگاهي و حذف از جام جهاني در رده ملي بود. بنابراين پيروان نظريه بينابين اين دو روش اين روزها به اين احتمال اصرار دارند که خارجي و داخلي جدا از هم کارايي لازم را ندارد و ملغمه اي از اين دو راه نجات است. يک مربي خوب وطني در کنار يک مربي خوب خارجي مي تواند جنس شما را جور کند، جالب اينکه استقلالي ها هم با زوج مرفاوي – مولر گام در همين راه نهاده اند.

3 – اما کدام مربي خوب داخلي حاضر است زير دست يک مربي خوب خارجي کار کند و کدام مربي خوب خارجي دستيار خوب ايراني را در قلمروش مي پذيرد؟ به صفحات تاريخ فوتبال ايران رجوع کنيد. دقيقاً کي و کجا ترکيبي موفق از اين دو شکل گرفته است که حالا به تکرار آن اميدواريم؟ زوج استيلي – دنيزلي را به ياد بياوريد. با قلعه نويي و رولندکخ و بعد از آن مرفاوي و تئودوريونگ. آب آنها نه با زبان خوش و مسالمت آميز و نه به ضرب و زور و نه به هيچ ترفند ديگري به يک جوي نريخت و نرفت.

4 – حميد درخشان را مي شناسيم. او آينده حميد استيلي

 است. مردي از جنس تيم با داعيه تواناييهاي بسيار در عرصه مربيگري که البته به حق خود در اين باشگاه نرسيده است. آنها براي نشستن روي نيمکت به عنوان نفر اول چندان مورد اعتماد نبوده اند.

اين چنين بازماندن در احقاق حق به گمان ايشان، عقده ضرر خورده اي را حاصل شده که چاره اش نزديکي به صندلي اصلي آن هم به هر قيمت ممکن است. حميد درخشان امروز براي همراهي مربي خارجي اظهار آمادگي مي کند، اما او سالها بيرون گود خون دل نخورده که حالا سفره چين سرمربي خارجي باشد. او سرمربيگري را مي خواهد آنچه مدتها انتظارش را کشيده است.

5 – مسؤولان باشگاه پرسپوليس اول راهي ايستاده اند که هزار بار رفته شده. زوج حميد درخشان و مربي خارجي با سلام و صلوات کار را شروع مي کنند، اما اينکه تفاهم اوليه تا روز آخر هم حفظ شود و طرفين زندگي مسالمت آميز را تا روز آخر ادامه دهند در هاله اي از ابهام و ترديد قرار دارد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)