حمید درخشان، مربی فوتبال در واکنش به افزایش سهمیه بازیکنان خارجی گفت: به جای خرید ۷ بازیکن خارجی بهتر است تعداد محدود اما باکیفیت بخریم.

هیات رئیسه سازمان لیگ برای شروع فصل جدید فوتبال ایران که از تابستان کلید زده می‌شود، با افزایش سهمیه بازیکنان خارجی موافقت کرد. طبق مصوبه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال قرار است سهمیه‌ بازیکنان خارجی از ۴ بازیکن خارجی (شامل یک بازیکن با ملیت آسیایی) به ۷ بازیکن خارجی (شامل یک بازیکن با ملیت آسیایی) افزایش پیدا کند.

این قانون در شرایطی تغییر می‌کند که در فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ قهرمانان آسیا هم تعداد مجاز بازیکنان خارجی افزایش یافته است. در آیین‌نامه فصل جدید این رقابت‌ها محدودیتی در ثبت بازیکن خارجی وجود ندارد اما از بین آن‌ها، تنها ۶ بازیکن با ملیت خارجی شامل یک بازیکن با ملیت آسیایی می‌توانند در لیست ۲۳ نفری هر بازی حضور داشته باشند.

خارجی باکیفیت نباشد، پولمان را دور ریختیم

حمید درخشان در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که چقدر با افزایش سهمیه بازیکنان خارجی موافق هستید؟ اظهار کرد: با افزایش سهمیه بازیکنان خارجی موافقم، به شرط این که باکیفیت باشند و به رشد فوتبال کمک کنند تا بهره خوبی از آنها ببریم. در غیر این صورت پولمان را دور ریختیم و استفاده بهینه‌ای از بازیکن خارجی نکردیم.

وی گفت: چیزی که در انتخاب بازیکن خارجی اهمیت دارد این است که باشگاه‌ها باید حتما کمیته فنی کارشناسی با عنوان ارزیابی بازیکن خارجی داشته باشند تا بازیکنان از آن پروسه عبور کنند تا باشگاه‌ه در انتخاب کمتر دچار خطا و اشتباه شوند.

این مربی فوتبال در پاسخ به این پرسش که آیا حضور خارجی‌ها می‌تواند به افزایش کیفیت بازیکنان ایرانی هم کمک کند؟ خاطرنشان کرد: اگر خارجی‌ها باکیفیت باشند قطعا تاثیرگذار خواهند بود. از این جهت که وقتی بازیکن داخلی در کنار یک بازیکن باکیفیت و خوب قرار می‌گیرد تجربه بیشتری کسب می‌کند و سطح باریکن داخلی افزایش پیدا می‌کند و احیا می‌شود.

درخشان اضافه کرد: اگر باشگاهی به دنبال جذب بازیکن خارجی است خواهش می‌کنم در بودجه‌بندی این مساله را لحاظ کند تا گرفتار بدهی مالی نشود. زیرا با ورود بازیکنان خارجی پرونده ما در فیفا باز می‌شود. به هر صورت اگر بازیکن خارجی می‌آید باید سعی کنیم بدون تسویه حساب از مملکت خارج نشود. به نظر من اجباری برای آوردن بازیکن خارجی نیست چرا خودمان را بی‌جهت درگیر فیفا کنیم که علاوه بر بدهی جریمه نیز پرداخت کنیم. ابتدا باید نگاه کنیم بودجه‌ای که در این زمینه باشگاه در نظر می‌گیرد چقدر است. آیا ضرورت دارد که بیش از ۲ بازیکن خارجی جذب شود یا خیر؟ مدیرعامل باشگاه‌ها نباید خسارت نفر قبلی را پرداخت کند و با مشکلات و معضلات مدیر قبلی دست و پنجه نرم کند، متاسفانه این گونه مسائل سال‌هاست که در فوتبال ما رخ می‌دهد.

این پیشکسوت پرسپولیس در پاسخ به این پرسش که آیا حضور خارجی‌ها می‌تواند به کاهش قیمت بازیکنان داخلی کمک کند؟ گفت: قطعا همین‌طور است به شرط این که ارزش بازیکن خارجی در حد و اندازه بازیکن سطح پایین نباشد.

وی ادامه داد: وقتی دست دلال‌ها در جذب بازیکنان خارجی باز می‌شود، باید حواسمان جمع باشد که چه خریدی می‌کنیم، چطور باید خرید کنیم، چه چیزی را با چه کیفیتی می‌خریم تا پولمان را هدر ندهیم، باید بازیکنی بخریم که به درد فوتبال بخورد حتی در قرارداد نیز باید مراقب بود که قرارداد به نفع باشگاه باشد نه بازیکن خارجی.

درخشان در پایان خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم به اندازه پولی که داریم به دنبال جذب بازیکن خارجی باشیم که به فوتبال کمک کند حالا به جای خرید ۷ بازیکن خارجی بهتر است تعداد محدود اما باکیفیت بخریم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)