پرسپولیس نیوز : بیش از یک هفته از فاجعه پرواز ابدی کاپیتان پرسپولیس گذشته و عکس العمل ها به فقدان هادی نوروزی فقید هم سر و شکل تازه ای می گیرد.

در روزهای گذشته واکنش ها بیشتر به اظهار تاسف و دلداری خانواده بازمانده معطوف بود اما اظهار نظرهای جدید رفته رفته جای خود را میان صحبت های قبلی باز می کنند.

برخی از بزرگان تیم و یکی دو بازیکن دیگر از جمع سرخپوشان گاه سربسته و گاه مستقیم انتقاداتی را نسبت به سردسته های هواداران و خود آنان مطرح کرده و به نوعی مرگ جانسور هادی نوروزی را بی ربط به واکنش آنان ندانسته اند.

همه در غم از دست رفتن جوان رعنای پرسپولیس سوگوار هستند و بازیکنان و هواداران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بیشترین ضربه را از شنیدن این خبر هولناک متحمل شده اند.

حامیان همیشگی پرسپولیس با حضور 25 هزار نفری شان در ورزشگاه آزادی بزرگترین بدرقه تاریخ ورزش کشور را رقم زدند و ساکنان شهرهای دور و نزدیک هم با برگزاری مراسم و یادبودهای مختلف در مساجد و حسینیه های محل زندگی خود یاد و خاطره کاپیتان با اخلاق تیم را گرامی داشته و در سوگ او گریسته اند.

در این شرایط که هواداران پرسپولیس خود در بدترین حال روحی و روانی هستند روا نیست که برخی دوستان کم لطفی کرده و برای پیدا کردن مقصر این حادثه هولناک هواداران و صاحبان اصلی باشگاه را سیبل قرار دهند.

هواداران پرسپولیس شاید در گذشته نه چندان نزدیک رفتارهایی از خود بروز داده اند که انتقاد برانگیز بوده، از تشویق بازیکن حریف و هو کردن بازیکن خودی در ورزشگاه گرفته تا شعار علیه حمید استیلی و افشین پیروانی و سایر پیشکسوتان روی نیمکت تیم در زمان تصدی گری. اما همین هواداران چندی است که با افزایش سطح اطلاع رسانی و آگاهی ها رفتارهای منطقی تری در پیش گرفته و کمتر آب به آسیاب مخالف ریخته و در اکثر مواقع موتور حرکتی تیم بوده اند.

هواداران در طول فصل گذشته که پرسپولیس سه بار کادرفنی اش را تغییر داد و نیمه پایینی جدول را ول نمی کرد بیشترین صبوری را از خود به خرج داده و کمترین حاشیه را از سکوها منتقل کردند. در نهایت هم با حمایت بی نظیر و استثنایی خود پرسپولیس را به مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا رساندند و خودی و غیرخودی را به تحسین واداشتند.

پرسپولیس که پرافتخارترین باشگاه تاریخ کشور بوده، در دهه های گذشته هر سال یا قهرمانی پشت قباله اش بوده یا به نایب قهرمانی بسنده کرده سال های سال است رنگ جام را ندیده و از رده های بالای جدول هم فاصله گرفته. 8 سال از لیگ برتر هفتم گذشته و پرسپولیس دیگر سکوی نخست قهرمانی را تکرار نکرده و پس از قهرمانی در جام حذفی 91-90 جامی هم به ویترین افتخارات خود اضافه نکرده، رکوردهای منفی زیادی جابجا کرده و بسیاری از افتخارات تاریخچه خود را در خطر از دست رفتن دیده اما همچنان هوادار تیم به پایش مانده و در سخت ترین روزها پشتیبانش بوده و هر بار با شروع لیگ برتر غم و غصه ها را فراموش کرده و به امید هوای تازه تری پرچم حمایت از تیم محبوبش را به دست گرفته است.

هر تیمی چنین شرایط عدم نتیجه گیری طولانی مدتی را تجربه کرده بود بی شک تا به حال هوادار چندانی برایش باقی نمانده بود اما هوادار پرسپولیس نه تنها مانده بلکه روز به روز به سطح بینش و ادراکش هم افزوده و از برخوردهای هیجانی و زودگذر دور شده است.

هادی نوروزی کاپیتان با اخلاق و بی حاشیه پرسپولیس از بخت بد تحمل این دنیا را نداشت و خیلی زود از جمع ما پرکشید اما مشاهدات و مستندات نشان می دهد فشارها و استرس های "نامتعارفی" که از سوی افکار عمومی به او وارد شده به میزان قابل توجهی نبوده است. نامتعارف از آن جهت که برخی شرایط و اقتضائات در فوتبال معمول است و طبیعت قرار گرفتن در چنین جایگاهی در پرطرفدارترین تیم کشور و قاره است و نمی توان از آن اجتناب کرد. بازیکنان و مربیان دیگری در فوتبال بوده اند که برخوردهای به مراتب شدیدتر و همه جانبه تری علیه آنها در فضای عمومی شکل گرفته و حمله های تندتری را تجربه کرده اند اما این هادی دل نازک و محجوب ما بود که نتوانست در برابر جبر روزگار بی انصاف تاب بیاورد و عطای این دنیا را به لقایش بخشید.

اگر رسم بد و نامیمون پیدا کردن مقصر و انداختن تقصیرها به گردن فرد یا گروهی مرسوم بود همین چهار سال پیش قاسم عبیات هوادار نوجوان و اهوازی پرسپولیس حین تماشای بازی این تیم و درپی فشارهای وارده قلبش ایستاد و جان به جان آفرین تسلیم کرد، آن گاه درست بود گناه پرپر شدن جوان 15 ساله مردم را به پای پرسپولیسی ها بنویسیم و شب و روز آنها را به خاطر عملکردشان سرزنش کنیم؟ هوادار خالص ترین عشق را به پرسپولیس را دارد و تنها چیزی که دارد تیمش و عشق به آن است و مانند اعضای تیم به رفاه، مدارج بالا و خیلی چیزها نمی رسد.

خیلی از  عکس العمل های این روزها از منطق و فکر آرام برنمی آید و باید به همه حق داد تا مدتی دلتنگی داشته باشند و گلایه کنند اما مبادا این درددل ها تبدیل به دل چرکینی شود و بین ما بماند و دیگر به این راحتی ها نشود رفعش کرد. غم فراغ هادی غم بزرگی است و دل همه از آن به درد آمده است، در چنین احوالی بیاییم به جای اینکه مقابل هم قرار گرفته و تقصیر را گردن دیگری بیندازیم، ابتدا پشت هم و عامل تسلی یکدیگر باشیم و بعد از آن به خواسته های قلبی کاپیتان آرام و کم توقع پرسپولیس جامه عمل بپوشانیم. کسی که در تمام طول دوران بازی اش یک بار صدایش را برای کسی بلند نکرد و بعد از از دست دادن پنالتی در فینال جام حذفی سرش را پایین انداخته از هواداران معذرت خواهی کرد. کسی که خواسته اش در آخرین مصاحبه قبل از رفتنش نه حمایت از خود که حمایت از تیم و کادرفنی در برابر حاشیه سازان و تفرقه افکنان بود تا پرسپولیس بزرگ به موفقیت و قهرمانی برسد.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)