عضو هیات مدیره پرسپولیس تحقق حقوق و منابع مالی و درآمدی پرسپولیس به ویژه از سوی متولیان فوتبال را خواستار شد.

هیات مدیره باشگاه پرسپولیس در حالی تشکیل جلسه داد که شاید یکی از عمده تفاوت‌های آن با گذشته، ثبت واگذاری سهام پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی بود. محمد دلبری در این ارتباط عنوان داشت: چهاردهمین نشست در سال جاری را پشت سر گذاشتیم. با توجه به اشاره‌ای که داشتید، درباره روند اقدامات باشگاه و فرایند انتقال سهام که به ثبت رسید، گزارشی ارایه شد. خب این مساله از دغدغه‌های هواداران، مجموعه باشگاه و سهامداران بود که اینک مرتفع شده است. در این ارتباط کار زیادی صورت گرفت. در روزهای آینده هم جلسه مجمع عمومی باشگاه را خواهیم داشت. دعوت‌نامه آن اعلام شد و بسته به نیاز و ضرورت‌های شرکت، در این مجمع، مواردی مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.

*عذرخواهی رییس فدراسیون به دلیل عدم جلوگیری از قهرمانی پرسپولیس
از مباحث مهم روزهای اخیر فوتبال ایران که در آستانه شروع رقابت‌های فصل جدید لیگ‌برتر خلیج فارس مطرح شد، عذرخواهی ریاست فدراسیون فوتبال درباره اتفاقات هفته پایانی فصل گذشته مسابقات بود. این هم از موضوعاتی بود که به بحث‌های زیادی در محافل فوتبالی دامن زد.

عضو هیات مدیره پرسپولیس در این رابطه خاطرنشان کرد: آن چه اتفاق افتاد خیلی عجیب بود. درباره صحبت‌های آقای تاج باید بگویم به نظرم عذرخواهی که داشتند از بابت اشتباه داوری در آن یک بازی نبود چون اشتباهات داوری بسیاری در جریان مسابقات روی داد و آن مورد به هیچ وجه تعیین کننده سرنوشت لیگ نبود. به نظرم جنس عذرخواهی آقای تاج برای بسیاری این تصور را ایجاد کرد که شاید بعضی در ارکان فوتبال و لیگ تلاش داشتند پرسپولیس قهرمان نشود یا یک تیم خاص قهرمان بشود، ولی نشد. در غیر این صورت چه جای عذرخواهی بود. اگر پای اشتباه داوری در میان بود، ایشان پیش از اینها باید از پرسپولیس به خاطر اشتباهات داوری در دربی‌ها و جابه جا شدن امتیازات به سود رقیب ما در بازی مستقیم عذرخواهی می‌کردند. اگر عذرخواهی ایشان برای اشتباهات بود، باید از مردم صورت می‌گرفت.

*فوتبال ایران ناقص‌الخلقه است!
وی در پاسخ به سوالی درباره حرفه‌ای‌گری در فوتبال ایران و مباحثی که به طبع آن درباره باشگاه‌ها و انتظارات از ایشان مطرح می‌شود، ادامه داد: اعتقاد داریم، امروز فوتبال ما در اسم و بعضی اداها حرفه‌ای است. در تکالیفی که باشگاه‌ها باید انجام بدهند، باید به سمت حرفه‌ای شدن برویم ولی در بسیاری موارد دیگر مانند بهره‌مندی باشگاه‌ها از درآمدهای فوتبال این‌گونه نیست. ما با فوتبال حرفه‌ای به آن معنایی که در دنیا روی آن تاکید می‌شود خیلی فاصله داریم. به عنوان مثال بدنسازی را تصور کنید که فقط روی عضلات یک دست یا پایش کار کند و به باقی قسمت‌ها توجه نداشته باشد. نتیجه چنین کاری نه تنها یک بدن تراشیده و عضلانی نیست بلکه یک موجود ناقص الخلقه خواهد بود. ما یک فوتبال ناقص الخلقه داریم که در آن فقط به بعضی جهات توجه شده است و بعضی دیگر، نه. بیشتر هم آن جهاتی که قرار است یک چیزی از باشگاه‌ها گرفته شود مورد توجه است حالا چه وقتی که صحبت از ارقام قراردادی می‌شود و چه هنگامی که بابت کوچکترین صحبت و اعتراض قرار است جریمه کنند. توجه داشته باشید که این مساله جدای از آن مجوز کنفدراسیون است که همه ساله برای اخذ آن باید استانداردهای بالاتری را پاس کنیم. ما فقط درباره تکالیف باشگاه سخن نمی‌گوییم. بلکه در فوتبال حرفه‌ای تکالیفی هم نسبت به باشگاه‌ها وجود دارد. وقتی صحبت از درآمد باشگاه‌ها می‌شود دیگر خبری از حرفه‌ای گری نیست. ما بر اساس استانداردهای حرفه‌ای جریمه می‌شویم ولی چرا حق پخش را پیگیری نمی‌کنند؟ اگر نمی‌توانند در این بخش کاری کنند جای زیادی برای صحبت‌های دیگر باقی نمی‌ماند. سهم درآمد تبلیغات محیطی هم مقابل هزینه‌ها عدد و رقمی نیست. این چه جور حرفه‌ای‌گری است؟
چرا پرسپولیس با این ظرفیت هواداری، اجتماعی و برندینگ فقط باید در فوتبال حضور داشته باشد. حتی برای تامین مالی فوتبال بانوان و فوتسال مشکل داریم در حالی که اگر شرایط برای ایجاد توجیه اقتصادی فراهم بود، خیلی‌ها جلو می‌آمدند و پرسپولیس می‌توانست در بسیاری رشته‌های ورزشی دیگر هم منشاء اثر باشد.

*پای آبروی کشور در میان است
محمد دلبری درباره مشکلات پیش آمده برای پرسپولیس برای میزبانی مسابقات، تصریح کرد: الان پرسپولیس به عنوان پرافتخارترین، محبوب‌ترین و قهرمان فوتبال ایران یک ورزشگاه خانگی جهت مسابقات در اختیارش نیست و برای بازی خانگی باید از تهران بیرون برویم. در واقع میزبان نیستیم. یک ورزشگاه در پایتخت نیست که در آن مسابقات‌مان را برگزار کنیم. این آبروی کشور و نظام است. برای این ها باید از مردم عذرخواهی شود. ما به عنوان باشگاه از بدیهی‌ترین حقوق و منابع مالی که در دنیا تعریف شده است، بی‌بهره‌ایم، پس نمی‌توانند از ما انتظار حل این مشکل را داشته باشند. این بر عهده متولی امر فوتبال است. الان تیم‌های محلات حداقل در همان حدی که بازی می‌کنند، زمین دارند. ما در لیگ برتر زمین مسابقه نداریم.

*مخالف افزایش سقف نیستیم، مخالف زد و بندیم
محمد دلبری درباره موضوع سقف قراردادها، موضع باشگاه و هجمه روزهای اخیر علیه پرسپولیس نیز چنین توضیح می‌دهد: ما اعتقاد داریم فوتبال ایران چه از نظر فنی و چه از جهت اقتصادی چنین رشدی نداشته است ولی نگفتیم مخالف افزایش سقف بودجه هستیم.
ما گفتیم الان که کارها انجام شده، بخش عمده نقل و انتقالات صورت گرفته و آن که به قانون و فدراسیون احترام گذاشت، متضرر گردیده و بازیکن از دست داده است، دیگر منطقی نیست برای این فصل سقف را جابه‌جا کنیم. یک استدلال و منطق بسیار ساده است. نباید آن‌ها که براساس شرایط برنامه‌ریزی داشته اند و به قانون‌گذار و مجری و ناظر قانون که در این جا فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هستند احترام گذاشته‌اند، تنبیه شوند و به آن ها که چنین نکرده‌اند جایزه داد.

برای فصل بعد سقف را بیشتر کنند و اصلا این قانون را بردارند. ما هم تابع جمع و قانون خواهیم بود ولی الان جابه جا کردن سقف معنای خیلی بدی می‌دهد. شائبه پیش می‌آورد زد و بندهایی در کار بوده است. این فکر را به ذهن متواتر می‌کند که شاید از جایی به بعضی باشگاه‌ها گفته‌اند هر قدر می‌خواهید خرج کنید و بعدا این سقف را افزایش می‌دهیم. هر چند همین حالا بعضی ارقام که درباره بعضی خریدها اعلام می‌شود اصلا قابل قبول نیست. کدام عقل سلیم می‌پذیرد؛ یک بازیکن خارجی با رقمی نصف یا کمتر از نصف آن چه که از پرطرفدارترین تیم فوتبال کشور و قهرمان رقابت‌ها می‌خواست به تیمی کوچکتر از همه این جهات برود؟!

همه حتی در فدراسیون می‌دانند داستان چیست ولی دیگر منطقی نیست؛ حتی درباره افزایش سقف در این مقطع صحبت شود چه رسد به این که تصمیم‌گیری و بررسی کنند. چطور موافقت کنیم در حالی که بازیکنان خود را به خاطر همین سقف از دست دادیم. این فصل تمام شود بعد سقف را افزایش دهند. تغییر سقف بودجه باشگاه‌ها در این منطق اصل عدالت، مساوات و شرایط برابر که متضمن رقابت‌های سالم و جوانمردانه است را زیر سوال می‌برد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)