نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات حمید سجادی، وزیر ورزش قانع نشده و بنابراین وزیر ورزش دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس سوال مجتبی یوسفی نماینده اهواز از وزیر ورزش و جوانان در خصوص سوء مدیریت دربرنامه های ورزش حرفه ای و به طور خاص فوتبال و هزینه های نامتعارف و عدم برخورد با سوء استفاده کنندگان از بیت المال در قراردادهای مربیان خارجی تیم فوتبال و باشگاه های پر طرفدار استقلال و پرسپولیس و بستن قرارداد نجومی با برخی بازیکنان و مربی های خارجی و عدم پیگیری به موقع حقوقی و محکومیت های مکرر و پرداخت جریمه ها از بیت المال و دیپلماسی ضعیف ورزشی را بررسی کردند.

مجتبی یوسفی یکی از نمایندگان سوال کننده از وزیر ورزش و جوانان در بخشی از صحبت‌های خود خطاب به حمید سجادی گفت: چرا یک بازیکن درجه چندم هلندی را می‌آورید که میلیاردها تومان هم به او می‌دهید اما از ایران می‌رود و به مردم جمهوری اسلامی ایران می‌گوید آنها صد سال از دنیا عقب هستند.

او افزود: چرا باید چنین بازیکنی را بیاورید که اینگونه برخورد کند. اصلا چرا چنین مجوزی می‌دهید و آنوقت ۲۰۰ میلیون تومان به یک رشته ورزشی دیگر ندادید.

یوسفی یادآور شد: فوتبالی که می‌توانست عزت و افتخار این کشور شود و همه مردم کشور به اهتزاز این پرچم علاقه مند هستند، امروز در جایگاهی قرار گرفته که با سوء مدیریت فدراسیون فوتبال و رییس فدارسیون آن در پرونده ویلتموس ۱۸۶ میلیارد تومان برای ۳۲ روز فعالیت او خسارت به کشور وارد کرده است. این عملکرد رییس فعلی فدراسیون فوتبال است. 

وی افزود: رییس فدراسیون فوتبال به جای عذخواهی از نتیجه تیم ملی فوتبال در جام جهانی که ۶ گل از تیم انگلیس دریافت کرد، همچنان مدعی موفقیت تیم ملی فوتبال است و امروز روز پاسخگوی کادرفنی تیم ملی فوتبال است. از طرفی فدارسیون برای ورزش زنان در استان‌ها به میزان ۲۰۰ میلیون تومان کمک نمی‌کند ولی ۳۳ بازیکن خارجی رده دهم در لیگ بازی می کنند که نتیجه آن بدهی ۷ میلیون یوروی تیم فوتبال پرسپولیس و ۱۱ میلیون یوروی استقلال است.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: قرار بود در بورس استقلال و پرسپولیس موفق عمل کنند ولی مبالغ بالایی از سرمایه مردم را برداشتید. همچنین ۳۵ مدیر کلان ارشد و میانی را از بیرون وارد وزارت ورزش کردید و ۱۳ فدارسیون از با سرپرست اداره می شوند، این مدیریت شما در وزارت ورزش است.

یوسفی در ادامه گفت: همه اقوام کشور برای اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند و آخرین شهید ما حاج قاسم سلیمانی است نه برخی از ورزشکارانی که برای آمدن به بالای سکویی قهرمانی مجبور شویم از ابزار دیگر استفاده کنیم. اینکه ۲۲ میلیارد تومان از صندوق توسعه امید بردارید و به استقلال و پرسپولیس دهید نشانه موفقیت شما نیست.

وی افزود: تیم ملی فوتبال محلی یا تیم فوتبال بانوان که با حداقل امکانات فعالیت می‌کنند، عزت ما و هویت ما محسوب می‌شوند. حتی زمانی موفقیت تیم ملی فوتبال ایران سبب خوشحالی برخی از کشورها می‌شد اما اکنون در فدارسیون‌ها رانت و فساد وجود دارد. آیا هویت تیم‌های استانی را حفظ کردید.

یوسفی خاطرنشان کرد: باورها و برنامه‌های وزیر ورزش با این دولت همخوانی ندارد. دو باشگاه بزرگ از رقابت های آسیایی حذف شدند، بیشتر فدراسیون‌ها از مسابقات بین المللی حذف شدند. همچنین قرار بود بیمه ورزشکاران و مربیان را حل کنید که هنوز اقدام نکردید.

پس از استماع توضیحات وزیر ورزش مجتبی یوسفی از توضیحات وی قانع نشد و بیان کرد: در عین احترام به چهره ارزشی وزیر ورزش برای حفظ شعار و آرمان های کشور سوال را به رای می‌گذارم.

در ادامه نمایندگان از توضیحات وزیر ورزش و جوانان قانع نشده و بدین ترتیب وزیر ورزش دومین کارت زرد خود را از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

وزیر ورزش و جوانان به ارائه توضیحاتی درباره جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر پرداخت و گفت: دشمنان پیاده نظام خود را از منافقان و سلطنت طلبان و تجزیه طلبان به کشور قطر فراخوانده و برای شکست نظام اسلامی در مستطیل سبز و سکوهای هواداری و حتی خارج از ورزشگاه ها طراحی پیچیده‌ای را برنامه ریزی کرده بودند.

وی اظهار کرد: جام جهانی در اوج دوران فتنه و آشوب دشمنان قسم خورده انقلاب برگزار شد؛ دشمنان تمام نرم افزار و سخت افزار خود را در جنگ نرم و نیمه سخت به کار گرفتند تا از جامعه با شرف و غیور ورزش و ورزشکاران به نفع جبهه باطل سوءاستفاده کرده و به خیال واهی خود در این نبرد ترکیبی و شناختی پیروز میدان شوند.

سجادی ادامه داد: نقطه عطف و تلاقی تقلای نظام استکبار در جام جهانی متمرکز شد؛ آن ها پیاده نظام خود را از منافقان و سلطنت طلبان و تجزیه طلبان به کشور قطر فراخوانده و برای شکست نظام اسلامی در مستطیل سبز و سکوهای هواداری و حتی خارج از ورزشگاه ها طراحی پیچیده ای را برنامه ریزی کرده بودند.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه گوشه ای از خواب های خیالی و نقشه های شوم دشمنان را در جام جهانی بیان می‌کنم، افزود: این نقشه ها با تلاش ارزنده و جهاد ارزشمند و گمنام و بی نشان فرزندان غیور این سرزمین ناکام مانده است.

وی افزود: روباه پیر طراحی پیچیده ای برای پناهنده شدن بازیکنان داشت، همچنین نقشه خروج بازیکنان از زمین بازی حین انجام مسابقه بود. علاوه بر این تلاش همه جانبه ای برای فروپاشی تیم ملی از درون و توطئه های هدفمند برای جنجال آفرینی در سکوها با هدف متوقف کردن بازی صورت گرفت.

سجادی اضافه کرد: صدها نفر از منافقان با هواپیمای اختصاصی به قطر ‌اعزام شدند و همچنین شعارها و نمادها و ابزارهای ساختارشکنانه و فراگیر با هدف انزوای جمهوری اسلامی ایران ساخته شد، منتها با وجودی که تمام سلطه گران از شیطان بزرگ تا روباه پیر و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی با طراحی موزاییکی و چند لایه ‌به دنبال فتنه جهانی بودند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود نرسیدن به نتیجه دلخواه و فنی اما در میدان، فتوت و جوانمردی و روحیه پهلوانی و هویت ایرانی و اسلامی بار دیگر در جهان نشان داده شد و بار دیگر هیمنه دشمنان به خاک مذلت نشانده شد و نظام اسلامی با پیروزی و سرافرازی این مرحله را سپری کرد. این ها همه با ایمان و اخلاص توام با تدبیر همکاران عزیز در مجلس و وزارت خانه های خارجه ، فرهنگ و اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و وزرات ورزش رقم خورد.

وزیر وززش و جوانان از هیات رییسه و رییس مجلس خواست که جلسه غیرعلنی تشکیل داده تا درباره اتفاقات دوحه فقط به نمایندگان توضیح دهد.

سجادی همچنین با بیان اینکه طبق برنامه های پنجم و ششم توسعه تخصیص هرگونه وجه به هر نحو به ورزش حرفه ای از بودجه عمومی کشور ممنوع است، گفت: بر این اساس تضییع حقوق بیت المال رخ نداده و هیچ گونه کمکی از بودجه عمومی و دولتی در ورزش حرفه ای کشور همچون فوتبال پرداخت نشده است.

وی‌ ادامه داد: از طرف دیگر به موجب رای عمومی دیوان عدالت اداری فدراسیون فوتبال دارای اساسنامه مجزایی است. نقش وزارت ورزش به نمایندگی از دولت در اداره فدراسیون محدود به عضو ناظر شده و معطوف به کمک های دولت برای مصارف عمومی از جمله توسعه فوتبال در استان ها، تیم های ملی و نظارت بر مصارف آنهاست. فوتبال حرفه ای مطابق با رأی دیوان محاسبات کشور فقط ۱۶ باشگاه لیگ برتر را در بر می گیرد که با تاسیس سازمان لیگ باشگاه ها امورات خود را به این سازمان تفویض کردند. این سازمان دارای مجمع عمومی و استقلال اداری و مالی بوده و در اداره ثبت شرکت ها به عنوان شرکت تجاری ثبت شده و مقررات خاص خود را دارد.

سجادی گفت: بر این اساس اداره باشگاه های حرفه ای از جمله استقلال و پرسپولیس بر مبنای درآمد و هزینه بوده و در ۱۱ سال اخیر از محل های خود شامل بلیط فروشی، تبلیغات روی پیراهن، تبلیغات محیطی با عاملیت سازمان لیگ، حامیان مالی، شرکت در مسابقات باشگاه های آسیایی و نقل و انتقالات بازیکنان، هزینه ها را پرداخت کرده اند. از سال گذشته هر دو باشگاه توسط سازمان خصوصی سازی وارد بازار فرابورس شدند و بخشی از سهام آنها عرضه شده و از محل درآمدهای مربوطه بدهی های پیشین از جمله بدهی های مالیاتی تعیین تکلیف شده است. عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان سابق تیم ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و شاخص دقیق و مشخصی برای تعیین کیفیت بازیکنان به طور خاص وجود نداشته و براساس عرضه و تقاضا بازیکنان با باشگاه ها وارد قرارداد می شوند.

وی افزود: در دو سال گذشته سامانه ای راه اندازی شد که در آن باشگاه ها مکلف شدند قراردادهای خود را در آن ثبت کنند. سایر فدراسیون ها نیز مکلفند قراردادهای مربیان و بازیکنان خارجی خود را در همین سامانه ثبت کنند. بازار فرابورس شرکت ها را موظف به درج کلیه اطلاعات مالی شرکت ها از جمله دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در سامانه کدال کرده که همگی ثبت و قابل رویت هستند. چنین رویه ای باشگاه ها را از تعهدات مازاد منع کرده است. علاوه بر این حضور مربیان و بازیکنان خارجی در تیم های کشورهای مختلف اجتناب ناپذیر بوده و در همین راستا فوتبالیست های ایرانی نیز در سایر نقاط جهان مشغول به فعالیت هستند.

سجادی در بخش دیگر صحبت هایش درباره وضعیت فدراسیون های ورزشی گفت: بخشی از فدراسیون ها که با سرپرست اداره می شوند، تازه تاسیس هستند. یکی از روسای این فدراسیون ها استعفا کرده و دیگری نیز ماموریتش از مبدأ تمدید نشد. در سال ۱۳۹۳ انتخابات فدراسیون ها با تاخیر برگزار شد و برگزاری آن به ماه های پایانی سال موکول شد که به ترتیب با برگزاری انتخابات در هر ۴ سال آخرین انتخابات در سال ۱۴۰۱ انجام می شود پس طبیعتا پس از اتمام مدیریت ۴ ساله فدراسیون ها، اگر شرایط برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد این مجموعه ها با سرپرست اداره می شوند و این یک امر طبیعی است که شامل چند فدراسیون می شود.

وزیر ورزش افزود: اگر یک فدراسیون با سرپرست اداره می شود نشانه سوءمدیریت نیست. درخصوص سایر موارد هزینه ای نیز مقرر شد در قانون بودجه ۶ هزار میلیارد به بخش ورزش تزریق شود که ۴۰ درصد آن باید به وزارتخانه آموزش و پرورش، ۲۰ درصد به جوانان و ۴۰ درصد باقیمانده به وزارت ورزش رسیده که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان می شود و باید ۳۰ درصد این مبلغ به حوزه عمرانی اختصاص پیدا کند؛ با این مبلغ چگونه می توان به پروژه های عمرانی استان ها و ۱۴ هزار هیات ورزشی کشور رسیدگی کرد؟

سجادی در پایان گفت: باشگاه های پرسپولیس و استقلال از سال ۲۰۱۶ پرونده مفتوح داشته و ما برای جلوگیری از تعلیق آنها تلاشمان را کردیم اما زمان گذشته بود. شرایط به نحوی مدیریت شد و اکنون رفع تعلیق شدند و می توانند در جام باشگاه های آسیا شرکت کنند. جام باشگاه های قبلی نیز به دلیل برگزاری جام جهانی برگزار نشد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)