مرجع خبری پرسپولیس : هفتاد و يكمين شهرآورد پايتخت در حالي جمعه برگزار مي‌شود كه دو تيم استقلال و پرسپوليس در شرايطي كاملا متفاوت قرار دارند.

 

استقلال شش بازي ابتداي ليگ را بسيار خوب انجام داد و به استثناي بازي هفته گذشته‌اش برابر تراكتورسازي در ساير ديدارها نمايش خوبي ارائه داد. در سوي مقابل پرسپوليس ليگ را با بحراني نسبي شروع كرد.

پرسپوليس در هفته پنجم با كسب پيروزي برابر نفت آبادان به استقبال تعطيلات رفت تا در هفته ششم مسابقات با ارائه نمايش قابل قبول برابر ذوب آهن درباره پيروزي در برابر استقلال به هوادارانش اميد دهد.

 

 

ایسنا براي بررسي ابعاد مختلف هفتاد و يكمين تقابل استقلال و پرسپوليس با هفت كارشناس فوتبال به گفت‌وگو‌ نشست كه گزيده‌ صحبت‌هاي اين كارشناسان را در ادامه مي‌خوانيد:

 

* امير حاج رضايي:

شكست استقلال از تراكتورسازي و نمايش اخير پرسپوليس حكايت ازهيچ چيز ندارد!

 

نمي‌توان نتيجه‌ ديدار استقلال و پرسپوليس را پيش‌بيني كرد، اما مي‌توان گفت شكست استقلال برابر تراكتورسازي و بازي قابل قبول و نمايش عالي پرسپوليس برابر ذوب آهن حكايت از هيچ چيز ندارد! در راه قهرماني، شكست استقلال يك ناكامي كوچك و بازي خوب پرسپوليس يك كاميابي كوچك است و مجموع اين‌ها است كه مي‌تواند ناكامي يا كاميابي نهايي را رقم بزند.

 

در ليگ برتر انگليس اكنون دو تيم منچستريونايتد و منچسترسيتي روي هم هشت پيروزي دارند، اما آيا مي‌شود براي قهرماني ليگ برتر چلسي، آرسنال و ليورپول را ناديده گرفت؟ اينها فقط بحث‌هاي رسانه‌اي است كه با يك شكست يا پيروزي همه چيز را تمام شده تلقي مي‌كنيم.

 

در ديدار استقلال و پرسپوليس، يك اتفاق غير منتظره مي‌تواند همه برنامه‌هاي دو تيم را دستخوش تغيير كند؛ يك گل زود هنگام، يك اخراج نابهنگام يا يك مصدوميت مي‌تواند نتيجه‌ بازي را تغيير دهد.

 

درباره انگيزه هر كدام از دو تيم براي پيروزي نيز مي‌توانم بگويم پرسپوليس مي‌خواهد با پيروزي در اين بازي با تماشاگرانش آشتي برقرار كند و استيلي هم تا هفته‌ها صندلي‌اش را حفظ مي‌كند و در سوي ديگر استقلال با پيروزي بر حريف ديرينه‌اش خاطره شكست برابر تراكتورسازي را از ذهن تماشاگرانش پاك مي‌كند. گله‌اي هم از برخي رسانه‌هاي به اصطلاح «زرد» دارم كه گاهي اوقات در ايجاد جذابيت‌هاي رسانه‌اي كه البته لازم هستند، زياده روي مي‌كنند. ما اكنون “امپراتور” داريم، “ژنرال” داريم و خيلي القاب ديگر هم داريم و تنها چيزي كه وجود ندارد «فوتبال» است.

 

* احمد خداداد:

استقلال و پرسپوليس بخشي از حيثيت فوتبال ما هستند

 

تا جايي كه در خاطرم هست، هميشه روي اين بازي تبليغات زيادي مي‌شود كه حساسيت آن را بالا مي‌برد؛ البته اين مساله مربوط به سال‌هاي گذشته است و اميدوارم بازي دو تيم در هفته آينده حداقل در حد و اندازه بازي استقلال برابر تراكتورسازي ‌باشد و هواداران هم تيم خود را تشويق كنند تا بازيكنان بدون استرس در زمين هنرنمايي كنند.

 

نمي‌شود نتايج و امتيازهاي دو تيم در هفته‌هاي گذشته و جايگاه‌شان در جدول رده بندي ليگ را ملاك قضاوت درباره نتيجه‌ بازي قرار داد. مثلا نمي‌شود گفت چون استقلال در جدول بالاتر است، پس حتما پرسپوليس را شكست مي‌دهد. اين بازي از اين گونه مسايل جداست. بايد صبر كنيم و ببينيم توپ چگونه در زمين به گردش در مي‌آيد، البته در اين ميان شانس هم دخيل است و اين كه تيم‌ها بازيكن آسيب ديده نداشته باشند و همه در شرايط آرماني به سر ببرند در نتيجه‌ بازي موثر است.

 

اميدوارم با شرايط و وضع موجود ليگ برتر، استقلال و پرسپوليس بازي خوبي از خود به نمايش بگذارند، چرا كه اين دو بخشي از حيثيت فوتبال ما هستند كه اگر خوب بازي كنند مي‌توان به موفقيت تيم ملي نيز اميدوار بود.

 

تماشاگران ديدار هم مساله‌اي است كه بايد به آن پرداخت. قانون اختصاص 10 درصد سكوهاي ورزشگاه به تيم ميهمان، قانوني است كه از سوي فيفا صادر شده و كم كم بايد در فوتبال ما نيز جا بيفتد. هر چند فكر نمي‌كنم به اين نزديكي‌ها بتوانيم شاهد اجراي اين قانون در ايران باشيم.

 

نتيجه‌ بازي هم با توجه به وضع موجود قاعدتا بايد به سود استقلال باشد، اما هرگز نمي‌توان درباره نتيجه‌ اين بازي به وضع موجود تكيه كرد، گاهي پيش آمده است كه تيم ضعيف‌تر پيروز ميدان بوده است.

 

* بيژن ذوالفقارنسب:

شرايط روحي و رواني پرسپوليس بهتر از استقلال است

 

اين بازي مثل بازي‌هاي گذشته دو تيم از حساسيت بالايي برخوردار است كه البته بيشتر آن‌ها كاذب است و از شور و اشتياق تماشاگران ناشي مي‌شود. آن چه در اين ميان مهم است،‌ تفكر و رفتار حرفه‌اي است كه بازيكنان، كادر فني و مديران بايد از آن برخوردار باشند.

 

استقلال ليگ يازدهم را خيلي خوب شروع كرد و نتايج خوبي هم به همراه امتيازهاي زياد كسب كرد و اكنون تيم دوم جدول است؛ در مقابل پرسپوليس فصل را با بحران نسبي و حاشيه‌هاي فزاينده آغاز كرد و هنوز بخشي از آن حاشيه‌ها براي تيم باقي‌مانده است، ولي اين تيم در دو بازي آخر خود عملكرد بهتري داشت و به ويژه‌ بازي اين تيم برابر ذوب آهن از ارزش‌هاي فني خيلي بالايي برخوردار بود.

 

نظر من درباره نتيجه‌ اين بازي تساوي است، هر چند شرايط روحي و رواني پرسپوليس بهتر از استقلال است و شرايط براي اين تيم مساعدتر.

 

نكته مهم اين است كه اين بازي هم در داخل و هم در خارج از كشور بيننده دارد، پس بازيكنان و مربيان بايد مراقب باشند چه به لحاظ فني و چه از نظر اخلاقي رفتار خوبي داشته باشند.

 

اين روزها ستاره‌هاي دو تيم، كاپيتان‌هاي آن‌ها هستند كه از شرايط خوبي بهره‌مند هستند و مورد استقبال تماشاگران هم قرار دارند، همچنين دروازه‌بانان دو تيم هم مي‌توانند بسيار نقش آفرين باشند.

 

* رسول كربكندي:

نتيجه‌ بازي مساوي با گل‌هاي زياد خواهد بود

 

دو تيم در آخرين بازي خود پيش از شهرآورد عملكرد كاملا متفاوتي داشتند. پرسپوليس برابر ذوب آهن خيلي خوب كار كرد و بايد پيروز مي‌شد، اما از فرصت‌هاي زيادي كه به دست آورد نتوانست استفاده كند. در مقابل استقلال برابر تراكتورسازي بازي بدي انجام داد و نتوانست بازي را حفظ كند. اين تيم روي كارهاي ساده حريف در ضربات ايستگاهي سه گل راحت خورد.

 

بازي قبلي دو تيم كاملا متفاوت بود، اما اين بازي شرايط كاملا مجزايي دارد و نمي‌شود خيلي روي بازي‌هاي گذشته آن‌ها توجه كرد، البته پرسپوليس با بازي خوبش برابر ذوب آهن پس از چند هفته بد بازي كردن، اميدواري به موفقيت خود را افزايش داده است.

 

من تصور مي‌كنم اين بازي با گل‌هاي زياد به تساوي كشيده شود. در هر دو تيم خط مياني و حمله از دفاع بهتر است و فرهاد مجيدي و علي كريمي بازيكنان با تجربه و تاثيرگذار دو تيم هستند.

 

* ابراهيم آشتياني:

ضربات ايستگاهي در اين بازي تعيين كننده خواهد بود

 

هر دو تيم از نظر فني در يك سطح هستند و هر كس بتواند از نظر روحي و رواني در شرايط بهتري باشد و خود را از پيش برنده نداند، مي‌تواند پيروز ميدان باشد. بارها ديده شده كه هر دو تيم در زمان حمله حريف بدون استثنا با دفاع پر تعداد ظاهر شده‌اند، در اين شرايط هر تيمي كه بتواند خود را بهتر به دروازه‌ حريف برساند، موفق‌تر است. ضربات ايستگاهي هم در اين بازي تعيين كننده خواهد بود.

 

در گذشته ديده شده تيمي كه وضعيت بدتري داشته با انگيزه بيشتري در شهرآورد ظاهر شده است و بازي را هم برده است. اين بار از اين نظر پرسپوليس شانس بيشتري دارد.

 

خسرو حيدري در استقلال و محمد نوري در پرسپوليس برگ برنده دو تيم خواهند بود. مطمئن باشيد روي كريمي و مجيدي در اين بازي يارگيري سختي صورت خواهد گرفت و از آنجا كه هر دوي آن‌ها كاپيتان هستند، فشار رواني ـ روحي آن‌ها هم بالاتر از سايرين است.

 

* جلال چراغپور:

اي كاش دو تيم در مقطع ديگري از ليگ به هم بر مي‌خوردند!

 

پرسپوليس با آمدن استيلي و تحولاتي كه در ساختار بازي‌اش به وجود آمده در اين فصل هجومي‌تر بازي مي‌كند. يكي از محسنات پرسپوليس در اين فصل اين است كه با وجود بازيكناني مانند مازيار زارع، محمد نوري و علي كريمي خط مياني اين تيم خيلي دقيق شده است و اين امتياز مثبت باعث شد پرسپوليس بيش از حد تصور در بازي با ذوب آهن موقعيت گل به وجود آورد كه اگر شهاب گردان روز فوق العاده‌اي نداشت، پرسپوليس با اختلاف گل زيادي پيروز مي‌شد. البته هر چقدر پرسپوليس در حمله قوي شده است، در دفاع وضعيت خوبي ندارد و در بازگشت‌ها و گرفتن گلوگاه‌ حمله حريف خوب عمل نمي‌كند.

 

در مقابل، استقلال در خط مياني و در بازگشت‌ها وضعيت بهتري دارد و اين نشان مي‌دهد كه اين تيم فقط به حمله فكر نمي‌كند؛ البته آن چيزي كه در هفته گذشته اتفاق افتاد، اين بود كه پرسپوليس را به لحاظ روحي و رواني در وضعيت بهتري قرار داد و به همين دليل استقلال در ابتداي بازي بايد به پرسپوليس بقبولاند كه باخت به تراكتورسازي يك حادثه فوتبالي بيشتر نبوده است.

 

اين بازي جنگ هافبك‌هاي دو تيم است و زيبايي بازي همين جا است. فكر مي‌كنم از ابتداي بازي گل زدن و گل خوردن آغاز شود و بايد ديد پس از آن چه اتفاقاتي رخ مي‌دهد.

 

اي كاش دو تيم در مقطع ديگري از ليگ به هم خورده بودند، چرا كه هنوز در هفته‌هاي ابتدايي ليگ هستيم و تيم‌ها شكل ثابت خود را پيدا نكرده‌اند.

 

* مسعود معيني:

استقلال براي رسيدن به صدر و پرسپوليس براي مطرح شدن بازي مي‌كنند

 

بازي استقلال و پرسپوليس با توجه به شكست استقلال برابر تراكتورسازي در هفته گذشته بسيار مهيج خواهد بود. اگر عملكرد داور داربي همانند عملكرد تركي در بازي استقلال و تراكتورسازي باشد داوري بر جذابيت بازي اثر گذار خواهد بود.

 

اگر مظلومي همانند بازي با تراكتورسازي فكر كند، داربي را از دست خواهد داد. او به اعتماد به نفسي كه قلعه‌نويي برابر استقلال داشت، نياز دارد.

 

دفاع مركزي استقلال روي سانتر از جناحين مشكل دارد و خوب عمل نمي‌كند، از طرفي هم چون كاظميان و علي عسگري از دو طرف حمله خواهند كرد، براي استقلال خطرساز هستند. به ويژه‌ اگر كريمي و غلامرضا رضايي در نوك حمله قرار بگيرند، اين خطر بيشتر مي‌شود. موضوع اصلي در اين مسابقه كنترل و حفظ ميانه ميدان براي دو تيم است.

 

اين داربي پر تنش خواهد بود، چرا كه استقلال براي رسيدن به صدر جدول و پرسپوليس براي مطرح شدن بازي خواهد كرد. من معتقد هستم كه در اين مسابقه تيمي كه برنده مي‌شود، به اندازه 10 امتياز در ليگ پيش مي‌افتد.

 

پرسپوليس با بازي خوبي كه برابر ذوب آهن انجام داده است، آمادگي بيشتري نسبت به استقلال دارد. اما در استقلال مجتبي جباري، فرهاد مجيدي و خسرو حيدري در حمله و سيد مهدي رحمتي در دروازه‌ نقش تعيين كننده‌اي دارند.

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)