کارشناس فوتبالی کشورمان گفت: از جمله مهمترین عوامل کسب دو عنوان قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر و جام حذفی مدیریت و آگاهی بالای یحیی گل محمدی در راس کادر فنی پرسپولیس بود.

بیژن ذوالفقارنسب، سرمربی با سابقه فوتبال کشورمان که همراه با تیم سایپا موفق به کسب دوگانه در رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی سال ۱۳۷۲ شده است، درباره دلایل موفقیت پرسپولیس در رقابت‌های فصل تازه به پایان رسیده فوتبال ایران اظهاراتی را مطرح کرد.

عوامل زیادی در موفقیت پرسپولیس دخیل بود

ذوالفقارنسب ابتدا در رابطه با مهمترین عوامل دستیابی یک تیم باشگاهی فوتبال به قهرمانی اظهار داشت: برای کسب موفقیت در یکسری رقابت‌های دوره ای مانند لیگ برتر که تیم‌ها در طول فصل ۳۰ بار باید با یکدیگر مسابقه بدهند و در این بین چند مسابقه دیگر هم در رقابت‌های جام حذفی، چند دیدار دوستانه و ممکن است مسابقات مربوط به لیگ قهرمانان آسیا را هم لابلای آن داشته باشند، یک تیم به طور معمول در یک فصل باید بیش از ۵۰ بار به میدان برود. برای چنین کاری مدیریت بسیار آگاه و یک کادر بسیار متبحر و امکانات بسیار خوب در حد حضور موفق در رقابت‌ها لازم است.

شخصیت یحیی مهمترین عامل قهرمانی پرسپولیس بود

رئیس سابق هیئت مدیره پرسپولیس افزود: در کنار این‌ها نیز شخصیت تیمی برگرفته از شخصیت مدیریت باشگاه و شخصیت کادر فنی است که می‌تواند در رسیدن به این موفقیت‌ها تاثیرگذار باشد. البته باید تاکید کرد که شاخص ترین این شاخصه‌ها شخصیت ورزشی – اجتماعی اعضای کادر فنی و در راس آنها سرمربی تیم است. اگر چنانچه این عوامل مهیا باشد و تیم ظرفیت و امکانات استاندارد را داشته باشد یک تیم می‌تواند در طول یک فصل به موفقیت‌های مهمی دست پیدا کند. در نقطه مقابل هر کدام از عواملی که بر شمرده شد ضعیف عمل کنند و به اصطلاح قدیمی‌ها جایی از کار بِلَنگد، در این صورت تیم به مشکل برخورد می‌کند. اما باز هم می‌گویم عمده ترین دلایل آن شخصیت و کاریزمای کادر فنی است.

ثبات در کادر فنی پرسپولیس را نادیده نگیرید

بازیکن اسبق تیم پرسپولیس ادامه داد: اینکه اعضای کادر فنی تیم پرسپولیس چندین سال است که کنار یکدیگر کار می‌کنند و شناخت کافی نسبت به یکدیگر دارند از دیگر عوامل است. ضمن اینکه آنها قطعاً از شخصیت، آگاهی، تجربه و سوابق شان نیز در این امر کمک می‌گیرند. هر یک از این افراد اعتبار فوتبالی بالایی دارند. این عوامل کمک می‌کند تا یک کادرفنی حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۲ ماه یک تیم را هدایت کند. به نظرم امسال در باشگاه پرسپولیس این موارد مهیا بود.

تماشاگران به جوانترهای پرسپولیس انگیزه مضاعف می‌دهند

ذوالفقارنسب با اشاره به تاثیر هواداران در کسب چنین عناوینی خاطرنشان کرد: قطعاً حضور تماشاگران در کنار تیم هم اثرگذار است. به ویژه برای بازیکنان جوان تیم. چون شاید بازیکنانی که سابقۀ ۴، ۵ یا ۶ سال حضور در پرسپولیس را دارند با دیدن خیلی تماشاگران خیلی ذوق زده نشوند اما بازیکنان جوان‌تر شوق بازی مقابل تماشاگران روی آنها تاثیر می‌گذارد و می‌تواند عامل انگیزشی بالایی برایشان باشد. مورد مهمی که پرسپولیس همواره به واسطه داشتن تماشاگر توانسته از آن به خوبی بهره مند شود.

همه تیمها مشکل داشتند اما یحیی بهتر عمل کرد

وی با اشاره به برخی مشکلات در باشگاه پرسپولیس افزود: قهرمانی‌های این فصل پرسپولیس در شرایطی بود که مشکلات همیشگی هم وجود داشت. بر فرض در طول این فصل شاهد بودیم که مشکلاتی به لحاظ مالی و مدیریتی در مجموعه بروز کرد اما توسط مدیریت و کادر اجرایی به شکل خوبی رد شدند. اما این مشکلات فقط منحصربه پرسپولیس نبود و عمده مسائلی است که اکثر باشگاه‌های ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما شاید به نسبت‌های گوناگون. به اعتقاد من در تیم پرسپولیس سرمربی تیم نقش بسیار اثربخشی در این زمینه داشت. هر زمان داخل تیم مشکلی به وجود می‌آمد یحیی گل محمدی با دخالت کردن و آرامش دادن به بازیکنان، تیم را به اصطلاح بالانس می‌کرد و اجازه می‌داد که تیم به لحاظ روحی در آرامش قرار بگیرد.

گل محمدی خودش را رابط بازیکن و مدیر می‌کند

ذوالفقارنسب تصریح کرد: گل محمدی هرگز اجازه نمی‌داد بازیکنان با باشگاه طرف شوند. شاید سیاست باشگاه به گونه‌ای باشد که اعضای هیئت مدیره در طول یک فصل یک یا دو بار بیشتر با بازیکنان رودرو نشوند و بعضاً بازیکنان اعضای هیئت مدیره را نمی‌شناسند ولی چون آنها دائم با کادر فنی ارتباط دارند سرمربی باید نظرات فوتبالیست‌ها را به اطلاع مدیریت باشگاه برساند تا آنها بتوانند وظایفشان را بهتر و سریعتر انجام دهند تاتیم دچار بحران نشود.

کاری که یحیی کرد کار هر کسی نیست

وی اضافه کرد: ما شاهد هستیم که در خیلی از باشگاهها بازیکنان در طول فصل بیش از دو یا سه بار متقاضی دریافت مطالباتشان می‌شوند. بازیکنان گرفتاری‌هایشان را با کادر فنی در میان می‌گذارند و انتظار دارند بابت قراردادی که با باشگاه بسته اند طی دو یا سه ماه حقوق‌شان را بگیرند اما شاید این قبیل اعتبارات تا ۶ ماه هم وصول نشود و باشگاه نتواند آنها را تامین کند. اما یک مربی مثل یحیی گل محمدی با آن خلق و خو و طرز صحبت کردن خاصی که دارد خیلی راحت تر می‌تواند هیئت مدیره را مجاب کند که به هر طریقی شده نیازهای اعضای تیم را برطرف کنند. این کار، ساده نیست و به اصطلاح کار هرکسی نیست و قطعاً باید شخصیت بالایی داشته باشید تا هیئت مدیره هم به حرف سرمربی توجه کند.

بودجه تعریف درستی در باشگاه‌های ما ندارد

کارشناس فوتبال کشورمان تاکید کرد: باعث تاسف است که باشگاه‌های فوتبالی ما هر ساله کادر بازیکنان و مربیان‌شان را می‌بندند، برنامه‌های اردوهایشان را تنظیم می‌کنند اما در نهایت متوجه میشوند که هیچ بودجه ای برای پیشبرد کارهایشان در اختیار ندارند. آنها تنها به این امید این اقدامات را انجام می‌دهند که فلان شرکت در فلان تاریخ پولی را به باشگاه تزریق کند اما وقتی این نیازهای ابتدایی تامین می‌شوند یکسری تنش و مشکل در درون تیم به وجود می‌آید. نقش سرمربی در چنین شرایطی بسیار بسیار حائز اهمیت است. به ویژه در باشگاه‌های ایران. متاسفانه افرادی که هیچ سابقه ورزشی و اطلاعی از فوتبال ندارند وارد باشگاههای فوتبالی می‌شوند و در نهایت چنین مشکلاتی به وجود می‌آید. اما فردی که می‌تواند این مسائل را به درستی راهبری کند همان سرمربی تیم است.

گل محمدی نخواسته باشگاه پرسپولیس را تخریب کند

ذوالفقارنسب در این باره که یحیی گل محمدی تلویحاً اعلام کرده شاید به خاطر خستگی ناشی از چند سال حضور در فوتبال بخواهد فصل آینده استراحت کند و آیا چنین کاری را انجام خواهد داد یا نه، توضیح داد: قطعاً یک جای کار می‌لنگد که یحیی چنین صحبتی را مطرح کرده است. شاید هم درخواست‌هایی از باشگاه داشته که نتیجه نگرفته! اما او با این طرز رفتارش باشگاه پرسپولیس را هم تخریب نمی‌کند. گل محمدی آدم باهوش و با سیاستی است. مشکلات را عیان نمی‌کند که چرا نمی‌خواهد کار کند. فقط می‌گوید می‌خواهم استراحت کنم. در حالی که یک مربی فوتبال حتی اگر ۱۰ سال هم به طور مستمر به این کار ادامه دهد هرگز احساس خستگی نخواهد کرد.

گل محمدی آینده را هم دیده که گفته نمی‌ماند!

وی در این باره که برخی گمانه زنی می‌کنند گل محمدی به دنبال کسب عنوان قهرمانی آسیا در لیگ قهرمانان همراه با پرسپولیس است و چون یک بار با این تیم تا فینال رفته اما نتوانسته عنوان قهرمانی را کسب کند حالا درصدد است تا به این عنوان برسد و آیا صحبت از کناره گیری در چنین شرایطی منطقی به نظر می‌رسد یا نه گفت: به نظر من یکی از دلایل عمدهٔ طرح این موضوع از سوی یحیی گل محمدی مشکلات مالی در باشگاه و به ویژه برای بازیکنانش است. قطعاً در مدل سرمربیگری گل محمدی بازیکنان این حق را ندارند که به سراغ هیئت‌مدیره بروند. آنها مشکلاتشان را به او منتقل می‌کنند و او هم باید مشکلات را به مدیریت انتقال بدهد. به هر حال یحیی گل محمدی با این نوع صحبت کردن آینده را هم در نظر می‌گیرد. چون همانطور که گفتم یک مربی باهوش است. گل محمدی به لحاظ شخصیتی و سلامت کاری که بین بازیکنانش دارد باید همه را به یک چشم ببیند. مثل یک معلم می‌خواهد همه را راضی نگه دارد و این کار، کار ساده ای نیست. به همین خاطر هم بوده که طی این چند سال در پرسپولیس عملکرد خوبی داشته است.

پرسپولیس هم در اخلاق قهرمان شد هم در فوتبال

ذوالفقارنسب اضافه کرد: به نظر من پرسپولیس از هر نظر برای کسب عناوین قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی این شایستگی را داشت. هم به لحاظ رفتار بازیکنان و کادر فنی در داخل و کنار زمین، هم به لحاظ کسب امتیازات و ارائه فوتبال زیبا، پرسپولیس توانست تماشاگرانش را راضی نگه دارد و از همه مهمتر به لحاظ اخلاقی هیچ مشکلی در طول این فصل نداشت. پرسپولیس با این نوع رفتار و کسب افتخار، پایداری و علاقمندی هوادارانش نسبت به این تیم را بیشتر کرد. به طور کلی می خواهم بگویم عملکرد کادر فنی، بازیکنان و مدیریت باشگاه پرسپولیس خیلی خوب بود و طبیعتاً نتیجه اش را هم گرفتند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)