پرونده جدال برترین‌های فوتبال اروپا را ۲ تیم از شهر مادرید می‌بندند که در این بین یکی از آنها به کسب اولین عنوان قهرمانی‌ می‌اندیشد و دیگری در پی ثبت دسیما (دهمین قهرمانی) است.

 قطار لیگ قهرمانان اروپا 9 ماه پس از آغاز حرکتش فردا شب (شنبه) در ساعت 23:15 (به وقت تهران) سرانجام در پایتخت پرتغال به ایستگاه پایانی خود می‌رسد، جایی که در فینال تمام مادریدی آن اتفاقی بی‌نظیر در تاریخ معتبرترین تورنمنت باشگاهی فوتبال قاره سبز ثبت می‌شود؛ دهمین قهرمانی رئال یا نخستین فتح بزرگ مردان اتلتیکو.

در اولین فینال تاریخ لیگ قهرمانان اروپا که در آن 2 تیم از یک شهر به مصاف هم می‌روند در یک سوی میدان تیمی قرار خواهد گرفت که اگر گفته شود شگفتی‌سازترین تیم اروپا و چه بسا جهان در فصل اخیر بوده، بیراه نیست. اتلتیکو مادرید که سرمربی‌ آرژانتینی‌اش ره صد ساله را یک شبه پیموده با دیه‌گو سیمئونه به جایی رسیده که رویای خیلی از همکاران اوست.

هنوز خاطرات دوران درخشان بازیگری‌ سیمئونه از جمله قهرمانی سال 1996 با هدایت لوئیس آراگونس فقید از ذهن هواداران اتلتیکو مادرید پاک نشده بود که او لذت قهرمانی در لالیگا را این بار در کسوت سرمربی به آنها چشاند و به سلطه بارسلونا و رئال مادرید در لیگ دو قطبی اسپانیا پایان داد تا به واسطه آن محبوبیت خود را در ویسنته کالدرون بیش از پیش کند.

در واقع اوج گرفتن اتلتیکومادرید از همان 3 فصل پیش که سیمئونه پایش را در ویسنته کالدرون گذاشت آغاز شد. او سال اول قهرمانی در لیگ اروپا، سال دوم قهرمانی در جام حذفی اسپانیا آن هم با شکست دادن رئال مادرید در فینالی که سانتیاگ وبرنابئو میزبان آن بود و امسال قهرمانی در لالیگا را در جدال فینال‌گونه با بارسلونا در دیگ جوشان نیوکمپ کسب کرد و علاوه بر آن تیم دوران بازیگری‌اش را به فینال لیگ قهرمانان اروپا هم رساند تا روخی بلانکو امسال فرصتی بی‌نظیر برای انتقام گرفتن از همشهری‌اش که یک عمر زیر سایه آن محو بود به دست آورد.

تاریخ‌سازی سیمئونه در اتلتیکومادرید وارد فصل جدیدی خواهد شد اگر او در استادیوم دالوژ لیسبون بتواند راه شکست دادن رئال مادرید را به مردانش نشان دهد تا قرمز و سفیدپوشان شهر مادرید برای اولین بار بر قله فوتبال اروپا بایستند، آن هم بدون قبول حتی یک شکست در کل مسیر رسیدن به جام که عظمت و شایستگی افتخار‌آفرینی آنها را دوچندان می‌کند.

 

 

سیمئونه شخصاً نسبت به این موضوع خوشبین است. آمار‌ها هم نشان می‌دهد خوشبینی او بی‌دلیل نیست. اتلتیکویی که 14  سال در حسرت شکست دادن همشهری‌اش بود، دقیقاً یک سال پیش با هدایت سیمئونه توانست رئال را در فینال کوپادل‌ری شکست دهد آن هم در سانتیاگوبرنابئو. این اتفاق در نیم فصل اول لالیگا در فصلی که گذشت دوباره تکرار شد تا مشخص شود «ال چولو» راه غلبه بر کهکشانی‌ها را می‌داند.

هافبک پیشین تیم ملی آرژانتین که تیمش در صورت غلبه بر رئال مادرید سیزدهمین بازی بدون شکست خود در لیگ قهرمانان فصل جاری را ثبت خواهد کرد، گفت: این دسترنج زحماتی است که ما در 3 سال گذشته کشیدیم. خاطرم هست که یک سال و نیم پیش ما در لیگ اروپا عملکرد خوبی داشتیم. ما هنوز هم با همان تواضع و معیار‌های اخلاقی قبل کار می‌کنیم. از مهاجمان تیم گرفته تا دروازه‌بان، کل تیم می‌داند راه رسیدن به پیروزی، تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف ما چیست؟ مطمئناً ما هم نقاط ضعفی داریم اما امیدوارم آنها را دوباره به نمایش نگذاریم.

اتلتیکو مادرید 40 سال پس از اولین حضورش در اولین فینال جام باشگاه‌ها که در آن برابر بایرن مونیخ تن به شکست سنگین 4 بر صفر داد حالا در دومین حضور خود در فینال مهمترین تورنمنت فوتبال فوتبال باشگاهی اروپا با حریفی آشنا‌تر رو‌ به رو‌ می‌شود، حریفی که انگیزه‌اش برای بردن جام کمتر از اتلتیکو مادرید نیست چون بعد از 12 سال به این فینال رسیده و می‌خواهد تعداد قهرمانی‌‌هایش در این رقابت‌ها را دو رقمی کند و «دسیما»ی معروف را به نام خود ثبت کند.

سیمئونه که می‌تواند سومین سرمربی غیراروپایی فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود (لوئیس کارنیگلیا با رئال مادرید در سال‌های 1958 و 1959 و هلنیو هررا به همراه اینتر در سال‌های 1964 و 1965 دو قهرمان غیراروپایی دیگر هستند) ادامه داد: این یک رقابت تاریخی است. واقعی اتفاق بزرگی است، چه از نظر سطح بالای خود بازی چه از این دیدگاه که هر 2 فینالیست از یک شهر هستند.

 

 

سیمئونه مطمئناً ‌می‌داند که برای تحقق رویای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا برای هواداران اتلتیکومادرید، کسی را مقابل خود می‌بیند که کوله‌باری از تجربه برای حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا دارد. این چهارمین باری است که کارلو آنچلوتی، سرمربی ایتالیایی رئال مادرید به عنوان مربی در فینال لیگ قهرمانان اروپا حضور پیدا می‌کند. 3 حضور قبلی او در بازی پایانی این تورنمنت به همراه میلان در سال‌های 2003، 2005 و 2007 بوده است که 2 بار آن به قهرمانی روسونری (2003 و 2007) منتهی شده است. حالا او بعد از 7 سال و تیمش بعد از 12 سال به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیده‌اند و قطعاً از این فینال چیزی جز پیروزی نمی‌خواهند.

سیزدهمین حضور رئال مادریددر فینال لیگ قهرمانان اروپا این بازی را به اولین فینال تاریخ 59 ساله معتبرترین تورنمنت باشگاهی‌ قاره اروپا تبدیل کرد که در آن 2 تیم همشهری به مصاف هم می‌روند. این بازی همچنین پنجمین فینالی است که در آن 2 تیم از لیگ یک کشور برابر یکدیگر قرار می‌گیرند.

در سمت مقابل اتلتیکو مادرید پیش از این تنها یک بار در فینال مهمترین تورنمنت باشگاهی قاره اروپا حضور داشته که این فینال به فصل 1974-1973 برمی‌گردد، زمانی که گل دقیقه 114 لوئیس آراگونس فقید روخی بلانکو را پیش انداخت اما گل هانس گئورگ شوارزنبک در آخرین دقیقه کار را برای بایرن مونیخ به تساوی و جدال 2 تیم را به بازی دوم کشاند، جایی که باواریایی‌ها 4 بر صفر پیروز شدند. اتلتیکومادرید در صورتی که در بازی فردا شب پیروزی شود بیست‌وسومین تیم اروپایی خواهد شد که لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه‌ها) را فتح می‌کند.

 

 

آخرین خبرها از فینال پنجاه‌ونهمین دوره لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه‌ها) حاکی از آن است که کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی رئال مادرید آماده است برای کهکشانی‌ها به میدان برود. او در 2 بازی آخر تیمش در لالیگا به دلیل مصدومیت حضور نداشت اما اکنون آماده شده و می‌تواند به استادیومی که 10 سال پیش یکی از تلخ‌ترین خاطرات زندگی‌اش را در آن تجربه کرد برگردد.

ورزشگاه دالوژ بنفیکا همان جایی است که رونالدو و هموطنانش در تیم ملی پرتغال در فینال رقابت‌های یورو 2004 به یونان باختند و پیش چشم هواداران خودی جام قهرمانی را از دست دادند. مطمئنا همه نگاه‌ها فردا شب به او خواهد بود به خصوص که غیبت ژابی آلونسو به دلیل 2 اخطاره بودن مسئولیت‌ دارنده توپ طلای سال 2013 را بیشتر هم می‌کند.

از اردوی روخی بلانکو هم خبر می‌رسد که دیه‌گو کاستا، بهترین بازیکن و بهترین گلزن اتلتیکومادرید که در هفته آخر لالیگا در جریان بازی برابر بارسلونا مصدوم شد می‌خواهد ریسک کند و برابر کهکشانی‌ها به میدان برود.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)