رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: کسی که رفتار جوانمردانه با علم و آگاهی و بصیرت در فوتبال انجام می دهد و به همه اخلاقیات احترام می گذارد مسلماً ممدوح و پسندیده است و مورد توجه دیگران قرار می گیرد ولی کسی که رعایت بازی جوانمردانه را نمی کند قطعاً برای خودش دلایلی دارد که ممکن است آن دلایل جدی و محترم هم باشند ولی ممکن است بیننده را قانع نکند.

به گزارش مهر، نسبت اخلاق و حقوق یکی از موارد قابل توجه در حوزه اخلاق و فلسفه است. اتفاقات اخیر در فوتبال این نکته را یادآوری می کند که اخلاق تقدم دارد یا حقوق. به این معنا که اگر فرض کنیم به بازیکن الزام شود که در موارد افتادن بازیکن حریف در میدان و صرف نظر از اینکه تمارض است یا خیر در آن لحظه بازیکن چه اقدامی باید انجام دهد. همچنین فرض این است که ممکن درصد کمی محتمل باشد که بازیکن واقعا مصدوم شده باشد. با چنین فرضهایی اینکه اخلاق مقدم است یا حقوق پیچیده تر ممکن است جلوه کند.

اسماعیل حسن‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد نسبت اخلاق و حقوق در ورزش گفت: مسلماً هر جایی تلاقی با حقوق فردی با اخلاق باشد فرد دوست دارد که برنده اخلاق باشد. چه بسا اینکه معمولاً انسان ها حقشان را هم گاهی اوقات فدا می کنند تا یک عمل اخلاقی انجام بدهند. برای مثال امدادگری که در هر بخش جامعه تلاش می کند و حق حیات و زندگی دارد گاهی اوقات علیرغم اینکه مسئولیتش هم به آن درجه نیست اما حیات خود را فدا می کند تا موجب نجات انسان های دیگر شود.

وی در همین خصوص افزود: اساساً همه انسان هایی که برای آرمان های متعالی خودشان حتی جانشان را از دست می دهند مانند شهیدان و جانبازان، حق حیات و زندگی داشتند ولی این حق را فدا کردند تا برنده یک اخلاق در مسیر آرمانهای خودشان باشند. مسلماً هر کسی دوست دارد که گاهی اوقات با فداکردن حق خود به قله های رفیع اخلاقی برسد. شکی نیست که در جامعه ارزشی ما هم تک تک افراد دوست دارند که در این رقابت برنده اخلاق باشند.

رئیس کمیته انضباطی تاکید کرد: ولی آنچه که در مسیر رعایت بازی جوانمردانه می شود گفت صرف نظر از مسائلی که بطور دقیق خبر نداریم و نمی دانیم آیا واقعاً بازیکن در بازی پرسپولیس و مس آن صحنه را دید و رعایت نکرد و یا واقعاً ندید. دو مطلب در بحث بازی جوانمردانه وجود دارد. یکی اینکه استفاده ابزاری از این موضوع نشود. دوم اینکه اساساً تشخیص و یا رعایت عمل بازی جوانمردانه هم باید جوانمردانه باشد. یعنی اگر کسی بطور ناجوانمردانه از این ابزاری که اسمش بازی جوانمردانه است برای رسیدن به مقاصد خودش یا نتیجه گرایی مفرط استفاده کند، عملاً این عمل ناجوانمردانه است حالا اگر طرف مقابل دقیقاً به هر دلیلی حتی اشتباه متوجه بشود حریفش از بازی جوانمردانه سوء استفاده می کند مسلم است که او هم برای اینکه این عمل را جوانمردانه تشخیص نمی دهد ظاهر قضیه را رعایت نمی کند و این نکته بسیار ظریفی است.

 رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: لذا نمی توانیم خودمان را جای بازیکن یا مربی ای بگذاریم که در این خصوص رفتار مثبت یا منفی دارد. در هر خصوص اگر رفتار جوانمردانه در بازی فوتبال رعایت بشود این یک حسن است اما اگر افرادی به طور ناجوانمردانه از این قاعده بازی که یک امر اخلاقی است برای نتیجه گرایی مفرط استفاده بکنند مسلم است که این پدیده لوث می شود و وقتی لوث شد طبیعی است که بعضی به آن وقعی ننهند و رعایتش نکنند.

وی تصریح کرد: اگر چه ظاهراً عدم رعایت زشت است اما همانطوری که فوتبال ما از بازی ناجوانمردانه وقت کشی کردن تیم های عربی حاشیه خلیج فارس رنج می برد زیرا آنها از هر شیوه ای برای اتلاف وقت استفاده می کنند همانطور هم در فوتبال داخلی اگر بازیکنان از بازی جوانمردانه به نحو ناجوانمردانه سوء استفاده کنند مسلم است که تشخیص بازیکن و مربی عدم رعایت بازی جوانمردانه است و اصطلاحاً به بازی جوانمردانه اهمیت نمی دهد و بازی خودش را انجام می دهد.

رئیس کمیته انضباطی تاکید کرد: در هر صورت کسی که رفتار جوانمردانه با علم و آگاهی و بصیرت در فوتبال انجام می دهد و به همه اخلاقیات احترام می گذارد مسلماً ممدوح و پسندیده است و مورد توجه دیگران قرار می گیرد ولی کسی که رعایت بازی جوانمردانه را نمی کند قطعاً برای خودش دلایلی دارد که ممکن است آن دلایل جدی و محترم هم باشند ولی ممکن است ببننده را قانع نکند.
 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)