حق پخش تلویزیونی در بودجه سال آینده بسیار اندک است و نمی توان با آن کمکی به رشد و توسعه ورزش قهرمانی انجام داد.

در لایحه بودجه سال 1402 که به مجلس شورای اسلامی ارایه شده است حق پخش مسابقات ورزشی 243 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، رقمی که نسبت به سال قبل در کمال تعجب حتی کمتر شده است. میزان درآمد ناشی از تبلیغات پخش مسابقات ورزشی در سال قبل 315 میلیارد تومان بود که به نسبت 30 درصد به وزارت ورزش و 70 درصد به سازمان صدا و سیما تقسیم می شد. نکته جالب تر اینکه هنوز نحوه هزینه کرد رقم حق پخش در سال آینده مشخص نیست.

این در حالی است که یکی از مشکلات و چالش های برخی فدراسیون های ورزشی با سازمان صدا و سما بر سر مبلغ حق پخش تلویزیونی یا همان درآمد ناشی از تبلیغات از پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی است. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بارها بر سر مساله حق پخش تلویزیونی با صدا و سیما دچار چالش شدند و از سویی دیگر یکی از الزامات حرفه ای سازی فوتبال دنیا درآمد ناشی از حق پخش تلویزیونی است اما وقتی رقم حق پخش را که در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده ملاحظه می کنید، حیرت زده می شوید، 243 میلیارد تومان برای حق پخش تلویزیونی تمامی رشته های ورزشی در نظر گرفته شده است!

بودجه ای بسیار محدود و اندک که در واقع می توان گفت پول خرد برخی رشته ها از جمله فوتبال هم نمی شود با این حال براساس این بودجه 243 میلیارد تومانی که هنوز نحوه تقسیمش هم مشخص نشده قرار است این رقم بین بیش از 50 فدراسیون ورزشی تقسیم شود! اگر فقط فوتبال را در نظر بگیریم رقم بودجه برخی تیم های صنعتی در همین سال 1401 بیش از رقم بودجه ای است که برای حق پخش تلویزیونی تمامی مسابقات ورزشی در نظر گرفته شده است، طبق اعلام رئیس سازمان خصوصی سازی بودجه باشگاه سپاهان 325 میلیارد تومان، مس رفسنجان 200 میلیارد تومان و آلومینیوم اراک 130 میلیارد تومان بودجه برای این فصل داشته اند. با این شرایط شما چگونه می خواهید 245 میلیارد تومان را بین 52 فدراسیون ورزشی تقسیم کنید و باشگاه های فوتبال نیز به حق قانونی خود در این رابطه دست پیدا کنند؟!

استقلال و پرسپولیس که بیشترین هوادار را در فوتبال کشورمان دارند قطعا خواهان دریافت بخش اعظمی از درآمد ناشی از تبلیغات حاصل از پخش مسابقات شان هستند اما قطعا مدیران این دو باشگاه نیز وقتی رقم بودجه 243 میلیاردی برای حق پخش را می شنوند شوک زده می شوند زیرا این رقم حتی اگر تمامش بین این دو باشگاه بخواهد تقسیم شود شاید فقط بخش کوچکی از هزینه های باشگاه را پوشش بدهد.

آن هم در حالیکه باشگاه های فوتبال کشور در عرصه آسیا باید به مصاف باشگاه هایی بروند که یکی از آنها النصر عربستان است که فقط 9 هزار میلیارد تومان برای جذب کریس رونالدو هزینه کرده است. در سایر رشته های ورزشی نیز شرایط همین گونه است، در والیبال، بسکتبال هم رقیبان آسیایی ما از نظر مالی و امکاناتی شرایط مطلوبی دارند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)