پروین می گفت شما که فوتبالیست نیستید

مرجع خبری پرسپولیس : دو سه روزي بود كه بازيكنان پرسپوليس خيلي سخت راضي به مصاحبه مي‌شدند يا اصلا تلفن همراهشان را جواب نمي‌دادند. شايد حساسيت بازي هم مقابل سپاهان باعث اين بايكوت شده بود اما هر چه كه بود ما را به سمت كار ويژه‌اي سوق داد.

 

ديروز وقتي از بازيكنان فعلي پرسپوليس مايوس شديم رفتيم سراغ دو نفر قديمي‌تر. دو پرسپوليسي صدآتشه كه در نيمه دوم دهه 70 و اوايل دهه 80 زوجي استثنايي و فوق‌العاده را در خط دفاعي پرسپوليس تشكيل داده بودند.

 

بهروز رهبري‌فرد- علي انصاريان دو بازيكن خوشنام پرسپوليس خيلي راحت پاسخگوي ما بودند و اتفاقا آنقدر خوب و شيرين صحبت كردند كه دلم مي‌خواست اين گفت و گوي 15-10 دقيقه‌اي يكي دو ساعت ادامه داشته باشد.

ديروز با علي انصاريان و بهروز رهبري‌فرد تماس گرفتيم تا درباره بازي با سپاهان حرف بزنيم اما كم‌كم صحبت به خود پرسپوليس، ضعف‌ها و مسائل جنبي اين تيم هم كشيده شد. هر چند مي‌شد شاخ و برگ‌هاي زيادي به اين مصاحبه داد و تجربيات و خاطرات شنيدني دو مدافع با صلابت پرسپوليس كه روزگاري نماد «تعصب به پيراهن سرخ» به حساب مي‌آمدند را شنيد اما مصاحبه‌ها محدود شد به پرسش‌هايي كه جواب‌هايش خواندني است و در زير مي‌آيد.

 

 

آقا بهروز دوست داريم با شما درباره بازي حساس پرسپوليس- سپاهان صحبت كنيم.
من فكر مي‌كنم اين بازي هميشه جذاب بوده به‌خصوص در چند سال اخير كه كري‌هاي اين دو تيم زيادتر هم شده. من مي‌گويم پرسپوليس اگر اين بازي را ببرد قهرمان مي‌شود و همين مساله بازي يكشنبه را جذاب مي‌كند اما بحث اين است كه پرسپوليس همه چيز را از دست داده و فقط جام حذفي برايش مانده است. اگر اين جام را هم از دست بدهند صبر هواداران سرمي‌آيد. در ليگ قهرمانان هم كه نتيجه نگرفتند. الان دلخوشي هواداران پرسپوليس همين جام حذفي است اما من اميدوارم هم بازي خوبي انجام دهند هم اينكه ما دوباره در بازي‌هاي پرسپوليس تماشاگران زيادي را در ورزشگاه ببينيم.

با توجه به شرايط رواني فوق‌العاده سپاهان ناشي از قهرماني در ليگ برتر و صعود به جمع 8 تيم نهايي ليگ قهرمانان و با در نظر گرفتن بضاعت دو تيم و فصل پر نوسان پرسپوليس، فكر مي‌كنيد اين تيم توانايي شكست سپاهان را دارد؟
ببينيد حالا خوشبختانه يا متاسفانه پرسپوليس نوسان زيادي داشته. يك روز آنها مقابل الاتحاد در تهران به آن قشنگي بازي مي‌كنند اما يك روز ديگر در قزوين مقابل پيكان از يك تيم محلي هم محلي‌ترند. اين ثبات قدرت يك روزهايي در پرسپوليس اين فصل وجود نداشته اما من اميدوارم مقابل سپاهان روز خوب پرسپوليس باشد. در كنار اين مساله شايد يك مقدار بي‌انگيزگي بازيكنان سپاهان به خاطر قهرماني ليگ و حضور در جمع 8 تيم نهايي آسيا به نفع پرسپوليس تمام شود. بازيكنان پرسپوليس هم بايد بدانند فقط اين جام برايشان باقي مانده و …

رسيديم به بازيكنان. دوست دارم شما كه بارها در چنين موقعيتي قرار گرفتيد خطاب به بازيكنان پرسپوليس صحبت كنيد و بگوييد در آستانه بازي سپاهان چكار كنند؟
اول اينكه اميدوارم اين صحبت‌هايي كه آقايان كاشاني و دايي كرده‌اند و مشكلاتي كه وجود دارد تمام شود. پرسپوليس هميشه تيم پرحاشيه‌اي بوده و بازيكن پرسپوليس در صورت باخت نمي‌تواند بگويد اين حاشيه‌ها باعث شده نتيجه نگيرند. اين حاشيه‌ها هميشه بوده اما بازيكن پرسپوليس نبايد به هيچ كدام از اين دعواها كاري داشته باشد. بازيكن پرسپوليس اگر بداند با گرفتن جام چه جمعيتي خوشحال مي‌شود تمام وجودش را براي اين بازي مي‌گذارد. همه آنها بايد بهترين استراحت را داشته باشند و با بهترين شرايط رواني وارد اين بازي شوند. اصلا نبايد به اين كار داشته باشند كه دايي مي‌رود، كاشاني مي‌ماند يا كاشاني مي‌رود، دايي مي‌ماند. اينكه استيلي مي‌آيد يا اصغر به بازيكن ربطي ندارد. بازيكن پرسپوليس بايد يكشنبه گردنش را بگذارد جلوي توپ و طوري فوتبال بازي كند كه حتي اگر تيمش باخت، تماشاگر بگويد با تعصب بازي كرد و زحمتش را كشيد. پرسپوليس بايد هم زيبا بازي كند و هم با تعصب. بازيكن بايد از ته دل براي تيمش بازي كند و اينكه مصدوم بوده يا قرار است مصدوم شود قبول نيست.

به لحاظ فني شرايط دو تيم را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
به نظر من پرسپوليس يك مشكل بزرگ در تيم بستن داشته و خط دفاع اين تيم خيلي مشكل دارد. شايد در خط هافبك و حمله با چند جابجايي بشود كاري كرد اما خط دفاع خيلي شكننده بود. باور كنيد در بعضي بازي‌ها من فكر كردم پرسپوليس اصلا دفاع ندارد. يك بار كه يكي اخراج شد مازيار زارع شده دفاع وسط. من فكر كنم اگر خط دفاع پرسپوليس بتواند مقابل سپاهان خوب كار كند و تمركز داشته باشد، در جنگ وسط زمين، پرسپوليس بازيكناني مثل نوري و زارع دارد كه مي‌توانند موفق شوند. در عوض من يكي از اركان موفقيت سپاهان را خط دفاعي‌اش مي‌بينم. آنها در خط دفاع خيلي خوب هستند اما در خط هافبك و حمله دو تيم به هم مي‌چربند.

شما درباره اينكه مي‌گويند بازيكنان فعلي پرسپوليس در سطح اين تيم نيستند چه صحبتي داريد؟
ببينيد، من مي‌گويم بازي زيبا تماشاگر را به استاديوم مي‌كشاند اما تيم بايد حتما ستاره داشته باشد. شما ديده‌ايد بعضي از اين بازي‌هاي آخري پرسپوليس دو هزار يا سه هزارتا تماشاگر داشته چون اين تيم خالي از ستاره است. شما الان ببينيد پرسپوليس در تيم ملي بازيكن ندارد، يا 3-2 بازيكن دعوت مي‌شوند اما ثابت نيستند. اين موضوع اصلا سابقه نداشته. دهه 70 ما 9 تايمان دعوت مي‌شديم تيم ملي اما كارشناسان مي‌گفتند حق چند نفر ديگر هم خورده شده است. يك زماني بازيكني مثل ناصر محمدخاني در اين تيم بازي مي‌كرده، حميد درخشان بوده، بعد از آن احمدرضا عابدزاده آمده، كريم باقري آمده، همين علي دايي فورواردش بوده. اصلا هر كسي را نام مي‌بري يك اسم گنده كنارش هست. اصلا امكان نداشت آن زمان ما در تهران بازي كنيم و طبقه پايين استاديوم پر نشود. در هر بازي حداقل 50 هزار تماشاگر داشتيم.

امسال اما ميانگين تماشاگران بازي‌هاي خانگي پرسپوليس 22000 نفر بوده.
به خدا نمي‌گويم دهه 70، مگر مي‌شد پرسپوليس بازي كند و استاديوم پر نشود؟ به قرآن قسم عابدزاده كه از آن پله‌ها مي‌آمد پايين 50 هزار نفر برايش پا مي‌شدند. همين بازي پيارسال را ببينيد كه علي كريمي آمد. ديديد؟ او فقط يك نفر بود اما 90 هزارتا برايش آمدند استاديوم. متاسفانه اين پرسپوليس ستاره ندارد و تماشاگر هم برايش نمي‌آيد. نمي‌گويم اين بازيكنان بد هستند. همه‌شان خوبند چون بازيكني كه در ليگ برتر مي‌آيد پرسپوليس خوب است اما هيچ‌‌كدامشان ستاره نيستند.

اصلا در فوتبال ايران ستاره‌اي هست كه بشود پرسپوليس سال آينده را با آنها بست؟
من فكر مي‌كنم هر سال فوتبال ايران خالي‌تر از ستاره مي‌شود و اگر بخواهيم اسم ببريم شايد به تعداد انگشتان يك دست نرسند. شايد تك و توك نفراتي مثل خلعتبري يا يكي دو نفر در سپاهان باشند اما همين‌ها را هم نمي‌شود به پرسپوليس بياوري البته اميدوارم امسال علي كريمي برگردد و شرايط بهتر شود.

شايد مهدي مهدوي‌كيا هم برگردد.
بله، خوب است، در ضمن يكي از ايرادهاي پرسپوليس امسال اين بود كه كريم را از دست دادند. نبايد كريم را به اين راحتي از دست مي‌دادند. او داخل زمين وجودش را مي‌گذاشت اما او كه رفت، تيم خالي شد و همه اسم‌ها معمولي بودند. نبايد به مردم اهانت شود و پرسپوليس بشود تيمي مثل راه‌آهن. در زمانه ما يادم است هميشه علي پروين به ما ايراد مي‌گرفت و مي‌گفت شما فوتباليست نيستيد، وقتي ناصر محمدخاني پا به توپ مي‌شد يك استاديوم برايش بلند مي‌شدند …

حالا فكر مي‌كنيد براي فصل بعد پرسپوليس بايد چه بازيكناني را جذب كند؟
نمي‌خواهم اسم ببرم اما بايد نفرات بزرگي باشند. زماني كه من اواخر سال 70 آمدم پرسپوليس در ليست بازيكنان ديدم 11 ملي‌پوش وجود دارند كه 9 تايشان فيكس بازي مي‌كنند. به من گفتند ديوانه‌اي كه مي‌روي پرسپوليس. من از فتح تهران داشتم مي‌رفتم پرسپوليس ايران و هر كس من را مي‌ديد مي‌گفت در اين تيم 9 بازيكن فيكس ملي هستند و كار سختي داري. الان اما بازيكنان اين تيم در سطح پاييني هستند.

براي مديران پرسپوليس درباره تيم بستن فصل بعد پيشنهاد يا توصيه‌اي نداريد؟
من اعتقاد دارم تيمي موفق مي‌شود كه خط دفاع قدرتمندي داشته باشد. اگر تيمي گل نخورد، آن جلو مي‌تواند با اتفاقات كار را دربياورد. زماني كه استانكو آمد پرسپوليس، سيستم 1-6-3 را به كار گرفت كه خيلي‌ها ايراد گرفتند و گفتند دفاعي است. ما خيلي بازي‌ها را يك- صفر مي‌برديم اما با همان سيستم و انتقاداتي كه بود قهرمان شديم. امسال هم خط هافبك و حمله پرسپوليس بد نيست اما بايد با يكي دو مدافع تقويت شود و در فصل بعد موفق باشد.

فكر مي‌كنيد روز يكشنبه پرسپوليسي‌ها به استاديوم مي‌آيند؟
من فكر مي‌كنم بازي بدون تماشاگر هيچ جذابيتي ندارد. جذابيت بازي‌هاي استقلال و پرسپوليس به حضور تماشاگران داخل ورزشگاه‌هاست. من بازيكن مي‌دانم وقتي تماشاگر مي‌آيد، انگيزه بازيكن دو برابر مي‌شود. من يكي دوتا بازي بدون تماشاگر مثل آن بازي سال 73 در بندرعباس را تجربه كردم. بازي واقعا بي روح بود و انگار الكي برگزار مي‌شد. برد و باخت هم در آن بازي‌ها اهميتي ندارد. اميدوارم يكشنبه هم پرسپوليسي‌ها به ورزشگاه بروند تا پرسپوليس با پيروزي در اين بازي برود به سوي قهرماني در جام حذفي.

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)