انقلاب بزرگ کنفدراسیون فوتبال آسیا در سطح باشگاهی سرانجام رونمایی شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا فرمت جدید مسابقات در سطح باشگاه فوتبال قاره کهن را اعلام کرد.

طبق اعلام AFC فرمت جدید مسابقات باشگاهی فوتبال آسیا از سال 2024-2025 در 3 سطح متفاوت با حضور 76 باشگاه برگزار خواهد شد. 3 تورنمنت جدید AFC برای فوتبال باشگاهی آسیا به شرح زیر است:

1-سطح یک: با حضور 24 تیم ( 12 تیم از غرب آسیا و 12 تیم از شرق آسیا)

2-سطح دو: با حضور 32 تیم در 8 گروه 4 تیمی به رقابت می پردازند

3- سطح سوم: با حضور 20 تیم در 5 گروه 4 تیمی باهم رقابت می‌کنند

بدین ترتیب در فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ دیگر برگزار نخواهد شد و این 3 تورنمنت جایگزین این دو تورنمنت خواهد شد.

لیگ قهرمانان آسیا از سال 2009 آغاز شده بود که بدین ترتیب از سال 2024 دیگر با این نام برگزار نخواهد شد.

فرمت‌های جدید فوتبال باشگاهی آسیا

در قالب‌های جدید، ۷۶ باشگاه شرکت‌کننده در مسابقات باشگاهی قاره آسیا برتری در سه سطح به جای دو سطحی فعلی رقابت می‌کنند.

سطح اول: لیگ نخبگان آسیا

رده برتر در مجموع شامل ۲۴ باشگاه خواهد بود که ۱۲ تیم در منطقه غرب و ۱۲ تیم در منطقه شرق با هم رقابت می کنند.

هر باشگاه چهار بازی خانگی و چهار بازی خارج از خانه را در برابر هشت باشگاه مختلف در منطقه خود انجام خواهد داد که هشت تیم برتر هر دو منطقه – در مجموع ۱۶ تیم – به مرحله یک هشتم نهایی صعود خواهند کرد که بازی‌ها به صورت خانگی و خارج از خانه برگزار خواهد شد.

هشت برنده مرحله یک شانزدهم نهایی سپس به مرحله یک چهارم نهایی راه خواهند یافت که همراه با نیمه نهایی و فینال به صورت تک بازی در یک مکان متمرکز برگزار می‌شود که مرحله نهایی فوتبال باشگاهی نخبگان AFC را به نمایش می‌گذارند.

سطح دوم: لیگ قهرمانان آسیا

این در حالی است که دسته دوم فوتبال باشگاهی آسیا با ۳۲ باشگاه شرکت کننده در ۸ گروه چهار تیمی تقسیم می شوند. باشگاه‌ها در مرحله گروهی به صورت رفت و برگشت در خانه و خارج از خانه به مصاف هم خواهند رفت و دو تیم برتر به مرحله یک هشتم نهایی صعود خواهند کرد.

مرحله یک شانزدهم نهایی، یک چهارم نهایی و نیمه نهایی در دو بازی برگزار می شود و فینال در یک بازی انجام می شود.

سطح سوم: AFC کاپ

در نهایت، سطح ۳ شامل ۲۰ باشگاه شرکت کننده خواهد بود که به پنج گروه تقسیم می‌شوند. این باشگاه‌ها به صورت تک‌بازی به رقابت خواهند پرداخت تا در قالبی متمرکز، هشت تیم برتر به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کنند. مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی دو بازی خانگی و خارج از خانه برگزار می‌شود و فینال به صورت تک بازی برگزار می‌شود.

اصلاحات استراتژیک همچنین راه را برای فرصت های بیشتری برای باشگاه‌های شرکت کننده از مناطق مختلف برای رقابت با یکدیگر هموار می کند زیرا مسابقات از قالب فعلی پنج منطقه (غرب، شرق، مرکز، جنوب و شمال) به مناطق شرقی و غربی منتقل می‌شود.

به تیم های بازنده مرحله مقدماتی و پلی آف لیگ نخبگان فرصت حضور در سطح دوم (لیگ قهرمانان آسیا) داده می شود و همچنین تیم های بازنده مرحله مقدماتی و پلی آف سطح دوم مسابقات در سطح سوم نیز حضور خواهند داشت.

در نتیجه بازسازی، انتظار می رود تعداد کل مسابقات فوتبال باشگاهی از حداقل ۲۷۴ بازی به ۲۸۷ افزایش یابد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)