روزی که رسانه ای شد رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مدیرعامل پرسپولیس شده است خیلی ها دهان شان باز ماند و خیلی ها هم فقط لبخندی زدند و از کنار این موضوع گذشتند.

روز اول که به درفشی فر آمد جالب بود. سردار کیف کرده بود با یک شعاری که لیدرها برایش ساخته بودند.آنقدر که نمی توانست آن را پنهان کند.حتی پس از 13 سال وقتی از او می پرسیم آن شعار را یادتان هست سعی می کند گمراهمان کند.برایش خواندیم که ” به احترام سردار ” تا بقیه اش “اس اسی ها خبردار” را خودش پاسخ بدهد که روی قسمت دوم صدای بوووووق گذاشت.

رویانیان اثر ماندگار در پرسپولیس کم نداشته؛شاید او با این تیم حتی یک جام هم نبرد اما میراثی را برای قرمزپوشان به جا گذاشت تا پس از سال ها همه از یک واژه،تلفظ و رسم الخط بگویند و دیگری کسی(غیر از تیفوسی های استقلال) به پرسپولیس نگوید پیروزی! گفتگوی خبرآنلاین با او را بخوانید:

هنوز فوتبال را دنبال می‌کنید؟

بله.

دربی را دیدید؟

بله من حتی جایی افطاری دعوت بودم ولی گفتم شرطش این است که دربی را هم ببینیم. نیمه اول را دیدم و بعد سریع رفتم خانه که نیمه دوم را ببینم.

به عنوان مدیرعامل اسبق پرسپولیس استرس نداشتید؟

آدم به طور طبیعی استرس دارد. من چون چند سال در پرسپولیس بودم، دربی خود به‌ خود برایم استرس‌آور بود و هنوز همین است.

شما از قبل پرسپولیسی بودید?

وقتی به دنیا آمدم نه پرسپولیسی نبودم.

از وقتی رفتید پرسپولیس هوادار این تیم شدید؟

بله، یک آدم بزرگواری به من گفت اگر تعصب خاصی به فوتبال نداری، تکلیفت را مشخص کن. من وضو گرفتم و رو به قبله رفتم و ۲ رکعت نماز خواندم و گفتم خدایا من از این تاریخ تا آخر عمر پرسپولیسی هستم و هرگز این تیم را رها نمی‌کنم.

شما را مجبور کردند سمت فوتبال بروید؟ کلا همه خیلی تعجب کردند که شما مدیرعامل پرسپولیس شدید.

اصلا خودم فکر نمی‌کردم به پرسپولیس بروم.

شما خودتان پلیس بودید و یک پرس می‌خواستید تا همه چیز تکمیل شود.

پلیس بودم و پرس شدم! برنامه‌ای برای رفتن به پرسپولیس نداشتم و به آن فکر نکرده بودم. دولت و وزیر ورزش تصمیم گرفتند. من روزهای اول استعفا هم دادم ولی گفتند بمان. من بعدش پرسپولیسی شدم و با دین و اعتقادم و باورهای خودم پرسپولیسی شدم و خیلی تلاش کردم و کارهای بزرگی هم کردم.

از نظر خودتان موفق بودید؟

از نظر خودم بله خیلی موفق بودم. من دنبال جام نبودم. من آرزو داشتم روزی به هواداران این حرف را بزنم. شما می‌روی یک باشگاهی را می‌گیری، با خودت و با شخصیت و تجربه و دانش خودت، قصد و هدفت این است که یک باشگاه بسازی. باشگاهی که اقتصادش از درون تامین شود و هزینه‌هایش را در بیاورد، فرهنگی باشد، ساختار باشگاهی در حد تیم‌های بزرگ دنیا داشته باشد و تعریف درستش اقتصادزا، فرهنگ‌ساز، انسجام‌بخش و شادی‌آفرین باشد. ما با این هدف آمدیم که باشگاه بسازیم. من نیامدم جام بگیرم. گفتم اشکالی ندارد ۴-۵ سال باشگاه قوی در حد اروپا بسازم، بعد جام می‌گیرم.

یعنی شما کاشتید و دیگران برداشتند؟

من می‌خواستم بکارم، دیگران برداشت کنند و همین شد. پرسپولیس قبل از واگذاری ۱۰ درصدی، همان سیستم درآمدی ما را داشت. ما یک هولدینگ پرسپولیس را درست کردیم. این چند شرکت مختلف مثل رستوران‌های زنجیره‌ای، بیمه پرسپولیس، فروشگاه‌ها و هواپیمایی در یک هولدینگ جمع می‌شدند و ماهی ۷۰-۸۰ میلیون از پورتالی که ساختیم درآمد داشتیم و تا ۵۰۰ میلیون هم می‌رفت. می‌خواستیم ۱۱۰۰ مدرسه فوتبال پرسپولیس در ۱۱۰۰ شهر بسازیم. دانشگاه ساختیم که بازیکنان بتوانند تحصیل کنند.

هواداران بعد از سال‌ها چه برخوردی با شما دارند؟

هواداران به عشق پرسپولیس بدون استثنا احترام می‌گذارند و با ما عکس می‌گیرند.

نمی‌گویند برگردید؟

خیلی از آن‌ها می‌گویند.

خودتان دوست دارید برگردید؟

نه!تجربه تلخی برای من بود. به من فرصت ندادند باشگاه بسازم و بعد دنبال جام برویم. من درآمدزایی کردم، شرکت و دانشگاه و هواپیمایی ساختم و داشتیم به جایی می‌رسیدیم که درآمدزا باشد ولی به جام احساسی نداشتم و به ساختن یک باشگاه احساس داشتم. ساختار ماندنی در حد ۱۵ باشگاه برتر جهان طراحی کردیم که با فرهنگ بومی ایران باشگاهی در تراز بالا بسازیم.

یک تصوری هست که می‌خواهند کسی را خراب کنند، او را مدیرعامل استقلال و پرسپولیس می‌کنند. می‌گفتند سردار رویانیان را کسی از جایش نمی‌توانست تکان بدهد و او را به پرسپولیس آوردند و شکستند. این را قبول دارید که شما را آوردند که خراب کنند؟

بله! بعضی‌ها می‌آیند که مشهور شوند ولی من رئیس پلیس این کشور بودم و ۱۴ سال در تلویزیون بودم. قطعا من را برای خراب کردن آوردند.

چرا قبول کردید؟

من قبول نکردم و داشتیم چانه می‌زدیم که اعلام کردند.

دستور بود؟

تقریبا. من واقعیتش را بگویم با یک جایی هماهنگ کردند که حکم دستور را دادند.

در پرسپولیس یک شعار معروفی هم برایتان ساخته بودند که با عکس شما در حال احترام نظامی در تمرین گذاشته بودند. به احترام سردار…

ادامه‌اش را نگویید! به احترام سردار، بوق بوق خبردار!

یکی از کارهای مهم شما پس گرفتن برند و اسم پرسپولیس بود و این تیم پس از سال‌ها که نامش پیروزی بود، دوباره اسم خود را پس گرفت.

همین برند پرسپولیس است که ۲۰۰۰ میلیارد به این تیم قیمت داده است. اسم باشگاه پیروزی بود و از قبل می‌خواستند پرسپولیس را بگیرند و دادگاه داشتیم. ما با تمام قوا به این مسئله پرداختیم و اسم پرسپولیس را پس گرفتیم.

شاید فقط شما می‌توانستید این اسم را پس بگیرید!

خدا کمک کرد و من هم آن زمان آدم قلدری بودم و مثل الان پیر نبودم.

از زور و نفوذتان استفاده نکردید؟

نه؛من منطق داشتم. به دادگاه گفتم ۳۰ میلیون نفر این اسم را دوست دارند و متعلق به ۳۰ میلیون ایرانی است. شما چطور می‌خواهید این اسم را به ۴ نفر که مدعی شده‌اند بدهید. حکم گرفتیم و از آن دستگاه قضایی تشکر می‌کنیم و ما هم ایستادگی کردیم. تهدید هم شدیم و می‌خواستند ما را تطمیع کنند ولی ما ایستادیم که پرسپولیس برای مردم است.

یکی دیگر از کارهای شما آوردن تیم میلان به تهران بود. جرقه این ماجرا از کجا زده شد؟

من به عشق پیشکسوتان و آقای مهدوی‌کیا این کار را کردم. من مکه بودم و آقای فردوسی‌پور او را به برنامه ۹۰ دعوت کرد و مهدوی‌کیا دل‌شکسته بود. من اشک‌های او را دیدم حالم خراب شدم. برگشتم کمی با او صحبت کردم و با کسی که مهدوی‌کیا از دستش ناراحت هم دعوا کردم. به مهدوی‌کیا گفتم ناراحت نباش. او می‌خواست خداحافظی کند و خدا را گواه می‌گیرم یکی از دلایلم احترام به مهدوی‌کیا بود.

هزینه آن بازی چقدر شد؟

فکر کنم کلا ۶۰۰-۷۰۰ میلیون خرج کردیم.

مهدوی کیا از دست گل‌محمدی دلخور بود ؟ سر اینکه کمتر بازی می کرد ؟

بله دیگر بالاخره از دست آقای گل‌محمدی دلخور بود. آقای گل‌محمدی هم مثلا خب یک نفر بود، سرمربی بود ولی ایشان حتما انتظاراتی از همه ما داشت یعنی از باشگاه هم انتظار داشت، از گل‌محمدی هم انتظار داشت. فکر کنم همه ی ما آن حس را به او ندادیم که از او حمایت کنیم.

سردار دلتان در پرسپولیس کجا شکست؟مثلا می نشینید رو به قبله و می گویید، خدایا من که گفته بودم پرسپولیسی بوده ام ولی اینجا دلم شکست!

پیشکسوتان مقداری من را اذیت می کردند.

آقای پروین؟ بالاخره رئیس پیشکسوتان هنوز هم علی پروین است!

نه! آقای پروین که در هیئت مدیره بود و خب بنده خدا اتفاقا مجبور بود از ما حمایت کند ولی یک سری مسائل را من انتظار نداشتم. همین جریان ژوزه بدترین دلشکستگی من بود. خدا رحمتش کند متسو، علی دایی، کالدرون و ژوزه را من معرفی کردم و ۲۲ نفر از پیشکسوتان بودند که آن ها به ژوزه رای دادند و من هم او را آوردم ولی همه پشتم را خالی کردند.

که آن موقع هم فکر می کنم ۸ میلیارد خسارت ژوزه را دادید.

نه ۸ میلیارد نبود.نهایت بالا و پایین و دادگاه و محکومیتش بعد از چند سال همین قدر شد.

سردار شما فرگوسن را هم می خواستید بیاورید؟ یک مصاحبه خوانده بودیم گفته بودید می خواهید فرگوسن را بیاورید!

نه اریکسون بود. همین دلم شکست این است.من آقای ژوزه را اصلا نمی شناختم.من رزومه اش را گرفته بودم به آقایان دیگر دادم ۲۲ نفر از پیشکسوتان رای به ژوزه دادند بعد پشت من را خالی کردند همه چیز افتاد گردن من. عیب ندارد من پیشکسوتان را هم دعایشان می کنم هم دوستشان دارم.

فکر کنم آن موقع با اوایل حضور کارلوس کی‌روش در ایران هم مصادف شده بود. یادم هست می گفتید که یک سری از بازیکنان پرسپولیس می روند در اردو و می آیند اصلا رفتارشان فرق می کند.یعنی کیروش روی آن ها تاثیر می‌گذاشت؟

کیروش بله شانتاژشان می‌کرد.

بازیکنان چه کار می کردند؟

خب ببینید ۸ تا بازیکن تیم ملی در پرسپولیس بودند دیگر خب یک مدتی آقای ژوزه این ها را نداشت.یعنی می رفتند در اردوی تیم ملی وقتی بر می‌گشتند دیگر ارزشی برای ژوزه قائل نبودند. مثلا به تاکتیک ها و تکنیک هایش گوش نمی کردند همان موقع هم ما خیلی ضربه دیدیم.

همان ۸ تا بازیکن باعث شدند که شما خانه خود را بفروشید؟ چون آن ها خیلی تمکین و صبر نمی کردند که پول برسد شما گفتید من خانه ام را فروختم حتی همسرتان مثل اینکه خیلی ناراحت شده بود.

ببینید مثلا هیچ وقت بازیکنی برای دربی جا نمی زند،ولی من تعجب کردم که برای دربی اعتصاب کردند.قبل از بازی بالاخره من خانه ام را فروختم در همان هتل علی آقای دایی شاهد است و آقایان بودند.در همان هتل از پول خانه‌ام همه را چک پول کردم از این چک بانکی ها ده تومانی بیست تومانی.آن جا پول خانه من را مثل گوشت قربانی در هتل دادند به همه و من یک ریال از پول خانه ام بر نداشتم.

و شما هم همینطور نگاه می کردید. هنوز هم مستاجر هستید بعد از آنکه خانه را فروختید؟

بله مستاجر هستم ولی دادگاه به نفع من حکم صادر کرد الان یک سال و نیم ، دو سال است اجراییه صادر شده بر علیه پرسپولیس ولی پول من را نمی دهند و من مستاجر هستم.

سردار قبول دارید که شما و شخص علی فتح الله زاده باعث شدید که قیمت بازیکن ها در آن مقطع بالا برود؟ تا آن زمان پول زیادی در فوتبال به این شکل نبود اما یک طوری می توانم بگویم کل‌کل شما و فتح الله زاده باعث شد که مثلا این هزینه خیلی بالا برود این مسئله را قبول دارید ؟ من مصداقی برایتان بگویم مثل جواد نکونام.من یادم هست شما هم می خواستید جواد نکونام را بیاورید ولی آن سال می گفتند که ۴ میلیارد تومان فتح الله زاده به نکونام داد و گفت که شاه ماهی را صید کردم.

فقط ما در این موضوع نبودیم.ببینید آقای فتح الله زاده به نظر من یکی از مدیران کم نظیر فوتبالی است و در استقلال هم فکر نکنم کسی مثل ایشان باشند. آقای اولیایی مثلا یک مدیر خیلی خوبی بودند و موفقیتی هم داشتند.فتح الله زاده هم یکی از بهترین مدیران استقلال بود.ایشان قبل از من چند سال تجربه داشت ولی واقعیت امر شما یک چیز را فقط ندیده می گیرید؛حرفتان درست است ولی شما سپاهان را ندیدید و سپاهان سیاستش همین بود.سپاهان از ما خیلی گران تر می خرید ولی صدایش در نمی آمد.

هنوز هم می گویند گران تر می خرد!

ببینید صدایش در نیامد ما و استقلال چون در چشم بودیم دیده شدیم.

سندی هم دارید که سپاهان گران تر می خرید ؟ کدام بازیکن مثلا؟

بله همان موقع فرض بفرمایید مثلا ما با یک جا قرارداد داشتیم.فرض کنید ۴۰۰ هزار دلار برای بازیکن خارجی داشتیم آن ها ۶۰۰ هزار دلار می دادند. یا ریالی مثلا فرض کن ما یک قراردادی داشتیم ۷۰۰ میلیون آن ها یک میلیارد می دادند.واقعیت اش من قبول دارم یک زمانی ناگهان قیمت فوتبال بالا کشید.

شما نقش داشتید یا نداشتید؟

من ناخواسته نقش داشتم.وقتی سپاهان و تراکتور و استقلال دنبال بازیکن بودند.من واقعیت امر را به شما بگویم هواداران پرسپولیس از اینکه پرسپولیس نمی توانست بازیکن خوب بخرد احساس حقارت می کردند این را قبول کنید.

شما در بدترین دوران هم به پرسپولیس آمدید.آن تیم قعر جدول و حمید استیلی سرمربی بود.

حمید استیلی بیچاره که اسطوره ماست تا به زمین می آمد فحش می‌دادند. یعنی همان دقیقه ۱ .اصلا نمی گذاشتند ببینیم بازی چه می شود.همان دقایق اول فحش می دادند به کی؟ به استیلی که برای ما یک اسطوره است.بعد تیم پانزدهم بوده پول نداشتیم بازیکن بخریم.۱۵ تا بازیکن پرسپولیس عوض شدند ۱۵ نفر در سال بعد.شوخی است مگر ۱۵ تا یعنی تمام تیم.

هیچ وقت با جواد نکونام مذاکره کردید که به پرسپولیس بیاید؟

بله با نکونام واقعیتش اسپانیا اوساسونا بود. برگشت دید که مثلا توی رسانه ها می گویند خانواده اش استقلالی است خودش هم با خانواده اش فلان است و فلان.با جواد تلفنی صحبت کردیم.گفتیم آقا جواد بیا پرسپولیس خیالت را راحت کن و خودش هم موافق بود.

چه شد که نیامد؟ به خاطر پول فتح الله زاده؟

دیگر نمی دانیم چه شد. ۲۴ ساعت نگذشت دیدیم که کلا ار دسترس خارج شد و فتح الله زاده او را برد!

آن موقع می گفتند فتح الله زاده ۴ میلیارد داده است!

من نمی دانم واقعا. من فتح الله را دوست دارم و پشت سرش حرف نمی زنم.

بازیکنی بود که دوست داشتید بیارید پرسپولیس و نتوانستید بیاورید؟ آن موقع می گفتند فرهاد مجیدی است که با استقلال به مشکل خورده و قلعه نویی او را نخواست.می گفتند شما به او پیشنهاد دادید؟

نه خداییش نه. من به مجیدی پیشنهاد ندادم.من با جواد نکونام صحبت کردم تقریبا به مبلغ قرارداد هم رسید.

می شود بگویید آن موقع پیشنهادی که به جواد دادید چقدر بود ؟ الان دیگر سال ها گذشته و دلار هم گران شده و اصلا دیگر به چشم نمی آید.

آن موقع دلار ۲ و خورده ای بود؟

فکر کنم زیر ۲ تومان بود!

بله زیر ۲ تومان بود. حالا آن موقع شاید تمایل ایشان یک میلیون دلار بود ولی نمی دانم چطور شد ناگهان.من چون بلد نبودم، فتح الله زاده استاد این کار هاست و دیدم جواد نکونام نیست شد دیگر هم جواب تلفن نداد.

ولی آن سال بازیکن های بزرگی گرفتید ۶ ، ۷ تا ملی پوش گرفتید.کریم انصاری فرد واقعا شاه ماهی بود!

بله سید جلال حسینی بود با محسن بنگر که برای خط دفاعی آوردیم. بعد هم مهرداد پولادی را آوردیم که بهترین چپ پای ایران بود. حسینی ماهینی، شهاب گردان، محمد قاضی که آن موقع خیلی روی بورس بود و انصاری فرد آقای گل سال قبل بود.

انصاری فرد را هم شما آوردید. فکر کنم علی آقای دایی هم با او صحبت کرده بود چون همشهری او هم بود فکر کنم نقشی هم در این قضیه داشت.

قضیه علی دایی را نمی دانم ولی من خودم یادم هست انصاری فرد آقای فتح الله زاده هم با او مذاکره کرده بود.دیگر من شبانه فرستادم اردبیل دم خانه اش آوردیم اش (با خنده).بعد فردایش دفتر ما بود.با کریم انصاری فرد قرارداد بستیم.

آن سال یک بحثی بود می گفتند که بخشی از قرارداد بازیکن ها یا حتی به عنوان آپشن و این ها بی ام وو و پورشه این ها را داده بودید.بعد بازیکنان چند سال پیش می گفتند این ها پلاک نشده آن ماشین ها چه شد؟

این موضوع هم یکی از چیز هایی بود که من را خیلی اذیت می کند.بسم الله الرحمن الرحیم،من نه پورشه نه بنز به هیچ بازیکنی ندادم و اهل این کارها هم نبودم.10 تا 12 تا هوندا سیویک خریدیم که آن زمان 100 تا 150 میلیون بود. من نصف پولش را که 700 میلیون بود پرداخت کردم. بقیه را چک دادیم و به جای پول به بازیکنان این ماشین ها را دادیم. این اولین قسط چکش پرداخت نشد، صاحب ماشین شکایت کرد و اجازه نداد ماشین ها شماره شود. این شد جریان ماشین ها که همه جا پر کردند و آبروی ما را بردند. من ماشین ها را آخر شماره کردم و آن پول را آخر از ما گرفتند.هم ماشین ها را دادیم و هم آبروی مان را بردند، این مدل هم خود بازیکنان خواستند نه من، خودشان انتخاب کردند و آقای شیرینی برای آنها خریداری کرد.

سردار کارت سوخت به آن‌ها ندادید؟

آن ها هم می گویم.من ممکن است رئیس حمل و نقل ایران بودم، رئیس راهنمایی و رانندگی بوده ام با امضای من ماشین خارجی وارد می شد و … اما یک کارت سوخت هم به بازیکنان ندادم. یه کارتی داشتیم به اسم کیف پول، همین الان هم هست. 300 لیتر بنزین در آن بود، لیتری 400 تومان. ما می گفتیم آقا وقتی بنزین می زنید به جای پول نقد کیف پول را انتخاب کنید تا از کارت بانکی تان کم شود، نه اینکه پول ندهند، پول از آنها کم می شد ما کارت سوخت ندادیم. کارت ها هم برای بانک ملت بود، می توانستند آن را بزنند و از آنها پول کم شود.

یکی از افرادی که با او چالش داشتید عادل فردوسی پور بود و برنامه 90، رابطه شما با عادل چطور بود؟

من با عادل تا چند وقت پیش به صورت تلفنی سلام و علیک داشتیم. منتها یک کاری کرد من هم بهش پیام دادم دیگر کاری باهات ندارم و باهات قهر می کنم که چرا این حرف را زدید؟ تقریبا یک سال نشده .از یک سال پیش کاری کرد که باعث شد دیگر رابطه ای نداشته باشیم. او یک فیلم مستندی را ساخت و منتشر کرد که من ناراحت شدم، او توضیح داد که من منظورم این نبوده و فلان و این ها، همان مصاحبه‌اش با جهانبخش، من خیلی از او ایراد گرفتم، که چرا باید با کشور، پرچم خودمان ایران این طور رفتار کنی، او گفت اگر مصاحبه را کامل ببینی متوجه می شوی.قصد من تخریب و تضعیف ممکلت نبوده است. گفتم من حرف هایت را قبول ندارم و تا قیامت دیگر نمی خواهم ببینمت.

حالا جدا از مشکلی که با هم دارید به نظر شما جای او در فوتبال خالی نیست؟

ببخشید؛ببخشید این را می گویم، بالاخره آدم ها می آیند و می روند، هیچ پستی برای هیچ کس ماندگار نیست.آدم های بزرگی در این جهان بودند که آمدند و رفتند. من و فردوسی پور مگر جاودانه ایم؟ ما هم یک دوره بودیم و قرار نیست همیشگی باشیم.

شما می خواستید رئال مادرید را به ایران بیاورید؟

رئال را آقای سیاسی قبل از من می خواست بیاورد، من در جریان رئال مادرید نبودم، من با آث میلان قرارداد نوشتم، اول پیشکسوت هایش را آوردیم و بعد قرار شد آکادمی مشترک بزنیم و بازی های دوستانه در یخش پایه ها برگزار کنیم، آن زمان آقای رحمان رضایی کمک زیادی به ما در این مورد کرد. ولی رئال در زمان من نبود.

بزرگ ترین حسرت تان از زمان حضور در پرسپولیس چیست؟

اجازه ندادند من کارهای اقتصادی را در پرسپولیس انجام بدم، فرصت به من ندادند.

یک مصاحبه در گذشته داشتید که گفته بودید دوست دارید امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی شود و حالا شد، به یاد دارید مصاحبه را؟

من با آقای قلعه نویی قبل از اینکه وارد فوتبال بشوم آشناییتی داشتم. شوخی شوخی به او گفته بودم جرات داری سرمربی پرسپولیس شوی؟و فکر می کرد اگر بیاید خراب خواهد شد.

عملکرد فعلی اش را در تیم ملی چطور می بینید؟

بالاخره چه اشکالی دارد یک ایرانی سرمربی تیم ملی باشد؟ تا کنون هیچ گاه موفقیت 100 درصد در تیم ملی نداشتیم و هر کسی که بوده وضعیت همین بود و اتفاق خاصی نیفتاده است.

یک نقل قولی هست که می گفتند شما فوتبالی نبودید و وارد فوتبال شده اید.حتی مجتبی محرمی را وقتی دیدید نشناخته‌اید، درست است؟

اولا اگر گفته باشم اشکالش کجاست؟ ولی یادم نمی آید گفته باشم.

کار دیگری که در پرسپولیس می خواستید انجام دهید توجه به رشته های منهای فوتبال بود، اصلا چه شد؟ بهداد سلیمی را پرسپولیسی کردید پولش را هم هنوز نداده اید.

بهداد سلیمی بود، احسان حدادی بود خدا بیامرز سیامند رحمان بود، تیم کشتی هم داشتیم، اگر بعد از 10 12 سال ادعا می کنند پولشان را نگرفته اند والا من نمی دانم.

می رسیم به بخض خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس.هر کسی در این مدت آمده فقط شعار داده.فکر می کنم شما هم سر این موضوع با آقای قربان زاده کل کل داشتید.به نظر شما این اتفاق رخ خواهد داد؟

آقای قربان زاده تشریف آوردند و خیلی گرم و پر انرژی.بعد کم کم شروع کردند به تاختن به باشگاه ها و مدیرعامل ها که می گفتند آنها بلد نیستند کار کنند.ما مدام می گفتیم آقای قربان زاده یک کمی آرام تر برو،این طور نیست و …مثلا پرسپولیس را سال گذشته آمدن خصوصی کنندو.هم از شرایطش خارج شد و هم خصوصی نشد.پرسپولیس هم چوب را خورد هم پیاز را.بحث تامین اجتماعی هم که منتفی شد و اصلا کار درستی نبود.الان پرسپولیس نمی داند چه کاره است.

فکر می کنید مشکل کجاست؟

مشکل این است که خصوصی شوند درآمدشان از کجا تامین می شود؟شما می خواهید پرسپولیس را بخرید.اولا چقدر بدهی دارد معلوم نیست.چاله و چوله های عمیقی دارد که مشخص نیست.چقدر درآمد دارد و مشخص نیست.چقدر بدهی دارد و به چه کسانی بدهی دارد؟شما می روید چنین باشگاهی را بخرید؟بخش خصوصی سازی وقتی اتفاق می افتد که حق پخش و کپی رایت و تمام منابع درآمدی اش را تضمین می کنید و می آیند و می خرند.الان شما می خواهید بانک بخرید.این بانک سرمایه مردم در آن خوابیده است.مردم در آن بانک حساب دارند و پول مردم است.بانکی که می خواهد بیاید یکی از این دو تیم را بخرد دارد از پول مردم استفاده می کند،آیا سود پول مردم بر می گردد؟یا فقط می خواهید هزینه کنید؟درآمد وهزینه شما با هم می خواند؟تراز مالی شما صفر می شود؟این ها ابهامات است که باید برطرف شود.اینها باید درست شود.

یکی از ماجراهایی که در دوران شما وجود داشت غش کردن محسن قهرمانی و سایر بازیکن ها بود و علی دایی هم خیلی شاکی شد.شما گفته بودید قهرماین تعادل روانی ندارد!

خود تلویزیون نشان داد.مهدوی کیا که دروغ نمی گوید.محمد نوری هم همین طور.همه افتادند غش کردند.خدا بیامرزد هادی نوروزی را.سرم وصل کرد.مهدوی کیا می گوید بالای سرم می چرخید.

بعد هم که ثابت شد کار خود پرسپولیسی ها بوده است.چرا باید این کار را می کردند سردار؟

یک موضوع پیچیده ای است که نمی شود آن را باز کرد.ما از خودی خوردیم.اما الان نمی شود حرفش را زد.گفتنش یک چیزهایی است که نمی شود گفت.

به آن هشت بازیکن تیم ملی ربط داشت؟

مستقیم نه!

سال بعد هم در اصفهان آن اتفاق داوری افتاد و ماجرای محسن قهرمانی.

خود محسن بیشتر از همه ضربه خورد.چند وقت پیش من را دید و گفت من آن کار را نکرده بودم.قسم خورد.من دیگر چه بگویم؟اما آن زمان ما با اطمینان حرف می زدیم و خیلی هم این بنده خدا تخریب شد.

کلا کار کردن با علی دایی چطور بود؟شما نزدیک به قهرمانی بودید با علی دایی.

علی دایی بالاخره علی دایی بود.به من فشار می آوردند که دایی را بر دارم.یک وزیری هم داشتیم که در یک جلسه ای گفته بود کاری می کنم که با 100 میلیون علی دایی را از توی هواداران سنگ بزنند.نمی دانم چه مشکلی با دایی دارند.

الان ارتباط دارید با دایی؟

نه خیلی.او دنبال کاسبی اش است.

سردار فساد در فوتبال وجود دارد یا ندارد؟

مگر جاهای دیگر نیست؟

جادو و جنبل چطور؟

زمان ما خیلی زیاد بود.

به شما پیشنهادی دادند؟

یک فیلم هایی بازی می کردند.در قبال اینکه بازی را در دقیقه فلان در می آوردند یک رقمی می گرفتند.

شاید اگر به آنها پول داده بودید در زمان خودتان یک جام می آوردید!

من اصلا اعتقادی به این چیزها ندارم.اصلا در فوتبال ما رسم شده بود.خیلی از تیم ها جادوگر داشتند.

نظر شما درباره مهدی تاج چیست؟

فکر می کنم این فدراسیون فوتبال جز کفاشیان و تاج تا آخر عمر ما کس دیگری را نبیند.آنها دیگر تکراری شده انند،مثل پوتین و مدودوف.تاج آدم خوبی است.

عملکردش قابل دفاع است؟

من کلا کارکرد فدراسیون را قابل دفاع نمی بینم.فدراسیون فوتبال ایران باید خیلی قویتر از این باشد اما تاج هم زحمت خودش را کشیده است.

هر آنچه دوست دارید به استقلالی ها در دوربین ما بگویید.

اولا که استقلالی ها و پرسپولیسی ها لذت فوتبال ایران را خلق کرده اند.کری خواندن شما استقلالی ها با ما در حد رعایت ادب و احترام خیلی جذاب است.این کری خوانی ها فوتبال را قشنگ کرده است و نفس فوتبال است.ولی من انتظارم این است که آن فرهنگ و مرام ایرانی را رعایت کنیم.اشکالی ندارد کری بخوانیم.انشاءالله تیم تان هم تلاشش را بکند تا بعد از پرسپولیس دوم شود.اما واقعیت این است که امسال با همه این مشکلات خوب جلو آمده است ولی ما چه کنیم که پرسپولیس هستیم و همیشه قهرمان.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)