رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای گفت: در آیین نامه مادر AFC برای کسب مجوز حرفه‌ای تغییراتی ایجاد کردیم.

مصطفی زارعی در مورد آخرین وضعیت دریافت مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها اظهار داشت: تمام مدارک را از باشگاه‌هایی که متقاضی دریافت مجوز حرفه‌ای در لیگ برتر فوتسال و حتی فوتبال بانوان بودند، دریافت کردیم. آخرین فرصت دریافت مدارک 31 فروردین بود و باشگاه‌ها تا 10 اردیبهشت فرصت تکمیل مدارک داشتند. از آن زمان کار بررسی مدارک را آغاز کردیم و این مرحله نیز به پایان رسیده است. گزارش خود را به اعضای هیات بدوی داده‌ایم و این هیات نیز در حال بررسی است. ان‌شاءالله تا پایان وقت امروز هیات بدوی صدور مجوز آراء خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام خواهد کرد.

وی افزود: پس از آن باشگاه‌هایی که مجوز نگرفته‌اند، 5 روز کاری فرصت دارند به رأی بدوی اعتراض کنند. اگر باشگاهی اعتراض کند، به استیناف می‌رود و کمیته استیناف صدور مجوز جلسه تشکیل می‌دهد. درنهایت پس از گذشت همه این مراحل 10 خرداد باید تمام نتایجی که به دست آورده‌ایم، طبق آراء کمیته بدوی و استیناف جمع‌بندی کرده و در آن زمان این آراء را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کنیم.

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای در خصوص بحث مالکیت مشترک باشگاه‌ها و اینکه چند روز قبل اعلام شد خلاصه تصمیمات مجمع عمومی دو باشگاه که در هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رئیس مجمع حمید سجادی بوده است، اعلام شد و این مدرک نیز به دست AFC رسیده، عنوان کرد: تشخیص هیات بدونی و استیناف ما است که در زمان خودش در باره این موضوع اظهارنظر کند و من نمی‌توانم درباره‌اش نظر بدهم.

زارعی در مورد اینکه آیا به باشگاه‌ها اعلام شده موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای شده‌اند یا خیر، گفت: باشگاه‌ها می‌توانند فرآیندها را پس از پایان وقت اداری امروز در سامانه کلات ببینند.

وی در مورد تفسیرهای متعدد از بند L03 در خصوص زمان مشخص شدن مالکیت باشگاه‌ها و اینکه باید سه ماه قبل تکلیف مالکیت مشخص می‌شد گفت: این تفسیر درست نیست و ابهام دارد. خواهش می‌کنم به این بند دقت کنید. برای مجوز باشگاهی یک آیین نامه مادر داریم که مربوط به AFC است. کنفدراسیون فوتبال آسیا این آیین نامه را برای کشورهای عضو ارسال می‌کند که این کار مرداد سال گذشته برای ما هم انجام شد. کشورهای عضو می‌توانند روی آیین نامه مادر اصلاحاتی انجام بدهند به این شرط که به حداقل الزامات و تاریخ‌های اساسی دست نخورد، اما هر کشور می‌تواند الزامات را برای خودش ارتقا بدهد یا بندهایی که مدنظرش هست در آیین نامه بگنجاند. ما هم در این آیین نامه تغییراتی ایجاد کردیم.

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای تأکید کرد: ماده L03 یک بند الزامی AFC است که اجازه نداریم هیچ گونه تغییری در آن اعمال کنیم. ابهامی که ایجاد شده مربوط به ترجمه بند 2 این ماده است. در این بند متن انگلیسی به صراحت می‌گوید اظهارنامه‌ای که متقاضی مجوز در سامانه بارگذاری می‌کند، نباید قدیمی و سه ماه از آن گذشته باشد. این موضوع را در فرایند کسب مجوز به همه باشگاه‌ها اعلام کردیم. باید اظهارنامه همه باشگاه‌ها از 30 بهمن سال گذشته به بعد باشد. خوشبختانه هیچ باشگاهی در این زمینه اشتباه نکرده و همه تاریخ‌ها جدید است. در این زمینه مشکلی نداریم. ابهام مربوط به ترجمه فارسی این بند بوده، اما این ترجمه فارسی هم اشتباه نیست. متن انگلیسی این بند نیز کاملا شفاف و واضح است و همه رسانه‌ها نیز به آن دسترسی دارند. 

زارعی در خصوص اینکه آیا بهتر نیست در مورد مالکیت مشترک پرسپولیس و استقلال شفاف صحبت کند، گفت: اظهارنظر من ارزشی ندارد، زیرا حق رأی ندارم، نظر اعضای بدوی و استیناف ما ارزشمند است. این اعضا نیز با دقت بسیار زیاد این نکته را بررسی کردند. L03 که بند مالکیت است، یک اظهارنامه است. خواهش می‌کنم به این موضوع عنایت کنید. باشگاه اظهار می‌کند مالک اصلی من فلان شخص یا مجموعه است. اظهارنامه توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا، هیات بدوی و استیناف مورد قبول قرار می‌گیرد و پس از آن افراد می‌توانند مدارک و مستنداتی در تأیید آن اظهارنامه بخواهند، ممکن است این اسناد را از ما بخواهند یا نخواهند. استقلال و پرسپولیس نیز اظهارنامه خود را ارائه کرده‌اند، به همین دلیل اظهارنظر من نه تنها ارزشی ندارد، بلکه کمکی هم به رسانه‌ها نمی‌کند.

وی در باره اینکه آیا باشگاه دیگری در آسیا در خصوص مالکیت مشترک چنین بحثی دارد، توضیح داد: اهالی رسانه جزئیات را بهتر از من می‌دانند. بد نیست بروید و باشگاه‌های عربستانی را بررسی کنید. در این کشور فقط 8 باشگاه مجوز گرفته‌اند، ببینید سهامداران آنها کجا هستند. آیا رسانه‌های عربستانی هم به این اندازه که ایرانی‌ها به مالکیت استقلال و پرسپولیس گیر داده‌اند، به بحث مالکیت باشگاه‌های خود ورود کرده‌اند. من دفاع نمی‌کنم.

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای در خصوص اینکه بهتر است شفاف‌سازی‌های لازم انجام شود تا مردم بدانند این موضوع مشکل‌ساز خواهد شد یا خیر، پاسخ داد: در سال‌های گذشته پرسپولیس و استقلال به خاطر مالکیت مشترک حذف نشدند. آنها اشکالات فراوانی داشتند؛ یکی از این اشکالات هم اظهارنامه‌شان بود، اما اینکه فکر کنید سال گذشته AFC گفته فقط به این دلیل که مالکیت استقلال و پرسپولیس مشترک بوده حذف شده‌اند، درست نیست. ممکن است این موضوع یکی از دلایل باشد، اما مسائل دیگری مثل بدهی‌ها، مدارکی که به درستی بارگذاری نشد، کلاس‌های آموزشی و… در این امر دخیل بود. 

زارعی در خصوص اینکه باشگاه‌های نفتی درخواست صدور مجوز حرفه‌ای نداشتند، عنوان کرد: 14 باشگاه در لیگ برتر متقاضی دریافت مجوز حرفه‌ای بودند، اما نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان هیچ درخواستی برای دریافت مجوز نداشتند. مدرکی هم بارگذاری نکردند. این باشگاه‌ها را به کمیته انضباطی معرفی می‌کنیم تا مطابق آیین نامه جرائم با آنها و تمام باشگاه‌هایی که مجوز نمی‌گیرند، برخورد کند. بر اساس دستورالعمل جرائم انضباطی خود حق داریم باشگاه‌ها را جریمه کنیم و حتما این کار را انجام می‌دهیم. از دوستان انضباطی می‌خواهیم جرائم سخت‌گیرانه‌ای هم در نظر بگیرند.

وی در خصوص اینکه آیا باشگاه‌هایی که به تازگی از لیگ یک به لیگ برتر صعود کرده‌اند در فرایند مجوز حرفه‌ای شرکت داشته‌اند، اظهار داشت: آیین نامه مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌های لیگ یک نیز مصوب شده و به باشگاه‌های این لیگ نیز ابلاغ شده است. زمان بندی مربوط به این لیگ مقداری عقب‌تر است، اما آنها نیز مدارک خود را بارگذاری می‌کنند. متأسفانه باشگاه شمس آذر قزوین که به لیگ برتر صعود کرد هنوز مدرکی بارگذاری نکرده است. سایر باشگاه‌های در آن سطح مشغول بارگذاری مدارک هستند، و اگر تا پایان مهلت باشگاه‌های حاضر در لیگ یک مدرک بارگذاری نکنند حتما کمیته انضباطی جرائم مخصوصی برایشان در نظر می‌گیرد.  جرائمی مثل مباحث مالی، بازی در زمین بی‌طرف، بدون تماشاگر شدن بازی‌ها و… جزو جرائم انضباطی است. سقوط به رده پایین‌تر مربوط به زمانی می‌شود که یک باشگاه چند فصل در فرایند مجوز حرفه‌ای شرکت نکند. ممکن است الان این جریمه برای آنها اجرا نشود، اما مطمئنا جرائم سخت‌گیرانه‌ای برای باشگاه‌هایی که در فرایند شرکت نکنند در نظر گرفته خواهد شد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)