مرجع خبری پرسپولیس : به دنبال و انتقادها و اتهام‌هايي كه حسيني رييس هيات‌مديره باشگاه سپاهان نسبت به مديريت قبلي اين باشگاه داشت و البته با واكنش پورسينا رييس پيشين هيات مديره هم مواجه شد، محمدرضا ساكت مديرعامل پيشين سپاهان بالاخره سكوت خود را شكست و پاسخ جز به جز ادعاهاي مطرح شده از سوي حسيني را داد. پيش‌بيني مي‌شد ساكت كه به زعم بسياري از اهالي فوتبال مديريت سازمان‌ يافته‌اي را طي 10 سال در سپاهان دارد، نسبت به چنين انتقادي ساكت ننشيند.

محمدرضا ساكت در گفت‌وگوي تفصيلي در اين‌باره ابتدا اظهار كرد: بنده در طول 2 ماه گذشته به احترام مسوولان شركت فولاد مباركه و رحيمي مديرعامل كنوني باشگاه كه او را يك سپاهاني اصيل دانسته خيلي صحبت‌ها و اتهام‌هاي زيرپوستي را تحمل كردم. به شدت مخالف اين فرهنگ زشتي هستم كه وقتي مديري از مجموعه‌اي جدا مي‌شود، افراد قبلي و بعدي بخواهند توي صورت همديگر پنجه بندازند!

*** شعارهاي هواداران معترض، منسوب به من نيست

وي افزود: بنده يك لحظه فكر نكردم كه رحيمي در مسووليت جديد دچار مشكل شود و معتقدم سپاهان با حضور او روزهاي خوبي را خواهد داشت؛ معمولا در كشور ما هر تغييري در بخشي ايجاد مي‌شود، فرهنگ عمومي مرتبط با آن بخش، دير با موضوع كنار آمده و صبوري‌ها كم است؛ حتي در زماني كه خودم سرمربي تيم را عوض كردم، از سوي عده‌اي از هواداران مورد حملات شعاري قرار گرفتم كه همه اين‌ها طبيعي است. هيچ حركتي از سوي هواداران را منسوب به خود نمي‌دانم.

*** خط دادن به هواداران اتهام كذب و زشتي بود كه به بنده دادند

ساكت تاكيد كرد: بنده سوگند مي‌خورم كه كوچكترين پالسي نسبت به اعتراض‌هاي اخير بعضي از هواداران سپاهان نداشته و اين كار را بسيار كثيف مي‌دانم. ضمن اينكه تهمت‌هاي مطرح شده از سوي حسيني در اين‌باره را بسيار زشت دانسته و همگي را تكذيب مي‌كنم. خيلي از مسوولان امنيتي و اجرايي باشگاه مي‌توانند شهادت دهند كه از آنها خواهش مي‌كردم در واكنش به اعتراض‌هاي هواداران سعي كنند آنها را توجيه كنند، اما اكنون اتهامي بزرگ و غيرواقعي به من زده‌اند! بنده وقتي از مجموعه سپاهان جدا شدم، احساسم بر اين بود كه هر گروهي مي‌تواند متفاوت از گروه ديگر كار كند و دوستان بايد كارشان را انجام دهند.

*** به اذعان سازمان ليگ سپاهان شفاف‌ترين قراردادهاي مالي با بازيكنان را دارد

مديرعامل پيشين باشگاه سپاهان در واكنش به يكي از ادعاهاي حسيني مبني بر ديده شدن دلالي در زيرمجموعه باشگاه و حتي در بسته شدن ليست بازيكنان اين فصل تيم فوتبال سپاهان، گفت: در اين جا همه را رجوع مي‌دهم به مصاحبه‌هايي كه حدود يك‌ماه و نيم پيش از سوي سازمان ليگ برتر مطرح شد كه در آن سپاهان يكي از معدود باشگاه‌هاي كشور بود كه شفاف‌ترين قراردادهاي مالي را با بازيكنان داشت. اصلا رويه سپاهان طي سال‌هاي گذشته اين بوده كه تمام مذاكرات با حضور خود بازيكن و حتي بعضا در جلسات هيات مديره صورت گرفته است. هر مربي كه انتخاب مي‌شد ليستي از بازيكناني را در هيات مديره مطرح مي‌كرد و ما هم از بازيكنان دعوت به مذاكره داشتيم.

*** اتهام وجود دلالي در قراردادهاي سپاهان گناهي نابخشودني است

وي ادامه داد: تمامي قراردادهاي باشگاه سپاهان داراي مصوبات هيات مديره است و حتي يك مورد دلالي در هيچ‌كدام از آنها ديده نمي‌شود. بنابراين اتهام‌هاي زده شده در اين‌باره را بسيار زشت مي‌دانم كه حتي بر عليه هفتاد، هشتاد نفر از پرسنل شريف و زحمت‌كش باشگاه هم بود! كوچكترين دلالي در قراردادهاي ما نيست و حتي اگر ايجنت رسمي هم وظيفه مديريت برنامه‌هاي بازيكني را داشته، قطعا با حضور خود بازيكن بوده است. ادعاي مطرح شده عليه اين موضوع گناهي نابخشودني در حق مجموعه سپاهان بود كه نمي‌توانم از آن بگذرم.

*** در ادعاي  اجراي قانون سقف قراردادهاي امسال و پيشنهاد به رحمتي تناقض وجود دارد!

ساكت تاكيد كرد: حتي رويه باشگاه سپاهان در بستن ليست امسال هم همين بود و آقاي حسيني در 97 درصد مذاكرات شخصا حضور داشت و لحظه به لحظه در جريان كار بود. طرح اين ادعاي كذب كه در بستن ليست امسال ردپاي دلال وجود داشته، وصله ناچسبي است كه اتفاقا خودش را هم شريك مي‌كند. همچنين در موضوع سيدمهدي رحمتي هم بايد خاطرنشان كنم كه حسيني از زماني كه برسر كار آمده در بحث رعايت سقف قراردادها در بخش‌هايي سپاهان دوره‌هاي پيشين را سيبل كرده است. اينكه ايشان همواره تاكيد كند در سپاهان امسال سقف قراردادها رعايت شده و دوباره بگويد حاضر بوديم 10درصد بر مبلغ قرارداد رحمتي كه بخاطر شرايط خاص بالاتر از سقف بوده پرداخت كنيم، اينجا يك تناقض و پارادوكسي در ادعاهاي او بوجود مي‌آيد كه قابل توجه است!

*** هيچ باشگاه ايراني مالكيت زمين و سالن براي 73 تيم ورزشي ندارد

مديرعامل پيشين باشگاه سپاهان درباره ادعاي عدم فعاليت‌هاي كافي در بخش كارهاي زيرساختي و عمراني باشگاه و اجاره‌اي بودن زمين‌هاي مسابقات و تمريني سپاهان كه از سوي حسيني مطرح شد نيز گفت: سپاهان 73 تيم ورزشي دارد كه همه آنها نيازمند زمين‌هاي چمن، سالن‌هاي چندمنظوره، استخر، سالن‌هاي براي رشته‌هاي رزمي، واليبال، هندبال، فوتسال و… متعدد است كه قطعا نه در توان باشگاه سپاهان و نه هيچ باشگاه ديگري در كشور است كه بخواهد خودش همه امكانات مربوطه را بسازد. حتي باشگاه ذوب‌آهن هم كه اكنون ورزشگاه فولادشهر را دارد براي فعاليت بسياري از تيم‌هاي ورزشي خود زمين اجاره مي‌كند. سپاهان البته در صفاييه داراي مجموعه‌اي است كه در آن 7 سالن مجهز براي رشته‌هاي مختلف، زمين چمن و… وجود دارد؛ به تملك رسيدن چنين مجموعه‌اي از اقدامات بزرگ و ارزنده سيستم مديريت قبلي بوده است.

*** خريد مجموعه باغ‌ فردوس از اقدام‌هاي مهم مديريتي است

وي ادامه داد: همچنين با توجه به اينكه باشگاه پلي‌اكريل ديگر قصد فعاليت ورزشي نداشت، 25 هكتار زمين تحت مجموعه باغ فردوس را در زماني كه مهدي تاج و پورسينا هم در هيات مديره بودند، با حمايت مسوولان شركت فولاد مباركه خريداري شد و تامين اعتبار آن هم از محل سهم 30درصدي تربيت بدني استان از آن يك‌درصدي بود كه كارخانه فولاد مباركه بايد در ورزش هزينه مي‌كرد. چرخش اين اعتبار به داخل مجموعه سپاهان در طي چند سال كه با همكاري استانداري و تربيت بدني وقت از اقدامات مهم مديريت قبلي بود. ارزش باغ در آن زمان 14 ميليارد تومان بود كه 10ميليارد پرداختيم و مابقي هم مدتي پيش تسويه شد؛ مجموعه فردوس اكنون بيش از 70 ميليارد تومان ارزش ريالي دارد.

*** با پيگيري‌هاي سميعي‌نژاد، دعاوي حقوقي درباره باغ فردوس به نفع فولاد مباركه خاتمه يافت

ساكت گفت: اين نكته را يادآور مي‌شوم كه در آن زمان با توجه به اينكه امكان خريد ملكي براي باشگاه‌هاي دولتي وجود نداشت و با توجه به اينكه باشگاه در حوزه حرفه‌اي فعال بود، تملك مجموعه به شكل فوق صورت گرفت و سال گذشته هم سميعي‌نژاد مديرعامل كارخانه فولاد مباركه با پيگري‌هايي كه انجام داد مالكيت مجموعه براي فولاد مباركه سپاهان‌ را در دعاوي حقوقي مطرح شده، قطعي كرد. بي‌ترديد بخاطر تعداد زياد هواداران سپاهان، نياز است تا مسابقات تيم فوتبال ما در يك ورزشگاه بزرگ و ملي برگزار شود كه سال‌ها در نقش‌جهان بازي كرديم و همگان از وضعيت كنوني و روند ساخت و بزرگتر شدن ورزشگاه اطلاع دارند.

*** آقايان نرفتند ببينند كه باشگاه مجهز به سيستم نرم‌افزاري شبكه‌اي است؟!

مديرعامل پيشين باشگاه سپاهان همچنين در واكنش به موردي ديگري مبني بر اينكه فعاليت‌هاي اداري باشگاه تحت سيستم نرم‌افزاري مشخص ثبت و ضبط اطلاعات نيست، اظهار كرد: متعجبم از ادعاي مطرح شده در اين‌باره چرا كه همه بخش‌هاي باشگاه به يك سيستم نرم‌افزاري شبكه‌اي و سراسري است كه تمامي موارد و اطلاعات لازم در آن ثبت مي‌شود. حتي مديران مختلفي چون مهندس‌ هاشمي‌طبا، كفاشيان، نبي، عزيزمحمدي و… وضعيت اداره باشگاه را ديده مي‌توانند صحبت‌هاي بنده را تاييد كنند. اينكه ايشان مي گويند چنين سيستمي در باشگاه سپاهان نيست شايد بخاطر اين بوده كه نرفتند اوضاع را ببينند يا اينكه به ايشان اطلاع‌رساني نشده است.

*** استانداري اصفهان هم به جهت ايجاد نشاط اجتماعي براي برگزاري مراسم جشن قهرماني تاكيد دارد

ساكت با رد اتهام ديگري مبني بر اينكه بعضي از اقوام او به واسطه برگزاري سه مرتبه جشن قهرماني در سپاهان، تامين مالي شده‌اند، توضيح داد: اول آنكه ما عقده قهرمان شدن نداريم كه بخواهيم براي يك قهرماني سه‌ مرتبه جشن بگيريم؛ ضمن اينكه طبيعي است در هر سالي كه سپاهان قهرمان مي‌شود همه هواداران انتظار برگزاري چنين جشني را دارند؛ حتي سال گذشته بخاطر مرحوم “شاطرزاده” اين جشن را برگزار نكرديم. حتي مسوولان استان اصفهان بخاطر ايجاد نشاط و شادماني اجتماعي در ميان مردم، نسبت به برگزاري مراسم فوق تاكيد دارند و خودشان هم در برنامه شركت مي‌كنند و ادعاي اهداي هديه از اين طريق به وابستگان، اتهام سراسر كذب، زشت و دور از انصافي است كه بخاطر طرح آن واقعا متاسفم!

*** با طرح ادعاهاي نادرست و قياس آن با باشگاهي ديگر  به ذوب‌آهني‌ها توهين شد

مديرعامل پيشين باشگاه سپاهان با بيان اينكه مقايسه مديريت‌هاي باشگاه‌ها با هم به دور از اخلاق حرفه‌اي است، خاطرنشان كرد: اينكه بخواهيم بعضي ادعاهاي نادرست را طرح و با مشكل باشگاه ذوب‌آهن قياس بگيريم، اين توهين به ذوب‌آهني‌هاست؛ لذا نبايد در چنين فضايي سوءاستفاده كرده و سپاهان را بدين شكل تخريب كنيم.

*** انتخاب سپاهان از سوي فيفا يك انتخاب داخلي و شعاري نبود!

ساكت در بخش ديگري از واكنش‌هايش درباره صفات شعاري بودن و تزويرگرايانه كه از سوي حسيني به مديريت او نسبت داده شده بود، تاكيد كرد: بنده در كارم نه شعاري دادم و نه تزويري در كار بوده است چرا كه معتقدم انتخاب سپاهان از سوي كميته آمار و اطلاعات فيفا به عنوان برترين باشگاه ايراني در دهه اخير يك انتخاب داخلي نبوده! نتايج و قهرماني‌هايي كه اين باشگاه طي ساليان گذشته در رشته‌هاي مختلف بدست آورده هم اتفاقي نبوده است. متاسفانه اينكه بخواهيم تاريخ يك باشگاه را با چنين ادعاهايي زيرسوال ببريم، تخريب گذشته سپاهان نيست؟! واقعا هدف از اين كار را نمي‌دانم! اين باشگاه از سال 1332 فعاليت دارد و در 10 سال گذشته هم موفق‌ترين نتايج را گرفته است.

*** تخريب تاريخ يك دهه باشگاه سپاهان چه معنايي دارد؟!

وي ادامه داد: بنده بارها در نهايت تواضع اعلام كردم موفقيت‌هاي سپاهان نتيجه تلاش يك شخص نيست و مرهون زحمات تك‌تك اعضاي مجموعه سپاهان از مديريت كارخانه و هيات مديره باشگاه گرفته تا مربيان، بازيكنان، مسوولان تيم، پرسنل و هواداران باشگاه است. تخريب يك دهه فعاليت اشخاص زيادي كه طي سال‌هاي گذشته براي اعتلاي نام سپاهان تلاش كردند، چه معنايي دارد؟! يك سيستم مديريتي جديد كه نبايد براي اثبات و مطرح كردن خود دست به تخريب تاريخ يك باشگاه بزند. نبايد شان و منزلت سپاهان را با چنين صحبت‌هاي بيهوده و بي‌اساسي زيرسوال ببريم. يك دهه افتخار و سربلندي سپاهان قابل تخريب نيست.

*** دوستان با مراجعه به چك‌ليست 2011سپاهان از وظايف تك‌تك افراد را مطلع شوند

مديرعامل پيشين سپاهان با رد نبود چك‌ليست‌هايي در باشگاه براي شرح وظايف مسوولان مختلف، توضيح داد: ما براي تمام بخش‌ها چك‌ليست‌هاي مشخص و سالانه داشتيم. اكنون نسخه‌اي از چك‌ليست آسيايي باشگاه براي سال 2011 در اختيار بنده هم هست كه وظايف هر بخشي از باشگاه قبل، حين و پس از هر بازي در ليگ قهرمانان آسيا در آن مشخص است. در اين موضوع از رحيمي مي‌خواهم با مراجعه به چك‌ليست سال 2011 باشگاه و مطالعه‌ آن كه مشروح وظايف تك‌تك افراد آمده به پاسخ لازم در اين‌رابطه برسند.

*** رحمان احمدي را براي يك فصل جذب كرديم نه يك مسابقه

وي در ادامه اين گفت‌وگو در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه علت ضعف مديريتي كه باعث حذف سپاهان از ليگ قهرمانان آسيا شد را چه مي‌دانيد، اظهار كرد: قضاوت خاصي در‌ اين‌باره نمي‌كنم و مسوولان فعلي را به چك‌ليست‌هاي موجود در باشگاه ارجاع مي‌دهم، هرچند روزهاي گذشته بعضي‌ها بخاطر اتفاق افتاده عذرخواهي كردند. همچنين بايد بگويم كه ما رحمان احمدي را براي يك فصل جذب كرديم نه يك مسابقه. ضمن اينكه هر بازيكني پيش از قرارداد با باشگاه سپاهان تمامي تست‌هاي پزشكي و اطلاعات مربوط به او، اخذ مي‌شود. احمدي هم مانند سايرين چنين پرونده‌اي دارد. اين اقدامات جزوي از سيستم ما بود كه در تمامي رده‌ها اعمال مي شود. ضمنا طبق بند يك چك‌ليست بازي‌هاي آسيايي 2011، تيم فوتبال بزرگسالان بايستي قبل از شروع مسابقات با تهيه آيين‌نامه‌هاي مسابقه و ايجاد ارتباط با روابط بين‌الملل و فدراسيون فوتبال و اخذ آخرين قوانين صورت مي‌گرفت. اشاره مي‌كنم نامه‌اي كه AFC براي فدراسيون درباره اعمال محروميت محمد علي‌احمدي بازيكن تيم ذوب‌آهن از اولين مسابقه تيمش در ليگ فرستاد و تاكيد كرده محروميت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا در مسابقات داخلي اعمال مي‌شود خود گواه بر ادعاي صحيح سپاهان در اجراي مقررات AFC است. طرح اعاده حقي كه اكنون سپاهان براساس ماده قانوني فوق دارد، بي‌راه نيست و اميدواريم كه به نتيجه برسد.

*** سپاهان هم مانند ساير باشگاه‌ها بدهي دارد و به معناي تخلف مديريت قبلي نيست

ساكت در توضيح موضوع بدهي‌هاي باشگاه نيز گفت: در مدت گذشته رييس هيات مديره بارها درباره بدهي‌هاي باشگاه صحبت كرده كه به رغم آنكه موضوعي معمول در همه باشگاه‌هاي كشور است اما تنها در سپاهان به دفعات بسياري مطرح شده است. تمامي اين بدهي‌ها داراي مصوبه هيات مديره و مستندات مالي است و اين بدهي‌ها به معناي تخلف مديريت قبلي نيست بلكه معمولا ناشي از عدم دريافت بودجه سالانه به طور كامل، عدم وصول مطالبات از بخش‌هاي درآمدزاي مختلف باشگاه، تامين هزينه‌ فعاليت‌هاي پيش‌بيني نشده و… است.

وي افزود: واقعا عدد بيش از 10 ميليارد توماني كه ايشان در اين‌باره مطرح مي‌كنند صحيح نيست و طبق مكاتبات كه مداركش درون باشگاه وجود دارد بدهي‌هاي سپاهان بين 5 ميليارد و 700 ميليون تومان تا 6 ميليارد تومان است. تمامي باشگاه‌ها بدهي‌هاي جاري دارند و بعضاي نسبت به آن اذعان مي‌كنند اما ظاهرا استثنائا درباره سپاهان با ادبيات ديگري مطرح شده و شائبه غيرقانوني بودن آن را متبادر مي‌سازد. افرادي كه چنين ادعاي كذبي را مطرح مي‌كنند را  به خدا واگذار مي‌كنم چراكه جز سياه‌نمايي غيرواقعي كاري ديگري نكردند.

*** دوستان از كوره در رفتند و حرف‌هايي به دور از وجدان و اخلاق زدند

وي ادامه داد: ممكن است بعضي باشگاه‌ها بدهي‌هاي انباشته‌اي داشته باشند كه در كوتاه مدت قابل وصول نيست اما چنين بدهي‌هايي در سپاهان وجود ندارد. تمام بدهي‌ها مربوط به همين يكي، دو سال اخير است كه بخشي پرداخت شده و مابقي هم با تعيين اعتبار از سوي كارخانه فولاد مباركه به راحتي پرداخت مي‌شود. متاسفانه التهابات اين روزها طوري شده كه عده‌اي از كوره در رفته و صحبت‌هايي به دور از ديانت، وجدان و اخلاق مي‌زنند. ما مجموعه‌اي بوديم كه كنار فعاليت‌هاي ورزشي، روي مسايل ارزشي و اخلاقي هم تاكيد زيادي داشتيم و معتقد بوديم شخصيت افراد نبايد زيرسوال برود. تاكنون چنين اتهام‌هايي عليه هيچ‌كدام از باشگاه‌هاي ايران در طي ساليان گذشته مطرح نشده و متاسفيم بعضي افراد آن را درباره پرافتخارترين باشگاه كشور در دهه اخير عنوان كردند!

*** فعاليت مديران سپاهان نبايد با طرح بعضي ادعاهاي كذب زيرسوال رود

وي تصريح كرد: تغييرات مديريتي در همه مجموعه‌ها وجود دارد و  بنده وقتي به نقطه‌اي رسيدم كه احساس كردم نمي‌توانم با باشگاه سپاهان همكاري داشته باشم يا دوستان علاقمند نيستند، خيلي راحت و شرافتمندانه كنار رفتم. فكر مي‌كنم ادعاهاي مطرح شده از سوي رييس هيات مديره سپاهان به نوعي فعاليت مديراني چون مهدي تاج و محسن پورسينا كه در هيات مديره‌هاي قبلي حضور داشتند را هم زيرسوال برد! وارد ساختن چنين اتهام‌هاي سنگين، شفاف‌سازي نيست. اسناد و مدارك تمامي ادعاهاي بنده در داخل باشگاه وجود دارد و واقعا نمي‌دانم بخاطر چه چيزي عاقبت و آخرت‌مان را با طرح اين حرف‌ها خراب مي‌كنيم!

*** در 10 سال گذشته بين 75 تا80 ميليارد تومان براي ورزش سپاهان هزينه شده است

مديرعامل پيشين باشگاه سپاهان با بيان اينكه تمام بودجه ريالي كه در 10 سال گذشته به سپاهان تعلق يافته بين 75 تا 80 ميليارد تومان است، خاطرنشان كرد: ساير اعضاي هيات مديره گذشته باشگاه مي‌توانند شهادت دهند كه ما در مدت اخير بيش از اين مبلغ را به عنوان بودجه دريافت نكرديم. اين را بايد با خروجي كار كه ارزش ريالي اموال باشگاه، نتايج و قهرماني متعددي كه در رشته‌هاي مختلف بدست آمده، ورزشكاران و قهرماناني كه به ورزش كشور معرفي شده مقايسه كرد. ما همچنين در بخش ورزش كاركنان هم فعال بوديم و در همين‌جا به تمامي پرسنل زحمت‌كش كارخانه فولاد هم اعلام مي‌كنم كه همواره سعي كرديم در نهايت صداقت و سلامت كار كنيم.

*** با اين حرف‌ها قلبم را شكستند!

ساكت با ابراز ناراحتي گفت: با اين حرف‌ها قلب مرا شكستند. من با تمام احترامي كه برايشان قايل هستم خدا را بين خودم و اين برادرم داور مي‌گيرم. آنچه در 10 سال گذشته انجام دادم تنها تلاش صادقانه‌اي براي موفقيت مجموعه سپاهان بود و همواره در اين راه با جديت كار كردم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)