یکشنبه 17 فروردین (15:55)

مرجع خبری پرسپولیس : افشین قطبی سرمربی تیم ملی نمی شود چون حامی سیاسی ندارد !

فدراسیون فوتبال که با فشار افکار عمومی و لابی‌های دولتی قدرت برای انتخاب یک مربی از میان سه گزینه موجود بر سر تیم‌ملی روبروست همچنان زمان می‌خرد تا یا بتواند با دلایل خاص خودش سازمان ورزش را قانع به انتخاب مربی مورد علاقه‌اش کند یا به فرمولی برسد که سرمربی مورد نظر دستگاه دولتی متولی ورزش را اصلح‌ترین کاندیدای پیش روی تیم‌ملی جلوه دهد.

 

دعوا بر سر گزینش قطبی یا دوقطبی مایلی‌کهن – قلعه‌نویی بزرگترین دردسر کفاشیان شده است. به همین دلیل او با تشکیل کارگروه نخبگان فوتبال کشور سعی دارد بار انتخاب مربی را به بدنه فوتبال منتقل کند و از این تاکتیک چند روزی زمان برای خود بخرد.

این اولین بار نیست که فدراسیون چنین جلساتی را برگزار می‌کند. پیش از انتخاب دایی هم این جلسات هم‌اندیشی بارها تکرارشد؛ «همه جمع شدیم و گفتیم مربی ایرانی، رفتند دنبال کلمنته . دوباره جلسه گذاشتند، گفتیم خارجی اسمی، دایی را آوردند.» این جمله را فیروز کریمی در وصف بی‌توجهی عوامل فدراسیون فوتبال به برگزاری جلسات هم اندیشی برای انتخاب سرمربی تیم‌ملی می‌گوید. اتفاقی که باعث شده هیچ کس به نشست‌هایی از این دست اهمیتی ندهد .

کفاشیان در پاسخ به علت چنین سازو کاری می‌گوید: «شاید حق با شما باشد اما واقعاً جلسات مشورتی سال قبل ما هیچ پشتوانه‌ای نداشت که به نظراتش توجه کنیم. بیشتر به گپ‌هایی دوستانه شبیه بودند تا کار کارشناسانه.» او اصرار دارد کارگروه فعلی به عکس بار قبل متشکل از نخبگان فوتبال کشور است که بر اساس معیارهایی و با توجه به شرایط خاص تیم‌ملی فارغ از اینکه گزینه‌ای که بر سر آن بحث می‌کنند داخلی است یا خارجی، می‌خواهند کسی را برگزینند که تیم‌ملی را به جام جهانی برساند. کفاشیان می‌گوید این بار نتایج به‌دست آمده از کمیته نخبگان در انتخاب مربی لحاظ می‌شود و در پاسخ به ادعای یکی از کاندیداهای مربیگری تیم‌ملی می‌گوید: «لحاظ می‌شود اما اینگونه که هرکسی را که نخبگان انتخاب کردند، قطعاً سرمربی نمی‌کنند و به سراغ دو گزینه دیگر میروند.»

نشست نهایی کارشناسان دیشب درحالی برگزار شد که روز گذشته منابع نزدیک به باشگاه استقلال و سازمان ورزش امیر قلعه‌نویی را سرمربی تیم‌ملی معرفی کردند. این خبر تا آنجا قوت گرفت که حتی مدیر استقلال در گفت و گو با ایسنا تأییدش کرد و خواست قلعه‌نویی همزمان با تیم‌ملی هدایت استقلال را هم بر عهده داشت باشد.

پایگاه قلم نیوز با اشاره به قوت گرفتن لابی‌های دولتی برای پررنگ شدن نام قلعه‌نویی برای نیمکت تیم‌ملی نوشت: «اگرچه این روزها کمتر نام امیر قلعه‌نویی در میان گزینه‌‌های سرمربیگری تیم‌ملی شنیده می‌شود اما رایزنی‌های مختلف برای حضور قلعه‌نویی در تیم‌ملی در حال انجام است و او در میان دیگر نامزدها برای رسیدن به تیم‌ملی شانس بیشتری دارد.»

در شرایطی قلعه‌نویی محتمل‌ترین گزینه برای سرمربیگری تیم‌ملی است که تقریباً وضعیت گزینه‌هایی مانند محمد مایلی‌کهن، افشین قطبی و فیلیپ تروسیه مشخص شده است.

مایلی کهن به دلیل درخواستش برای امضای قرارداد دو ساله با فدراسیون فوتبال اولین گزینه‌ای بود که از دور خارج شد. افشین قطبی هم به دلیل مصاحبه‌اش علیه سازمان تربیت بدنی با شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی شانس چندانی برای حضور در تیم‌ملی ندارد و فیلیپ تروسیه هم برای حضور در تیم‌ملی عراق در حال مذاکره با سران فدراسیون فوتبال عراق است. در این میان و با توجه به رایزنی‌های انجام گرفته از سوی برخی مقامات بلندپایه با مسئولان سازمان تربیت بدنی امروز شانس امیر قلعه‌نویی بیشتر از سایر گزینه‌ها شد. گفته می‌شود مسعود زریبافان رئیس مجمع باشگاه استقلال و از دوستان نزدیک رئیس‌جمهور یکی از حامیان اصلی قلعه‌نویی برای حضور او روی نیمکت تیم‌ملی است.» این حمایت درحالی انجام می‌گیرد که قلعه‌نویی حامیان سرسختی هم در سازمان ورزش دارد. او رابطه‌ای صمیمی با کیومرث هاشمی و پسر بزرگ محمد علی‌آبادی دارد؛ دو مردی که بیشتر تحولات ورزش در این سه سال گذشته بی‌اراده آنها رقم نخورده‌ است.

با این وجود کفاشیان خبر نزدیکی قلعه‌نویی به تیم‌ملی را با قاطعیت تکذیب می‌کند و می‌گوید: «باشگاه استقلال نظر خود را بیان کرده و ما مذاکره‌ای با سرمربی این تیم نداشته‌ایم. چه کسی گفته با قلعه‌نویی مذاکره کرده‌ایم؟ مشاوره با مربیان یا باشگاه‌هایی که تیم‌های لیگ برتری دارند دلیل بر آن نیست که مربی آن تیم صرفاً مد نظر ما است.در خصوص قلعه‌نویی ما با هیچ کس مذاکره نکرده‌ایم و اگر باشگاه در خصوص حضور وی در تیم‌ملی مصاحبه کرده، فقط اظهار نظر شخصی است نه چیز دیگری.» درست همزمان با تلاش‌های قلعه‌نویی، محمد مایلی‌کهن هم به پشتوانه حمایت‌های دولتی از سوی دکتر سعیدلو و مهرداد بذرپاش همچنان بختی بزرگ برای رسیدن به نیمکت تیم‌ملی دارد. هر دوی این دو گزینه‌های دولتی پیش از این دوره‌ای را در تیم‌ملی بوده‌اند و افکارعمومی نسبت به هردو نفر اعتماد ندارد.

در مقابل افشین قطبی است که نه تنها حامی سیاسی ندارد که به دلیل رفتارش منتقدان سرسخت دولتی دارد اما او محبوبیتی بالا میان افکار عمومی دارد. این خصیصه‌ای است که شانس او را در میان نخبگان فوتبال هم افزایش داده، همان طور که علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال این مربی را بهتر از گزینه‌های دیگر در این شرایط دشوار می‌داند. حشمت مهاجرانی یکی از اعضای برجسته شورای نخبگان فدراسیون فوتبال درباره انتخاب نامزد نهایی او و شاگردانش در کمیته فنی می‌گوید: «تیم‌ملی سه بازی دارد. سه برد می‌خواهد پس نیاز به یک مربی جسور دارد. کسی که دل نترس داشته باشد. کسی که اسمش را فوتبال آسیا بشناسد. کسی که مردم دوستش داشته باشند و بازیکنان تیم نسبت به آن حساسیتی نداشته باشند، کسی که…» مشخصاتی که اگر چه مهاجرانی نامی از نامزد مورد نظرش نمی‌آورد اماناخودآگاه نام قطبی را در ذهن تداعی می‌کنند. با این وجود این کمیته نقشی پررنگ در انتخاب سرمربی نخواهد داشت. یک عضو برجسته هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در این باره می‌گوید: «قرار شده نظر مشورتی کمیته نخبگان را به رأی در هیأت رئیسه بگذاریم و آن وقت سرمربی را انتخاب کنیم. ما رأی نهایی‌مان را تا عصر سه شنبه اعلام نمی‌کنیم. البته این یک حقیقت غیر قابل انکار است که در این مدت یکسری از گزینه‌ها مدام برای تغییر نظر اعضا لابی می‌کنند. از قدرت رسانه‌ای تا لابی‌های دولتی استفاده می‌کنند که کفه ترازو را به سود خود سنگین کنند.» این عضو برجسته باز هم تاکید می‌کند که آنها اگرچه با قلعه‌نویی مذاکره‌ای نداشته‌اند ولی پرونده این مربی هم در دست بررسی است. درست مثل مایلی کهن و قطبی. او می‌گوید این بار می‌خواهند بی توجه به فشارهای دولتی تصمیم بگیرند و برای همین، نیاز به زمان دارند.

او درست همان جملاتی را می‌گوید که کفاشیان هم به فارس تکرار کرده است. با این وجود وقتی فشارهای سیاسی را تأیید می‌کند نمی توان چندان امید داشت فدراسیونی که استقلال مالی ندارد بتواند برای انتخابی فوتبالی در برابر جریان پر فشار قدرت، قامت راست کند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)