مرجع خبری پرسپولیس : سازمان تربیت بدنی برای جام جهانی 2014 به فکر جذب یک مربی بزرگ برای تیم ملی فوتبال است.

 

«به فدراسیون فوتبال ماموریت دادیم تا یک مربی تراز اول دنیا را پس از جام ملتها برای تیم ملی استخدام کند.» علی سعیدلو درحالی که پله‌های ورزشگاه آفتاب انقلاب را همراه با دبیر سرویس منهای فوتبال خبرورزشی طی می‌کرد، این جمله را در پاسخ به سئوال خبرآنلاین مطرح کرد.

 

سؤالی با این مضمون: «آقای سعیدلو شما به علی فتح الله‌زاده ماموریت داده‌اید که برای تیم ملی مربی خارجی انتخاب کند؟» او در پاسخ به سئوال خبرنگار ما پس از تأیید اصل موضوع اینگونه توضیح داد: «ما در دیداری که با اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال داشتیم به آنها اعلام کردیم سازمان این آمادگی را دارد که همه هزینه‌های استخدام یک مربی بزرگ خارجی را بپردازد و به آنها ماموریت دادیم تا رایزنی‌های شان را در این زمینه آغاز کنند که بتوانیم یک مربی بزرگ خارجی را رأی بازی‌های جام جهانی 2014 برزیل در اختیار داشته باشیم. من هیچ ماموریتی را به شخص علی فتح الله‌زاده ندادم. بلکه ایشان هم به عنوان یکی از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون می‌تواند در این باره نقش داشته باشد.»

 

انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی، درست پس از جام ملتهای آسیا. این خواست جدید سازمان ورزش است درحالی که همه ایران امید بسته‌اند تا تیم ملی پس از ناکامی‌های سریالی خود بتواند با قهرمانی در جام ملتهای آسیا، مرهمی بر دردهای فوتبالی مردم بگذارد.

 

سعیدلو که قبل از این اولتیماتوم داده بود که از تیم ملی فوتبال در جام ملتهای آسیا تنها قهرمانی می‌خواهد با صور دستور کمیته انتخاب سرمربی خارجی، بر عزم جزم خود برای ایجاد تحول در تیم‌های ملی مهر تأییدی دوباره زده است. درحالی که افشین قطبی و تیمش حساس‌ترین روزهای قبل از جام ملتها را پشت سر می‌گذارند، سعیدلو جواز مذاکره با مربیان بزرگ خارجی را صادر می‌کند. سعیدلو که 6 ماه قبل و درحالی که فدراسیون فوتبال با مربی ترک تبار، فاتح تریم برای جایگزینی افشین قطبی به توافق قطعی رسیده بود، اجازه نداد تا قطبی قبل از پایان قراردادش تیم ملی را ترک کند، حالا دو ماه مانده به جام ملتهای آسیا، از تغییرات سخن به میان آورد.

 

علی فتح الله زاده، سرپرست موقت استقلال که اولین بار خبر از تشکیل کمیته انتخاب سرمربی داده بود در این باره به خبرآنلاین می‌گوید: «همان طور که آقای سعیدلو گفتند، من هم ادعا نکردم که این مسئولیت را بر عهده‌ام گذاشته‌اند. ماجرا یک کلاغ، 40 کلاغ شده بود. من گفتم ایشان از فدراسیون خواسته تا درباره نتخاب سرمربی بزرگ خارجی رایزنی کنیم و بر روی گزینه‌های جدی به جمع‌بندی برسیم تا بعد از جام ملتها بتوانیم یک انتخاب مناسب برای هدایت تیم ملی کشورمان داشته باشیم.»

 

اما آیا قرار است تیم ملی در مسیر رسیدن به قهرمانی جام ملتها ناکام بماند؟ آیا حتی مسئولان فدراسیون فوتبال امیدی به قهرانی این تیم ندارند و این ترس سبب شده که شخص اول ورزش کشور دستور آغاز مذاکرات برای انتخاب مربی خارجی را صادر کند؟ این پرسشی است که فتح الله‌زاده سعی می‌کند از پاسخ دادن به آن طفره برود: «این که بگوییم قهرمان نمی‌شویم نیست. به هر حال فدراسیون باید آمادگی همه حالت‌ها را داشته باشد. انشاالله که حتماً قهرمانی آسیا به ما می‌رسد.»

 

حبیب کاشانی عضو موقت هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و سرپرست موقت باشگاه پرسپولیس دیگر عضو فدراسیون است که در این زمینه اظهار نظر می‌کند. او در این باره می‌گوید: «اگر آقای سعیدلو این جمله را گفته‌اند و موضوع را طرح کرده‌اند درباره یک عرف رایج در تمام دنیا حرف زده‌اند. مگر مارکو فان باستن در تیم ملی هلند وقتی داشت تیمش را به بازی‌های یورو می‌برد، نمی‌دانست قرار است پس از پایان قراردادش، جایش را به فن مارویک بسپارد؟ مگر آراگونس با اسپانیا قهرمان یورو نشد اما از قبل می‌دانست که قرار است بعد از یورو جای او را بگیرد؟ افشین قطبی هم باید با این حقیقت کنار بیاید. این یک عرف رایج است که فدراسیون‌ها در آستانه پایان قراردادشان با یک سرمربی سعی می‌کنند برای آینده شان تصمیم بگیرند و این کار را هم شفاف اعلام می‌کنند. این حق فدراسیون فوتبال است و قطبی هم از این بابت ناراحت نمی‌شود.»

 

کاشانی البته ایرادی هم به شکل طرح این موضوع می‌گیرد و می‌گوید: «فکر نمی‌کنم این مسئولیت از سوی سازمان به فتح الله‌زاده داده شده باشد چون انتخاب مربی از وظایف رئیس فدراسیون است. اگر این طور که ماجرا در مطبوعات طرح شده همان واقعیت رخ داده باشد، فکر می‌کنم رئیس سازمان ورزش نباید این مسئولیت را به کسی غیر از رئیس فدراسیون واگذار می‌کرده‌اند.»

 

بحث برای یافتن جایگزین قطبی در شرایطی طرح می‌شود که فدراسیون علی کفاشیان در دو سال گذشته دو بار تجربه مذاکره با مربیان خارجی را داشته. بار اول وقتی ود که آنها به دنبال استخدام خاویر کلمنته اسپانیایی رفتند که حاصلش ضررر 80 میلیون تومانی برای شان بود. پولی که در اختیار ناصر شفق قرار گرفت تا او این مربی را جذب کند و بعد از آن جنجال‌های بسیاری را به پا کرد. شفق البته نمی‌خواهد در این باره چیزی بگوید: «بگذارید درباره آنچه رخ داد و ماجرای استخدام مربی خارجی من اصلاً چیزی نگویم. حتی علاقه‌ای ندارم که اگر قرار بر استخدام مربی جدید خارجی باشد در مذاکراتش نقشی داشته باشم.»

 

بار دوم هم سفر مهدی تاج به ترکیه و مذاکرات او با فاتح تریم و اسو گوران اریکسون بود که باغضب سازمان تربیت بدنی مواجه شد. تاج هم به همین دلیل حاضر نیست درباره بحث سرمربی تیم ملی سخن بگوید.

 

در مقابل اما افشین قطبی سرمربی تیم ملی سعی می‌کند از کنار این اتفاقات بهسادگی عبور کند. او چندی قبل در پاسخ به خبرنگار ما درباره آینده خود و تیم ملی و جام ملتها گفته بود: «من قراردادم تا پایان جام ملتهاست. فقط می‌خواهم تا آن روز در اوج موفقیت باشم. به یک روز پس از پایان بازی‌ها فکر نکردم و تصمیمی برای آینده ندارم. فکر می‌کنم فدراسیون و من بعد از این بازی‌ها می‌توانیم در این زمینه فکر کنیم.» او این جملات را درست قبل از سفر به اردن و در آخرین تمرین تیمش به زبان آورد و هنوز هم بر همان عقیده است اگرچه حاضر به انجام مصاحبه نمی‌شود.

 

اما تنها نکته این است که اگر تیم ملی توانست قهرمان جام ملتها شود چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا باز هم نظر فدراسیون و سازمان ورزش ایجاد تغییرات خواهد بود؟ در پاسخ به این سئوال سعیدلو به خبرآنلاین می‌گوید: «آن شرایط خاصی است که اگر اتفاق افتاد درباره‌اش تصمیم می‌گیریم. هدف ما موفقیت تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی 2014 است.»

 


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)