شنبه 28 دی (17:04)

مرجع خبری پرسپولیس : این برد یک ارمغان ویژه هم برای پیروانی داشت .

پرسپولیس برد می خواست و افشین برای کسب آن به هر ریسمانی چنگ می انداخت؛ حتی چهل و پنج دقیقه دفاع مطلق در نیمه دوم. سرانجام  این آرزوی پرسپولیس محقق شد و آنها توانستند با برتری یک بر صفر از سد فولاد بگذرند اما این پیروزی با مصائب فراوانی همراه بود. پیروانی برای آنکه  تیمش را از بحران  فنی  خارج  کند  ترکیب اصلی اش را با تغییرات زیادی مواجه کرد ؛ تبعید دوباره واعظی نا آماده به نیمکت ذخیره، استفاده مجدد از مسعود زارعی و انتقال محمد به دفاع چپ مهمترین جابجایی های پرسپولیس در منطقه دفاعی بودند. در خط میانی  محمد منصوری به علی واحدی نیکبخت اولویت داده شد و مهمتر از همه افشین برای اولین بار  آرایش تیمش را از  2-4-4 به 1-3-2-4 تغییر داد . دو باخت مقابل ملوان و ذوب آهن پیروانی را مجاب کرده بود با همان سیستم زمان قطبی  بازی کند اما  در سیستم مورد نظر او توره هرگز در موقعیت گلزنی نگرفت و همین امر موجب می شد مهاجم سنگالی پرسپولیس برای  دریافت توپ  مرتب با مدافعان حریف درگیر شود  که سرانجام این بازی فیزیکی چیزی نبود جز ده نفره شدن میزبان.

اولین موقعیت ویژه  این دیدار در دقیقه ده حادث شد جایی که کاپیتان باقری در باکس هجده قدم صاحب موقعیت شد اما  گویا او همه  دقت و قدرتش را در تیم ملی جا گذاشته بود؛ شوت  کریم  با فاصله زیادی به بیرون رفت.  پرسپولیس  بعد از این موقعیت  کنترل میانه میدان ر ا در اختیار گرفت  و طبق دستور کادر فنی،مهمترین  حربه آنها نفوذ از جبهه چپ بود؛  جایی که محمد به همراه منصوری وظیفه نفوذ و ارسال توپ را به عهده داشتند با این وجود  در تمام طول  چهل و پنج دقیقه نخست این دو برای یک بار هم نتوانستند توپ صحیح و هدفمندی را  ارسال کنند.  در سوی مقابل مسعود زارعی تنها وظیفه  حضور در  پنجاه متر زمین خودی را  داشت بنابراین  علی کریمی  مرتب به میانه میدان متمایل می شد  . با این وجود  تنها گل بازی از روی حرکت کریمی به وجود آمد . شماره هشت پرسپولیس  در تنها فرار این تیم از سمت راست وارد هجده قدم شد که نفوذ او یک پنالتی را برای شاگردان پیروانی  به ارمغان آورد. تکل ناجی بداوی به جای توپ، ساق کریمی را هدف گرفت  تا مازیار  زارع  برخلاف دیگر پنالتی زن های این تیم ،خیلی ساده  دروازه کارلوس آلبرتو را فتح کند.  این گل می توانست فونداسیون یک پیروزی  راحت و قاطع را پی ریزی کند چرا که تجربه بازی های  قبل فولا  می گوید شاگردان جلالی  تنها زمانی خطرناک ظاهر می شوند که تیم حریف برای گلزنی  یکپارچه حمله می شود و آنها در ضد حملات  برق آسا  کار را تمام می کنند . چند ماه قبل درست با چنین روشی  انها موفق به عبور از استقلال در ورزشگاه آزادی شدند اما گل زارع  تمام  تاکتیک فولاد را  تغییر داد. پرسپولیس در پانزده دقیقه  انتهایی نیمه  نخست  فرصت داشت تا با همین تاکتیک  گل دوم را به ثمر برساند اما  اشتباه بچگانه توره  باعث شد  انها  در واپسین دقایق این نیمه  ده نفره شوند . کارت زرد  دوم  رفیعی به منزله اخراج  ابراهیم توره بود ؛  مهاجمی که  هرگز در موقعیت گلزنی قرار نگرفت و بازی سر درگم  او در نهایت بیشترین ضرر را به پرسپولیس  وارد کرد. آغاز نیمه دوم با تغییر تاکتیکی پیروانی همراه بود  او برای پر کردن جای خالی توره ، علی کریمی را به خط حمله منتقل کرد و محمد منصوری رابه جای کریمی به سمت راست برد . پرسپولیس قصد داشت با تاکتیک دفاع و ضد حمله، مدافعان فولا د را غافلگیر  کند اما  چند عامل موجب شد انها هیچ گاه نتوانند در ضد حملات کارساز ظاره شوند ؛ 1- سرعت کم کریمی  به عنوان  تنها مهاجم پرسپولیس که وظیفه فرار از بین مدافعان فولاد رابر عهده داشت 2- عدم بازی سازی مناسب از سوی باقری و سایر هافبک ها .  کاپیتان  که تا دقیقه هفتاد در زمین حضور داشت در تمامی بیست و پنج دقیقه ای که از نیمه دوم گذشته بود 5 بار توپ لو داد  و همین امر باعث فشار بیش از اندازه  به روی مدافعان  می شد .  پیروانی به خوبی متوجه این ضعف شد  و حضور بادامکی و نیکبخت در همین راستا صورت گرفت اما  کیفیت نازل دوبازیکن تعویضی  هیچ تحولی را در بازی پرسپولیس خلق نکرد. فولاد  در دقایق 77 ، 86 و 87 در سه موقعیت تقریبا ممتاز قادر بود کار را به تساوی بکشاند که بی دقتی مهاجمان این تیم مانع از این اتفاق شد.  سر انجام  به  هر نحوی که بود  میزبان توانست با یک یار کمتر پنجاه دقیقه مقاومت کند تا با پیروزی مقابل فولاد همچنان  جایگاه چهارمش ، که به وسیله صبا تهدید می شد را حفظ کند.
البته این برد ارمغان  ویژه ای برای پیروانی داشت ؛ هیات مدیره پرسپولیس که چهارشنبه ظهر برای استخدام بوناچیچ به توافق  کامل رسیده بود به یکباره تغییر نظر داد  و به گفته انصاری فرد انها دیگر لوکا را نمی خواهند ؛ این هم از معجزه مدیریت سه امتیازی !

مرجع خبری پرسپولیس با برداشت از مقاله مهدی طاهرخانی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)