پرسپولیس دقیقا ۵۱ سال قبل بزرگترین پیروزی خود در تاریخ دربی پایتخت را مقابل تاج (استقلال) کسب کرد.

دو تیم استقلال (تاج سابق) و پرسپولیس شانزدهم شهریور سال ۱۳۵۲ و هنگامی که تب کشتی کشورمان را فرا گرفته بود، در چارچوب جام تخت جمشید به مصاف همدیگر رفتند. دیداری که قبل از شروع آن حتی خوش‌بین‌ترین هوادار پرسپولیس و بدبین‌ترین هوادار تاج هم فکر نمی‌کرد چنین نتیجه‌ای در آن رقم بخورد.

پیروزی ۶ بر صفر پرسپولیس

در مورد نتیجه مسابقه احتیاجی به هیچ توضیح اضافه‌ای نیست. پرسپولیس شش، تاج یا همان استقلال صفر! دیداری که همایون بهزادی مهاجم فقید پرسپولیس تیم ملی در آن هت‌تریک کرد، ایرج سلیمانی دو گل به ثمر رساند و البته حسین کلانی هم یک گل زد تا چنین نتیجه‌ای تاریخی رقم بخورد.

 

بهرام مودت، مسیح مسیح نیا، ابراهیم آشتیانی، رضا وطن خواه، جعفر کاشانی، اصغر ادیبی ،ایرج سلیمانی، علی پروین، اسماعیل حاجی رحیم پور، حسین علی کلانی و همایون بهزادی بازیکنان پرسپولیس در این شهرآورد بودند و استقلال با منصور رشیدی (ناصر حجازی)، محمدرضا عادلخانی، نصرالله عبداللهی، اکبر کارگر جم، علی جباری (کاپیتان)، کارو حق وردیان، عزت جانملکی، حسن روشن (هادی نراقی)، جواد الله وردی، جواد قراب، غلامحسین مظلومی (مسعود مژدهی) به میدان رفت.

چرا دربی ۶تایی از تلویزیون پخش نشد؟

این مسابقه دقیقا هنگامی برگزار می‌شد که رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۳ به میزبانی تهران در حال انجام بود و تیم ملی کشورمان به لطف مدال‌های طلای منصور برزگر، محسن فرح‌وشی و ابراهیم جوادی در کنار مدال برنز مرحوم محمدرضا نوایی توانست پس از اتحاد جماهیر شوروی روی سکوی دوم قرار بگیرد. هرچند شایعات بسیار زیادی مطرح است که تیمسار خسروانی رئیس وقت باشگاه تاج فیلم‌های تهیه‌شده از آن مسابقه را گرفت و اجازه پخش آن را نداد، اما اغلب خبرنگاران قدیمی تاکید دارند با توجه به این‌که در آن مقطع تلویزیون ایران فقط یک واحد سیار داشت و آن واحد هم برای پوشش رقابت‌های کشتی رفته بود، این بازی اصلا به شکل حرفه‌ای تصویربرداری نشد.

درگیری داخل رختکن استقلال پس از شکست سنگین

فضای رختکن تاج (استقلال) قبل از آن مسابقه کاملا متشنج بود و برخی از بازیکنان قدیمی این تیم با صراحت پیرامون آن صحبت می‌کنند. از قرار معلوم رایکوف فقید ابتدا می‌خواست منصور رشیدی را فیکس بگذارد و به همین خاطر ناصر حجازی مرخصی گرفته بود و چند روز سر تمرین نیامد. حجازی روز بازی به اردو رسید و مرد یوگسلاو ناگهان تصمیم گرفت که به این اسطوره فقید بازی بدهد. اتفاقی که باعث ناراحتی منصور رشیدی شد و فضای رختکن متشنج گردید. سرانجام پس از چند دقیقه تشنج، قرار شد خود رشیدی فیکس بازی کند. البته وقتی آبی‌پوشان با چهار گل از پرسپولیس عقب افتادند، حجازی به میدان فرستاده شد!

اعتراف رایکوف، یک سند تاریخی

قبل از این مسابقه رایکوف، سرمربی استقلال، در یک کری‌خوانی برای همتای انگلیسی خود در پرسپولیس که دو هفته بعد از بازی در دنیای ورزش منتشر شد، اعترافی انجام داد که می‌توان آن را یک سند تاریخی دانست.

وی قبل از این بازی گفته بود: « اگر تماشاگران پرسپولیس را من داشتم این تیم و هر تیم دیگری را در تهران با چهار گل شکست می‌دادم.»

این اظهار نظر به خوبی تفاوت و غیر قابل قیاس بودن دو تیم از نظر محبوبیت و تعدد هواداران در میان مردم و علاقمندان به فوتبال در آن دوران را، نشان می‌‌دهد.

یکی از معدود تصاویر باقی مانده از عجیب‌ترین دربی باشگاهی ایران همین عکس است که زنده یاد همایون بهزادی کاپیتان پرسپولیس و علی جباری کاپیتان استقلال در حضور داور رومانیایی دربی یعنی نیکولای پتروچی آنو مراسم آغازین مسابقه را برگزار و با یکدیگر روبوسی می کنند.

شنیدن یک خاطره جالب از همایون بهزادی در خصوص دربی ۶ تایی‌ها خالی از لطف نیست. بهزادی درباره این دیدار تاریخی گفته بود: من با پیراهن پرسپولیس ۴ بار به استقلال گل زدم که سه گل آن مربوط به دیدار معروف ۶ تایی‌ها بود. در برد ۶-۰ برابر استقلال و زمانی که گل ششم را وارد دروازه مرحوم ناصر حجازی کردم او مرا بغل کرد و بوسید. هیچوقت آن صحنه را فراموش نخواهم کرد. حجازی با آن حرکت درس بزرگی به من داد.

تصویری از تیم فوتبال پرسپولیس مشاهده می کنید که پیش از شروع آن دربی تاریخی ثبت شده است:

ایستاده از راست: اسماعیل حاج‌رحیمی‌پور، محراب شاهرخی، هادی طاووسی، ابراهیم آشتیانی، جعفر کاشانی، رضا وطن‌خواه، بهرام مودت و همایون بهزادی
نشسته از راست: محمد دستجردی، ایرج سلیمانی، اصغر ادیبی، بیوک وطن‌خواه، علی پروین، حسین کلانی و مسیح مسیح‌نیا

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)