سه شنبه 8 بهمن (14:10)

مرجع خبری پرسپولیس : 100 درصد سهام پرسپولیس در بورس !

شمارش معکوس لیگ هشتم که شروع می‌شود، نگرانی‌ها از آغاز درگیری دوباره فوتبال ایران با AFC شدت می‌گیرد. پایان لیگ هشتم به معنای اتمام فرصتی است که AFC به دولت نهم برای واگذاری باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی داده است.
در چنین شرایطی سازمان خصوصی سازی امروز اعلام کرده که قصد دارد تا 100 درصد سهام سازمان تربیت بدنی در موسسه فرهنگی-ورزشی پرسپولیس را در اسفند ماه به بخش خصوصی واگذار کند. اما اطلاعیه واگذاری این باشگاه، اولین و رسمی‌ترین اعتراف دولت به سودآور نبودن باشگاه پرسپولیس و آشفتگی نظام مالی آن است. چرا که برخلاف ژست‌های 4 سال گذشته این‌بار از واگذاری مزایده‌ای این باشگاه سخن به میان آمده است.
بدین‌ترتیب مشخص شد که باشگاه پرسابقه‌ای همچون پرسپولیس که تحت مدیریت و مالکیت دولت قرار داشته است چنان اسیر بی‌نظمی مالی و حقوقی است که حتی توانایی پذیرش در تالار فرعی بازار سهام تهران را ندارد.
 خصوصي‌سازي يا خودماني‌سازي؟
تالاری که امکان پذیرش شرکت‌ها با یک سال سودآوری و دورنمای روشن اقتصادی را داراست. البته کارشناسان سرمایه ثبت شده پایین موسسه فرهنگی- ورزشی پرسپولیس را نیز یکی از موانع ورود به بورس می‌دانند که به‌طور قطع کمتر از يك میلیارد تومان برآورد می‌شود که کف سرمایه شرکت‌های بورسی است.
البته کارشناسان بدبین معتقدند تعلل سازمان تربیت بدنی در تمهید شرایط ورود به بورس باشگاه پرسپولیس در چهار سال گذشته، قصدی مبنی بر خودمانی سازی این باشگاه پس از برگزاری مزایده این موسسه زیان‌ده را پشت سر داشته است.
ورود هدایتی به جمع هیات مدیره این باشگاه که از بازرگانان متمول ایرانی به شمار می‌آید از همان ابتدا نوعی مشتری یابی برای واگذاری کم‌ دردسر باشگاه و حذف سیاست واگذاری سهام پرسپولیس به هواداران بوده است.
چرا که با زیان‌ده جلوه دادن باشگاه، راه برای شرکت سرمایه گذاران حرفه‌ای به این واگذاری دشوار می‌شود.
کوتاهی در جذب موفق اسپانسر و تحمیل بدهی سنگین به این باشگاه، سکوت در برابر حق پخش تلویزیونی و تامین کپی رایت برند باشگاه‌ها، خلاصه اتهام‌هایی است که به سازمان تربیت بدنی وارد می‌شود.

 قانون داريم؟
در مقابل برخی کارشناسان اقتصاد ورزش بر این باورند که سازمان بورس و اوراق بهادار تهران نیز تا کنون تلاشی برای تهیه آیین‌نامه پذیرش باشگاه‌ها در بورس نکرده و هنوز سازمان خصوصی سازی نیز الگوی روزآمدی برای قیمت‌گذاری باشگاه‌های ورزشی ندارد.
کما اینکه هنوز قیمت پایه مزایده پرسپولیس نیز اعلام نشده، قیمتی که درصورت اعلام نیز به‌طور قطع با شبهه بسیار کارشناسان اقتصادی همراه خواهد بود. سوال اصلی این است که نیروی انسانی یا بازیکنان پرسپولیس که سرمایه اصلی این باشگاه هستند چگونه ارزش‌یابی خواهند شد؟
بنابراین اگر یک دلال خودرو برنده مزایده پرسپولیس شود و یک پیشکسوت این باشگاه که سرمایه لازم را نیز داشته باشد شکست خورده از مزایده بیرون آید، تکلیف اداره تخصصی باشگاه چه می‌شود؟ آیا سازمان خصوصی‌سازی به منظور تضمین آینده این باشگاه باید برای شرکت در مزایده صلاحیت حرفه‌ای قائل شود؟
 خودتان تكان بخوريد
همچنین مدافعان سازمان تربیت بدنی بر این نکته تاکید می‌کنند که تا کنون حتی باشگاه‌های خصوصی نیز نتوانسته اند از صداوسیمای جمهوری اسلامی حق پخش بازی دریافت کنند، آنگاه چگونه برای باشگاه‌های دولتی می‌توان با صدا و سیما وارد مذاکره شد؟
از سوی دیگر قانون کپی رایت همچنان در ایران اجرا نمی‌شود و بر این اساس خریدار باشگاه پرسپولیس نمی‌تواند خیلی به درآمد برند این باشگاه بدهکار، امیدوار باشد. عدم امکان فروش اختصاصی بلیت یا تبلیغات در زمین اختصاصی هم مزید بر ناامیدی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در این مزایده است.
با این وجود انجام این مزایده عده‌ای منتقد سرسخت دارد که اساس برگزاری این مزایده را زیر سوال می‌برند و آن را غیر قانونی می‌دانند. به اعتقاد مالکان باشگاه پرسپولیس در فاصله سال‌های 72 تا 80 خورشیدی  تعریف و مشخصات یک شرکت دولتی از منظر قانون را ندارد که بتوان آن را به عنوان یک شرکت دولتی در مزایده دولتی به نزدیکان دولت واگذار کرد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)