شفاي فوتبال با فيلتر؟ 

مرجع خبری پرسپولیس : نمي‌توانيم مراتب حيرت و شگفتي‌مان را از رفتار مردي پنهان كنيم كه اكنون به جاي مبارزه با زشتي‌هاي فراوان فوتبالي كه از مسوولان رسمي‌اش روايت مي‌كنند فقط 168 بازيكن و مربي منشوري دارد، به مقابله با يك اعتراض مدني، مرسوم و قابل قبول مثل «صدور بيانيه» برخاسته است.

 

1) خبر خوش براي فوتبال ايران اين است كه قاضي القضاتش سرانجام قيد جهانگردي را زد و پس از حضور در اتريش، ايتاليا و مالزي به ميهن عزيزمان بازگشت! اگر هفته پرماجراي اول رقابت‌هاي ليگ دهم در غياب رييس فدراسيون فوتبال، سرمربي تيم ملي كشورمان و نفر اول كميته انضباطي برگزار شد، چه باك كه حالا دكتر مجتبي شريفي برگشته و اتفاقا با توپ پر هم آمده است.

 

 احتمالا مي‌توان حماسه پايان سيروسياحت شريفي دور دنيا و رجعتش به خاك پدري را هم در زمره همان 47 موفقيت بزرگ ورزشي به حساب آورد كه اخيرا رييس سازمان تربيت بدني از آن ياد كرده بود. به هرحال از آنجا كه اردوهاي ملي هيچكدام از اعضاي فيفا بدون حضور رييس كميته انضباطي آن كشور امكان‌پذير نيست(!) ما هم از شريفي ممنونيم كه با حضورش در اروپا به رشد و غناي فوتبال كشورمان كمك كرد!

 

 

2) «صدور بيانيه ممنوع است و از اين پس كميته انضباطي سايت باشگاه‌هاي متخلف را مسدود خواهد كرد.» اين جديدترين اظهارات شريفي در بدو ورود به كشورمان است كه نشان مي‌دهد قاضي ارشد اين فوتبال از سفر دور دنيا «فيلترينگ» را سوغات آورده است!

اينكه مشاهدات رييس كميته انضباطي از پشرفته ترن قاره دنيا چه بوده كه حالا بلافاصله پس از حضور مجدد بر سر كارش دم از مسدود كردن پايگاه‌هاي اينترنتي باشگاه‌ها مي‌زند بر ما پوشيده است، اما نمي‌توانيم مراتب حيرت و شگفتي‌مان را از رفتار مردي پنهان كنيم كه اكنون به جاي مبارزه با زشتي‌هاي فراوان فوتبالي كه از مسوولان رسمي‌اش روايت مي‌كنند فقط 168 بازيكن و مربي منشوري دارد، به مقابله با يك اعتراض مدني، مرسوم و قابل قبول مثل «صدور بيانيه» برخاسته است.

 

اگرچه ادبيات ناخوشايند پايه‌گذار اين حركت – محمد مايلي‌كهن- نوعي روحيه پرخاشگرانه را در بيانيه‌هايي كه پس از آن منتشر شد باب كرد، اما ترديدي نيست كه در صورت اصلاح و تعديل چنين رويكردي مي‌توان به استقبال اين حركت رفت؛ چه اينكه اعلام مواضع رسمي و شفاف يك باشگاه روي پايگاه اختصاصي اينترنتي‌اش در سراسر جهان رواج دارد و نمي‌توان مديراني را كه در قبال مباحث روز جبهه مي‌گيرند، تخطئه‌ كرد. نمي‌دانيم جرم «قلم» چيست كه بسياري از دوستان صاحب منصب در فوتبال آن را – حتي از جانب مديران ورزشي- بر نمي‌تابند، اما اين را خوب مي‌دانيم كه با دستور سكوت صادر كردن ، هيچ چيز روبراه نخواهد شد.

 

3) رييس كميته انضباطي كه نزديك به دو سال قبل در اولين روزهاي حضورش بر اين مسند در فضايي هيجان‌آلود مدعي شد به هيچ وجه در دوران كاري‌اش تيمي را از حضور تماشاگران محروم نخواهد كرد، حالا رفته رفته ركورددار راه ندادن تماشاچي به استاديوم مي‌شود. ما با دست‌اندركاران و مسوولاني كه به وعده‌هايشان وفادار نيستند، قرابتي ديرينه داريم، اما رنج بزرگمان امروز اين است كه يكي مثل رييس كميته انضباطي هم سرانجام به شيوه مدرن مديريتي «پاك كردن صورت مساله» ايمان آورد!

 

مي‌توانيد همه سايت‌ها را فيلتر كنيد و حتي به سبك آن مقام مسوول در فلان تيم پر طرفدار پنبه روزنامه‌هاي ورزشي را هم بزنيد، اما اگر قصدتان درست كردن است- كه اي كاش همين‌طور باشد- يقين داشته باشيد كه با هيچكدام از اين كارها مشكلي را حل نكرده‌ايد؛ نه قانون بحث برانگيز سقف قراردادها را كه فقرا به كارشكني اغنيا اعتراض دارند، نه زدوبند و تباني را كه تحت هيچ شرايطي نمي‌خواهيد زير بارش برويد و نه ناچيز بودن پشه‌اي را كه مديران اين فوتبال پرواز مي‌دهند و گمان مي‌كنند «شاهين» است!

4 – اصلا همه زبان‌ها را ببريد و دور بيندازيد آقاي شريفي عزيز! ما از شما نخواهيم پرسيد چگونه سر از اين فوتبال بي حساب و كتاب در آورديد و چگونه استقلال كميته جزاي فدراسيون را از بين برديد تا بنا به اعتراف صريح علي كفاشيان، آقاي رييس و نايبش از مالزي براي اتفاقات رخ داده در تهران تصميم بگيرند. ما از شما نخواهيم پرسيد با متخلفان دانه درشت اين فوتبال كه حال و احوال‌شان مثل روز روشن است تا كجا مسامحه و مصالحه خواهيد كرد. همه چيز را فيلتر كنيد تا هيچ صدايي را نشنويد و در كنار شركاي لايق‌تان خاكستر اين فوتبال را هم به باد بدهيد. ما مدت‌هاست كه خاموشيم دكتر جان!

 

نویسنده: رسول بهروش

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)