با وجود گذشت پنج روز از اظهار نظر جنجالی مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر درباره چگونگی تعیین قهرمان، خبری از شفاف‌سازی او و سایر مسئولان این سازمان نیست.

سهیل مهدی مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر هفته گذشته و در حالی که فقط ۶ هفته از بازی‌های لیگ باقی مانده بود، اعلام کرد «در صورت تساوی امتیازات تیم‌های اول و دوم جدول، برای تعیین قهرمان، بازی رودررو مهم است و اگر در بازی رودررو هم دو تیم مساوی باشند ملاکِ تعیین قهرمان، گل زده در خانه حریف محسوب می‌شود».

همین اظهار نظر کافی بود تا صدای پرسپولیسی‌ها در بیاید و به این موضوع اعتراض کنند چرا که با این شرایط، شانس قهرمانی استقلال بیشتر است. دیدار رفت دو تیم به میزبانی استقلال با تساوی بدون گل به پایان رسید و در دربی برگشت که پرسپولیس میزبان بود، تساوی یک – یک رقم خورد. در این شرایط استقلال به دلیل گل زده در بازی برگشت که میهمان بود شانس بیشتری برای قهرمانی دارد.

پرسپولیسی‌ها در اعتراض به این اظهارنظر اعلام کردند که «اگر چنین موضوعی در مصوبات هیئت رئیسه سازمان لیگ بوده چرا به باشگاه‌ها ابلاغ نشده و اکنون که نزدیک به پایان فصل هستیم باید از این موضوع مطلع شویم».

بعد از این اظهارنظر هجمه‌های زیادی به سهیل مهدی وارد شد. رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم در تماسی با بهاروند سرپرست سازمان لیگ گلایه خود را نسبت به این اظهار نظر اعلام و بهاروند عنوان کرد «در این زمینه هر چه آیین نامه بگوید، عمل می‌کنیم».

با این حال با وجود گذشت چند روز از این ماجرا سهیل مهدی پاسخگو نیست تا در مورد این مصوبه شفاف‌سازی کند و اعضای هیئت رئیسه سازمان لیگ هم ترجیح می‌دهند اظهار نظری نداشته باشند تا تبدیل به گاف بزرگ نشود!

در تاریخ ۳ آبان سال ۱۴۰۰ در خبری که روی خروجی سایت سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال قرار گرفته موارد زیر به عنوان تصمیم سازمان لیگ برای تعیین قهرمان و تیم‌های سقوط کننده اعلام شد:

«بر اساس مصوبه هیئت رئیسه و اعلام قبلی حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال کمیته مسابقات سازمان لیگ با ارسال نامه‌ای به باشگاه‌های حاضر در رقابت‌های لیگ برتر و دسته اول باشگاه‌های کشور نحوه تعیین تیم قهرمان صعود و سقوط کننده از این رقابت‌ها را در پایان فصل اعلام کرد. بر اساس اعلام کمیته مسابقات و متن نامه این کمیته به باشگاه‌های حاضر در رقابت‌های لیگ برتر و دسته اول باشگاه‌های کشور اولویت تعیین تیم قهرمان صعود و سقوط کننده در پایان فصل این رقابت‌ها به شرح زیر خواهد بود:

احتراماً پیرو مصوبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۰ هیئت رئیسه محترم فدراسیون فوتبال و شبهات پیش آمده یادآور می‌گردد از تاریخ تصویب مصوبه فوق، کلیه رقابت‌های لیگ‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی کشور در کلیه رده‌های سنی آقایان و بانوان پس از پایان رقابت‌ها برای تعیین جایگاه اول و دوم برای صعود به رده بالاتر و یا تعیین قهرمان و همچنین برای مشخص نمودن تیم‌های سقوط کننده در کلیه رده‌های سنی آقایان و بانوان به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱٫ بالاترین امتیاز از تمام بازی‌های گروهی
۲٫ نتیجه حاصل از بازی رودررو دو تیم دارای امتیاز مساوی
۳٫ محاسبه تفاضل گل از تمامی بازی‌های گروهی
۴٫ محاسبه بالاترین تعداد گل زده
۵٫ انجام یک مسابقه رسمی در زمین بی‌طرف با رعایت مقررات حسبی با احتساب کلی محرومیت‌ها و یا کارهای اخذ شده در طی مرحله گروهی تا پایان مسابقات».

در این خبری که روی خروجی سایت سازمان لیگ هم قرار گرفته هیچ موضوعی که دلالت بر محاسبه گل زده در خانه حریف، داشته باشد وجود ندارد.

در تاریخ ۴ آبان نیز شریفی سخنگوی وقت فدراسیون فوتبال در این زمینه در جمع خبرنگاران گفته بود: «بنا شد در تمام لیگ‌ها و رده‌های سنی بازی رودررو جایگزین تفاضل گل شود. این موضوع مصوب شد و در همه رده‌های سنی هم اعمال خواهد شد».

با توجه به این موارد تا قبل از اظهار نظر جنجالی سهیل مهدی در هیچ یک از صحبت‌های مسئولان سازمان لیگ بحث قانون گل زده در خانه حریف عنوان نشده بوده و سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر این قانون در مصوبات بوده چرا رسانه‌ای نشده و چرا هیچ از عوامل برگزاری مسابقات به این مصوبه اشاره نکرده‌اند و اکنون هم که این مبحث باز شده سازمان لیگ در این باره شفاف‌سازی نمی‌کند؟ در فاصله پنج هفته به پایان لیگ برتر بهتر نیست، سازمان لیگ و شخص سهیل مهدی به صورت روشن در این زمینه توضیح دهند تا همه از بلاتکلیفی خارج شده و از تبعات بعدی جلوگیری شود؟

سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ هفته گذشته در اظهارنظر جنجالی گفته بود:‌ «این مصوبه هیئت رئیسه فدراسیون است و در شروع فصل به باشگاه‌ها و هیئت‌ها ابلاغ شده است. در صورتی که شرایط مساوی باشد، برای انتخاب سهمیه قهرمانی، صعود یا سقوط تیم‌ها؛ بعد از شرایط مساوی امتیازات، به سراغ بازی رودررو می‌رویم».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تساوی در بازی‌های رفت و برگشت ملاک بعدی گل زده در خانه حریف خواهد بود یا تفاض گل؟ عنوان کرده بود: «وقتی موضوع نتایج رودررو مطرح می‌شود، بحث تمام این موارد و قانون گل در خانه حریف هم لحاظ خواهد شد».

این در شرایطی که طبق نامه‌هایی که تصاویر آن در زیر آمده و به باشگاه‌‌ها ابلاغ نیز شده موضوع اعلام شده از سوی سهیل مهدی وجود ندارد و مشخص نیست مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر به چه دلیل و روی چه حسابی چنین صحبتی را انجام داده است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)