دربی را نباید داور خارجی سوت بزند

 

مرجع خبری پرسپولیس : محمد صالحي داور بين المللي و بازنشسته فوتبال كشورمان كه به اعتقاد كارشناسان فوتبال و داوري، بهترين داور دهه پنجاه و شصت فوتبال ايران به شمار مي رفت. به بهانه نزديك شدن به زمان برگزاري دربي و تغييرات در كميته داوران، وي گفتگوي اختصاصي را با سايت رسمي باشگاه پرسپوليس انجام داد كه از نظرتان مي گذرد.

 

دربي ديگري در راه است و حرف و حديث راجع به انتخاب داور، فراوان؟!

خبر نداريد داور اين ديدار ايراني است يا خارجي؟

 

مطمئنا شما بايد بهتر مطلع باشيد ولي شنيده ها حاكي از آن است كه، داور خارجي اين بازي را قضاوت مي كند؟

 

من كه سالهاي زيادي است كه به طور جدي پيگير داوري و مسائل فوتبال نيستم ولي اميدوارم شنيده هايتان اشتباه باشد!

 

 

 

چرا؟

چون به شأن و منزلت داوري كشورمان بي احترامي مي شود، بخصوص در شرايط كنوني كه داوران ايراني پتانسيل خوبي در امر قضاوت از خود نشان داده اند.

 

اگر از محمد صالحي بخواهند سه گزينه ايراني براي قضاوت اين مسابقه معرفي كند، از چه كساني نام مي برد؟

7، 8 داور ايراني داريم كه از پس  اين بازي بر مي آيند. داوراني همچون سعيد مظفري زاده، محسن تركي، هدايت ممبيني و …

 

گويا بعد از قضاوت جنجالي كه ابهران در آن دربي معروف داشت، پاي داوران خارجي براي قضاوت دربي به ايران باز شد؟

نه، نمي توان گفت فقط به خاطر آن قضاوت در آن مسابقه بود، چون پيش از آن و حتي در زمان قبل از انقلاب نيز داوران خارجي دربي را قضاوت كرده بودند ولي آن بازي بهانه اي شد براي دعوت رسمي، كه مدتي طولاني اين تصميم پا بر جا بود. ابهران داور خوبي بود ولي كلا وقتي هر داوري در يك مسابقه كمي متزلزل ظاهر شود، طرفداران دو تيم جو را كاملا متشنج مي كنند و براي ناكامي و توقف حريفشان هزار و يك دليل مي آورند.

 

به نظر مي رسد محمد صالحي در امر قضاوت دربي سرخابي ها ركورد جالب توجهي به ثبت رسانده است؟

من 6 مرتبه دربي پرسپوليس و استقلال را سوت زده ام كه 4 مساوي و يك برد براي هر دو تيم رقم خورده است و جالب اينكه بعد از انجام سه مسابقه از 6 بازي كه قضاوت كرده ام، لوح تقدير و پاداش از سوي كميته داوران و فدراسيون فوتبال دريافت كرده ام.

 

در طول پانصد و چهل دقيقه يا 6 مسابقه مذكور چند بازيكن اخراجي داشته ايد؟

فقط يك مرتبه كارت قرمز دادم، آنهم به يكي از مدافعان پرسپوليس بود كه به هم تيمي خود توهين كرد، نه به من، ضمن اينكه آن بازي هم مساوي تمام شد.

 

بهترين خاطره محمد صالحي از اين 6 دربي چيست؟

بهترين خاطره ام اين بود كه در طول اين مسابقات حتي يك مرتبه هم تماشاگران، بازيكنان و مربيان دو تيم كوچكترين بي احترامي به من نكردند كه اين موضوع نقطه روشني در دوران قضاوت هايم به شمار مي رود.

 

اشاره كرديد، 4 مسابقه از اين 6 بازي مساوي تمام شد، حتما آن زمانها هم شايعه احتمال تباني و اينجور چيزها به گوش مي رسيد؟

نه اصلا اينطور نبود، چون بازيكنان دو تيم به حدي با انگيزه و محكم بازي مي كردند كه گويي به قصد كشتن يكديگر وارد زمين شده اند ولي سطح بازي به حدي بالا و جوانمردانه بود كه نه كسي از عمد بازيكن حريف را به بيمارستان مي فرستاد و نه كسي جرأت داشت به كسي بي احترامي كند. در آن سالها كه مثل حالا پول حرف اول را در فوتبال نمي زد، همه بازيكنان اين دو تيم به عشق تيم و هواداران محبوب خود بازي مي كردند و راضي بودند سرشان را جلوي توپ بگذارند ولي توپ وارد دروازه شان نشود، چه برسد به اينكه بخواهند تباني كنند. دقيقا به خاطر دارم كه قبل از بازي، برخي از هواداران واقعي دو تيم كه به لحاظ مالي در شرايط خوبي بودند به تيم هايشان اعلام مي كردند؛ در صورت پيروزي در دربي فلان مبلغ به بچه ها پاداش مي دهند كه اين پاداش براي بازيكنان آن سال ها خيلي ارزش داشت.

 

فكر مي كنيد حسين عسگري قادر به حل مشكلات داوري باشد؟

عسگري در زماني كه داوري مي كرد، داور با وجدان و خوبي بود كه دوست داشت از آخرين اطلاعات داوري جهان نيز خبردار باشد و مهمتر اينكه آدم سالمي است. به نظر من اگر اجازه بدهند، عسگري قادر به ايجاد همدلي و آرامش در داوري فوتبال ايران است.

 

صحبت پاياني…

به نظر من، بازيكنان، كادر فني و مهمتر از همه، هواداران دو تيم در هنگام برگزاري دربي بايد اصل احترام به طرفين را رعايت كنند و واقف باشند كه ما داراي فرهنگ پيشرفته و غني هستيم، ضمن اينكه اين مسابقه را دهها كشور غير ايراني از شبكه هاي مختلف مي بينند.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)