مرجع خبری پرسپولیس : رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال با انتقاد از نایب رئیس فدراسیون و همچنین دبیر رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای گفت: نمی‌دانم آقایان بر چه اساسی علیه ما شمشیرهایشان را از غلاف بیرون کشیده‌اند.

 

علیرضا صالحی در مورد اظهارات علیپور دبیر رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال ایران، مبنی بر اینکه احکام کمیته استیناف در مورد محمد نصرتی و شیث رضایی به صورت غیر قانونی صادر شده گفت:

صلاحیت کمیته استیناف رسیدگی به احکام و آرای صادر شده از سوی کمیته انضباطی که مورد اعتراض قرار می‌گیرد، است.

صلاحیت ما در همین حد و رسیدگی به آرای مورد اعتراض است. حال دیگران در هر حوزه‌ای در صورتی که می‌خواهند تصمیم دیگری بگیرند، خودشان باید جوابگوی تصمیمات‌شان باشند.

*اگر قانون اجازه نمی‌دهد، اظهار نظر نکنند
 
رئیس کمیته استیناف تاکید کرد: هر کسی در هر جا؛ چه باشگاه پرسپولیس چه آقای علیپور و چه هر فرد دیگری در منشور اخلاقی، اگر قانون به آنها اجازه می‌دهد می‌توانند در مورد آرا تصمیم‌گیری کنند در غیر این صورت مسلماً نمی‌توانند اظهار نظری انجام دهند.

صالحی عنوان کرد: من به عنوان یکی از اعضای کمیته استیناف رأیی را صادر می‌کنم و این کار را با استناد به قانون انجام می‌دهم و اعلام هم می‌کنم که طبق قانون به حکم مورد اعتراض رسیدگی کردم و صلاحیت رسیدگی به آن را هم داشته‌ام و در مورد تصمیمی که گرفته‌ام توضیح هم می‌دهم.

*نمی‌توانم در مورد تصمیمات دیگران پاسخگو باشم

وی در مورد رأی منشور اخلاقی و حکم محرومیت نصرتی و رضایی از حضور در رقابت‌های فصل یازدهم لیگ برتر گفت: درباره تصمیماتی که دیگران می‌گیرند، چون دخیل نبوده‌ام نمی‌توانم توضیح بدهم.

صالحی در پاسخ به این سؤال که جایگاه کمیته استیناف بالاتر است یا ستاد منشور اخلاقی گفت: جایگاه ‌این مواردی که نام بردید در عرض یکدیگر قرار نگرفته‌اند. کمیته استیناف به عنوان یکی از کمیته‌های رکن قضایی فدراسیون فوتبال مطرح است و حتی در جایگاهی بالاتری نسبت به جایگاه کمیته انضباطی قرار دارد.

رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال یادآور شد: این موضوع را باید در اساسنامه فدراسیون فوتبال بررسی کرد که آیا کمیته دیگری به عنوان کمیته فرهنگی یا منشور اخلاقی یا هر اسم دیگر می‌تواند مجازات و آرای دیگری مغایر با رأی کمیته استیناف صادر کند یا خیر.

وی در مورد این صحبت علیپور که “رأی کمیته استیناف بدون توجه به مستندات قانونی صادر شده است”، گفت: اشخاصی به حکم قانون می‌توانند مواد قانونی و آیین نامه را تفسیر کرده و نسبت به احکام انتقاد کنند که یا مرجع مقامشان بالاتر از کمیته استیناف باشد که ما در رکن قضایی چنین مرجعی را نداریم و یا اینکه به عنوان کارشناس این حکم را مورد بحث و بررسی قرار دهند. 


 
*مسئولان فدراسیون صلاحیت اظهارنظر در مورد آرای استیناف را ندارند

صالحی خاطرنشان کرد: اگر شخصی چه آقای علیپور و چه فرد دیگری در مقام یکی از مسئولان فدراسیون بخواهند در مورد اعتبار حکم کمیته استیناف اظهار نظر کنند، در واقع جایگاه خودشان را از این حیث مورد تزلزل قرار داده و آن را خدشه‌دار می‌کنند. در واقع هر کسی باید مسئول گفته‌های خودش باشد و این افراد در این خصوص هیچ گونه صلاحیتی برای اظهار نظر ندارند.

*حکم همانی است که کمیته استیناف صادر کرد

رئیس کمیته استیناف در مورد اینکه در نهایت حکم این کمیته اجرا می‌شود یا منشور اخلاقی، گفت: همان حکمی که کمیته استیناف صادر کرده اجرا می‌شود و تغییری هم نخواهد کرد. حکم ما تغییر نمی‌کند. اگر هر مرجع دیگری می‌خواهد محکومیتی غیر از محکومیتی که ما اعمال کردیم را صادر کند باید خودش جوابگوی محکومیت و تصمیماتش باشد.


 
*از تاج انتظار نداشتم

صالحی در واکنش به صحبت‌های مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه “به نظر می‌رسد کمیته استیناف با چنین حکمی عمل رضایی و نصرتی را طبیعی تشخیص داده است”، تصریح کرد: این حرف از ایشان به عنوان نایب رئیس فدراسیون خیلی بعید است و ما از شخص آقای تاج این توقع را نداشتیم که این گونه اظهار نظر کند.

وی ادامه داد:‌ هیچ فردی چه در ایران و چه حتی خارج از ایران این کار را تأیید نکرده و همگان بر قبیح بودن آن تأکید کردند، ضمن اینکه چنین حرکتی برای هیچ‌کس طبیعی نیست.


*آقایان به خود زحمت بدهند و یک بار دیگر آیین نامه را بخوانند

صالحی عنوان کرد: از آقایان می‌خواهم یک بار دیگر به خود زحمت داده و آیین نامه و قوانین آن را بخوانند و البته این را هم بدانند که این امر و عملی که صورت گرفته عمل طبیعی نیست و هیچ کس هم آن را طبیعی قلمداد نکرده است.

رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال با بیان اینکه اگر این عمل جرم محسوب نمی‌شد ما آن را تبرئه می‌کردیم، افزود:‌ از لحاظ آیین نامه این تخلف جرم و مجازاتش طبق ماده 22 یک تا 6 ماه محرومیت از میادین و نهایتاً تا 10 میلیون تومان جریمه است.

*حکم با خورده سواد حقوقی هم قابل فهم بود

صالحی در پایان گفت‌وگو اظهار داشت: ماده 42 ناظر بر اعمال غیراخلاقی است که خارج از زمین فوتبال و ورزشگاه رخ می‌دهد. این ماده می‌گوید “اعمال غیراخلاقی که در زندگی اجتماعی اتفاق می‌افتد.” تفسیر این ماده و فهم آن خیلی راحت است و حتی نیازی هم به تفسیر ندارد و در واقع اظهر من الشمس است. این ماده برای هرکسی که خورده سواد حقوقی هم نداشته باشد نیز قابل فهم است.

*نمی‌دانم چرا شمشیرهایشان را از غلاف بیرون کشیده‌اند

رئیس کمیته استیناف در ادامه گفت‌وگو  تصریح کرد: اینکه آقایان در فدراسیون فوتبال بر چه اساسی علیه کمیته‌ای که بر اساس قانون به احکام رسیدگی و حکم صادر می‌کند، شمشیر تیز کرده و از غلاف بیرون می‌کشند برای من مشخص نیست و دلیل این صحبت‌ها را متوجه نمی‌شوم.
 
وی افزود: اگر خلاف قانون تصمیم گرفتیم حق با این آقایان بود اما حرف ما حرف قانون است. این اظهارات هم نشان می‌دهد یا آقایان به قوانین آشنایی ندارند و یا معنای حرف‌هایی که می‌زنند را نمی‌دانند. ما بر اساس قانون صحبت کردیم و بر اساس قانون تصمیم گرفتیم. در آیین نامه هم این قوانین موجود است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)