مدیرعامل باشگاه داماش گیلان گفت: شرایط ما تقریباً مثل کسی است که با یک کوله‌پشتی بخواهد قله دماوند را فتح کند، اما تا همان کلک‌چال هم برود شاهکار کرده است.

امیر عابدینی مدیرعامل داماش در گفت و گو با برنا صحبت هایی را در زمینه های مختلف مطرح کرده است که می تواند حاوی نکات جالبی باشد.

عابدینی از دیدار با استقلال، اظهارنظرهای فنی خودش و دیگر اتفاقات صحبت می کند.

*درخصوص بازی با استقلال و شکست مقابل این تیم چه صحبتی دارید؟
بازی های لیگ برای تمام تیم ها سخت شده است و فرقی نمی کند که چه تیمی برابر ما قرار می گیرد. در واقع یک رشد عمومی در فوتبال ایجاد شده و به همین دلیل تمامی رقابت ها دشوار است و فرقی نمی کند حریف مان استقلال باشد یا پرسپولیس یا تیمی دیگر. امتیازات در هر مسابقه اهمیت خاص خودش را دارد و دیدار با استقلال هم این گونه بود. شرایط ما تقریبا مثل کسی است که با یک کوله پشتی بخواهد قله دماوند را فتح کند اما تا همان کلک چال هم برود شاهکار کرده است. به همین خاطر ما تا کلک چال هم برویم انگار دماوند را فتح کرده ایم. فصل پیش تنها تیمی بودیم که توانستیم استقلال را رفت و برگشت شکست بدهیم اما این بار این گونه نشد و باختیم و باید در دیدارهای بعدی جبران مافات کنیم.

*افشین ناظمی در صحبت‌هایی اعلام کرده شما هم مدیرعامل هستید هم مدیر فنی. در این باره چه صحبتی دارید؟
زمانی که به داماش آمدم قراردادم به عنوان مدیر فنی بسته شده بود و بعد از آن مسائلی پیش آمد و مدیرعاملی داماش را هم پذیرفتم. ناظمی هم مربی جوانی است و نیاز به کمک دارد و به همین خاطر نظراتم را به او می گویم. این روش بهتر از این است که فرد دیگری این کار را انجام بدهد و مبلغی هم دریافت کند. مدیر فنی در داماش کشک نیست و به همین خاطر تجربیاتم را در اختیار کادر فنی می گذارم. من سر تمرینات نمی روم اما از میزان آمادگی بازیکنان با خبر می شوم و هر کسی هم از تلویزیون فوتبال تماشا می کند می تواند نظراتش را بگوید. من خودم بازی های را آنالیز هم می کنم و نظرم را می گویم. این کار هم رفاقتی است، هم هدایتی، هم مدیریتی و هر کسی دوست دارد می تواند آن را برای خودش تجزیه و تحلیل کند. می توانم در این زمینه مثالی هم بزنم.

*بفرمایید.
شما می توانید از افشین پیروانی و فرشاد پیوس هم بپرسید که در زمان مربیگری استانکو در پرسپولیس من چه نقشی داشتم. یادم می آید در بازی با آلیمای قزاقستان در جام باشگاه های آسیا استانکو قصد داشت از رضا ترابیان به عنوان مهاجم استفاده کند اما من گفتم ادموند بزیک در خط حمله به میدان برود و اثربخشی بیشتری هم خواهد داشت. اتفاقا همین گونه هم شد و بزیک در این بازی گلزنی کرد و با پنج گل الیما را شکست دادیم. البته ترابیان هم در دقایق پایانی بازی به زمین آمد و موفق به گلزنی شد و استانکو هم از این کار لذت برد و متوجه شد که سواد فنی ام خوب است. حتی در بازی برگشت ایران و ایرلند برای راهیابی به جام جهانی 2002 با بلاژویچ بحث فنی کردم و او رابه چالش کشیدم و گفتم تیم ملی چیزی برای از دست دادن ندارد و باید هجومی بازی کند. اما برانکو به بلاژویچ گفت این کار را نکن و احتیاط را در دستور کارش قرار بدهد و در انتها هم با یک گل بردیم اما جام جهانی نرفتیم. بلاژویچ بعد از بازی به من زنگ زد و گفت تو راست می گفتی و ای کاش حرفت را گوش می کردم. همیشه در کارهایم جسارت داشته ام و در هر جایی باشم نظرات فنی خودم را می گویم. در داماش مهاجمان خوبی مثل متوسل زاده و حسن زاده را داریم و در سمت راست هم سیف الهی را داریم که بازیکن خوبی است اما در سمت چپ بعد از رفتن جهانبخش کمی احساس خلا می کنیم و باید تدابیری ویژه ای اندیشیده شود.

*شرایط مالی باشگاه بهتر شده است؟
در این سه سالی که در داماش مشغول به کار هستیم، در مجموع سیصد میلیون توانستیم از منابع استانی دریافت کنیم و این رقم ناچیزی است. با این حال همین که کلاهبرداری به نام سعید قویدل دیگر در داماش نیست را باید به فال نیک گرفت. قویدل چهار و نیم میلیارد تومان دست باشگاه چک دارد و همین طور دست مردم عادی، کشتی گیران و تا دلتان بخواهد چک دارد و الان هم متواری شده است و در خفا زندگی می کند تا کسی ردش را نگیرد. دو هفته است شرایط داماش بهتر شده و مطالبات به حق بازیکنان در اختیارشان قرار می گیرد.

*از طرفی در باشگاه پرسپولیس هم یک فرد خیر پیدا شده است؟!
برای داماش که از این اتفاقات نمی افتد و به آسمان هم فریاد بزنیم، صدایمان به خودمان بازمی گردد! با این اوصاف سرمان را بالا می گیریم به این خاطر که جزو تیم های بدهکار در سازمان لیگ نیستیم و دو استادیوم عضدی و سردارجنگل هم تایید شده است و فقط ورزشگاه سردارجنگل مقداری تغییرات کوچک می خواهد. در زمینه استعدادیابی هم موفق بوده ایم و به استفاده از نفرات بومی توجه ویژه ای نشان می دهیم. همین الان می توانیم از یازده بازیکن گیلانی در دیدار برابر استقلال استفاده کنیم و این موضوع نشان می دهد که در تیم های پایه کار شده است. ما مثل سپاهان، نفت، استقلال و پرسپولیس نیستیم که وضع مالی مان خوب باشد اما به این کارهایی که انجام داده ایم، افتخار می کنیم.

*درخصوص جذب خلعتبری هم صحبت‌های زیادی مطرح شده است. خرید این بازیکن برای پرسپولیس نزدیک به 5 میلیارد تومان آب می خورد. شما چه صحبتی دارید؟
اگر خلعتبری بعد از تغییر نام لیگ امارات قراردادش امضا شده باشد، به نظرم دیگر نباید از او در فوتبال ایران استفاده کرد. اما طبق صحبت خودش امضای قرارداد با تیم اماراتی قبل از تغییر نام لیگ این کشور بوده و اگر صحبت خلعتبری را مبنای قضاوت قرار بدهیم، باید هر طوری شده شرایط را برای فسخ قراردادش فراهم کرد تا خلعتبری به لیگ ایران بیاید. کشورهای عربی از هر لحاظ به ایران وابسته هستند و به همین دلیل نیازی به آنها نداریم. آنها می خواهند از نظر روحی و روانی روی مردم ایران تاثیر بگذارند و به همین خاطر بی دلیل روی این قضیه پافشاری می کنند. ورزش ما در رشته هایی همانند والیبال و بسکتبال با قدرت در میادین حاضر شد و باید موفقیت های آنها را تبریک گفت. این نشان می دهد ورزش ایران جایگاه بسیار بالاتری از کشورهای عربی دارد و به هیچ عنوان از نظر نتیجه گیری قابل قیاس نیستند. حتی علیرضا جهانبخش هم قبل از رفتن به لیگ هلند، پیشنهاد خوبی از لیگ قطر داشت که از نظر مالی از هلند هم بهتر بود اما من این کار را نکردم و علی را به نایمخن ترانسفر کردم. علی در هلند ذخیره باشد و تیمش هشت گل هم بخورد، بهتر از این است در لیگ بی کیفیتی مثل قطر که فقط پول هزینه می کند، به میدان برود. می توانم به عقب تر هم برگردم و مثالی بزنم. مهدوی کیا قبل از این که به فوتبال آلمان لژیونر شود، از چین پیشنهاد داشت و پنج میلیون مارک هم پرداخت می کرد. این پول آن زمان یک میلیارد تومان می شد و پرسپولیس آن فصل را با 700 میلیون بسته بودم. خودم برای تحقیق بیشتر راهی چین شدم تا فضای آنجا را ببینم و وقتی هم برگشتم، با هیات مدیره تصمیم گرفتیم تا مهدی به چین نرود. سال بعد از آن پیشنهاد بوخوم به دستمان رسید و 2 میلیون مارک هم در نظر گرفته بودند. همین اتفاق باعث شد تا مهدی در آلمان پیشرفت کند و جزو بازیکنان برتر تاریخ هامبورگ قرار بگیرد. اگر می خواستیم مهدی را به چین بفرستیم مثل رضا شاهروی می شد که بنده خدا سختی های زیادی کشید.

*مثل این که رابطه حسنه‌ای با رویانیان پیدا کرده‌اید؟
از قبل هم مشکلی با هم نداشتیم و همیشه کارهای خوبش را گفته ایم و حمایتش هم کرده ایم. فوتبال همین است و حتی دو دوست وقتی در دو تیم مختلف جلوی هم بازی می کنند، پیراهن هم را نیز پاره می کنند. رابطه مان خصمانه نبود که بخواهد حسنه شود و مسائلی که ورزشی مثل فوتبال مطرح می شود، باعث شده تا این صحبت ها شکل بگیرد. به همین خاطر من همیشه توصیه کرده ام، دوستداران فوتبال از دور از این ورزش لذت ببرند و به آن نزدیک نشوند چون همه می دانیم چه اتفاقاتی در آن رخ می دهد.

*درخصوص عدم انتخاب مسعود سلطانی‌فر چه نظری دارید؟
از این بابت تعجب کردم و فکر نمی کردم سلطانی فر انتخاب نشود. نزدیک سی و دو سال است که با سلطانی فر در ارتباط هستم و در این سال ها همیشه روند معقول و منطقی در کارش داشته و برنامه هایش را پیاده کرده است. زمانی که سلطانی فر استاندار گیلان بود و در آن مقطع گیلان دچار بحران برق شده بود با مدیریت ویژه خود این مشکلات را برطرف کرد تا نشان بدهد مدیریت بحران بلد است و کسانی هم که مدیریت بحران داشته اند، می توانند این کار را به نحو مطلوبی انجام بدهند. رشته هایی مثل فوتبال، والیبال و بسکتبال و کشتی که ورزش اول است اهمیت بسزایی دارند و در رشته های رزمی هم حرف های زیادی برای گفتن داشته ایم. اما در ورزش های مادر باید تلاش بیشتری انجام بدهیم تا از انتهای جدول به بالای جدول صعود کنیم. به نظرم جدایی دو حوزه ورزش و جوانان شرایط را بهتر خواهد کرد و جدا بودن این دو سازمان کارایی آنها را بیشتر خواهد کرد. محمد عباسی هم زحمات خود را کشید و برایش آرزوی موفقیت می کنم. اگر در زمینه مدیریت در فدراسیون با عباسی اختلاف نظر وجود داشت به این خاطر بود که می خواستیم اقتدار این رشته را اعلام کنیم وگرنه مشکلی با عباسی نداشتیم و امیدوارم هر جایی که حضور دارد، موفق باشد. با این حال آرزو می کنم تا هر فردی به عنوان وزیر انتخاب شد بتواند به موفقیت و پویایی آن در جامعه کمک کند.

*صحبت‌هایی درباره بازگشت محمد دادکان به فدراسیون فوتبال شنیده است. شما چه نظری دارید؟
فعلا که کفاشیان دارد کار خودش را می کند و اوضاع فدراسیون به غیر از مسائل مالی خوب است. اگر بخواهیم باید مجمع فوق العاده تشکیل بدهیم اما فعلا قصد نداریم این کار را انجام بدهیم. اگر مجمعی تشکیل شد دادکان می تواند کاندید شود و قدمش روی چشم ما. مساله بازنشستگی کفاشیان هم چون کار دولتی است می توان برطرفش کرد.
 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)